Gå til innhold

Mobbing


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hver gang du skriver om denne saken så tenker jeg at det ikke er mobbing. Men at hun sikkert er nedlatende mot deg som du skriver og jeg forstår at det er vanskelig. På den andre siden har du lite med henne å gjøre, kan du ikke prøve å bry deg mindre om det, tenke at det er hun som har et problem/er frekk. Kan du ikke prøve med selvhevdelse, vise med kroppsspråket og eventuelle tilbakemeldinger at du ikke finner deg i at hun behandler deg på den måten. Når jeg leser denne saken så får jeg lyst til å si drit i henne og hygg deg med de andre arbeidskollegaene.

Anonymkode: 9f51a...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hver gang du skriver om denne saken så tenker jeg at det ikke er mobbing. Men at hun sikkert er nedlatende mot deg som du skriver og jeg forstår at det er vanskelig. På den andre siden har du lite med henne å gjøre, kan du ikke prøve å bry deg mindre om det, tenke at det er hun som har et problem/er frekk. Kan du ikke prøve med selvhevdelse, vise med kroppsspråket og eventuelle tilbakemeldinger at du ikke finner deg i at hun behandler deg på den måten. Når jeg leser denne saken så får jeg lyst til å si drit i henne og hygg deg med de andre arbeidskollegaene.

Anonymkode: 9f51a...f98

Jeg forsøker.  Og skal forsøke å drite i hennes adferd. Iblant blir jeg så stresset av det fordi hun er ansvarlig sjef og det er ubehagelig og vanskelig å unngå. Men jeg skal forsøke å vise med kroppsspråk at jeg misliker hennes adferd istedet. 

Anonymkode: b41e9...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hver gang du skriver om denne saken så tenker jeg at det ikke er mobbing. Men at hun sikkert er nedlatende mot deg som du skriver og jeg forstår at det er vanskelig. På den andre siden har du lite med henne å gjøre, kan du ikke prøve å bry deg mindre om det, tenke at det er hun som har et problem/er frekk. Kan du ikke prøve med selvhevdelse, vise med kroppsspråket og eventuelle tilbakemeldinger at du ikke finner deg i at hun behandler deg på den måten. Når jeg leser denne saken så får jeg lyst til å si drit i henne og hygg deg med de andre arbeidskollegaene.

Anonymkode: 9f51a...f98

Ord som er notert er:

Er du dum i hodet? 

Du må lære deg å tenke mer med hodet ditt. Du virker helt blind. Du virker til å ikke tenke godt nok. 

Hvorfor ser du bort dit: lager blikk som om jeg er dum i hodet: det du skal hente er ikke der altså. Jeg er på vei mot noe jeg skal hente men ser naturlig på siden på noe i det jeg går forbi. 

Hun snakker høyt om hvor dårlig jeg er på å bruke jo hodet. Noe som hun synes jeg er foran annen kollega og kunder / altså mens de hører på. 

Hun sjekker over når jeg gjør enkle oppgaver. Står å følger med. 

Hun sier imot seg selv i måten ting skal gjøres på. Sier en ting og forandrer mening om det og kjefter.  

Hun beskylder alltid meg for å ha gjort feil selv om jeg ikke var på jobb/ og dermed ikke har gjort feilen. 

Hun snakker til meg nedlatende. 

Men okey: jeg er mulig hårsår siden jeg opplever det som mobbing.  Jeg bør prøve å overse det istedet. Men jeg fortsetter å notere. 

 

Anonymkode: b41e9...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fortalte sjefen at hun ansvarlige på avdelingen gir meg spydige kommentarer og at det oppleves som problematisk/ mobbing. 

Hvis du skal ta dette opp, må du droppe alt som handler om din opplevelse og holde deg til klare fakta. 

Jeg tror jeg hadde forsøkt å ta det direkte med den det gjelder når dere faktisk jobber sammen og tatt utgangspunkt i de tingene som skjer i kunders nærvær. Da hadde jeg ventet til vi var alene og sagt - helt rolig, men tydelig - noe i retning av at "jeg synes ikke du skal kritisere småting som …….. mens kundene hører det. Hvis det er et stort problem hvordan jeg gjør ……, foreslår jeg at vi tar det på bakrommet, gjerne sammen med sjefen." Og hvis det så fortsatte som før, ville jeg fortsatt å henvise til dette: "Husker du at jeg sa at dette ikke bør foregå foran kundene? Skal vi ta et møte med sjefen om hvordan søppelsekkene skal brettes (eller hvilken bagatell det nå handler om der og da)?" 

Men dette forutsetter altså at dette foregår så systematisk og hyppig som du beskriver - og at det virkelig er tatt ut av lufta, ikke reelle tabber du gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, laban skrev:

Hvis du skal ta dette opp, må du droppe alt som handler om din opplevelse og holde deg til klare fakta. 

Jeg tror jeg hadde forsøkt å ta det direkte med den det gjelder når dere faktisk jobber sammen og tatt utgangspunkt i de tingene som skjer i kunders nærvær. Da hadde jeg ventet til vi var alene og sagt - helt rolig, men tydelig - noe i retning av at "jeg synes ikke du skal kritisere småting som …….. mens kundene hører det. Hvis det er et stort problem hvordan jeg gjør ……, foreslår jeg at vi tar det på bakrommet, gjerne sammen med sjefen." Og hvis det så fortsatte som før, ville jeg fortsatt å henvise til dette: "Husker du at jeg sa at dette ikke bør foregå foran kundene? Skal vi ta et møte med sjefen om hvordan søppelsekkene skal brettes (eller hvilken bagatell det nå handler om der og da)?" 

Men dette forutsetter altså at dette foregår så systematisk og hyppig som du beskriver - og at det virkelig er tatt ut av lufta, ikke reelle tabber du gjør. 

Ja det du sier det er lurt. Jeg skriver ned det som blir sagt og ser det litt ann. Jeg jobber jo sjelden med henne. 

Jeg er redd for å miste jobben pga hennes nedlatende kommentarer også. Men jeg noterer og dersom dette blir fortsatt så plagsomt så kommer jeg til å gå til henne å si at dersom hun er så misfornøyd så får vi ta dette opp sammen med hovedsjef og diskutere dette på et møte. 

Anonymkode: b41e9...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun beskylder alltid meg for å ha gjort feil selv om jeg ikke var på jobb og dermed ikke har gjort feilen. 

Slike ting burde være enkle å oppklare? Hvis hun er avdelingsansvarlig og det skjer noe feil på mandag som er så viktig at det må følges opp, bør hun starte med å sjekke hvem som jobbet mandag.

Men hvis hun spør deg om du var på jobb mandag da situasjon / feil xyz oppsto, er det ingen beskyldning i seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ord som er notert er:

Er du dum i hodet

Du må lære deg å tenke mer med hodet ditt. Du virker til å ikke tenke godt nok. 

(...)

Hun snakker høyt om hvor dårlig jeg er på å bruke jo hodet. 

Men hva skjer typisk før disse bemerkningene, kommer de fordi du spør om noe? Jeg mener ikke at hun har rett eller at det er greit å si sånt, men de må jo komme som en reaksjon på noe du gjør, sier eller glemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, laban skrev:

Men hva skjer typisk før disse bemerkningene, kommer de fordi du spør om noe? Jeg mener ikke at hun har rett eller at det er greit å si sånt, men de må jo komme som en reaksjon på noe du gjør, sier eller glemmer?

Jeg gjør så godt jeg kan på jobb. Om hun er misfornøyd med en del småting så synes jeg at det ikke har på sin plass å si : er du dum i hodet? Jeg ser også at hun forskjellsbehandler meg kontra de andre kollegaene. Men det er mulig lov. Er umulig å vite hva som er lov og ikke i slike situasjoner. Men for meg oppleves det som mobbing. Men jeg skal skrive ned for å danne meg et bilde utenfra av situasjonen. 

Det som er vanskelig er at hun virker til å ikke stole på meg og jobben som jeg gjør. 

Anonymkode: b41e9...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, laban skrev:

Men hva skjer typisk før disse bemerkningene, kommer de fordi du spør om noe? Jeg mener ikke at hun har rett eller at det er greit å si sånt, men de må jo komme som en reaksjon på noe du gjør, sier eller glemmer?

De kommer i alle anledninger. 

Anonymkode: b41e9...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, laban skrev:

Men hva skjer typisk før disse bemerkningene, kommer de fordi du spør om noe? Jeg mener ikke at hun har rett eller at det er greit å si sånt, men de må jo komme som en reaksjon på noe du gjør, sier eller 

Ja du forstår sikkert at det føles ikke greit. Tror ingen ville likt slikt. Men jeg må mulig bare ignorere det. Jeg frykter for at jeg kan miste jobben pga hennes småhakking.  Så mulig det er best å bare ignorere det men notere. 

Anonymkode: b41e9...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja du forstår sikkert at det føles ikke greit. 

 

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kommer i alle anledninger. 

Anonymkode: b41e9...8e8

Jeg forstår at det ikke er greit. Men jeg har fortsatt problemer med å se for meg en typisk situasjon der hun sier "er du dum i hodet?" eller "du må lære deg å tenke mer med hodet ditt" uten at det har skjedd noe som helst først.

Det kan være et eller annet ved deg som irriterer henne så enormt at hun blir overfokusert på å ta deg for småting. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ord som er notert er:

Er du dum i hodet? 

Du må lære deg å tenke mer med hodet ditt. Du virker helt blind. Du virker til å ikke tenke godt nok. 

Hvorfor ser du bort dit: lager blikk som om jeg er dum i hodet: det du skal hente er ikke der altså. Jeg er på vei mot noe jeg skal hente men ser naturlig på siden på noe i det jeg går forbi. 

Hun snakker høyt om hvor dårlig jeg er på å bruke jo hodet. Noe som hun synes jeg er foran annen kollega og kunder / altså mens de hører på. 

Hun sjekker over når jeg gjør enkle oppgaver. Står å følger med. 

Hun sier imot seg selv i måten ting skal gjøres på. Sier en ting og forandrer mening om det og kjefter.  

Hun beskylder alltid meg for å ha gjort feil selv om jeg ikke var på jobb/ og dermed ikke har gjort feilen. 

Hun snakker til meg nedlatende. 

Men okey: jeg er mulig hårsår siden jeg opplever det som mobbing.  Jeg bør prøve å overse det istedet. Men jeg fortsetter å notere. 

 

Anonymkode: b41e9...8e8

Hun er jo utrolig frekk som sier slike ting. Syns ikke du er hårsår. Det er en ting om noen sier slikt en gang for at de er irriterte for at ting ikke blir riktig utført over tid, men å hakke på deg slik er ikke ok. Det er jo bra at arbeidskollegaene også ser dette. Hva som er riktig å gjøre i denne situasjonen er et annet spørsmål. Kanskje det eneste som hadde hatt effekt var å gitt en overhaling en gang om hva hun hadde syntes om å bli kalt dum i hodet hele tiden og at du ikke finner deg i å bli snakket til på den måten. Noen ganger må man sette hardt mot hardt for at det skal ha en effekt. Du må vise selvhevdelse. Du kan ta det opp på møte, eventuelt ta med deg en person som er på din side. Eller du kan velge å ignorere og bare prøve å la henne ta minst mulig plass i ditt liv. Noen mennesker er vanskelige å endre.

Anonymkode: 9f51a...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, laban skrev:

 

Jeg forstår at det ikke er greit. Men jeg har fortsatt problemer med å se for meg en typisk situasjon der hun sier "er du dum i hodet?" eller "du må lære deg å tenke mer med hodet ditt" uten at det har skjedd noe som helst først.

Det kan være et eller annet ved deg som irriterer henne så enormt at hun blir overfokusert på å ta deg for småting. 

 

Hun er sur bare hun ser meg. En tid var hun sykemeldt og da kom hun innom jobben og sa: jeg savner noen å kjefte på. Hun virker til å like å herse. 

Om det som skjer kan kalles mobbing eller ikke så er ihvertfall opplevd som nedpsykende. Men jeg får ta det opp nok en gang om hun holder på. Men har tatt det opp en haug med ganger uten at det hjelper noe særlig. 

Hun synes tydelig at jeg gjør en dårlig jobb. Men det er like mange småfeil å finne hos de andre og henne selv som meg. Men det bryr hun seg ikke om. Det er hele tiden meg som hun skal ta. En annen kollega sier at hun har også fått samme inntrykk som meg. Hun har fått med seg at hun går rundt og leter etter småfeil etter meg, eller noe å pirke på. Men i den jobb som jeg har er det alltid noe smått å finne på alle. Foreks dersom du vasker flere rom så er det alltid en liten prikk å finne i et av rommene etterpå. Er umulig å få det helt uten en prikk. Det er samme typer feil eller verre feil å finne hos de andre kollegaene men det bryr hun seg ikke om.  Det unnskylder hun men meg skal hun ta. Dette har en annen kollega oppfattet på lik linje som meg også. Så jeg er ikke alene om å få dette inntrykket. 

Jeg blir fryktelig stresset og nedpsyket av all kjeften for å si det sånn. Men du forstår det er kjipt. Og det er det. Men mulig jeg bør bare notere og ta det opp neste gang hun begynner. 

Anonymkode: b41e9...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun er jo utrolig frekk som sier slike ting. Syns ikke du er hårsår. Det er en ting om noen sier slikt en gang for at de er irriterte for at ting ikke blir riktig utført over tid, men å hakke på deg slik er ikke ok. Det er jo bra at arbeidskollegaene også ser dette. Hva som er riktig å gjøre i denne situasjonen er et annet spørsmål. Kanskje det eneste som hadde hatt effekt var å gitt en overhaling en gang om hva hun hadde syntes om å bli kalt dum i hodet hele tiden og at du ikke finner deg i å bli snakket til på den måten. Noen ganger må man sette hardt mot hardt for at det skal ha en effekt. Du må vise selvhevdelse. Du kan ta det opp på møte, eventuelt ta med deg en person som er på din side. Eller du kan velge å ignorere og bare prøve å la henne ta minst mulig plass i ditt liv. Noen mennesker er vanskelige å endre.

Anonymkode: 9f51a...f98

Jeg er redd for å få sparken om jeg tar tilbake med samme mynt. 

Anonymkode: b41e9...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...