Gå til innhold

Er Jesus en alien?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Siden han bor i himmelen, er demonene/skikkelsene man ser fra den mørke siden på en måte aliens? 

Anonymkode: e99c4...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først spør du om Jesus er en alien, og så lurer du på om skikkelser fra "den mørke siden" er aliens?

Forstod vel ikke helt spørsmålet ditt, men jeg tror ikke sånne ting er så lurt å gruble på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vrangsforestillinger.

Anonymkode: b99ec...15b

Det er så lett å avfeie alt man ikke forstår med psykose. Jesus stod hvertfall frem i sitt eget navn. Det er mer enn man kan si om deg, du skrivefeilskrivende anonym. Jesus har jeg opplevd i hjertet mitt, mens du for alt jeg vet kan være en bot, en demon, en mental konstruksjon i hodet mitt. Neida, slapp av. Jeg tror ikke det. Men er du en alien? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden han bor i himmelen, er demonene/skikkelsene man ser fra den mørke siden på en måte aliens? 

Anonymkode: e99c4...300

At det levde en mann ved navn Jesus for omtrent 2000 år siden er vel bevist, men at han var guds sønn er på ingen måte bevist. For min del tror jeg at Jesus var en datidens Snåsamann. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Lillemus skrev:

At det levde en mann ved navn Jesus for omtrent 2000 år siden er vel bevist, men at han var guds sønn er på ingen måte bevist. For min del tror jeg at Jesus var en datidens Snåsamann. :) 

Jo, det er bevist. Les om likkledet. 

Anonymkode: a6d53...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til trådstarter:

Finner du det underholdende å støte kristne? Synes du det er kult å være blasfemisk og ond? 

Skam deg! Virkelig.

Anonymkode: a6d53...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er bevist. Les om likkledet. 

Anonymkode: a6d53...236

Selv om det er funnet et likklede med et menneskelig avtrykk på så betyr ikke det at vedkommende som har vært svøpt i det var guds sønn. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til trådstarter:

Finner du det underholdende å støte kristne? Synes du det er kult å være blasfemisk og ond? 

Skam deg! Virkelig.

Anonymkode: a6d53...236

Hvis ts er den jeg tror det er, så mener hun ikke å støte kristne. Jeg tror hun oppriktig lurer på slike spørsmål, og er ikke "blasfemisk og ond" av den grunn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt enog med Lillemus at Jesus var datidens snåsamann og han hjalp mange i sitt liv, hvorfor de korsfestet han forstår jeg ikke og ikke tror jeg han tok våre synder. Det vi gjør må vi stå til ansvar for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Atium skrev:

Det er så lett å avfeie alt man ikke forstår med psykose. Jesus stod hvertfall frem i sitt eget navn. Det er mer enn man kan si om deg, du skrivefeilskrivende anonym. Jesus har jeg opplevd i hjertet mitt,

Det er bare signaler i hjernen som får deg til å tro det. Man kan fremkalle religiøse opplevelser ved å stimulere hjernen med elektrisitet.

Anonymkode: b99ec...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er bevist. Les om likkledet. 

Anonymkode: a6d53...236

Det beviser ingen ting.

Anonymkode: b99ec...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, stjernestøv skrev:

Er litt enog med Lillemus at Jesus var datidens snåsamann og han hjalp mange i sitt liv, hvorfor de korsfestet han forstår jeg ikke og ikke tror jeg han tok våre synder. Det vi gjør må vi stå til ansvar for. 

Dersom man tror på Jesus som en historisk person, har mange apologeter hevdet at det finnes bare tre alternative tolkninger av hvem han var. 1. En gal mann, 2. En løgner og svindler, eller 3. Den han sa han var - Guds sønn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lewis's_trilemma

Det vi gjør må vi stå til ansvar for. Ja, dette er sant. Moseloven og de ti bud gjelder fortsatt. Bibelen sier videre at Jesus kom med nåde og sannhet, at han tok straffen for verdens synder og skapte fred mellom verden og Gud.

Jeg forstår det heller ikke. Denne store fornedrelsen at Gud ble menneske og valgte å dø.

Det vanskelige med BIbelen er at det er en åndelig bok, som krever åpenbarelse. Den er tydelig på den enkle veien til himmelen og frelse, men utover det - om hvordan verden egentlig henger sammen for eksempel - finner man ikke entydige svar. Det største mysteriet er like fullt korsfestelsen og oppstandelsen. Selv har jeg tenkt mange tanker om at sjelen min er universets sentrum, og at Bibelen må forstås billedlig og at den er adressert til meg. Jeg kan forklare veldig mange ting utifra et slikt perspektiv, men akkurat Jesu liv, død og oppstandelse er en stor utfordring.

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare signaler i hjernen som får deg til å tro det. Man kan fremkalle religiøse opplevelser ved å stimulere hjernen med elektrisitet.

Anonymkode: b99ec...15b

Men hvorfor har jeg signaler i hjernen fremfor å ikke ha signaler i hjernen?

Hvor kommer denne mystiske livskraften fra som gjør meg til et tenkende individ?

Såvidt jeg vet er "the hard problem of consciousness" fremdeles uten løsning, man klarer ikke å forklare selve den subjektive erfaringen og man vet ikke hva bevissthet egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til trådstarter:

Finner du det underholdende å støte kristne? Synes du det er kult å være blasfemisk og ond? 

Skam deg! Virkelig.

Anonymkode: a6d53...236

Hæ? Jeg er ikke ond. Jeg har schizoaffektiv lidelse og lurer på ting som jeg har opplevd. Trodde man kunne spørre om det på forum for psykiatri

Anonymkode: e99c4...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Jeg er ikke ond. Jeg har schizoaffektiv lidelse og lurer på ting som jeg har opplevd. Trodde man kunne spørre om det på forum for psykiatri

Anonymkode: e99c4...300

De krenkbare bestemmer hva folk kan spørre om. 

Anonymkode: ee56d...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Atium skrev:

Det vi gjør må vi stå til ansvar for. Ja, dette er sant. Moseloven og de ti bud gjelder fortsatt.

Gjelder i hvilken forstand? At noen av budene er ren folkeskikk er nå så, men andre bud er meg revnende likegyldige. Da heller jeg adskillig mer til Politimester Bastians Kardemommelov - "Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill og forøvrig kan man gjøre hva man vil!" :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2019 den 15.59, Lillemus skrev:

Gjelder i hvilken forstand? At noen av budene er ren folkeskikk er nå så, men andre bud er meg revnende likegyldige. Da heller jeg adskillig mer til Politimester Bastians Kardemommelov - "Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill og forøvrig kan man gjøre hva man vil!" :D 

Først og fremst er det viktig å fokusere på at loven er god. Den er ment til det beste for oss. Man kan velge å gjøre som man selv vil og forkaste Guds nåde og kjærlighet, men det gamle testamentet viser gang på gang hva som skjedde med Israelsfolket de gangene man snudde ryggen til Gud. Tempelet ble ødelagt og folket sendt i landflyktighet. 

Når du spør i hvilken forstand loven gjelder, har loven 3 følgende bruksområder: "

  • I sin første bruk har loven en funksjon for samfunnet. Den begrenser det onde og verner om livet.
  • I sin andre bruk, eller hovedbruken, viser loven at vi er syndige mennesker og står skyldige overfor Gud. I denne forstand er lovens hensikt å drive et menneske til det eneste alternativet som det har: Jesus Kristus
  • I sin tredje bruk, viser loven hvordan et kristent menneske skal leve etter Guds vilje. Slik er loven en åpenbaring av Guds gode vilje for oss." (sitat foross.no) 

Man greier aldri å leve 100% etter loven. Nettopp derfor måtte Jesus komme til jorden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Atium skrev:

Først og fremst er det viktig å fokusere på at loven er god. Den er ment til det beste for oss. Man kan velge å gjøre som man selv vil og forkaste Guds nåde og kjærlighet, men det gamle testamentet viser gang på gang hva som skjedde med Israelsfolket de gangene man snudde ryggen til Gud. Tempelet ble ødelagt og folket sendt i landflyktighet. 

Når du spør i hvilken forstand loven gjelder, har loven 3 følgende bruksområder: "

  • I sin første bruk har loven en funksjon for samfunnet. Den begrenser det onde og verner om livet.
  • I sin andre bruk, eller hovedbruken, viser loven at vi er syndige mennesker og står skyldige overfor Gud. I denne forstand er lovens hensikt å drive et menneske til det eneste alternativet som det har: Jesus Kristus
  • I sin tredje bruk, viser loven hvordan et kristent menneske skal leve etter Guds vilje. Slik er loven en åpenbaring av Guds gode vilje for oss." (sitat foross.no) 

Man greier aldri å leve 100% etter loven. Nettopp derfor måtte Jesus komme til jorden. 

Tror du helt seriøst på dette? At Jesus ble sendt til jorden av Gud for å frelse oss? Hvorfor gjør han ikke da noe med alt det fæle som skjer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lillemus skrev:

Tror du helt seriøst på dette? At Jesus ble sendt til jorden av Gud for å frelse oss? Hvorfor gjør han ikke da noe med alt det fæle som skjer? 

Dette er det ondes problem. Hvordan kan en god Gud tillate alt det onde som skjer i verden? Et vanlig kristent svar er å vise til syndefallet og at det ikke er Guds vilje at det skjer så mye lidelse. Selv synes jeg dette svaret blir litt for unnvikende, særlig etter at jeg opplevde lidelse selv. Jeg skriver på et psykiatrisk forum fordi jeg er sinnslidende. De såkalte psykosene ble et transcendentalt paradigmeskifte i min forståelse av meg selv og verden. Jeg fikk det så tydelig for meg at alt det onde i verden er tillatt av Gud med et godt formål, nemlig at jeg skulle få muligheten til å sette et positivt fotavtrykk og gjøre godt for andre mennesker. Jeg tenkte at jeg hadde et spesielt oppdrag fra Gud, og at verden hadde sett anderledes ut dersom jeg hadde lyktes i å akseptere Guds kjærlighet på vegne av den døende verden. Disse tankene er skremmende fordi de opphøyer meg til noe som jeg ikke ønsker å være. Imidlertid har jeg ikke noe bedre svar på det ondes problem enn disse mine såkalte vrangforestillinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...