Gå til innhold

Funksjonsevne når man er psykotisk? KUPTON


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva slags funksjonsevne har en psykotisk person? Hvor godt kan man fungere? Kan en psykotisk person stå å bake boller og koke poteter? Kjøre bil til butikken å handle mat? Dra på jobben uten at noen merker noe som helst unormalt der?

Regner med at funksjonsevnen/alvorlighetsgraden kanskje er litt forskjell utifra hvilken type psykose man har så hvordan er det med:

Paranoid psykose?

Paranoid schizofreni?

Vanlig psykose? (IkKE rusutløst)

Anonymkode: eedcd...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worrisome Plenty

Min funskjonsevne har altid vært dårlig. Hver gang jeg har prøvd meg i jobb, så har psyken ødelagt. Jeg tviler på att veldig mange med schizofreni kan jobbe over lengre perioder. Så viser også statistikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi har paranoid schizofreni og er alltid psykotisk, men hun kan fint lage mat

selv har jeg schizoaffektiv og må innrømme det blir mye junk food ute og på døra! Men idag greide jeg lage cod curry hjemme. Men er ikke psykotisk nå pga medisin

jobbe blir for mye press i lengden. Orker ikke stå opp når alarmene ringer

Anonymkode: be7e3...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kommer helt an på hva vrangforestillingene består av og hvor mye/lite det går utover en selv og andre. 

Anonymkode: 992f1...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg er ikke psykotisk nå, og har ikke vært på lenge. Men har residual schizofreni. (negative symptomer og positive symptomer med lav intensitet). Jeg tviler på att jeg kunne jobbet nå. Egentlig vet jeg ikke om det skyldes sykdommen eller vane. Men jeg har ikke hatt jobb på 16 år. Og jeg har jo ikke vært mye psykotisk i den perioden, kun noen korte perioder, men stress er en trigger, så psyken går lett til helvete om jeg prøver å presse meg.

Sakte men sikkert så begrenser jeg meg ytterligere. Feks kjørte jeg bil intill for 2 år siden, da gikk det ikke mer. Begynte å bulke på parkeringplasser (3 ganger på 1 år), og hadde angstanfall når jeg kjørte. Jeg måtte bare slutte, gikk og grudde meg som bare det, hvis jeg måtte kjøre den uken, dagen etc. Hadde jeg ikke hatt de problemene med kjøring kunne jeg tenkt meg å kjøre drosje som jobb.

Men også før de bulkningene og sånn, så var jeg for pysete til å kjøre motorvei og tuneller, så det ville heller ikke gått. Jeg vet ikke om panikk anfall kan forårsake ulykker, men det fikk jeg i fullt måne om jeg prøvde meg på tunell eller motorvei.

Endret av Worrysome plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange spørsmål om psykose og grensepsykose for tiden. Felles for mange av spørsmålene er en manglende forståelse av hva psykose er. Psykose er absolutt ikke et enten/eller. Derfor kan en ikke si noe om funksjonsnivå ut fra psykose eller ikke - ei heller om funksjonsnivå og de ulike psykosediagnoser. Funksjonsnivået kan være alt fra tilnærmet normalt til at en ligger i sengen og griser med urin og avføring.

De aller fleste som har en psykoselidelse, men som ikke er i en akutt, alvorlig fase, kan både bake boller, koke poteter, lage middag, handle på butikken, vaske klær osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplever at det er mange her for tiden som lider av en slags angst for psykose. Dette er helt vanlig helseangst eller tvangstanker. 

Ved denne tilstanden er det også vanlig med falske hallusinasjoner, spesielt innbilte stemmer. F.eks at du har en stemme i hodet som sier skremmende ting. Denne er imidlertid ikke «hørbar med ørene» som en ekte hallusinasjon er, men kun en tanke. 

Når det gjelder funksjon ved psykose: Jeg vet om en psykotisk person som var i full jobb og tjente 2 mill i året. Det er det ene ytterpunktet. Det andre er at du er helt «ute å kjøre» og ikke klarer å gå på toalettet selv

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ISW skrev:

Jeg opplever at det er mange her for tiden som lider av en slags angst for psykose. Dette er helt vanlig helseangst eller tvangstanker. 

Ved denne tilstanden er det også vanlig med falske hallusinasjoner, spesielt innbilte stemmer. F.eks at du har en stemme i hodet som sier skremmende ting. Denne er imidlertid ikke «hørbar med ørene» som en ekte hallusinasjon er, men kun en tanke. 

Når det gjelder funksjon ved psykose: Jeg vet om en psykotisk person som var i full jobb og tjente 2 mill i året. Det er det ene ytterpunktet. Det andre er at du er helt «ute å kjøre» og ikke klarer å gå på toalettet selv

Mener du her at det kun er stemmer som høres "utenifra" som er en ekte hallusinasjon, mens stemmer som høres inni hodet ikke er det?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Venninna mi drev og bæsjet i dusjen og gikk naken. Paranoid schizofren

Anonymkode: be7e3...805

Hun drev å bæsjet i dusjen og gikk naken rundt, men å ha venninner DET hadde hun? 

Anonymkode: eedcd...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på en psykosepost, og de aller, aller fleste ser helt normale og oppegående ut, og fungerer godt. 

Anonymkode: e80a8...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du her at det kun er stemmer som høres "utenifra" som er en ekte hallusinasjon, mens stemmer som høres inni hodet ikke er det?

Hun drev å bæsjet i dusjen og gikk naken rundt, men å ha venninner DET hadde hun? 

Anonymkode: eedcd...26a

Hvis du har en «indre stemme» i hodet som du skjønner er din egen, så er det en tanke og ikke en hallusinasjon. 

En hallusinasjon er en enten hørbar, følbar, luktbar eller synlig sak. Den framstår som den oppleves gjennom et av disse organene.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, ISW skrev:

Hvis du har en «indre stemme» i hodet som du skjønner er din egen, så er det en tanke og ikke en hallusinasjon. 

En hallusinasjon er en enten hørbar, følbar, luktbar eller synlig sak. Den framstår som den oppleves gjennom et av disse organene.

Nett som mediumer opplever det det der :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Annamaria skrev:

Jeg har hørt stemmer både utenfor hodet og inni

Selvfølgelig. Det ene er en hallusinasjon og det andre er en tanke. Alle mennesker har tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annamaria
1 minutt siden, ISW skrev:

Selvfølgelig. Det ene er en hallusinasjon og det andre er en tanke. Alle mennesker har tanker.

Nei det var ikke en tanke, det var andres stemmer. Og venninna mi med paranoid schizofreni hører stemmer i hodet hele dagen lang. Bla sin bestefar og flere folk som har tatt selvmord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Annamaria skrev:

Nei det var ikke en tanke, det var andres stemmer. Og venninna mi med paranoid schizofreni hører stemmer i hodet hele dagen lang. Bla sin bestefar og flere folk som har tatt selvmord

Jeg og har hørt stemmer fra avdøde inni hodet. Det er ikke meg,men verst er det når det er utenfor hodet syns jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annamaria
9 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg og har hørt stemmer fra avdøde inni hodet. Det er ikke meg,men verst er det når det er utenfor hodet syns jeg. 

Enig stemmer utenfor hodet kan gi meg angst i timesvis, til neste dag omtrent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Jeg og har hørt stemmer fra avdøde inni hodet. Det er ikke meg,men verst er det når det er utenfor hodet syns jeg. 

Jeg har lest at å høre stemmen til avdøde personer som regel er en sorgreaksjon heller enn psykotiske stemmer.

Anonymkode: eedcd...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...