Gå til innhold

Kjøper du julegaver til voksne etablerte tante / onkelbarn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg pratet litt med min søster om hva hun mener om den saken.  Følte det var mulig litt teit å bringe tema på banen. Men tenkte at det gjerne var bedre å kutte å kjøpe gaver til de hveandres voksne barn. Hun mente at det var bedre at vi da kutter å kjøpe til hveandre istedet og heller gir til de voksne barna. Jeg ser knappt tantebarna mine og fire av de er etablerte med samboere. 

Hva tenker dere om det? Hvem kjøper du julegaver til? Jeg håper på å få en avtale der vi kun kjøpte til foreldre, og barna våre. For da har jeg råd til å gi dem litt større gaver. Nå blir det masse smågaver istedet. 

Anonymkode: ab99e...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om det? Hvem kjøper du julegaver til? Jeg håper på å få en avtale der vi kun kjøpte til foreldre, og barna våre. For da har jeg råd til å gi dem litt større gaver. Nå blir det masse smågaver istedet. 

Anonymkode: ab99e...380

Jeg tenker at det er det DU som bestemmer. :) Du kan jo bare gi beskjed til din søster om at heretter kjøper du gaver til foreldre og egne barn, så får hun gjøre som hun vil. Men det kan være greit å si det alt nå da, så hun ikke bruker mye penger på dine barn og forventer det samme tilbake og det blir dårlig stemning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pratet litt med min søster om hva hun mener om den saken.  Følte det var mulig litt teit å bringe tema på banen. Men tenkte at det gjerne var bedre å kutte å kjøpe gaver til de hveandres voksne barn. Hun mente at det var bedre at vi da kutter å kjøpe til hveandre istedet og heller gir til de voksne barna. Jeg ser knappt tantebarna mine og fire av de er etablerte med samboere. 

Hva tenker dere om det? Hvem kjøper du julegaver til? Jeg håper på å få en avtale der vi kun kjøpte til foreldre, og barna våre. For da har jeg råd til å gi dem litt større gaver. Nå blir det masse smågaver istedet. 

Anonymkode: ab99e...380

Jeg har gitt beskjed til mine tantebarn og søsken at heretter gir jeg bare til de jeg feirer julaften med, bortsett fra datter, mor og grandtantebarn. De får uansett.

Det er faktisk du som bestemmer og du er hverken sær eller gnien av den grunn.

For mange er det helt vanlig å kutte ut gaver til tantebarn når de enten har stått til konfirmasjon eller blir myndige. 

Til bursdager gir jeg bare til de jeg blir bedt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem kjøper du julegaver til?

Foreldre (mens de levde), egne barn, mine nieser og nevøer så lenge de var barn - de får fortsatt noe hvis vi feirer julaften sammen med dem, men pris / størrelse er sterkt redusert sammenliknet med tidligere. Alle disse "barna" er unge voksne nå, og alle unntatt min yngste er samboere.  

Det har vært sånn i mange år - altså at vi har gitt gaver til barna, ikke de voksne imellom. Søsteren min og jeg gir hverandre som regel (små) bursdagsgaver, men ikke julegaver. Det har hendt at den som har julemiddagen, har fått en liten "vertinnejulegave", men det er ikke noe fast.

Til svigerfamilien min kjøper vi til den yngste generasjonen, dvs. til barnebarna til søsknene til mannen min - hans grandonkelbarn. På den siden av familien er det bare vi som ikke er besteforeldre. Det er ikke naturlig å gi noe til onkelbarna hans lenger, siden de har fått barn selv. Men vi kommer ikke til å holde på med det til de blir voksne, det er morsomst nå mens de er nokså små.

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Følte det var mulig litt teit å bringe tema på banen.

Det er absolutt ikke teit. Tidspunktet er riktig (i god tid før jul), og det er mye bedre å ha en avtale enn at minst én part synes det er helt unødvendig og / eller økonomisk belastende. Veldig mange voksne har alt de trenger og mer til, så det er ingen vits i å stresse med pliktgaver. Tantebarna dine får sikkert gaver nok? Så lenge du gir beskjed i god tid, kan ingen bli fornærmet.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har liten nær familie og gir til søsken og deres barn, og kommer nok til å fortsette med det en stund, med mindre andre tar initiativ til å slutte. Foreløpig bor alle hjemme hos foreldrene, blir kanskje annerledes om de får samboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det bare til barn og barnebarn.  Ikke engang mannen min får hvis jeg ikke finner noe spesielt som jeg tror han blir kjempeglad for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke til tantebarn og det er mange år siden jeg sluttet med det.  Jeg gir til barn og barnebarn og så til de jeg feirer jul med.  Å gi til voksne er for dyrt og for mye jobb for meg.

Anonymkode: 34216...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gir ikke til tantebarn og det er mange år siden jeg sluttet med det.  Jeg gir til barn og barnebarn og så til de jeg feirer jul med.  Å gi til voksne er for dyrt og for mye jobb for meg.

Anonymkode: 34216...682

Jeg synes det er dyrt. Min søster forsto det og mener det samme som meg om at det er valgfritt både med å gi eller sum. Men hun vil gi til mine barn og dermed vil jeg gjøre det samme igjen. Men jeg synes det egentlig er litt rart å gi gaver til voksne etablerte tantebarn på 30 år. Men men.  Kommer kun til å gi smågaver på maks 50 kr. Har 6 tantebarn å gi til. Min søster synes det er lite Men jeg synes det blir en del. Derfor maks 50 kr på hver. Jeg verdsetter dem. Det er ikke det. Men det er jo slik at jeg har knappt med råd til gaver til mine egne barn. 

Anonymkode: ab99e...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså med lite mener jeg at: min søster mener at 6 tantebarn er lite å kjøpe til og at derfor skulle det la seg lett gjøre. Men hun forstår det økonomiske allikevel og har sagt at det er valgfritt og at hun har forståelse for det. Så det er bra. 

Anonymkode: ab99e...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gargamel skrev:

I vår familie satt vi en grense ved 16 år. Altså ikke jule-eller bursdagsgaver til nieser og nevøer som har fylt 16.

Jeg er enig i det. Det er bedre at foreldrene bruker litt ekstra penger på barna istedet. Det er dyrt å kjøpe til 6 tantebarn. Går litt penger i det. 

Anonymkode: ab99e...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jr har så få søskenbarn at vi kjøper til dem fremdeles, inkl han som har flyttet i kollektiv, og dette kommer vi nok til å fortsette med en god stund enda. Vi har nedjustert gavene oss søsken i mellom, og nå begrenser gaven seg til å "bytte" noe kortreist mat, en god olje, sjokolade eller noe godt å drikke. Veldig greit syns jeg, de voksne ungene med studentbudsjett har mer behov for noe ekstra enn vi veletablerte foreldre har :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Kayia skrev:

Jr har så få søskenbarn at vi kjøper til dem fremdeles, inkl han som har flyttet i kollektiv, og dette kommer vi nok til å fortsette med en god stund enda. Vi har nedjustert gavene oss søsken i mellom, og nå begrenser gaven seg til å "bytte" noe kortreist mat, en god olje, sjokolade eller noe godt å drikke. Veldig greit syns jeg, de voksne ungene med studentbudsjett har mer behov for noe ekstra enn vi veletablerte foreldre har :)  

Jeg har et studentbudsjett å leve av til vanlig selv om jeg er godt voksen. Derfor er jeg ganske motstander av gaveopplegget i forbindelse med jul. Nam føler jo for å gi igjen når noen gir til meg og barna. Men jeg forsøker å være tidlig ute i år med å kjøpe veldig rimelige gaver. 

Anonymkode: ab99e...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et studentbudsjett å leve av til vanlig selv om jeg er godt voksen. Derfor er jeg ganske motstander av gaveopplegget i forbindelse med jul. Nam føler jo for å gi igjen når noen gir til meg og barna. Men jeg forsøker å være tidlig ute i år med å kjøpe veldig rimelige gaver. 

Anonymkode: ab99e...380

Om det var sånn i min familie ville vi også gjort det annerledes. Det er ingen selvfølge at voksne har det økomisk raust, og gaver skal jo være nettopp en gave for mottaker ikke sant, det skal ikke være en byrde å få.

Da jeg flyttet fra eksen for et par år tilbake hadde jeg svært stor gjeldsbyrde i en lengre periode. Dette fortalte jeg både søster og min mor, slik at de ikke planla felles spleis (feks på vedlikehold på felles eid hytte) i størrelsesorden stor i denne perioden. Jeg tror på å snakke om sånne ting, sånn generelt ønsker man jo ikke å legge byrde på andre - iallefall ikke i min familie.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et studentbudsjett å leve av til vanlig selv om jeg er godt voksen. Derfor er jeg ganske motstander av gaveopplegget i forbindelse med jul. Nam føler jo for å gi igjen når noen gir til meg og barna. Men jeg forsøker å være tidlig ute i år med å kjøpe veldig rimelige gaver. 

Anonymkode: ab99e...380

Jeg er motstander av mange og dyre gaver.  Har aldri hatt råd til det, og får heller ikke mange gaver selv.  Jeg ønsker meg ikke julegaver som samler støv inn i et skap.  Som godt voksen må du selv vurdere hva du har råd til og i mine øyne er kjøpte veldig rimelige gaver unødvendig.  Kan du gi dem noen tjenester som ikke koster deg penger?  Selv synes jeg beste gavene er opplevelser, eller tjenester.

Anonymkode: 34216...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er motstander av mange og dyre gaver.  Har aldri hatt råd til det, og får heller ikke mange gaver selv.  Jeg ønsker meg ikke julegaver som samler støv inn i et skap.  Som godt voksen må du selv vurdere hva du har råd til og i mine øyne er kjøpte veldig rimelige gaver unødvendig.  Kan du gi dem noen tjenester som ikke koster deg penger?  Selv synes jeg beste gavene er opplevelser, eller tjenester.

Anonymkode: 34216...682

Enig med deg. Jeg kommer til å gi de gaver som er rimelige. Trenger enten ikke koste noe/ eller koste maks 50 kr per person. 50 kr er mye når man skal kjøpe til ganske mange personer. Ihvertfall om man har lavbudsjett. 

Anonymkode: ab99e...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2019 den 15.00, AnonymBruker skrev:

Enig med deg. Jeg kommer til å gi de gaver som er rimelige. Trenger enten ikke koste noe/ eller koste maks 50 kr per person. 50 kr er mye når man skal kjøpe til ganske mange personer. Ihvertfall om man har lavbudsjett. 

Anonymkode: ab99e...380

Det der med gave (type t-skjorte, lysestake eller annet man ikke trenger) til 50 skjønner ikke jeg helt. Summen er så liten at jeg ville heller tenkt på hvordan jeg kunne "pynte" på en god-jul-hilsen med noe godt å spise/drikke. Godteri til kidsa, og en god øl eller noe kortreist mat/hjemmebakst til voksne feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...