Gå til innhold

Funksjonsevne når man er psykotisk? KUPTON


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 minutt siden, Annamaria skrev:

Enig stemmer utenfor hodet kan gi meg angst i timesvis, til neste dag omtrent

Ja spesielt demoner,ånder er jeg ikke så redd. Men når det er noe ondt er jeg redd, jaja finnes jo onde ånder og da. Heldigvis slipper jeg det nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest at å høre stemmen til avdøde personer som regel er en sorgreaksjon heller enn psykotiske stemmer.

Anonymkode: eedcd...26a

Tror ikke det heller. En som hjalp meg fra dagsenteret døde, hun var med meg lenge etter hennes død og var inni hodet mitt. Hun hjalp meg mye og støttet meg, noe jeg er takknemlig for. Men det var ikke psykotisk nei, jeg var i fin form jeg på den tiden. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annamaria
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest at å høre stemmen til avdøde personer som regel er en sorgreaksjon heller enn psykotiske stemmer.

Anonymkode: eedcd...26a

Nei venninna mi sier det er ånden til de døde som bor i henne fordi hun er åndebesatt fordi hun ble ofret til satan og spist av armen hennes da hun var baby. Er ikke folk hun er i sorg over, bare folk hun visste av. Hun mener den onde falske moren hennes som ikke er hennes virkelige mor, for det er en kjendis har plantet åndene og derav stemmene inni hodet som prater dagen lang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Annamaria skrev:

Nei venninna mi sier det er ånden til de døde som bor i henne fordi hun er åndebesatt fordi hun ble ofret til satan og spist av armen hennes da hun var baby. Er ikke folk hun er i sorg over, bare folk hun visste av. Hun mener den onde falske moren hennes som ikke er hennes virkelige mor, for det er en kjendis har plantet åndene og derav stemmene inni hodet som prater dagen lang

Er denne "venninna" di du snakker om hele tiden egentlig deg eller? Syns bare du vet mistenkelig mye om tankene og plagene til venninna di ;)

Anonymkode: eedcd...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annamaria
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er denne "venninna" di du snakker om hele tiden egentlig deg eller? Syns bare du vet mistenkelig mye om tankene og plagene til venninna di ;)

Anonymkode: eedcd...26a

Nope det er ikke meg, men hun snakker om disse tingene HELE tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les hva jeg skriver da:

Høres de ikke i ørene og skjønner man at de er sine egne tanker (og ikke avdøde besteforeldre) er det vanlige tanker.

Ellers er det psykose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, ISW skrev:

Les hva jeg skriver da:

Høres de ikke i ørene og skjønner man at de er sine egne tanker (og ikke avdøde besteforeldre) er det vanlige tanker.

Ellers er det psykose.

Jeg forstår ikke helt. Disse tankene du beskriver. Er ikke det helt vanlig? Er det noen som tror sine egne tanker er tegn på psykose? Jeg skriver en del dikt og har en "diktserie" som heter "jenta". Jenta er meg, og i diktene setter jeg ord på en mannsfigur som bare heter "stemmen i hodet". Skriver om hvordan han styrer meg, om hvordan han forteller meg hvor lite jeg er verdt og at han vil være min overmann. Og hvordan han føler seg snytt hvis jeg går i mot det han sier. Denne stemmen er fryktelig streng og han har vært her siden jeg var et barn. Jeg vet jo at dette egentlig er mine egne tanker, at det er en slags "styggen på ryggen" selv om det høres psykotisk ut når jeg skriver det. Han ber meg ta selvmord blant annet. Han får meg til å straffe meg selv. Men det er jo egentlig bare mine indre tanker/demoner. 

Er det slike tanker du mener noen oppfatter som hallusinasjoner, men som egentlig er "falske hallisunasjoner"? 

Spør bare av ren nysgjerrighet og ønske om å forstå. Jeg har vel et inntrykk av at de fleste ikke er like plaget av dette som meg, at det kanskje er noe sykelig i det, men jeg har aldri forvekslet det med å være tegn på psykotiske symptomer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annamaria
14 minutter siden, ISW skrev:

Les hva jeg skriver da:

Høres de ikke i ørene og skjønner man at de er sine egne tanker (og ikke avdøde besteforeldre) er det vanlige tanker.

Ellers er det psykose.

Nei det er andres stemmer, men jeg skjønner likevel det er stemmer pga sykdom. De kalte det psykose på akutt psykiatrisk men det var kanskje en feil da. Ja det var det nok. Men stemmer kan man høre utenfor hodet og inni hodet uten at det er samme som tanker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Annamaria skrev:

Nei det er andres stemmer, men jeg skjønner likevel det er stemmer pga sykdom. De kalte det psykose på akutt psykiatrisk men det var kanskje en feil da. Ja det var det nok. Men stemmer kan man høre utenfor hodet og inni hodet uten at det er samme som tanker 

Hvordan klarer du å skille om du hører det utenfor hodet eller inni? 

Jeg har aldri hørt stemmer, men har hatt synshallisunasjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg forstår ikke helt. Disse tankene du beskriver. Er ikke det helt vanlig? Er det noen som tror sine egne tanker er tegn på psykose? Jeg skriver en del dikt og har en "diktserie" som heter "jenta". Jenta er meg, og i diktene setter jeg ord på en mannsfigur som bare heter "stemmen i hodet". Skriver om hvordan han styrer meg, om hvordan han forteller meg hvor lite jeg er verdt og at han vil være min overmann. Og hvordan han føler seg snytt hvis jeg går i mot det han sier. Denne stemmen er fryktelig streng og han har vært her siden jeg var et barn. Jeg vet jo at dette egentlig er mine egne tanker, at det er en slags "styggen på ryggen" selv om det høres psykotisk ut når jeg skriver det. Han ber meg ta selvmord blant annet. Han får meg til å straffe meg selv. Men det er jo egentlig bare mine indre tanker/demoner. 

Er det slike tanker du mener noen oppfatter som hallusinasjoner, men som egentlig er "falske hallisunasjoner"? 

Spør bare av ren nysgjerrighet og ønske om å forstå. Jeg har vel et inntrykk av at de fleste ikke er like plaget av dette som meg, at det kanskje er noe sykelig i det, men jeg har aldri forvekslet det med å være tegn på psykotiske symptomer. 

Jeg mener du har oppfattet helt riktig. Tanker er jo ord, og «høres» på en måte i hodet. Iblant får man uønskede tanker, og disse kan ofte innta både andre stemmeleier og andre budskap enn de man vil ha, ref Styggen på ryggen. Det kan være angsttanker, depressive tanker og tvangstanker. Men de er «normale» i den forstand at så lenge man forstår at det er sine egne tanker (til forskjell fra at man f.eks tror det er Gud eller en avdød) så er man ikke psykotisk, altså man har ingen realitetsbrist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annamaria

Stemmer kan høres med ørene enten de er inni hodet eller utenfor og i begge tilfeller kan man innse det er sykdommen som gir dem særlig når man står på AP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Annamaria skrev:

Stemmer kan høres med ørene enten de er inni hodet eller utenfor og i begge tilfeller kan man innse det er sykdommen som gir dem særlig når man står på AP

Det er forskjell på sykdom og psykose. All psykose er sykdom men ikke all sykdom er psykose. Du kan ha sykdomstanker som ikke er psykose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Annamaria
1 minutt siden, ISW skrev:

Det er forskjell på sykdom og psykose. All psykose er sykdom men ikke all sykdom er psykose. Du kan ha sykdomstanker som ikke er psykose.

Legene har gjort en stor feil som tror jeg har vært psykotisk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annamaria
14 minutter siden, Glitter skrev:

Hvordan klarer du å skille om du hører det utenfor hodet eller inni? 

Jeg har aldri hørt stemmer, men har hatt synshallisunasjoner...

Jeg har hatt synshallisinasjoner både med lukkede øyne og åpne øyne også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, ISW skrev:

Jeg mener du har oppfattet helt riktig. Tanker er jo ord, og «høres» på en måte i hodet. Iblant får man uønskede tanker, og disse kan ofte innta både andre stemmeleier og andre budskap enn de man vil ha, ref Styggen på ryggen. Det kan være angsttanker, depressive tanker og tvangstanker. Men de er «normale» i den forstand at så lenge man forstår at det er sine egne tanker (til forskjell fra at man f.eks tror det er Gud eller en avdød) så er man ikke psykotisk, altså man har ingen realitetsbrist.

Akkurat, da skjønte jeg det ja. :)

2 minutter siden, Annamaria skrev:

Det er umulig å vite til denne dag om det var sykdom eller folk og demoner fra helvete som så på meg

Skal man gå ut fra sannsynlighet så heller det vel mot sykdom og ikke noe som var reelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ISW skriver er ikke riktig, altså det han skrev før han tok med det med og tro det er andre. Det teller også å høre stemmer hvis man feks tror man har tanker satt inn av Satan eller gud og slike ting. I hvert fall sa NHD når jeg spurte for mange år siden. Jeg ser att ISW skriver "så lenge man ikke tror det er andre", i de senere postene, men ikke den første.

Forskjellen på schizofreni og OCD kan være "herregud for en psyk tanke, hvorfor tenker JEG så sykt" VS den psykotiske "faen for noen psyke tanker Gud implanterer i hodet mitt".

Anonymkode: 9b50c...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...