Gå til innhold

Altfor lav fengselsstraff i Norge for drap?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Mener du han som dyttet kamersten ned flere etasjer?

Ja... 

Anonymkode: 8ed19...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det finnes så masse rare folk. 

Jepp. Jeg forstår ikke moren til morderen i denne saken heller. Hun er tiltalt for å ha forsøkt å fjerne bevis. Hun ble også mistenkt for å unngå å skaffe hjelp til den skadde/ offeret. Jeg håper på at gjerningsmannen angrer handlingen. 

https://www.nrk.no/hordaland/hoyr-nodsamtalen-fra-blokka_-_-eg-hadde-aldri-ringt-politiet-om-eg-hadde-gjort-noko-gale-1.14724467

Anonymkode: 8ed19...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det finnes så masse rare folk. 

Det gjør. Og det er umulig å forstå hva som går i hodet på de. Hva som er årsak til at de skaffer ofte samme forsvarer er vel at det er nok ikke alle som orker å være forsvarer i slike saker. Men de har rett på forsvarer. 

Anonymkode: 8ed19...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, stjernestøv skrev:

Det finnes så masse rare folk. 

 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør. Og det er umulig å forstå hva som går i hodet på de. 

I akkurat denne saken var jo begge parter sanseløst ruset. Så det nytter vel lite å forsøke å forstå hva som foregikk i hodet på gjerningsmannen, det var vel egentlig svært lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, laban skrev:

 

I akkurat denne saken var jo begge parter sanseløst ruset. Så det nytter vel lite å forsøke å forstå hva som foregikk i hodet på gjerningsmannen, det var vel egentlig svært lite.

Er det 21 års fengsel som er maskimalsrraff? 

Dersom det var sterk rus involvert så har det mulig en forklaring også. Men den som velger å ruse seg gjør også noe galt med å velge å gjøre seg ganske forvirret. Noe som man kan bli som følge av rus. 

Der er mange drap søm skjer i ruspåvirket tilstand i Norge. 

Anonymkode: 8ed19...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår absolutt ikke hva som foregår i hodet på mennesker som begår voldelige og fæle drap på folk som er svakere enn dem. Eller sjalusidrap osv. Jeg forstår litt mer der personen er svært rusa. Har ruset meg mye selv og selv om jeg ikke har blitt voldelig så har jeg hatt en HELT annen impulskontroll og virkelighetsoppfatning. Da KAN fæle og tragiske ting skje. De har det nok grusomt med seg selv når de har blitt edru og forstår hva de har gjort. 

Jeg har blitt mishandlet og ødelagt av ekskjæreste og jeg har mange ganger fantasert om å drepe han. Jeg ønsker han oppriktig død for det han har gjort mot meg. Men jeg gjør jo selvsagt ikke fantasien til handling. Jeg bare forstår hvordan noen i slike tilfeller kan miste hemningen fullstendig. Jeg for min del får bare håpe min ex blir straffet i retten. Redselen for at de skal henlegge hele saken er en stor frykt hos meg. Da vil han aldri få konsekvenser for at han gradvis har ødelagt meg. 

Er jeg virkelig et dårlig menneske som ønsker han død? Hva med de som har samme bakgrunn/motiv for et drap som det jeg har og faktisk har gjort det. Er de BARE onde mennesker? Eller er de nedbrutte ødelagte mennesker som til slutt mistet kontroll og stod opp for seg selv og drepte sin voldsmann? Det er jo ikke greit uansett og det skal straffes, men jeg savner litt nyanser i denne tråden her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg forstår absolutt ikke hva som foregår i hodet på mennesker som begår voldelige og fæle drap på folk som er svakere enn dem. Eller sjalusidrap osv. Jeg forstår litt mer der personen er svært rusa. Har ruset meg mye selv og selv om jeg ikke har blitt voldelig så har jeg hatt en HELT annen impulskontroll og virkelighetsoppfatning. Da KAN fæle og tragiske ting skje. De har det nok grusomt med seg selv når de har blitt edru og forstår hva de har gjort. 

Jeg har blitt mishandlet og ødelagt av ekskjæreste og jeg har mange ganger fantasert om å drepe han. Jeg ønsker han oppriktig død for det han har gjort mot meg. Men jeg gjør jo selvsagt ikke fantasien til handling. Jeg bare forstår hvordan noen i slike tilfeller kan miste hemningen fullstendig. Jeg for min del får bare håpe min ex blir straffet i retten. Redselen for at de skal henlegge hele saken er en stor frykt hos meg. Da vil han aldri få konsekvenser for at han gradvis har ødelagt meg. 

Er jeg virkelig et dårlig menneske som ønsker han død? Hva med de som har samme bakgrunn/motiv for et drap som det jeg har og faktisk har gjort det. Er de BARE onde mennesker? Eller er de nedbrutte ødelagte mennesker som til slutt mistet kontroll og stod opp for seg selv og drepte sin voldsmann? Det er jo ikke greit uansett og det skal straffes, men jeg savner litt nyanser i denne tråden her. 

Jeg ser at drap kan ha ulike årsaker. Jeg forstår at rus er farlig og kan påvirke. Men derfor bør folk holde unna rus. De fleste kjenner til det. 

Om offeret har provosert drapsmannen så synes ikke jeg at det er en god nok grunn til å drepe. I noen tilfeller der offeret begynner med vold selv så forstår jeg selvforsvaret. Men i den saken som er nevnt så er det gjerningsmannen som tyr til ekstreme ting mulig grunnet ruset tilstand. Han har ihvertfall tilstått.  Vet ikke hvor mye han prater sant men han har tilstått drapet ihvertfall. Heldigvis så var nok offeret svimt av før døden inntraff. Dermed rakk mulig ikke offeret å bli mer redd. 

Du er inne på noe om at noen kan gå til det skritt å drepe fordi de selv opplevde noe vondt av offeret. Det gjelder å finne årsakene til hvorfor det skjedde også. 

Anonymkode: 8ed19...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg forstår absolutt ikke hva som foregår i hodet på mennesker som begår voldelige og fæle drap på folk som er svakere enn dem. Eller sjalusidrap osv. Jeg forstår litt mer der personen er svært rusa. Har ruset meg mye selv og selv om jeg ikke har blitt voldelig så har jeg hatt en HELT annen impulskontroll og virkelighetsoppfatning. Da KAN fæle og tragiske ting skje. De har det nok grusomt med seg selv når de har blitt edru og forstår hva de har gjort. 

Jeg har blitt mishandlet og ødelagt av ekskjæreste og jeg har mange ganger fantasert om å drepe han. Jeg ønsker han oppriktig død for det han har gjort mot meg. Men jeg gjør jo selvsagt ikke fantasien til handling. Jeg bare forstår hvordan noen i slike tilfeller kan miste hemningen fullstendig. Jeg for min del får bare håpe min ex blir straffet i retten. Redselen for at de skal henlegge hele saken er en stor frykt hos meg. Da vil han aldri få konsekvenser for at han gradvis har ødelagt meg. 

Er jeg virkelig et dårlig menneske som ønsker han død? Hva med de som har samme bakgrunn/motiv for et drap som det jeg har og faktisk har gjort det. Er de BARE onde mennesker? Eller er de nedbrutte ødelagte mennesker som til slutt mistet kontroll og stod opp for seg selv og drepte sin voldsmann? Det er jo ikke greit uansett og det skal straffes, men jeg savner litt nyanser i denne tråden her. 

Jeg har selv blitt dårlig behandlet av folk men har aldri fantasert om å drepe de. 

Anonymkode: 8ed19...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at drap kan ha ulike årsaker. Jeg forstår at rus er farlig og kan påvirke. Men derfor bør folk holde unna rus. De fleste kjenner til det. 

Om offeret har provosert drapsmannen så synes ikke jeg at det er en god nok grunn til å drepe. I noen tilfeller der offeret begynner med vold selv så forstår jeg selvforsvaret. Men i den saken som er nevnt så er det gjerningsmannen som tyr til ekstreme ting mulig grunnet ruset tilstand. Han har ihvertfall tilstått.  Vet ikke hvor mye han prater sant men han har tilstått drapet ihvertfall. Heldigvis så var nok offeret svimt av før døden inntraff. Dermed rakk mulig ikke offeret å bli mer redd. 

Du er inne på noe om at noen kan gå til det skritt å drepe fordi de selv opplevde noe vondt av offeret. Det gjelder å finne årsakene til hvorfor det skjedde også. 

Anonymkode: 8ed19...453

Nei jeg er enig i det du sier, mente bare at det er ikke nødvendigvis ren ondskap som ligger bak alle slike handlinger. 

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv blitt dårlig behandlet av folk men har aldri fantasert om å drepe de. 

Anonymkode: 8ed19...453

Det er jo fint for deg da. Det betyr ikke at det er unormalt å gjøre. Jeg har blitt fullstendig ødelagt av dette menneske og er tvunget til å forholde meg til vedkommende i all framtid. Han er fortsatt utrolig ufin mot meg og direkte årsak til at jeg sliter så mye som jeg gjør. Så i tunge stunder har disse tankene kommet fram. Ikke drapshandling i seg selv, men ønske om at vedkommende døde og det å ta igjen for slik som han har ødelagt meg og min framtid. 

Jeg er ikke noe dårligere menneske enn deg av den grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Glitter skrev:

Nei jeg er enig i det du sier, mente bare at det er ikke nødvendigvis ren ondskap som ligger bak alle slike handlinger. 

Det er jo fint for deg da. Det betyr ikke at det er unormalt å gjøre. Jeg har blitt fullstendig ødelagt av dette menneske og er tvunget til å forholde meg til vedkommende i all framtid. Han er fortsatt utrolig ufin mot meg og direkte årsak til at jeg sliter så mye som jeg gjør. Så i tunge stunder har disse tankene kommet fram. Ikke drapshandling i seg selv, men ønske om at vedkommende døde og det å ta igjen for slik som han har ødelagt meg og min framtid. 

Jeg er ikke noe dårligere menneske enn deg av den grunn. 

Jeg forstår at en drapsmann kan også være et godt menneske. Og at det kan være triste årsaker bak at tragedien skjedde. Men jeg mener samtidig at å ty til vold og drap er å gå for langt, og bør straffes utifra omstendigheter/ årsaker til det. Rus er også noe som er ulovlig å innta for mye av. Narkotika er ikke lovlig. 

Anonymkode: 8ed19...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at en drapsmann kan også være et godt menneske. Og at det kan være triste årsaker bak at tragedien skjedde. Men jeg mener samtidig at å ty til vold og drap er å gå for langt, og bør straffes utifra omstendigheter/ årsaker til det. Rus er også noe som er ulovlig å innta for mye av. Narkotika er ikke lovlig. 

Anonymkode: 8ed19...453

Tror nok det forekommer flere drap under påvirkning av alkohol. Som er lovlig. Men det er nå en annen sak. Selvsagt er det å gå for langt å ty til vold og drap uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Glitter skrev:

Tror nok det forekommer flere drap under påvirkning av alkohol. Som er lovlig. Men det er nå en annen sak. Selvsagt er det å gå for langt å ty til vold og drap uansett. 

Ja det er å gå for langt med å ty til drap. Det er den verste handlingen som man kan begå.  

Jeg husker at jeg kjente folk tidligere som sa at dersom det var et menneske som hadde gjort dem fryktelig vondt så ønsket de vedkommende død. Men de ville aldri forsøkt å drepe noen. Men de sa at det må være lov å ønske noen død dersom de hadde gjort dem noe ille. Jeg forstår jo tankene deres på sett og vis. Men jeg er ikke av typen til å ønske noen død. Jeg ønsker bare ikke å være en del av livet til vedkommende dersom noen har gjort meg veldig vondt . 

Anonymkode: 8ed19...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dersom det var sterk rus involvert så har det mulig en forklaring også. Men den som velger å ruse seg gjør også noe galt med å velge å gjøre seg ganske forvirret. Noe som man kan bli som følge av rus. 

Jeg mente ikke å unnskylde noe som helst, jeg mente bare at det ikke er så rart at man ikke forstår "hva som foregår i hodet" på folk som er sanseløst ruset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Jeg er for strengere straffer. Og for att man straffes for alle lovbrudd man begår. Med det mener jeg. raner du 7 personer så bør straffene legges suksessivt. Altså att du må sone for alle etterhverandre. Forøvrig er jeg for reell livstidsstraff, og ikke bare for mord. Men en vaneforbryter som har blitt dømt flere ganger, bør lukkes inne for godt. Jeg er for dødsstraff i enkelte saker også. Type ABB og Manshaus. Dreper du søstre de fordi hun er kineser, så er det null vits i å spare på deg.

Jeg er i mot dødsstraff. Rett og slett fordi det da kan komme til at en uskyldig får dødsstraff.  Men er for at enkelte lukkes inn for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
6 timer siden, emilie321 skrev:

Jeg er i mot dødsstraff. Rett og slett fordi det da kan komme til at en uskyldig får dødsstraff.  Men er for at enkelte lukkes inn for godt.

Det er jeg helt enig i. Det må være tilfeller som ABB og Manshaus, der det ikke er ett fnugg av tvil. Jeg ser ikke noen grunn til å ikke gi de to dødsstraff. Det er ikke en promilles sjans de er uskyldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...