Gå til innhold

Selvmordstråder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Admin skrev:

Som ISW skriver, det er forskjell på det å skrive om tanker rundt temaet og at livet er hardt, og det å skrive konkrete selvmordstanker. Denne linjen har vi hatt hele veien og er ikke noe nytt hos oss.

Admin

Ja,jeg forsto det. Men hvordan skal brukere her kunne vurdere hvor suicidal en person er utifra hva som skrives. Eks, En person skriver,nå tar jeg l av meg. En annen skriver jeg orker snart ikke mer.En skriver jeg gir snart opp,osv osv. Klarer dere her da og vurdere hvor suicidal en person er ut ifra hva vedkommende skriver?. Litt dumt å si du kan skrive om hva du vil,bare ikke hver konkret. Ellers så respekterer jeg selv sagt reglene,selv om jeg syns de er lite gjennomtenkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Hugo skrev:

Ja,jeg forsto det. Men hvordan skal brukere her kunne vurdere hvor suicidal en person er utifra hva som skrives. Eks, En person skriver,nå tar jeg l av meg. En annen skriver jeg orker snart ikke mer.En skriver jeg gir snart opp,osv osv. Klarer dere her da og vurdere hvor suicidal en person er ut ifra hva vedkommende skriver?. Litt dumt å si du kan skrive om hva du vil,bare ikke hver konkret. Ellers så respekterer jeg selv sagt reglene,selv om jeg syns de er lite gjennomtenkt. 

Jeg tror Admin sin rolle er å beskytte de som er i en sårbar situasjon fra lite gjennomtenkte svar, samt å ikke skape bekymring og/eller smitteeffekt blant andre på forumet. 

Aktiv suicidalitet må håndteres av helsevesenet. Det er forskjell på en person som har blitt dumpet av kjæresten sin og i desperasjon vil ta livet sitt, og en som har mistet alt håp som følge av en langvarig alvorlig depresjon og som ikke får virksom hjelp. Jeg opplever dessuten at spesielt de som er suicidale pga borderline blir latterliggjort («ta deg sammen, jævla idiot») og hetset. Å håndtere slik suicidalitet er en spesialistoppgave med en hårfin balansegang mellom ansvarliggjøring og støtte. 

Jeg har flere ganger ment at det bør være medisinsk kompetanse hos admin, men jeg tror vi skal se realiteten i øynene og erkjenne at dette er et lite forum med begrenset brukermasse og inntekter. I dagens situasjon tror jeg nedleggelse raskt blir et alternativ hvis kostnadene øker. Jeg tror alle er best tjent med at ting er som de er nå. Jeg synes for øvrig terskelen her for hva man kan skrive er langt høyere enn på Kvinneguiden, og også kvaliteten i en del av svarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Hugo skrev:

Ja,jeg forsto det. Men hvordan skal brukere her kunne vurdere hvor suicidal en person er utifra hva som skrives. Eks, En person skriver,nå tar jeg l av meg. En annen skriver jeg orker snart ikke mer.En skriver jeg gir snart opp,osv osv. Klarer dere her da og vurdere hvor suicidal en person er ut ifra hva vedkommende skriver?. Litt dumt å si du kan skrive om hva du vil,bare ikke hver konkret. Ellers så respekterer jeg selv sagt reglene,selv om jeg syns de er lite gjennomtenkt. 

Det er vanskelig å sette en grense i klartekst da det kan oppfattes som strengt av medlemmene.Vi hadde en periode hvor vi var harde på det, pga tilbakemeldinger fra medlemmene økte vi toleransen for samtaler rundt temaer. Man blir også etterhvert, når man leser alle innleggene her inne daglig i flere år, flink til å se hva som er for langt, og hva som er greit. Og våre medlemmer har også forstått denne grensen uten at noen av sidene har gått ut med spesifikke regler for hvor grensen går.

Medlemmene kjenner også hverandre godt og er flinke til å rapportere når de mener det er alvorlig og burde sees på fort.

Admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg tror Admin sin rolle er å beskytte de som er i en sårbar situasjon fra lite gjennomtenkte svar, samt å ikke skape bekymring og/eller smitteeffekt blant andre på forumet. 

Aktiv suicidalitet må håndteres av helsevesenet. Det er forskjell på en person som har blitt dumpet av kjæresten sin og i desperasjon vil ta livet sitt, og en som har mistet alt håp som følge av en langvarig alvorlig depresjon og som ikke får virksom hjelp. Jeg opplever dessuten at spesielt de som er suicidale pga borderline blir latterliggjort («ta deg sammen, jævla idiot») og hetset. Å håndtere slik suicidalitet er en spesialistoppgave med en hårfin balansegang mellom ansvarliggjøring og støtte. 

Jeg har flere ganger ment at det bør være medisinsk kompetanse hos admin, men jeg tror vi skal se realiteten i øynene og erkjenne at dette er et lite forum med begrenset brukermasse og inntekter. I dagens situasjon tror jeg nedleggelse raskt blir et alternativ hvis kostnadene øker. Jeg tror alle er best tjent med at ting er som de er nå. Jeg synes for øvrig terskelen her for hva man kan skrive er langt høyere enn på Kvinneguiden, og også kvaliteten i en del av svarene.

Jeg er enig i mye av det du skriver og ja det skulle vært helsepersonell her. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...