Gå til innhold

Smerter og hoven etter rotfylling


Rotfyllingsjenta

Anbefalte innlegg

Rotfyllingsjenta

Hei,

Rotfylte en fortann som hadde betennelse i seg for to dager siden. Det var ikke vondt under selve rotfyllingen siden bedøvelsen virket, men etter at virkningen gikk ut har jeg hatt sterke smerter. Jeg tok Paralgin Forte samme ettermiddag, men de tok ikke smertene i det hele tatt. Leste at folk mente at Ibux var bedre, i kombinasjon med Paracet, så det har jeg gomlet det siden den første natten, og de tok de verste smertene så jeg fikk sove noen timer hvertfall. Apoteket mente også at Ibux + paracet var en god løsning.

Ringte tannlegen dagen etter som sa at noen fikk veldig vondt etter rotfyllingen, så det var vanlig, og at jeg bare måtte se det an før jeg evt. ringte igjen.

Nå er det gått enda ett døgn og jeg har hovnet opp mye i overleppa (rotfylte en fortann oppe) og også litt på siden av nesen, og lurer på om det også er normalt? Hadde vært greit om tannlegen kunne advart litt mot at det kunne bli så vondt (og evt. hovent), så en er obs på det og ikke blir så nervøs...

Smertene er store enda, men nå passer jeg på at det ikke går for lang tid mellom Paracet/Ibux mixen så jeg kan fungere sånn halvveis, selv om jeg prøver å ikke overskride max anbefalte grenser, og tenker at jeg ikke kan gå slik som dette i mange dager.. 

Lurer på om noen har lignende erfaringer som kan berolige meg, eller gi andre råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, Rotfyllingsjenta skrev:

Lurer på om noen har lignende erfaringer som kan berolige meg, eller gi andre råd?

Nå har jeg bare rotfylt en jeksel og såvidt jeg kan huske hadde jeg ikke stort til smerter i etterkant. Jeg hadde ringt tannlegen og bedt om å få komme inn en tur så han kan ta en titt for det der høres ikke godt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotfyllingsjenta
15 minutter siden, Lillemus skrev:

Nå har jeg bare rotfylt en jeksel og såvidt jeg kan huske hadde jeg ikke stort til smerter i etterkant. Jeg hadde ringt tannlegen og bedt om å få komme inn en tur så han kan ta en titt for det der høres ikke godt ut.

Takk for svar. Jeg får ringe bort og høre med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Rotfyllingsjenta
På 14.11.2019 den 13.35, stjernestøv skrev:

Hvordan gikk det?

Over en måned siden dette nå, men har problemer med tanna fremdeles. Det endte med en antibiotika kur, så en til, før jeg ble sendt videre til spesialist siden de ikke fikk bukt på betennelse eller smertene (fikk også tannbyll etter en tid). 

Nå har jeg vært to ganger hos spesialist, og han har renset skikkelig og rotfylt ferdig fortanna mi.

Spesialisten sa at min vanlige tannlege må legge en ny fylling i hjørnet på tanna siden forrige fylling ikke var gjort tilstrekkelig bra (la en fylling ca en måned før jeg fikk vondt i tanna). Føler spesialisten mer eller mindre sier at det er grunnen til at jeg fikk betennelse i første omgang, som da egentlig vil si at dette var en legetabbe.

I dag, 8 dager etter at jeg er ferdig rotfylt, er jeg fremdeles veldig øm i tanna, og forsåvidt også nabotanna, men trenger ikke ta smertestillende lenger. 

MEN i går kveld oppdager jeg en lang sprekk diagonalt på tanna som jeg vet ikke var der for noen dager siden (hvertfall ikke synlig for meg), noe som kan oppstå etter rotfyllinger, så da er det vel på an igjen med behandlinger 😕

Må vel enten trekke tanna eller sette på krone for jeg tviler på at de kan sette fylling som da må dekke nesten halve tanna..

Snakket med min vanlige tannlege (eller sekretær) i dag som sier at siden jeg ikke har større smerter så må jeg vente til etter nyttår før de ser på dette. Er redd sprekken skal bli større og at dette er innfallsvinkel for nye bakterier, og at tanna skal bli skikkelig vond igjen, og det orker jeg ikke for det var mange fæle uker før jeg fikk komme til spesialist.

Andre med erfaring med sprekker i rotfylte tenner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rotfyllingsjenta skrev:

Over en måned siden dette nå, men har problemer med tanna fremdeles. Det endte med en antibiotika kur, så en til, før jeg ble sendt videre til spesialist siden de ikke fikk bukt på betennelse eller smertene (fikk også tannbyll etter en tid). 

Nå har jeg vært to ganger hos spesialist, og han har renset skikkelig og rotfylt ferdig fortanna mi.

Spesialisten sa at min vanlige tannlege må legge en ny fylling i hjørnet på tanna siden forrige fylling ikke var gjort tilstrekkelig bra (la en fylling ca en måned før jeg fikk vondt i tanna). Føler spesialisten mer eller mindre sier at det er grunnen til at jeg fikk betennelse i første omgang, som da egentlig vil si at dette var en legetabbe.

I dag, 8 dager etter at jeg er ferdig rotfylt, er jeg fremdeles veldig øm i tanna, og forsåvidt også nabotanna, men trenger ikke ta smertestillende lenger. 

MEN i går kveld oppdager jeg en lang sprekk diagonalt på tanna som jeg vet ikke var der for noen dager siden (hvertfall ikke synlig for meg), noe som kan oppstå etter rotfyllinger, så da er det vel på an igjen med behandlinger 😕

Må vel enten trekke tanna eller sette på krone for jeg tviler på at de kan sette fylling som da må dekke nesten halve tanna..

Snakket med min vanlige tannlege (eller sekretær) i dag som sier at siden jeg ikke har større smerter så må jeg vente til etter nyttår før de ser på dette. Er redd sprekken skal bli større og at dette er innfallsvinkel for nye bakterier, og at tanna skal bli skikkelig vond igjen, og det orker jeg ikke for det var mange fæle uker før jeg fikk komme til spesialist.

Andre med erfaring med sprekker i rotfylte tenner?

Uff! Det er ikke godt å gå med vondt i tennene. Når det var sprekk i min tann kunne de ikke rotfylle,måtte trekke den og fikk ikke bro eller ny tann. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...