Gå til innhold

Når man tjener 16 000 i måneden..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Lillemus skrev:

Jeg synes du heller skal droppe de gavene og bruke pengene på noe godt til deg selv til jul. :) 

Problemet er at ungene mine får fra tanter og onkler også. Så jeg føler derfor for å gi til tantebarna mine, og det er 6 barn, og noen av dem er voksne. Jeg har kjøpt veldig billige gaver til dem. Alt fra 19.90 til 29.90 per gave (tilbudspriser/ det har kostet dobbelt så mye).  Egentlig så burde jeg nok gi mer. Men jeg ser at jeg har mer enn nok utgifter, og det er heller viktigere å prioritere det enn å komme i minus. Skal ikke mange kronene til før jeg er i minus. I fjor jul så kom jeg langt i 4000 kroner i minus etter jul. Noe jeg måtte betale inn igjen med feriepengene. Det gidder jeg ikke i år :) 

Jeg er nesten ferdig med gavene. Og det gir meg en bedre ro. Mye lettere å få oversikt over økonomi når alt er unnagjort. 

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis ts har glede av å gi de gavene så er det greit.  Det kan gi mer glede enn å bruke pengene til seg selv.

Anonymkode: 581d0...bc2

Jeg har glede av å gi gavene. Men de får bare smått. Har funnet ut at de får heller kommentere at jeg har brukt lite penger på de. Men de vet alle at jeg sliter med å få økonomien til å gå rundt :) . Jeg hadde egentlig nok med å kjøpe til barna, kjæreste og foreldre, men så er det flere uti slekten som gir, og dermed føler jeg for å gi tilbake. Og da blir det plutselig 9 gaver uti slekten. 

Anonymkode: 90fc3...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøper kun småting for maks 50 men helst rundt 25 kr til alle som er lengre uti slekten. Virker det dumt? Jeg mener selv at jeg må tenke på at jeg har lav inntekt. 

Det virker ikke dumt å bruke lite penger på gaver når du har lav inntekt, det er det eneste fornuftige.

Det som kan slå litt "dumt" ut, er hvis du ender opp med å kjøpe billige pliktgaver som egentlig er noe tull. Da kan det, som du har fått råd om her tidligere, være vel så bra å gi bort noe du lager selv, gavekort på tjenester eller noe liknende som kanskje gir mer meningsfylt innhold til minst like lav pris. Men det er du som kjenner mottakerne, vi kan kun fortelle hva vi selv muligens ville gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, laban skrev:

Det virker ikke dumt å bruke lite penger på gaver når du har lav inntekt, det er det eneste fornuftige.

Det som kan slå litt "dumt" ut, er hvis du ender opp med å kjøpe billige pliktgaver som egentlig er noe tull. Da kan det, som du har fått råd om her tidligere, være vel så bra å gi bort noe du lager selv, gavekort på tjenester eller noe liknende som kanskje gir mer meningsfylt innhold til minst like lav pris. Men det er du som kjenner mottakerne, vi kan kun fortelle hva vi selv muligens ville gjort.

Jeg kjøper enkle gaver som konfekt/ stearinlys/ osv . Det er mer forbruksvare som alle bruker :)

Anonymkode: 90fc3...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, laban skrev:

Det virker ikke dumt å bruke lite penger på gaver når du har lav inntekt, det er det eneste fornuftige.

Det som kan slå litt "dumt" ut, er hvis du ender opp med å kjøpe billige pliktgaver som egentlig er noe tull. Da kan det, som du har fått råd om her tidligere, være vel så bra å gi bort noe du lager selv, gavekort på tjenester eller noe liknende som kanskje gir mer meningsfylt innhold til minst like lav pris. Men det er du som kjenner mottakerne, vi kan kun fortelle hva vi selv muligens ville gjort.

Men som sagt svært billig. Men vet at konfekt/ eller telys / stearinlys er noe som er populært hos de som jeg kjøper til. Men gavene ser smålig ut. Men jeg kan ikke gi mer for da vil jeg slite med gjeld etterpå / slik som i fjor. 

Anonymkode: 90fc3...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men vet at konfekt eller telys / stearinlys er noe som er populært hos de som jeg kjøper til. Men gavene ser smålig ut.

Til voksne som har det aller meste, er det helt utmerket å gi noe som brukes opp, i stedet for å samle støv. Selv ville jeg nok gitt noe julegodt (kaker, konfekt el.l.) som jeg hadde laget selv og pakket inn litt kreativt, for å få det mer personlig. Men igjen - du må selv vurdere om det er verd innsatsen  - for meg ville ikke den typen gaver vært noe bryderi, derimot kan jeg ikke gi bort hjemmelaget håndarbeid som skal strikkes, hekles eller syes.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, laban skrev:

Til voksne som har det aller meste, er det helt utmerket å gi noe som brukes opp, i stedet for å samle støv. Selv ville jeg nok gitt noe julegodt (kaker, konfekt el.l.) som jeg hadde laget selv og pakket inn litt kreativt, for å få det mer personlig. Men igjen - du må selv vurdere om det er verd innsatsen  - for meg ville ikke den typen gaver vært noe bryderi, derimot kan jeg ikke gi bort hjemmelaget håndarbeid som skal strikkes, hekles eller syes.  

Jeg er ikke noe god på å sy / strikke eller hekle :). Men som du sier: forbruksvarer er noe som man kommer godt ut med. De fleste liker telys i en vase / stearinlys eller noe lignende. Jeg elsker selv slike ting. Men det virker lite. Men det er det klokeste å gjøre. 

Gir små gaver til voksne tantebarn , og søstre/ venninne. Konsentrer meg heller å gi en litt dyrere gave til barna mine/ kjæreste og foreldre. Men ikke for dyr der heller. 

Anonymkode: 90fc3...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.10.2019 den 12.30, AnonymBruker skrev:

Er det rart at jeg går i 0 hver måned? Jeg betaler 7000 til husleie pluss strøm hver måned. Har også lån som jeg må betale 1900 kroner på i måneden. Pluss så dukker det opp andre utgifter. 

 

Anonymkode: 90fc3...3e1

Du har 8900 kroner i faste utgifter. Strøm på hva da, 2000? La oss si 10900 kroner. Og du får inn 16 000. 

Hvis du bor aleine så skal det godt gjøres å bruke over 5000 kroner på mat og moro. Så det er litt rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Hodestups skrev:

Du har 8900 kroner i faste utgifter. Strøm på hva da, 2000? La oss si 10900 kroner. Og du får inn 16 000. 

Hvis du bor aleine så skal det godt gjøres å bruke over 5000 kroner på mat og moro. Så det er litt rart.

Tror vedkommende har et forbrukslån som drar noen tusen i måneden.

Anonymkode: d9fa2...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Hodestups skrev:

Du har 8900 kroner i faste utgifter. Strøm på hva da, 2000? La oss si 10900 kroner. Og du får inn 16 000. 

Hvis du bor aleine så skal det godt gjøres å bruke over 5000 kroner på mat og moro. Så det er litt rart.

Penger går til mer enn strøm, mat og moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.10.2019 den 12.46, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke noe god på å sy / strikke eller hekle :). Men som du sier: forbruksvarer er noe som man kommer godt ut med. De fleste liker telys i en vase / stearinlys eller noe lignende. Jeg elsker selv slike ting. Men det virker lite. Men det er det klokeste å gjøre. 

Gir små gaver til voksne tantebarn , og søstre/ venninne. Konsentrer meg heller å gi en litt dyrere gave til barna mine/ kjæreste og foreldre. Men ikke for dyr der heller. 

Anonymkode: 90fc3...3e1

Jeg elsker å få lys og det koster ikke så mye, er ikke glad i å få ting for det har vi nok av. Mannen vil kvitte seg med masse ting så vi kan ha det minimalistisk,men det er jo fælt å kaste ting man har fått i gave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror vedkommende har et forbrukslån som drar noen tusen i måneden.

Anonymkode: d9fa2...6c3

Det er jo dumt... Da er det mer forståelig at pengene forsvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Hodestups skrev:

Hva da?

Kan det være nødvendig å ramse opp? Hva med f.eks. tannlege, lege, frisør, internett, mobilregning, PC, reparasjoner i hjemmet, nødvendige vinterklær, offentlig transport og mye mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Xtra skrev:

Kan det være nødvendig å ramse opp? Hva med f.eks. tannlege, lege, frisør, internett, mobilregning, PC, reparasjoner i hjemmet, nødvendige vinterklær, offentlig transport og mye mere.

bortsett fra reparasjoner i hjemmet er neppe de andre utgiftene uforutsigbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hodestups skrev:

bortsett fra reparasjoner i hjemmet er neppe de andre utgiftene uforutsigbare.

De påløper like fullt.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Hodestups skrev:

bortsett fra reparasjoner i hjemmet er neppe de andre utgiftene uforutsigbare.

Tannlege og lege kan jo komme temmelig brått på da... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hodestups skrev:

Du har 8900 kroner i faste utgifter. Strøm på hva da, 2000? La oss si 10900 kroner. Og du får inn 16 000. 

Hvis du bor aleine så skal det godt gjøres å bruke over 5000 kroner på mat og moro. Så det er litt rart.

Jeg synes det er imponerende om man klarer seg måned etter måned på den summen trådstarter har til rådighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, frosken skrev:

Jeg synes det er imponerende om man klarer seg måned etter måned på den summen trådstarter har til rådighet!

Det synes jeg også.  Jeg blir overrasket over at man tror at pengene går på mat og moro.

Anonymkode: 581d0...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hodestups skrev:

bortsett fra reparasjoner i hjemmet er neppe de andre utgiftene uforutsigbare.

Bor du alene, eller sammen med noen som tar seg av utgifter?

Anonymkode: 581d0...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...