Gå til innhold

DPS


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen regel for hvor lenge en pasient kan få være i DPS-systemet ?

Er det diagnosen eller funksjonsnivå som avgjør hvor mye og lenge en får være poliklinisk pasient? 

Anonymkode: 98d80...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er en vurdering som blir gjort med hver enkel pasient. Jeg har nylig avsluttet behandling på dps som har vart i 9 år, men har hatt flere lengre/kortere tilbud før det også. 

Anonymkode: 84690...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er en vurdering som blir gjort med hver enkel pasient. Jeg har nylig avsluttet behandling på dps som har vart i 9 år, men har hatt flere lengre/kortere tilbud før det også. 

Anonymkode: 84690...e95

Takk for svar. Jeg begynner snart på tredje året der, men hører jo om folk som bare er der noen få måneder før de skrives ut igjen. 

Anonymkode: 98d80...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg begynner snart på tredje året der, men hører jo om folk som bare er der noen få måneder før de skrives ut igjen. 

Anonymkode: 98d80...4cc

Håper du får god utbytte av det :) Jeg føler meg veldig heldig som fikk den tiden jeg trengte. Var feildiagnotisert først i mange år, og når jeg kom til en psykiater som så dette, kom puslespillbitene mer på plass. I dag er jeg mye bedre. Er trist at ikke alle får nok tid. 

Anonymkode: 84690...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så dårlig erfaring med DPSen at jeg blir kvalm bare jeg tenker på det. Det er ikke enkelt å tilhøre den midt imellom gruppen. De som ikke er alvorlig psykisk syk eller har en lettere lidelse som krever en kortere behandlingstid. Psykologen avsluttet etter to år fordi de ikke hadde kapasitet til meg. Behandlingen hadde vært mangelfull og tilfeldig. Hun hadde alltid vært litt stresset og påpekt at det var så travelt. De måtte prioritere de som var sykere men samtidig sa hun at jeg trengte videre hjelp og at jeg ikke var frisk. Det var press fra ledelsen som avgjorde at jeg måtte avslutte ikke mitt behov. De mente at fastlegen kunne overta. Hadde dere kjent min fastlege hadde dere forstått at han ikke kunne hjelpe meg med mine psykiske plager.  Umulig å snakke med de 20 min man hadde til rådighet. Litt avvisende og distré mens han så inn i datamaskinen. Jeg er nå fire år senere fremdeles psykisk syk. Jeg kan ikke jobbe lenger, livet mitt er ødelagt. Men jeg kvalifiserer ikke til DPSen. 

Anonymkode: 2bc3c...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har så dårlig erfaring med DPSen at jeg blir kvalm bare jeg tenker på det. Det er ikke enkelt å tilhøre den midt imellom gruppen. De som ikke er alvorlig psykisk syk eller har en lettere lidelse som krever en kortere behandlingstid. Psykologen avsluttet etter to år fordi de ikke hadde kapasitet til meg. Behandlingen hadde vært mangelfull og tilfeldig. Hun hadde alltid vært litt stresset og påpekt at det var så travelt. De måtte prioritere de som var sykere men samtidig sa hun at jeg trengte videre hjelp og at jeg ikke var frisk. Det var press fra ledelsen som avgjorde at jeg måtte avslutte ikke mitt behov. De mente at fastlegen kunne overta. Hadde dere kjent min fastlege hadde dere forstått at han ikke kunne hjelpe meg med mine psykiske plager.  Umulig å snakke med de 20 min man hadde til rådighet. Litt avvisende og distré mens han så inn i datamaskinen. Jeg er nå fire år senere fremdeles psykisk syk. Jeg kan ikke jobbe lenger, livet mitt er ødelagt. Men jeg kvalifiserer ikke til DPSen. 

Anonymkode: 2bc3c...90d

Kaller du å gå i behandling i 2 år for lite? Greit nok at noen går i behandling i opp til 10år, men det er mange (ja selv om de er det som kalles alvorlig psyke) får ikke gå i behandling mer enn i kanskje noen uker, måneder eller får ingen hjelp i det hele tatt.

Anonymkode: c33f9...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kaller du å gå i behandling i 2 år for lite? Greit nok at noen går i behandling i opp til 10år, men det er mange (ja selv om de er det som kalles alvorlig psyke) får ikke gå i behandling mer enn i kanskje noen uker, måneder eller får ingen hjelp i det hele tatt.

Anonymkode: c33f9...f80

Som sagt var det lite effektivt. Det kunne gå mnd mellom timene , uten plan eller mening. En gang var det 6 mnd opphold fordi psykologen mente jeg var for dårlig til samtale(?). Men hvis du mener jeg var heldig og ikke fortjente bedre. Hvis noen har en alvorlig psykisk lidelse har de vel en eller annen gang fått noen form for hjelp?. Dette var mitt første møte med psykiatrien. Første gang jeg fikk hjelp selv etter å ha slitt i mange år. Så du mener det er galt at jeg fikk hjelp fordi du trenger det mer? 

Anonymkode: 2bc3c...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg gikk i 5 år. Da hadde jeg og behandler fått nok :)

 

har vært innom for kortere perioder siden. Men det de ikke kan fikse på ett par år, tror jeg ikke de kan fikse. Da blir det bare støttende psykoterapi, og det kan man likegodt få i kommunehelsetjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Jeg gikk i 5 år. Da hadde jeg og behandler fått nok :)

 

har vært innom for kortere perioder siden. Men det de ikke kan fikse på ett par år, tror jeg ikke de kan fikse. Da blir det bare støttende psykoterapi, og det kan man likegodt få i kommunehelsetjenesten.

Da har du enorm tiltro til behandlere og systemet. At det er likegyldig hvordan behandlingen har vært de to årene. Etter to år er liksom håper ute?. Hvis det er slik systemet tenker er jeg sjokkert !! 

Anonymkode: 2bc3c...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått 13 år på DPS før det 3 år poliklinisk sykehuset.  Det er nok alle grupper pasienter på DPS, de som er der med problemer/sykdom som kan ordnes til de som aldri blir friske og trenger oppfølging og behandling av spesialhelsetjenesten resten av livet.

En tanke ...  ytter pungtene ved å jobbe på DPS, det er folk som ønsker hjelp og mener seg syke som ikke får hjelp fra DPS og så er det de som føler seg friske eller ihvertfall ikke ønsker hjelp som får all mulig hjelp fra DPS ,ikke alltid lett å jobbe der nei.

 

Anonymkode: 15bb0...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da har du enorm tiltro til behandlere og systemet. At det er likegyldig hvordan behandlingen har vært de to årene. Etter to år er liksom håper ute?. Hvis det er slik systemet tenker er jeg sjokkert !! 

Anonymkode: 2bc3c...90d

For det første jeg er da ikke behandler! For det andre hvis du ikke har fremgang etter 2 år, så tviler jeg på nytten. Dette er MIN mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til behandling i ca. 4 år. Behandlingen ble avsluttet for effekten stagnerte. 

Ser ikke poenget av å gå til behandling hvis behandlingen ikke har noen effekt, uansett om man har gått til behandling 1 eller 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Det sier seg selv, att med de ressursene som ett DPS har att de færreste kan gå over 4-5 år. De fleste blir avspist med noen få timer, om de i det hele tatt slipper til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det rare er at dere psyke aksepterer at det er slik. Og er mer sint  på andre som får hjelp enn på systemet. 

Anonymkode: 2bc3c...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det rare er at dere psyke aksepterer at det er slik. Og er mer sint  på andre som får hjelp enn på systemet. 

Anonymkode: 2bc3c...90d

Du er jo kvalm på systemet du også? Og er ikke du psyk du også siden du gikk på dps eller ble du egentlig frisk etter de 2 årene med behandling?

Anonymkode: c33f9...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det rare er at dere psyke aksepterer at det er slik. Og er mer sint  på andre som får hjelp enn på systemet. 

Anonymkode: 2bc3c...90d

La oss si psykiske problemer rammer en tredel, da ville det si seg selv att det ikke er psykiatere til å behandle alle. I alle fall ikke i årevis. Selv har jeg en av de værste psykiatriske diagnosene som finnes. Men jeg synes allikevel de 4-5 årene jeg fikk på DPS var nok. Mest sannsynlig kunne jeg blitt overført til kommune helsetjenesten ett par år før.

 

Personlig tror jeg att for mye forståelse, kan virke mot sin hensikt. Man blir avhenging av den bekreftelsen og støtten man får i psykiatrien, som på ingen måte er der i real life. For mange blir det en ond sirkel. Og de blir psykiatri avhengige.

Endret av Worrysome plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Selv har jeg en av de værste psykiatriske diagnosene som finnes.

Hvilken diagnose er det da?

Anonymkode: 98d80...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken diagnose er det da?

Anonymkode: 98d80...4cc

schizofreni, pt residual. I psykotiske faser paranoid schizofreni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Worrysome plenty skrev:

schizofreni, pt residual. I psykotiske faser paranoid schizofreni.

Oi, ja da skjønner jeg. 

Anonymkode: 98d80...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...