Gå til innhold

Er du enig med DB, at dersom du diskriminerer f.eks en hvit person, pga hudfargen deres, så er det ikke rasisme (??)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis jeg sier du er hvit derfor er du ond, eller du er hvit derfor kan du ikke jobbe for meg for jeg vet hvordan dere hvite folk er 

Er dette virkelig ikke rasisme ?

Hvorfor er det blitt et behov for å hevde at det bare er hvite folk som kan være rasistiske (er ikke det ganske rasistisk i seg selv å hevde dette ?........................................... ?)

https://www.dagbladet.no/kultur/nei-omvendt-rasisme-er-ikke-en-greie/71668846

Rett og slett skremmende at Dagbladet bidrar til å spre slik, synes jeg

Hva synes dere? Kjør debatt !

 

Anonymkode: c3ac9...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg sier du er hvit derfor er du ond, eller du er hvit derfor kan du ikke jobbe for meg for jeg vet hvordan dere hvite folk er 

Er dette virkelig ikke rasisme ?

Hvorfor er det blitt et behov for å hevde at det bare er hvite folk som kan være rasistiske (er ikke det ganske rasistisk i seg selv å hevde dette ?........................................... ?)

https://www.dagbladet.no/kultur/nei-omvendt-rasisme-er-ikke-en-greie/71668846

Rett og slett skremmende at Dagbladet bidrar til å spre slik, synes jeg

Hva synes dere? Kjør debatt !

 

Anonymkode: c3ac9...d92

Skrevet av en rådgiver i Minotenk. Hun er ikke akkurat helt upartisk, vel. 

Ellers er jeg selvfølgelig helt uenig med henne.

Anonymkode: 9afc0...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skrevet av en rådgiver i Minotenk. Hun er ikke akkurat helt upartisk, vel. 

Ellers er jeg selvfølgelig helt uenig med henne.

Anonymkode: 9afc0...936

Ok aldri hørt om dem men googlet for å se hva det var ser de får 4 millioner i statsstøtte for å sørge for økt inkludering og likestilling etc

Men tror de bør revudere strategien for å omdefinere ord virker ganske suspekt, og en kan fort få inntrykk av at her er det ting under overflaten, som ikke er særlig bra, og som ikke vil føre til dette målet deres

Og nei, politiet i Norge er ikke rasistiske i noen betydelig grad, men de møter utfordringer med grupper, særlig i Oslo Øst, pga politiske valg, la oss heller se på disse politiske valgene heller enn å bebreide politiet. Problemet med ghettoene i Oslo Og Sverige løses ikke ved å beskylde politiet for å være årsaken til problemene.

Anonymkode: c3ac9...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Mange er ikke klar over att islam er en veldig rasistisk religion. Feks er det haram (forbudt) for en ikke-muslimsk mann å gifte seg med en muslimsk kvinne. En muslimsk mann sitt vitnemål er verdt mer enn en kvinnes, og mer enn en ikke-muslimsk mann osv.

 

Nå rykker det sikkert i rasisme-foten til de som er "anti-rasister" de tenker islam er ikke noen rase. Men da får de tenke på hvordan de står å skriker ingen rasister i våre gater, når SIAN har demoer. For det må vel gjelde begge veier? Hvis det å være islamofob er å være rasist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://businesstech.co.za/news/lifestyle/116644/the-most-racist-countries-in-the-world/

Dette er en oversikt over de mest rasitiske landene i verden.

India er det mest rasistiske landet. Ellers er rasisme svært utbredt i midt-østen og deler av afrika. 

En annen undersøkelse som viser det samme.

https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2013/05/15/a-fascinating-map-of-the-worlds-most-and-least-racially-tolerant-countries/

3FG5DK4CBIZN7L5OBU4DPR7L5Y.jpg

Men jeg forventer ikke at folk på venstresiden klarer å forholde seg til virkeligheten.

Anonymkode: 9afc0...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://businesstech.co.za/news/lifestyle/116644/the-most-racist-countries-in-the-world/

Dette er en oversikt over de mest rasitiske landene i verden.

India er det mest rasistiske landet. Ellers er rasisme svært utbredt i midt-østen og deler av afrika. 

En annen undersøkelse som viser det samme.

https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2013/05/15/a-fascinating-map-of-the-worlds-most-and-least-racially-tolerant-countries/

3FG5DK4CBIZN7L5OBU4DPR7L5Y.jpg

Men jeg forventer ikke at folk på venstresiden klarer å forholde seg til virkeligheten.

Anonymkode: 9afc0...936

Hva står det grå for?

Anonymkode: 8452e...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worrisome Plenty

Pressen tier om rasisme mot majoritetsbefolkningen.

I nyhetene tekster de også død over jødene, som død over sionistene når de reporterer fra midt-østen.

 

Positiv forskjellsbehandling er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva står det grå for?

Anonymkode: 8452e...c28

Regner med at det betyr de ikke har data fra de landene.

Anonymkode: 9afc0...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg sier du er hvit derfor er du ond, eller du er hvit derfor kan du ikke jobbe for meg for jeg vet hvordan dere hvite folk er 

Er dette virkelig ikke rasisme ?

Hvorfor er det blitt et behov for å hevde at det bare er hvite folk som kan være rasistiske (er ikke det ganske rasistisk i seg selv å hevde dette ?........................................... ?)

https://www.dagbladet.no/kultur/nei-omvendt-rasisme-er-ikke-en-greie/71668846

Rett og slett skremmende at Dagbladet bidrar til å spre slik, synes jeg

Hva synes dere? Kjør debatt !

 

Anonymkode: c3ac9...d92

Blir litt usikker på om du forstår fenomenet rasisme. Virker som om du fokuserer på hva begrepet betyr, men kanskje ikke helt forstår rasisme som fenomen? 

Anonymkode: 2e781...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å diskriminere, nekte eller misbehandle noen, uansett hvem,på grunn av rase eller farge, er definisjonen på rasisme,og det går absolutt, 100% unektelig alle veier.

Å hevde noe annet er tåpelig.

Om nen kaller meg "nazi" ford  i jeg er hvir og har kort hår, så er det på ingen måte annerledes enn å kalle noen med turban terrorist.

Om jeg blir nektet jobb fordi jeg er hvit er det det samme som å nekte noen jobb fordi de er farget.

Dèt er rasisme i ett nøtteskall.

Men det er sosiale og religiøse assossiasjoner i tillegg, og folk klarer ikke å separere rasisme fra andre negative holdninger, uavhengig av om det har noe for seg  eller ikke.

Generellt fungerer det slik: Du er en hvit heteroseksuell mann fra vesten=det er greit å kalle deg rasist, kvinnehater, voldtektsmann, nazi og alt mulig annet, men sier du noe av det samme til noen andre, så skal du I fengsel eller hvertfall miste jobben.

Velkommen til ett "progressivt samfunn"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, så dumme dere er.

Anonymkode: 4caac...5f8

Kan De utdype litt hva De mener med dette ? 

Anonymkode: c3ac9...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stemmer at omvendt rasisme ikke eksisterer. Å diskriminere noen basert på hudfarge og/eller etnisitet er rasisme.

Anonymkode: 22daf...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, så dumme dere er.

Anonymkode: 4caac...5f8

Wow, det var et overbevisende argument.

Lykke til, og vel hjem.

Anonymkode: 9afc0...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det forskjellige definisjoner av ordet rasisme ute og går.  Den mest vanlig definisjonen har vært når majoriteten med makten i et land undertrykker minoriteten.  Det er den definisjonen som hun som skriver artikkelen bruker.  Den hvite, heteroseksuelle mannen har vært den med makt igjennom århundrer, og det er først i de siste årene at hvite kvinner har begynt å få makt også.

Hvis noen sier "din jævla homo" så er det diskriminerende pga. sexuell legning, men hvis det blir "din jævla nigger homo" så går det både på hudfarge og legning.  Nå et hvitt barn sier "brunost" til et mørkt barn i barnehagen går det på hudfarge og rase, men også når det mørke barnet sier "potet" til det hvite.

I helhetlig samfunnsperspektiv er ordet rasisme brukt om undertrykkelse av dem som ikke har makt.  Når man ser det slik så er det ikke feil som artikkel forfatteren skriver, men det er vanlig på folkemunne å ha en videre oppfatning av ordet rasisme.

 

Anonymkode: 1f01c...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.10.2019 den 18.32, AnonymBruker skrev:

https://businesstech.co.za/news/lifestyle/116644/the-most-racist-countries-in-the-world/

Dette er en oversikt over de mest rasitiske landene i verden.

India er det mest rasistiske landet. Ellers er rasisme svært utbredt i midt-østen og deler av afrika. 

En annen undersøkelse som viser det samme.

https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2013/05/15/a-fascinating-map-of-the-worlds-most-and-least-racially-tolerant-countries/

3FG5DK4CBIZN7L5OBU4DPR7L5Y.jpg

Men jeg forventer ikke at folk på venstresiden klarer å forholde seg til virkeligheten.

Anonymkode: 9afc0...936

Venstresiden eller ikke.  Hva for deg til å tro at dette kartet viser virkeligheten?  Hvilken forklaring er det på at franskmenn er så mye mer rasistiske enn tyskere eller spanjoler?  Hvor er dette publisert og godkjent i en internasjonal vitenskapelig tidskrift?  Jeg finner ikke intervjuguiden som var brukt så jeg vet ingenting om hvor vitenskapelig den var heller.  Hvis jeg blir spurt om jeg vil bo ved siden av en utlending og jeg sier nei for jeg orker ikke å ha en amerikaner som støtter Bush så er jeg rasist, men hvis jeg vil gjerne bo ved siden av en rik araber (og håper jeg kan bli elskerinnen hans og tjene på det) så er jeg ikke rasist.

Dette er gjort av svensker og sett med svenske briller.  Det er morsomt å fylle ut farger med data, og jeg er sikker på at svensker synes det også.

Anonymkode: 1f01c...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Venstresiden eller ikke.  Hva for deg til å tro at dette kartet viser virkeligheten?  Hvilken forklaring er det på at franskmenn er så mye mer rasistiske enn tyskere eller spanjoler?  Hvor er dette publisert og godkjent i en internasjonal vitenskapelig tidskrift?  Jeg finner ikke intervjuguiden som var brukt så jeg vet ingenting om hvor vitenskapelig den var heller.  Hvis jeg blir spurt om jeg vil bo ved siden av en utlending og jeg sier nei for jeg orker ikke å ha en amerikaner som støtter Bush så er jeg rasist, men hvis jeg vil gjerne bo ved siden av en rik araber (og håper jeg kan bli elskerinnen hans og tjene på det) så er jeg ikke rasist.

Dette er gjort av svensker og sett med svenske briller.  Det er morsomt å fylle ut farger med data, og jeg er sikker på at svensker synes det også.

Anonymkode: 1f01c...042

Flere undersøkelser har samme konklusjon. Kom gjerne med data som viser noe annet. Ellers kan vi bare konstatere at du som vanlig kommer med meningsløs kverulerende ralling.

Anonymkode: 9afc0...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I helhetlig samfunnsperspektiv er ordet rasisme brukt om undertrykkelse av dem som ikke har makt.  Når man ser det slik så er det ikke feil som artikkel forfatteren skriver, men det er vanlig på folkemunne å ha en videre oppfatning av ordet rasisme.

 

Anonymkode: 1f01c...042

Problemet med denne tankegangen, (og også tankegangen bak "positiv rasisme" som du sikkert også er for), er at det er ikke alle hvite folk som har makt, denne hvite ungen i et 98% svart område i Oslo Øst har garantert ikke mye "makt", dermed er det urettferdig at han ikke skal få lov å bruke merkelappen at han er utsatt for rasisme eller diskriminering

Ofre for positiv diskriminering, er som regel ikke de som eventuelt har fått jobben urettferdig, det er andre uskydlige folk som rammes, folk uten makt, dermed blir denne positive diskrimineringen, bare statlig diskriminering, som er betydelig verre

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det forskjellige definisjoner av ordet rasisme ute og går.  Den mest vanlig definisjonen har vært når majoriteten med makten i et land undertrykker minoriteten. 

Anonymkode: 1f01c...042

Dette er rett og slett ikke sant. Jeg er sikkert på at dette er definisjonen de som vanker i dine kretser har, men dette er ikke definisjonen folk flest legger i ordet, derfor virker dette ekstra dumt for oss utenforstående.

Når dere skal snakke i avisene til folk flest, må dere forholde dere til hva folk flest legger i betydningen til ord, ikke hva subkulturen deres mener ordet skal bety

I Dag er ekko kamre blitt veldig vanlig, anbefaler å forsøke se ting fra utsiden, hvordan tror du en fattig hvit gutt med dårlige foreldre og dårlige gener, føler seg av å bli hetset som en hvit undertrykker med makt , og at han er ond og slem. Tror du denne hvite gutten vil like å bli hetset slik i Norske aviser pga sin rase, uten at han har gjort noe eller hatt noen som helst fordeler, og så skal han søke utdanning men får avslag pga kjønnet eller rasen sin, også søker han jobb men noen andre blir positivt diskriminert inn før han. Er dette drømmesamfunnet deres virkelig ? Kan vi ikke sikte høyere, isteden for å gjenta historiens tabber

Det er rett og slett trist å lese. Håper dere ikke lykkes, men vi har jo sett hvordan det har gått med positiv diskriminering så godt mulig dere "vinner" kampen, slik som venezuelerne vant kampen mot kapitalismen. Men dersom dere faktisk vinner, tror jeg dere vil gå på en smell slik venezuelerne gjorde, men da er det for sent

Lykke til

Anonymkode: c3ac9...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere undersøkelser har samme konklusjon. Kom gjerne med data som viser noe annet. Ellers kan vi bare konstatere at du som vanlig kommer med meningsløs kverulerende ralling.

Anonymkode: 9afc0...936

Hvor er de undersøkelsene med samme konklusjon?  Jeg har ingen data spesifikt om franskmenn versus spanjoler og tyskere.

Anonymkode: 1f01c...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...