Gå til innhold

Bipolar/eupf


Alwaysfeeling

Anbefalte innlegg

Alwaysfeeling

Hei, skriver her da jeg er i en veldig vanskelig periode og skjønner ikke helt hva som skjer med meg. Er for tiden på utredning på dps først for bipolar 2 , Pga en hypoman episode i vår, så scoret jeg visst høyt på dette med eupf. Dette er ikke noe jeg har sett eller tenkt på, annet enn at jeg er veldig opp og ned, fort sint, veldig irritabel. Kan våkne med en syyykt irritabilitet som jeg ikke vet hvor kommer fra. Alle de vonde og kjipe følelsene går ut over min samboer. Jeg blir vanskelig, kranglete, slem( samboers ord, som nok stemmer). Han blir usikker på meg og oss. Vet ikkehvor han har meg oghan sier selv at når jeg er på topp, tar han det moden klype salt fordi han vet at jeg går ned igjen og blir da lite hyggelig. Jeg har tre depresjoner tidligere og litttrøblete oppvekst. Jeg har aldri klart å åpne meg for noe om dette. Går nå på wellbutrin og skal vel starte opp på lamictal. Er noe av det jeg skriver her vanlig for eupf.? Kan også nevne at jeg tar kritikk veldig dårlig. Føler at den som kritiserer går helt i mot meg og jeg ender opp med å hate personen. Dette kan så gå over. Men føler virkelig at de er imot meg og har en agenda mot meg. Noen som kjenner seg igjen.?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alwaysfeeling

Jeg har vært sånn de tre siste årene. Samboeren min har jo merket det mest. Trodde jeg hadde god selvinnsikten det har jeg ikke. Ser nå at dette tærer på oss og meg. Vet ikke hva det er med meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har EUPF borderline type og kjenner meg ikke igjen i det med å bli slem og ufin. Men ja jeg har et ustabilt og umodent følelsesliv. Veldig lav selvtillit, tomhetsfølelse, sliter med destruktivitet, men truer aldri med å utføre det eller utfører det for å oppnå noe fra andre, slik som ofte kan bli beskrevet når man leser om EUPF. Kanskje du har den impulsive typen siden du sliter med det jeg oppfatter som eksplosivt sinne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alwaysfeeling

Ja. Jeg kan bli veldig sint men har aldri skadet noen eller ødelagt ting. Det er bare den følelsen som blir så sterk og jeg vet ikke hvorfor den kommer. Jeg kan som sagt bli sånn av ingenting. Jeg er bare så redd for at dps ikke gir meg riktig diagnose, eller at jeg ikke klarer å si det jeg føler og tenker, og da blir jo alt feil......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alwaysfeeling

Skal på dps neste uke for å snakke mer om dette. Hva skjer etter at man får diagnosen.? Er det rett på terapi da? Er så sliten av depresjonen jeg er i nå at jeg lurer på hvordan jeg skal orke å starte opp med å jobbe med meg selv. Har lest at disse personlighetstrekkene kan bli svekket med alder. For meg er det motsatt. Jeg er 38 år og har aldri vært mer opp og ned. Samme med forholdet- det er vanskeligere nå. Kanskje det kom frem på andre måter før. Jeg var veldig sjalu og kontrollerende før- gjorde kjæresten sjalu med vilje og veldig opptatt av bekreftelse og oppmerksomhet. Akkurat det har roer seg. Men alle følelser går jo ut over han. Hvorfor klarer ikke folk med eupf å se hva de gjør når de gjør det? Med tanke på kommunikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Alwaysfeeling skrev:

Jeg var veldig sjalu og kontrollerende før- gjorde kjæresten sjalu med vilje.

 

12 minutter siden, Alwaysfeeling skrev:

Hvorfor klarer ikke folk med eupf å se hva de gjør når de gjør det?

Litt selvmotsigende her eller?;)

Anonymkode: 08214...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Alwaysfeeling skrev:

Skal på dps neste uke for å snakke mer om dette. Hva skjer etter at man får diagnosen.? Er det rett på terapi da? Er så sliten av depresjonen jeg er i nå at jeg lurer på hvordan jeg skal orke å starte opp med å jobbe med meg selv. Har lest at disse personlighetstrekkene kan bli svekket med alder. For meg er det motsatt. Jeg er 38 år og har aldri vært mer opp og ned. Samme med forholdet- det er vanskeligere nå. Kanskje det kom frem på andre måter før. Jeg var veldig sjalu og kontrollerende før- gjorde kjæresten sjalu med vilje og veldig opptatt av bekreftelse og oppmerksomhet. Akkurat det har roer seg. Men alle følelser går jo ut over han. Hvorfor klarer ikke folk med eupf å se hva de gjør når de gjør det? Med tanke på kommunikasjon.

Folk med EUPF er ulike de også. Ikke sett oss med diagnosen i bås. Jeg er som sagt IKKE ufin, lager drama, gjør ting for å få oppmerksomhet når jeg har kjæreste. Å ha et ustabilt følelsesliv er en stor del av diagnosen. Noen har eksplosivt sinne som en del av det andre har det ikke. Uansett så gir ikke diagnosen deg eller andre med diagnosen frikort til å oppføre seg dårlig mot andre. Jeg håper du får god hjelp på dps til å håndtere dette, for det er en tung diagnose å ha. Det vet jeg mye om. Jeg er veldig veldig selvdestrukriv. Og i møte med andre er jeg alt for snill og selvutslettende (mulig min unnvikende PF kommer inn her). Det er ikke en diagnose jeg unner noen å ha. Uansett hvordan den kommer til uttrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alwaysfeeling

Jeg mener ikke dette gir et frikort for å være kjip. For meg så ser jeg ikke min egen væremåte/ handling før etter at det har vært situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Alwaysfeeling skrev:

Jeg mener ikke dette gir et frikort for å være kjip. For meg så ser jeg ikke min egen væremåte/ handling før etter at det har vært situasjon. 

Sånn er det flere som har det. Men ifølge noen her inne, så går visst ikke det an med mindre man er psykotisk.

Anonymkode: d9d2f...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Alwaysfeeling skrev:

HvaA? Så om man ikke ser sin egen væremåte er man psykotisk???????

Neida, det er man ikke. Selvinnsikt er både noe som av og til etableres gradvis og  som kan variere avhengig av hvor opprørt man er.

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det hensiktsmessig å få en medisin som forsterker emosjoner, energi, sinne og impulsivitet hvis man har EUPF? 

Jeg trodde i utgangspunktet at en moderat dose av en medisin som virker motsatt var mer hensiktsmessig, særlig hvis problemet er sterke følelser og ikke apati? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kallemari
11 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Er det hensiktsmessig å få en medisin som forsterker emosjoner, energi, sinne og impulsivitet hvis man har EUPF? 

Jeg trodde i utgangspunktet at en moderat dose av en medisin som virker motsatt var mer hensiktsmessig, særlig hvis problemet er sterke følelser og ikke apati? 

Enig med du. Wellbutrin bør nok ikke være første valg for de som strever med ustabilt sinn !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Alwaysfeeling skrev:

Jeg mener ikke dette gir et frikort for å være kjip. For meg så ser jeg ikke min egen væremåte/ handling før etter at det har vært situasjon. 

Nei det skjønner jeg, og det er jo det du vil få hjelp til å jobbe med i terapi. Det tar tid, men det er mulig. Jeg har blitt mye mindre impulsiv rundt egen adferd og selvskading etter mye jobbing i terapi. Har fortsatt de samme følelsene, sliter fortsatt med like mye håpløshet og tomhet, men har blitt drastisk flinkere til å ta et steg tilbake og se hva det er jeg holder på med og hvordan det vil bli oppfattet av de rundt meg. Som da går på ekstrem selvdestrukriv adferd. Har vært i et tilbakefall nå i det siste. Vel, bare én alvorlig episode, men ja. Generelt sett fått mye mer kontroll over hva jeg gjør med meg selv. Mye fordi jeg tenker på ringvirkningene av det hele. Når jeg har trang til å kutte meg så klarer jeg å la det være fordi jeg for alt i verden ikke ønsker oppmerksomheten det gir ved å dra på legevakten. Jeg hater det. Unngår å ruse meg på narkotika da det har store konsekvenser for meg selv, selv om jeg i øyeblikket blir veldig desperat etter den flukten. Gikk på en alkoholsmell som igjen førte til et alvorlig selvmordsforsøk hvor det er bare flaks at det gikk bra. Men det var lenge siden sist takket være mye terapi og egeninnsats for å beholde rasjonaliteten når følelsene røyner på. Det er nok ikke siste gang jeg går på en smell, men det skjer stadig sjeldnere at jeg går inn i så ustabile faser. 

Terapien ved EUPF er ofte mentaliseringsbasert terapi og gruppeterapi. Det er en langvarig prosess hvor en blir litt og litt bedre med tilbakefall rett som det er, men da gjerne med lenger mellomrom mellom hvert tilbakefall. Viktig at du er motivert for behandlingen da. :) Jeg får ikke gruppeterapi siden jeg har AS og det er frarådet. Men mentaliseringsbasert individuell terapi og ellers andre støtteordninger for å komme meg helskinnet gjennom tilbakefallene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alwaysfeeling

Takk for ærlige svar, Glitter. Nå ble det for min del Bipolar 2 med eupf- trekk. Fortsetter på wellbutrin og øker snart dosen+ lamictal. Føler meg sååå langt nede og helt utenfor alt. Klarer ikke jobbe, orker ingenting og føler at livet mitt bare går videre uten meg. Veldig vanskelig....😢 hvordan komme meg videre? Har ikke kontroll over livet mitt, den helvetes depresjonen har hatt styringen lenge nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Alwaysfeeling skrev:

Takk for ærlige svar, Glitter. Nå ble det for min del Bipolar 2 med eupf- trekk. Fortsetter på wellbutrin og øker snart dosen+ lamictal. Føler meg sååå langt nede og helt utenfor alt. Klarer ikke jobbe, orker ingenting og føler at livet mitt bare går videre uten meg. Veldig vanskelig....😢 hvordan komme meg videre? Har ikke kontroll over livet mitt, den helvetes depresjonen har hatt styringen lenge nå.

Føler veldig med deg. Vet ikke hva jeg kan si som vil kunne hjelpe på noe vis. Det er tungt å ha det sånn. 

Har det vært vurdert om du kunne dra nytte av en planlagt innleggelse på dps eller et annet behandlingssted? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...