Gå til innhold

Mobbing


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har opplevd noe som jeg vil tro er mobbing årevis på jobb. Jeg har sagt ifra om det før. Men det har aldri blitt bra. Jeg har derfor ikke hatt ork til å si ifra igjen. 

Det står at man plikter å si ifra om mobbing. Men jeg sliter med å gi flere beskjeder om det. Sjefen spurte om det gikk fint med meg i dag i forbifarten. Og jeg sa ja selv om det ikke gjør det. Jeg orket ikke å ta det opp igjen. Følte meg feig og tiltaksløs etterpå. 

Jeg sliter sterkt med at jeg har mye angst. 

Jeg har ikke lykkes med å få ny jobb. 

Hva ville dere gjort dersom dere sto i mine "sko"? Jeg er veldig sliten av det. 

Anonymkode: b41e9...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen som kan hjelpe om du ikke sier Ifra 🙂 vær ærlig, fortell hvilke endringer du trenger

Anonymkode: b33a8...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det fint i livet ellers.  Men jeg har utrolig mye angst i meg. Men jeg sliter på jobb desverre. 

Anonymkode: b41e9...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som kan hjelpe om du ikke sier Ifra 🙂 vær ærlig, fortell hvilke endringer du trenger

Anonymkode: b33a8...604

Vet. Men jeg har sagt ifra før. Den siste gangen så forsvarte sjefen mobberen. Og jeg følte meg dum. Sjefen er veldig gode venner med mobberen.  

Anonymkode: b41e9...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

kontakt tillitsvalgt, det pleier å hjelpe  🙂 

Anonymkode: b33a8...604

Vi har desverre ikke tillitsvalgt... Mangler både tillitsvalgt og verneombud. 

Men jeg kan mulig ta det opp med en kollega og rådføre meg? 

Anonymkode: b41e9...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt, gi d en sjanse. Er du organisert?

Anonymkode: b33a8...604

Takk for råd. Jeg skal ta det opp med en kollega først. Og høre med henne. Jeg er organisert. Vurderer å ta det opp med fagforeningen. 

 

 

Anonymkode: b41e9...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for råd. Jeg skal ta det opp med en kollega først. Og høre med henne. Jeg er organisert. Vurderer å ta det opp med fagforeningen. 

 

 

Anonymkode: b41e9...8e8

Ja du må ta det opp med dem, du kan ikke ha det sånn. Lykke til ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja du må ta det opp med dem, du kan ikke ha det sånn. Lykke til ❤️ 

Takk. Jeg synes det er vanskelig å ta det opp. Årsaken er at jeg har tatt det opp flere ganger før. Personen er godt likt av lederskapet.  Derfor er det en stor sjanse for at de vil tro det er meg som er problemet om jeg tar det opp. 

Jeg vil derfor ta det opp med en kollega. For så å ta det videre med organisasjonen om det blir for vanskelig. Jeg jobber sjelden med mobberen. Men mobberen har en ansvarlig stilling. Og vedkommende psyker meg bare fullstendig ned med å behandle meg som om jeg er "dum/ tilbakestående". 

Det var vært for lenge slik. Men det har ikke vært lett å få slutt på det heller. 

Hvorvidt det er mobbing kan også sikkert diskuteres. Men jeg tror de fleste ville oppfattet det som mobbing dersom man ble pratet til og behandlet som "tilbakestående og dum". 

Men stjernestøv: nå er det helg og den dama skal ikke ta fra meg gleder / og helgen  :)

Anonymkode: b41e9...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Jeg synes det er vanskelig å ta det opp. Årsaken er at jeg har tatt det opp flere ganger før. Personen er godt likt av lederskapet.  Derfor er det en stor sjanse for at de vil tro det er meg som er problemet om jeg tar det opp. 

Jeg vil derfor ta det opp med en kollega. For så å ta det videre med organisasjonen om det blir for vanskelig. Jeg jobber sjelden med mobberen. Men mobberen har en ansvarlig stilling. Og vedkommende psyker meg bare fullstendig ned med å behandle meg som om jeg er "dum/ tilbakestående". 

Det var vært for lenge slik. Men det har ikke vært lett å få slutt på det heller. 

Hvorvidt det er mobbing kan også sikkert diskuteres. Men jeg tror de fleste ville oppfattet det som mobbing dersom man ble pratet til og behandlet som "tilbakestående og dum". 

Men stjernestøv: nå er det helg og den dama skal ikke ta fra meg gleder / og helgen  :)

Anonymkode: b41e9...8e8

Høres ikke greit ut, godt du skal ta det opp. Ingen skal bli mobbet på jobb uansett! 

Håper du får en fin helg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Høres ikke greit ut, godt du skal ta det opp. Ingen skal bli mobbet på jobb uansett! 

Håper du får en fin helg :) 

Det har vært slik i 13 år. Det er lenge. Og det høres vel dumt at jeg ikke har fått stoppet det. Men jeg jobber med henne sjelden. I perioder mer. Jeg har tatt det opp med henne mange ganger.  Hun bedrer seg en liten stund for så å begynne på igjen. Har tatt det opp med to sjefer som er over henne. Men de er gode venner med henne og en av dem beskyttet henne fullstendig med å forsvare det. Det er derfor vanskelig å ta det med ledelsen igjen. Jeg har forsøkt å ignorere det men i går ble det for mye for meg. Jeg kjente det som om jeg holdt på å få et sammenbrudd pga nedpsyking. Jeg jobbet med henne i hele går. Til og med en kunde spurte om jeg var ekstremt stresset i går og det var jeg. Alt gikk på en måte nesten rundt for meg. Og da forsto jeg at slikt kan det ikke fortsette. Hun skal ikke få behandle meg som om det er noe galt med meg. 

Problemet er at hun fremstår for andre og ledelsen som en hyggelig arbeidsom dyktig dame. Og dermed er det nok vanskelig for dem å se min side. 

Men de har ikke verneombud og heller ikke tillitsvalgt så derfor drøfter jeg det litt med en kollega. Den kollegaen har sagt at hun har sett at jeg blir hakket på og dårlig behandlet. Men den kollegaen er feig og tør ikke blande seg. Men jeg skal ta det opp med den kollegaen og si at jeg kommer til å gå videre med dette om jeg skal ha det sånn. For det er uholdbart. 

Er egentlig interessant i hva som går av folk som driver på slik som hun bedriver? Er de klar over det selv? .. 

Men hun skal ikke få ødelegge helgen min. Det er sikkert  :)

Anonymkode: b41e9...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært slik i 13 år. Det er lenge. Og det høres vel dumt at jeg ikke har fått stoppet det. Men jeg jobber med henne sjelden. I perioder mer. Jeg har tatt det opp med henne mange ganger.  Hun bedrer seg en liten stund for så å begynne på igjen. Har tatt det opp med to sjefer som er over henne. Men de er gode venner med henne og en av dem beskyttet henne fullstendig med å forsvare det. Det er derfor vanskelig å ta det med ledelsen igjen. Jeg har forsøkt å ignorere det men i går ble det for mye for meg. Jeg kjente det som om jeg holdt på å få et sammenbrudd pga nedpsyking. Jeg jobbet med henne i hele går. Til og med en kunde spurte om jeg var ekstremt stresset i går og det var jeg. Alt gikk på en måte nesten rundt for meg. Og da forsto jeg at slikt kan det ikke fortsette. Hun skal ikke få behandle meg som om det er noe galt med meg. 

Problemet er at hun fremstår for andre og ledelsen som en hyggelig arbeidsom dyktig dame. Og dermed er det nok vanskelig for dem å se min side. 

Men de har ikke verneombud og heller ikke tillitsvalgt så derfor drøfter jeg det litt med en kollega. Den kollegaen har sagt at hun har sett at jeg blir hakket på og dårlig behandlet. Men den kollegaen er feig og tør ikke blande seg. Men jeg skal ta det opp med den kollegaen og si at jeg kommer til å gå videre med dette om jeg skal ha det sånn. For det er uholdbart. 

Er egentlig interessant i hva som går av folk som driver på slik som hun bedriver? Er de klar over det selv? .. 

Men hun skal ikke få ødelegge helgen min. Det er sikkert  :)

Anonymkode: b41e9...8e8

Det er vel noen som are er sånn, hva med å ta igjen? Eller si at den behandlingen finner du deg ikke i? Hvis ikke det hjelper ville jeg tatt igjen med samme mynt, kanskje hun forstår det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de er gode venner med henne og en av dem beskyttet henne fullstendig med å forsvare det.

På hvilken måte beskrev du det, og hvordan forsvarer sjefen det? Jeg synes det er vanskelig å forstå at en sjef besvarer "jeg blir konstant hakket på for usaklige bagateller mens kundene hører på" , med "ja, men det fortjener du" eller "ja, det er slik kolleger skal omgås på denne arbeidsplassen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, laban skrev:

På hvilken måte beskrev du det, og hvordan forsvarer sjefen det? Jeg synes det er vanskelig å forstå at en sjef besvarer "jeg blir konstant hakket på for usaklige bagateller mens kundene hører på" , med "ja, men det fortjener du" eller "ja, det er slik kolleger skal omgås på denne arbeidsplassen".

Jeg fortalte sjefen at hun ansvarlige på avdelingen gir meg spydige kommentarer og at det oppleves som problematisk/ mobbing. Sjefen forsvarte det med å si at hun satt veldig pris på vedkommende. Vedkommende gjør en utrolig god jobb sa hun. Og bedriften vil aldri miste vedkommende. Og fra mitt syn er vedkommende en utrolig hyggelig og snill person. Og jeg har kjent vedkommende lenge, sa sjefen. 

Jeg vet at de har et veldig godt forhold. Og da blir det vanskelig å få forståelse for det. Jeg følte meg bare enda dummere etter den samtalen. 

Anonymkode: b41e9...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, laban skrev:

På hvilken måte beskrev du det, og hvordan forsvarer sjefen det? Jeg synes det er vanskelig å forstå at en sjef besvarer "jeg blir konstant hakket på for usaklige bagateller mens kundene hører på" , med "ja, men det fortjener du" eller "ja, det er slik kolleger skal omgås på denne arbeidsplassen".

En annen kollega vil ikke blande seg inn i dette men hun sier at hun har sett det samme som meg. Dvs at den personen er ute etter å finne feil med meg. Og den personen er fullstendig kritisk mot meg. Og prater alltid om meg som syndebukk og dårlig arbeidstaker. 

Anonymkode: b41e9...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjefen forsvarte det med å si at hun satt veldig pris på vedkommende. Vedkommende gjør en utrolig god jobb sa hun. Og bedriften vil aldri miste vedkommende.

Men det er jo ikke det saken handler om. Du tok det bare til etteretning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd noe som jeg vil tro er mobbing årevis på jobb. Jeg har sagt ifra om det før. Men det har aldri blitt bra. Jeg har derfor ikke hatt ork til å si ifra igjen. 

Det står at man plikter å si ifra om mobbing. Men jeg sliter med å gi flere beskjeder om det. Sjefen spurte om det gikk fint med meg i dag i forbifarten. Og jeg sa ja selv om det ikke gjør det. Jeg orket ikke å ta det opp igjen. Følte meg feig og tiltaksløs etterpå. 

Jeg sliter sterkt med at jeg har mye angst. 

Jeg har ikke lykkes med å få ny jobb. 

Hva ville dere gjort dersom dere sto i mine "sko"? Jeg er veldig sliten av det. 

Anonymkode: b41e9...8e8

Jeg ville vært forsiktig med å kalle dette "mobbing", synes labans formulering var mye bedre. Foreslår at du i de nærmeste to ukene fører en loggbok hvor du noterer ned konkrete episoder hvor du opplever at hun hakker på deg. Hvorvidt dette er noe du bør ta opp videre, mener jeg avhenger av omfanget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, frosken skrev:

Jeg ville vært forsiktig med å kalle dette "mobbing", synes labans formulering var mye bedre. Foreslår at du i de nærmeste to ukene fører en loggbok hvor du noterer ned konkrete episoder hvor du opplever at hun hakker på deg. Hvorvidt dette er noe du bør ta opp videre, mener jeg avhenger av omfanget. 

Det er vanskelig å vite hvordan jeg skal håndtere det. Men det innvirker meg psykisk. Jeg sliter med angst, stress og dårlig selvbilde som følge av dette. Men jeg er redd for å gå videre med det for jeg er redd for å ikke bli forstått. Jeg har ihvertfall begynt å skrive ned det som blir sagt osv. Det er en begynnelse for å kartlegge det litt selv. Jeg kommer uansett til å fortelle en av kollegaene mine litt om hennes kommentarer. Hun hadde noen kommentarer som er nedskrevet som virker ganske dumme og tåpelige. 

Anonymkode: b41e9...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, laban skrev:

Men det er jo ikke det saken handler om. Du tok det bare til etteretning? 

Det er sant. Jeg sa det til henne men sjefen avfeide det. Sjefen er som en god venninne med vedkommende så hun vil nok ikke se det samme. 

Anonymkode: b41e9...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...