Gå til innhold

Bør jeg få en sykemelding


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir mer og mer stressa.  Jeg greier ikke å slappe av, og har enorm angst.  Er redd for at jeg blir også deprimert.  Har mye hodepine og kvalme som jeg vet kommer av stress.  Jeg jobber en del hjemme, men i dag greier jeg ikke å stå opp.  Jeg har tre dager foran meg hvor jeg må møte kl. åtte og jobbe fra morgen til kveld.  Jeg må klare det, men jeg tenker en del på om jeg burde få sykemelding i en til to uker og reise til familen for å slippe og være alene.  Slappe helt av og få maten servert.  Ha noen rundt meg som bryr seg om meg.

Jeg har vært mye sykemeldt før pga. psykiske plager og jobben er enormt viktig for meg så jeg føler skam når jeg tenker slik.

Anonymkode: 9492b...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du mulighet til å gjøre noen endringer i privatlivet som gjør at du kan få litt mer ro i kroppen fremfor å sykemelde deg? Jeg kjenner ikke til historien din, men dersom du har hatt flere sykemeldinger kan det høres ut som at det ikke er en spesielt god løsning på sikt. Jobber du for mye? Kan en redusert stilling være bedre? Du sier du jobber fra morgen til kveld, de fleste ville blitt sliten av et slikt kjør, finnes det andre muligheter her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, XbellaX skrev:

Har du mulighet til å gjøre noen endringer i privatlivet som gjør at du kan få litt mer ro i kroppen fremfor å sykemelde deg? Jeg kjenner ikke til historien din, men dersom du har hatt flere sykemeldinger kan det høres ut som at det ikke er en spesielt god løsning på sikt. Jobber du for mye? Kan en redusert stilling være bedre? Du sier du jobber fra morgen til kveld, de fleste ville blitt sliten av et slikt kjør, finnes det andre muligheter her?

Nei jeg kan ikke jobbe redusert stilling, og ja jeg trenger å jobbe mye i tre dager, men det er mange dager som jeg kan ta det med ro.  Jeg tenker ikke langtidssykemelding, men en uke eller to for å få slappet av.

Anonymkode: 9492b...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg kan ikke jobbe redusert stilling, og ja jeg trenger å jobbe mye i tre dager, men det er mange dager som jeg kan ta det med ro.  Jeg tenker ikke langtidssykemelding, men en uke eller to for å få slappet av.

Anonymkode: 9492b...c9b

Ta ut ferie eller avspasering når stressperioden er over?

Anonymkode: 0446a...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ta ut ferie eller avspasering når stressperioden er over?

Anonymkode: 0446a...38a

Jeg har ikke avspasering og det er ikke lett å ta ut ferie.  Jeg får en del fri rundt jul så kanskje jeg holder ut til da.

Anonymkode: 9492b...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke avspasering

Men det forlanges likevel at du jobber fra morgen til kveld?

Anonymkode: 0446a...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg kan ikke jobbe redusert stilling, og ja jeg trenger å jobbe mye i tre dager, men det er mange dager som jeg kan ta det med ro.  Jeg tenker ikke langtidssykemelding, men en uke eller to for å få slappet av.

Anonymkode: 9492b...c9b

Det høres ikke ut som om du har det spesielt godt akkurat nå, men jeg er usikker på om jeg synes tankene dine er så gode (kjenner som sagt ikke historien din så ta alt med en klype salt). For en som har mye angst og er redd for å bli deprimert er det sjelden(!) god medisin å ligge i senga og få maten servert. Tvert i mot kan arbeid i slike tilfeller være terapi. Jeg skulle ønske du tok et blikk på det som skjer etter jobb og hvilke endringer som kan gjøres for å få mer ro/ mindre stress i kroppen. Jeg forstår at det ikke går de tre dagene du må jobbe dobbelt skift, men etter det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det forlanges likevel at du jobber fra morgen til kveld?

Anonymkode: 0446a...38a

Nei det forventes ikke.  Jeg styrer arbeidstida mi selv.

Anonymkode: 9492b...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir mer og mer stressa.  Jeg greier ikke å slappe av, og har enorm angst.  Er redd for at jeg blir også deprimert.  Har mye hodepine og kvalme som jeg vet kommer av stress.  Jeg jobber en del hjemme, men i dag greier jeg ikke å stå opp.  Jeg har tre dager foran meg hvor jeg må møte kl. åtte og jobbe fra morgen til kveld.  Jeg må klare det, men jeg tenker en del på om jeg burde få sykemelding i en til to uker og reise til familen for å slippe og være alene.  Slappe helt av og få maten servert.  Ha noen rundt meg som bryr seg om meg.

Jeg har vært mye sykemeldt før pga. psykiske plager og jobben er enormt viktig for meg så jeg føler skam når jeg tenker slik.

Anonymkode: 9492b...c9b

Jeg synes du skal bestille en time hos fastlegen og diskutere situasjonen. For noen kan sykemelding være en god løsning i en slik situasjon for å forebygge forverring, mens for andre kan sykemelding bli en slags unngåelsesatferd som ikke bidrar konstruktivt i lengden. Forhåpentligvis kjenner fastlegen din deg godt nok til at dere kan ha en samtale om hva som nå vil bidra konstruktivt for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, XbellaX skrev:

Det høres ikke ut som om du har det spesielt godt akkurat nå, men jeg er usikker på om jeg synes tankene dine er så gode (kjenner som sagt ikke historien din så ta alt med en klype salt). For en som har mye angst og er redd for å bli deprimert er det sjelden(!) god medisin å ligge i senga og få maten servert. Tvert i mot kan arbeid i slike tilfeller være terapi. Jeg skulle ønske du tok et blikk på det som skjer etter jobb og hvilke endringer som kan gjøres for å få mer ro/ mindre stress i kroppen. Jeg forstår at det ikke går de tre dagene du må jobbe dobbelt skift, men etter det. 

Nå var ikke tanken å ligge i senga og få maten servert, men å få en uke på hjemstedet mitt med familien og slappe av med mennesker rundt meg som jeg kan lage mat sammen med osv.

Anonymkode: 9492b...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke avspasering og det er ikke lett å ta ut ferie. 

Litt rart at det er lett å ta ut sykemelding da.

Anonymkode: 0446a...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, frosken skrev:

Jeg synes du skal bestille en time hos fastlegen og diskutere situasjonen. For noen kan sykemelding være en god løsning i en slik situasjon for å forebygge forverring, mens for andre kan sykemelding bli en slags unngåelsesatferd som ikke bidrar konstruktivt i lengden. Forhåpentligvis kjenner fastlegen din deg godt nok til at dere kan ha en samtale om hva som nå vil bidra konstruktivt for deg. 

Jeg har nettopp bestilt time hos fastlegen om ti dager og da vil jeg diskutere dette med ham.  Jeg har en ny fastlege, men jeg har tillit til ham.  Jeg har vært i denne jobben i to år og aldri blitt sykemeldt, men før hadde jeg lange perioder.  Fastlegen kjenner min historie.

Jeg tenker nå  at jeg trenger å slappe av for jeg har vært under en del stress både privat og på jobb.

Anonymkode: 9492b...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta ut ferie eller avspasering når stressperioden er over?

Anonymkode: 0446a...38a

Det går vel gjerne ikke i de fleste jobber sånn ut av det blå. Dessuten har ts rettigheter når ev fravær skyldes sykdom. Det må du snakke med legen din om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, cilie skrev:

Det går vel gjerne ikke i de fleste jobber sånn ut av det blå. Dessuten har ts rettigheter når ev fravær skyldes sykdom. Det må du snakke med legen din om. 

Jeg kan dette, og det er mulig for meg å ta ut delvis sykemelding og jobbe online fra et annet sted.  Nå har jeg time hos legen om ti dager og da snakker jeg med han.

Anonymkode: 9492b...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan dette, og det er mulig for meg å ta ut delvis sykemelding og jobbe online fra et annet sted.  Nå har jeg time hos legen om ti dager og da snakker jeg med han.

Anonymkode: 9492b...c9b

Jeg svarte vedkommende som mente du kunne ta ferie el avspasering i første setning der.

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, cilie skrev:

Jeg svarte vedkommende som mente du kunne ta ferie el avspasering i første setning der.

Ja og du har helt rett.

Anonymkode: 9492b...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fionys skrev:

Hvis du arbeider så mye som det høres ut, kan du kanskje redusere arbeidsmengden for en periode.

Jobben min er slik at jeg har dager hvor jeg jobber mye, og andre dager hvor jeg jobber mindre.  Det er ikke noe jeg kan øke eller redusere etter hva jeg tenker.  Det er mitt valg å bli ferdig med en oppgave de neste dagene.  Jeg stortrives i jobben og har ingen problemer med den.

Anonymkode: 9492b...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jobben min er slik at jeg har dager hvor jeg jobber mye, og andre dager hvor jeg jobber mindre.  Det er ikke noe jeg kan øke eller redusere etter hva jeg tenker.  Det er mitt valg å bli ferdig med en oppgave de neste dagene.  Jeg stortrives i jobben og har ingen problemer med den.

Anonymkode: 9492b...c9b

Hvis du selv kan legge opp dagene dine så bør du kanskje legge opp til at arbeidet blir gjevt fordelt på alle dagene, kanskje det er bedre for helsa di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fionys skrev:

Hvis du selv kan legge opp dagene dine så bør du kanskje legge opp til at arbeidet blir gjevt fordelt på alle dagene, kanskje det er bedre for helsa di.

Nei det har ingenting å si. Jeg kan ikke legge det jevnt fordelt på alle dager, og jeg trives godt med det.

Anonymkode: 9492b...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...