Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skriver for min gamle far.

Min pappa er 73 år og svært sprek og frisk trass den høye alderen.

Trimmer regelmessig og er nøye med kostholdet. Spiser variert og sundt. For noen år tilbake begynte han å få treg eller manglende avføring. Det kan gå flere uker mellom hver gang og da er avføringen svært hard.

Pga dette har pappa drukket flere liter vann om dagen og tar kli og forskjellige andre natur remedier. Hjelper ikke. Når han går til lege får han beskjed om å øke dosen med vann og kli. Synes dette høres merkelig ut. Han brukte å drikke en sort te for ikke lenge siden, den het den gode te. Den hjalp, men det viser seg at denne er ute av markedet. Noen som har noen gode råd angående treg avføring?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45122-treg-manglende-avf%C3%B8ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Knut Laake, Overlege - spesialist i indr

I og med at det høres ut som din far er svært sprek og dette er et problem som har vært stabilt i lang tid, er det neppe noe alvorlig som ligger bak. Rådet om væske og kli er i og for seg meget godt. Gammeldagse avføringsmidler er ikke så bra, for de skader tarmen. Et godt alternativ til kli er legemidlet laktulose som selges reseptfritt på apoteket. Det er harmløst, men kan gi litt luftplager og knip i magen. Det tar noen dager før det virker, så dette midlet skal tas hver dag. Vanlig dose er 15-30 milliliter et par ganger daglig, i alle fall i starten av behandlingen. Apoteket selger målebeger. Lykke til!

Hei,

jeg kan tipse om at mangel på magnesium i kroppen kan føre til treg mage. Dette er verdt å prøve og viser resultater etter bare få dager!!

Det er ikke sikkert at årsaken er magnesium mangel. Magnesiumsalter er velkjente avføringsmidler, men fint at du har effekt. De er ganske harmløse.

For meg hjelper det å spise tørket frukt, som rosiner, eller tørket aprikos. Dessuten hjelper det også med en neve pianøtter.

Beste råd mot treg mage er rikelig drikke, rikelig mosjon og rikelig kostfiber som vi får i oss gjennom grovt brød, frukt og grønnsaker.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...