Gå til innhold

Er Jesus en alien?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 6.11.2019 den 14.54, Atium skrev:

Dersom man tror på Jesus som en historisk person, har mange apologeter hevdet at det finnes bare tre alternative tolkninger av hvem han var. 1. En gal mann, 2. En løgner og svindler, eller 3. Den han sa han var - Guds sønn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lewis's_trilemma

Det vi gjør må vi stå til ansvar for. Ja, dette er sant. Moseloven og de ti bud gjelder fortsatt. Bibelen sier videre at Jesus kom med nåde og sannhet, at han tok straffen for verdens synder og skapte fred mellom verden og Gud.

Jeg forstår det heller ikke. Denne store fornedrelsen at Gud ble menneske og valgte å dø.

Det vanskelige med BIbelen er at det er en åndelig bok, som krever åpenbarelse. Den er tydelig på den enkle veien til himmelen og frelse, men utover det - om hvordan verden egentlig henger sammen for eksempel - finner man ikke entydige svar. Det største mysteriet er like fullt korsfestelsen og oppstandelsen. Selv har jeg tenkt mange tanker om at sjelen min er universets sentrum, og at Bibelen må forstås billedlig og at den er adressert til meg. Jeg kan forklare veldig mange ting utifra et slikt perspektiv, men akkurat Jesu liv, død og oppstandelse er en stor utfordring.

Men hvorfor har jeg signaler i hjernen fremfor å ikke ha signaler i hjernen?

Hvor kommer denne mystiske livskraften fra som gjør meg til et tenkende individ?

Såvidt jeg vet er "the hard problem of consciousness" fremdeles uten løsning, man klarer ikke å forklare selve den subjektive erfaringen og man vet ikke hva bevissthet egentlig er.

Du er en interessant person

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 6.11.2019 den 15.03, AnonymBruker skrev:

Hæ? Jeg er ikke ond. Jeg har schizoaffektiv lidelse og lurer på ting som jeg har opplevd. Trodde man kunne spørre om det på forum for psykiatri

Anonymkode: e99c4...300

Fritt frem for å spørre om alt man vil på et psykiatriforum. Selv liker jeg litt saftige diskusjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...