Gå til innhold

Bra jobba ? Hva synes dere?


Thebutterfly

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel

Ok, det er litt imponerende å sette av 20 000 i måneden, men hvorfor? Hvorfor er det bedre å legge penger i "madrassen" enn å betale ned  lån på egen bolig? 

Hun ville vært mye rikere hvis hun hadde kjøpt mye større bolig for 10 år siden, og brukt de 20 000 på å betjene et kjempelån. 

Bortsett fra det har hun sikkert mange tips for å leve billig. Det kan hun. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener hun hadde 3 leiligheter i 20-årene og sin første ble kjøpt som 21-åring. Jeg mener også hun hadde arvet noe, og med dette satt i sammenheng, blir det enklere. «Penger kan avle penger.» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2019 den 20.21, AnonymBruker skrev:

30000 utbetalt er vel ikke spesielt mye.

Anonymkode: 39b07...d07

 

På 9.11.2019 den 20.46, Xtra skrev:

30.000 i måneden er ikke veldig mye. Men jeg fikk ikke fatt i hva slags faste utgifter hun har og hvordan hun klarer seg på 10.000 i måneden.

Vi har nok ulik forståelse av om 30.000 netto er lite eller mye skjønner jeg :)

Vi snakker her om (det som var) en gjeldsfri ung, barnløs kvinne i sin første jobb. Ettersom hun hverken har gjeld eller barn har hun ikke fradrag for dette. Mest sannsynligvis har hun kun minstefradrag og fradrag for fagforeningskontingent, og dersom dette stemmer skatter hun rundt 40% eller mer. Dette gir en brutto inntekt er på rundt 500.000 i såfall, og det syns jeg ikke er så gær'n inntekt for en 30-åring jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2019 den 19.54, Thebutterfly skrev:

https://www.tv2.no/a/10969217/

Jeg ble ikke imponert fordi dama tjener så mye. 

Jeg ble veldig imponert. I den grad jeg tenker noe som helst er det nok mest i retning av at hun kanskje er litt for (evt alt for) opptatt av å spare, og unner seg litt for lite moro i den fasen av livet man kan tillate seg å bry seg noe mindre om livets alvor.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2019 den 20.24, Lillemus skrev:

Hvordan klarer hun å leve på 10.000,- i mnd da? Betaler mannen hele huslånet? 

Dette var før hun kjøpte hus med samboeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen særlige meninger om dte, har du lav husleie og lever billig kan du spare en del penger om du får 30k inn i måneden ja, det er valg en kan ta om en ønsker, ut over det tenker jeg ingenting om det

Å kjøpe bolig til 14 mill derimot, det synes jeg er litt ekstremt, ja boligboblen kan sikkert fortsette en stund til, men før eller siden vil den smelle, og da ville ikke jeg ønsket å sitte på bolig kjøpt for 14 mill for å si det slik :P 

Men, hun hadde nok flaks med forrige boligen og prisstigningen på den, og satser på at det skal fortsette, og det kan godt hende den gjør det, ikke vet jeg, tiden vil vise om hun var super sparer eller om alt av sparepengene hennes gikk opp i luften som følge av denne gamblingen

Vi får se hva som skjer, vi får se 😃

Anonymkode: 01511...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Kayia skrev:

 

Vi har nok ulik forståelse av om 30.000 netto er lite eller mye skjønner jeg :)

Vi snakker her om (det som var) en gjeldsfri ung, barnløs kvinne i sin første jobb. Ettersom hun hverken har gjeld eller barn har hun ikke fradrag for dette. Mest sannsynligvis har hun kun minstefradrag og fradrag for fagforeningskontingent, og dersom dette stemmer skatter hun rundt 40% eller mer. Dette gir en brutto inntekt er på rundt 500.000 i såfall, og det syns jeg ikke er så gær'n inntekt for en 30-åring jeg :) 

Jeg sier at 30.000 ikke er veldig mye, det betyr ikke at det er så halvgærn't, særlig alderen tatt i betraktning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg sier at 30.000 ikke er veldig mye, det betyr ikke at det er så halvgærn't, særlig alderen tatt i betraktning.

Ikke for å flisespikke,  men 500.000 er en god startlønn i de aller, aller fleste sektorer. I mellomoppgjøret for 2019 ble feks minstesatsen for phd-kandidater satt til 450.000, og både ingeniører og samfunnsvitere lønnes godt om de starter på 500.000. Jeg jobber i offentlig sektor nå, og har faktisk kolleger med hovedfag som ligger og vaker rett under 600.000, og de er ikke unge engang. Jeg tror nok du jobber i en sektor som er historisk godt vant ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Kayia skrev:

Ikke for å flisespikke,  men 500.000 er en god startlønn i de aller, aller fleste sektorer. I mellomoppgjøret for 2019 ble feks minstesatsen for phd-kandidater satt til 450.000, og både ingeniører og samfunnsvitere lønnes godt om de starter på 500.000. Jeg jobber i offentlig sektor nå, og har faktisk kolleger med hovedfag som ligger og vaker rett under 600.000, og de er ikke unge engang. Jeg tror nok du jobber i en sektor som er historisk godt vant ;) 

Som sagt - alderen tatt i betraktning er det bra. Jeg var litt kjapp på labben og så ikke alderen først, og tok meg vel heller ikke bryet med å regne om til inntekt. Jada, det er bra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Xtra skrev:

Som sagt - alderen tatt i betraktning er det bra. Jeg var litt kjapp på labben og så ikke alderen først, og tok meg vel heller ikke bryet med å regne om til inntekt. Jada, det er bra :) 

Haha da ble vi enige :D :) Ellers enig - om dette hadde vært en person med utdanning og noe ansiennitet er det greit, ikke godt, tvert om. Jeg ble overrasket da jeg hørte at noen av mine godt voksne kolleger har 550', men har senere sett at rådgiverstillinger i offentlig sektor faktisk lyses ut der. ALTFOR lavt syns jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kayia skrev:

Haha da ble vi enige :D :) Ellers enig - om dette hadde vært en person med utdanning og noe ansiennitet er det greit, ikke godt, tvert om. Jeg ble overrasket da jeg hørte at noen av mine godt voksne kolleger har 550', men har senere sett at rådgiverstillinger i offentlig sektor faktisk lyses ut der. ALTFOR lavt syns jeg. 

Ja. Et familiemedlem er seniorrådgiver i staten med mye ansvar og tjener latterlig dårlig. De har fordeler med fleksibilitet og mye avspasering, men en kan skjønne flukten til det private.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Xtra skrev:

Ja. Et familiemedlem er seniorrådgiver i staten med mye ansvar og tjener latterlig dårlig. De har fordeler med fleksibilitet og mye avspasering, men en kan skjønne flukten til det private.

Ja skjønner meg heller ikke helt på dette med lønnsfastsettelse i kommunen. Det virker noe tilfeldig, og folk lønnes svært ulikt for relativt like oppgaver/ ansvar.

Da jeg ble tilbudt jobben fikk jeg lønnstilbud over snittet basert på ansiennitet og utdannelse. Jeg gikk opp relativt mye fra forrige jobb, og det ville tatt flere år å opparbeide samme lønnsnivå i universitetsystemet (en førsteamanuensis lønnes i lønnstrinn 75 faktisk (=ca 720.000), og du skal jobbe solid for å rykke opp og kvalifisere som professor, som er neste nivå). I ettertid har jeg lagt inn lønnskrav én gang, begrunnet i belastning og resultat, og ellers fått mindre økninger framforhandlet av fagforeningen. Jeg har tilsammen gått opp godt over 100' i løpet av fire år, og tjener såpass at det ikke er lønn som vil være utslagsgivende om jeg skulle bytte arbeidssted. I tillegg kommer pensjon og fleksibilitet, så jeg klager ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kayia skrev:

Ikke for å flisespikke,  men 500.000 er en god startlønn i de aller, aller fleste sektorer. I mellomoppgjøret for 2019 ble feks minstesatsen for phd-kandidater satt til 450.000, og både ingeniører og samfunnsvitere lønnes godt om de starter på 500.000. Jeg jobber i offentlig sektor nå, og har faktisk kolleger med hovedfag som ligger og vaker rett under 600.000, og de er ikke unge engang. Jeg tror nok du jobber i en sektor som er historisk godt vant ;) 

Nettopp. Og dessverre. Sukk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...