Gå til innhold

Hva er du fornøyd med/ ikke fornøyd med i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange klager på bompengene. Jeg har ikke bil, så jeg tenker ikke så mye over det. Men jeg forstår godt de som har bil. Jeg kunne ønske at det var støtte for dem som har dårlig syn. Altså at vi fikk dekket briller, synsundersøkelser, og linser. Vet at noen vil si at linser er en luksusting, men i mitt arbeid så er det langt mer praktisk å bruke linser. Jeg får et sidesyn, og det er mye mer behagelig - noe jeg ikke får med briller. Jeg mener også at tannlege burde være dekket av staten, men forstår at det kan bli unødvendig dyr belastning for samfunnet for folk blir mulig ikke så nøye med tennene som før. Mener at de som har slått ut tenner bør få støtte til protese/ tann på stift osv.Mener også at Nav burde fokusere mer på å hjelpe folk ut i arbeidet. Det skulle ikke vært lov å leie ut leiligheter. Det skulle vært slik at det var mulig for alle å få kjøpt leilighet som de betalte ned på. Det skulle vært lagt mer fokus på miljøet. Er mye forrurensning. Nå er ikke jeg fan av hun svenske miljøaktivisten, men jeg mener at det burde lagt litt mer fokus på forrurensning. Ellers er Norge et ganske bra land å bo i. 

Hva mener dere?

Anonymkode: 594cb...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Xtra skrev:

Vi er privilegerte som er født i Norge, et fantastisk land å bo i forhold til de aller fleste andre land.

Vi er nok det :). Det er alltid noe som vi kunne ønske var bedre, men det er veldig mye bra. Og i forhold til de aller fleste land så har vi det nok mye bedre.

Anonymkode: 594cb...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange klager på bompengene. Jeg har ikke bil, så jeg tenker ikke så mye over det. Men jeg forstår godt de som har bil. Jeg kunne ønske at det var støtte for dem som har dårlig syn. Altså at vi fikk dekket briller, synsundersøkelser, og linser. Vet at noen vil si at linser er en luksusting, men i mitt arbeid så er det langt mer praktisk å bruke linser. Jeg får et sidesyn, og det er mye mer behagelig - noe jeg ikke får med briller. Jeg mener også at tannlege burde være dekket av staten, men forstår at det kan bli unødvendig dyr belastning for samfunnet for folk blir mulig ikke så nøye med tennene som før. Mener at de som har slått ut tenner bør få støtte til protese/ tann på stift osv.Mener også at Nav burde fokusere mer på å hjelpe folk ut i arbeidet. Det skulle ikke vært lov å leie ut leiligheter. Det skulle vært slik at det var mulig for alle å få kjøpt leilighet som de betalte ned på. Det skulle vært lagt mer fokus på miljøet. Er mye forrurensning. Nå er ikke jeg fan av hun svenske miljøaktivisten, men jeg mener at det burde lagt litt mer fokus på forrurensning. Ellers er Norge et ganske bra land å bo i. 

Hva mener dere?

Anonymkode: 594cb...027

Hvis man ikke skulle få leie ut en leilighet så ville mange blitt boligløse gitt. Om du eide en enebolig med en liten utleieleilighet i kjelleren - ville du solgt den til noen? Neppe. Å forby utleie er å gå i helt feil retning i alle fall. At l

Bilister betaler skjorta for å ha bil, virker som politikerne tror vi har uutømmelige lommer... 

Det burde kanskje vært behovsprøvd om man kan få støtte til briller og tannlege, selv har jeg ingen problemer med å betale begge deler heldigvis, men har en venninne som sliter på den fronten (ja, jeg hjelper henne innimellom). Begge deler er fryktelig dyrt og spesielt briller er jo en ting som er veldig, veldig synlig slik at man kanskje ikke føler seg vel med de aller billigste innfatningene. Kunne vært en grense og om man ville hatt en dyrere innfatning så kunne man lagt i litt mer selv kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg synes Norge er et veldig bra land. Sikkert litt fordi jeg er norsk, men jeg har inntrykk av at flere ute i verden også ser opp til "den nordiske modellen", som er en blanding av fritt marked og sterk stat.

Jeg komme ikke på noen virkelig store negative ting. Det er enkelte ting som er koko, men hvis vi skulle gått veldig langt til venstre, høyre eller sideveis ville det fått negative effekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Hvis man ikke skulle få leie ut en leilighet så ville mange blitt boligløse gitt. Om du eide en enebolig med en liten utleieleilighet i kjelleren - ville du solgt den til noen? Neppe. Å forby utleie er å gå i helt feil retning i alle fall. At l

Bilister betaler skjorta for å ha bil, virker som politikerne tror vi har uutømmelige lommer... 

Bilismen koster samfunnet enorme summer i form av utgifter til veiutbygging, vedlikehold, ulykker, slitasje, utslipp og støy.

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Det burde kanskje vært behovsprøvd om man kan få støtte til briller og tannlege, selv har jeg ingen problemer med å betale begge deler heldigvis, men har en venninne som sliter på den fronten (ja, jeg hjelper henne innimellom). Begge deler er fryktelig dyrt og spesielt briller er jo en ting som er veldig,

Du kan fint få rimelige briller online til 1/5 av hva det koster brillebutikk.

2 minutter siden, Lillemus skrev:

veldig synlig slik at man kanskje ikke føler seg vel med de aller billigste innfatningene.

Det er ikke samfunents oppgave å sponse snobber.

 

Anonymkode: cb89f...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange klager på bompengene. Jeg har ikke bil, så jeg tenker ikke så mye over det. Men jeg forstår godt de som har bil. Jeg kunne ønske at det var støtte for dem som har dårlig syn. Altså at vi fikk dekket briller, synsundersøkelser, og linser. Vet at noen vil si at linser er en luksusting, men i mitt arbeid så er det langt mer praktisk å bruke linser. Jeg får et sidesyn, og det er mye mer behagelig - noe jeg ikke får med briller. Jeg mener også at tannlege burde være dekket av staten, men forstår at det kan bli unødvendig dyr belastning for samfunnet for folk blir mulig ikke så nøye med tennene som før. Mener at de som har slått ut tenner bør få støtte til protese/ tann på stift osv.Mener også at Nav burde fokusere mer på å hjelpe folk ut i arbeidet. Det skulle ikke vært lov å leie ut leiligheter. Det skulle vært slik at det var mulig for alle å få kjøpt leilighet som de betalte ned på.

Hvor mye mer er du villig å betale i skatt for å finansiere alt dette?

Anonymkode: cb89f...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan fint få rimelige briller online til 1/5 av hva det koster brillebutikk.

Anonymkode: cb89f...dfb

Kan du vise meg hvor jeg får progressive briller + lesebriller + synsundersøkelse og oppfølging for 880,- på nettet? Det tror jeg ikke du klarer. :) Jeg bruker en rimelig kjede til mine brillebehov og har heller ikke klaget på prisene, men jeg skjønner at de som allerede har problemer med å få pengene til å strekke til får vansker, selv om det ikke koster mer enn 4400,- tilsammen for undersøkelser, innfatning og glass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lillemus skrev:

Kan du vise meg hvor jeg får progressive briller + lesebriller + synsundersøkelse og oppfølging for 880,- på nettet? Det tror jeg ikke du klarer. :) Jeg bruker en rimelig kjede til mine brillebehov og har heller ikke klaget på prisene, men jeg skjønner at de som allerede har problemer med å få pengene til å strekke til får vansker, selv om det ikke koster mer enn 4400,- tilsammen for undersøkelser, innfatning og glass.

Synsundersøkelse må du ta hos en optiker.

Ellers kan du bruke https://extraoptical.no

Anonymkode: cb89f...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synsundersøkelse må du ta hos en optiker.

Ellers kan du bruke https://extraoptical.no

Anonymkode: cb89f...dfb

Og det koster vel rundt 800,-? Tror ikke du kommer spesielt billigere ut fra det enn om du går på Specsavers som også har svært rimelige innfatninger og ofte gode tilbud. I tillegg får du jo et problem med tilpasning av brillestengene og neseputene om du trenger det og det trengs som regel når du henter de nye brillene hos optikeren. Jeg vet ikke hvor populært det er å komme til en optiker og be om hjelp til tilpasning av briller man har kjøpt på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Lillemus skrev:

. Kunne vært en grense og om man ville hatt en dyrere innfatning så kunne man lagt i litt mer selv kanskje?

Jeg har et par dyre briller, men innfatningen koster mindre enn en femtedel av totalprisen, tror jeg. Det er jo glassene som koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg har et par dyre briller, men innfatningen koster mindre enn en femtedel av totalprisen, tror jeg. Det er jo glassene som koster.

Og progressive glass koster enda mer enn vanlige... Jeg har faktisk hatt briller der innfatningen kostet det sammen som ett av glassene. De ble de dyreste brillene jeg noen gang har hatt, men jeg var ikke mer fornøyd med dem enn med de rimeligere jeg har hatt i ettertid.

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Lillemus skrev:

Og det koster vel rundt 800,-? Tror ikke du kommer spesielt billigere ut fra det enn om du går på Specsavers som også har svært rimelige innfatninger og ofte gode tilbud. I tillegg får du jo et problem med tilpasning av brillestengene og neseputene om du trenger det og det trengs som regel når du henter de nye brillene hos optikeren. Jeg vet ikke hvor populært det er å komme til en optiker og be om hjelp til tilpasning av briller man har kjøpt på nettet?

Det har jeg aldri hatt behov for.

Det siste brilleparet jeg kjøpe i butikk kostet 4500 kr (da var innfatningen på tilbud). Briller med samme type glass kostet 984,- online.

Anonymkode: cb89f...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det har jeg aldri hatt behov for.

Det siste brilleparet jeg kjøpe i butikk kostet 4500 kr (da var innfatningen på tilbud). Briller med samme type glass kostet 984,- online.

Anonymkode: cb89f...dfb

Det var progressive glass.

Anonymkode: cb89f...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg aldri hatt behov for.

Det siste brilleparet jeg kjøpe i butikk kostet 4500 kr (da var innfatningen på tilbud). Briller med samme type glass kostet 984,- online.

Anonymkode: cb89f...dfb

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var progressive glass.

Anonymkode: cb89f...dfb

Det var imponerende forskjell. Gjelder samme om man har ulik styrke på de to glassene og man f.eks. også har skjeve hornhinner (i ulik styrke)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Xtra skrev:

 

Det var imponerende forskjell. Gjelder samme om man har ulik styrke på de to glassene og man f.eks. også har skjeve hornhinner (i ulik styrke)?

Ja.

Anonymkode: cb89f...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På overordnet nivå er jeg mest fornøyd med velferdstaten. I tillegg er jeg - fra et navlebeskuende perspektiv - fornøyd med det stadig økende og gode kulturtilbudet her til lands. 

På et overordnet nivå er jeg minst fornøyd med nasjonens bidrag til utvikling av grønn teknologi, mens jeg - igjen fra et navlebeskuende perspektiv - er minst fornøyd med deler av befolkningens holdning til hva man skal vente av fellesskapet. Det er en del sutring, krav og forventninger om hva andre skal fixe for deg som er helt borti natta, og dette får jeg fnatt av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Xtra skrev:

 

Det var imponerende forskjell. Gjelder samme om man har ulik styrke på de to glassene og man f.eks. også har skjeve hornhinner (i ulik styrke)?

Ja, du bare sender inn brilleseddelen fra optikeren.

Anonymkode: cb89f...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Kayia skrev:

På overordnet nivå er jeg mest fornøyd med velferdstaten. I tillegg er jeg - fra et navlebeskuende perspektiv - fornøyd med det stadig økende og gode kulturtilbudet her til lands. 

På et overordnet nivå er jeg minst fornøyd med nasjonens bidrag til utvikling av grønn teknologi, mens jeg - igjen fra et navlebeskuende perspektiv - er minst fornøyd med deler av befolkningens holdning til hva man skal vente av fellesskapet. Det er en del sutring, krav og forventninger om hva andre skal fixe for deg som er helt borti natta, og dette får jeg fnatt av. 

Helt til ditt eget liv av en eller annen grunn « krasjer» 

Anonymkode: d6fc5...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...