Gå til innhold

Tips? Jeg er kristen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De fleste i min slekt er ateister, i alle fall halvveis, og livssyn og religion er jo noe folk velger selv. Jeg personlig har aldri prakket noe på noen som helst. Jeg har aldri gjort noe ut av min tro på noen måte, men hvis noen spør meg om ting så svarer jeg ærlig. De vet at jeg tror noe annet enn dem. Jeg prøver dog å holde samtaleemnene langt borte fra tro og ikke tro, fordi jeg vet at det aldri går bra, det blir så mye drittprat!  Og det ender alltid opp med én eller annen som går til personangrep mot meg og blir oppspilt og sint på meg fordi jeg er kristen.

Når vi sees i familieselskaper og sånt så føler jeg meg ofte som et utsatt mål. Et par stykker kan sitte og på en måte vente på en anledning til å stikke meg i siden med uttalelser, og i jula går det nesten sport i å være så blasfemiske som mulig (likevel feirer de jul og er for at barna går på julegudstjeneste i regi av skolen osv.). 

Jeg skulle ønske det ble tatt mer hensyn til meg, jeg tåler fint at andre tror på ting jeg ikke tror på. Jeg kunne fint snakket med hinduer, muslimer, buddhister, til og med folk som tror på konspirasjonsteorier. Men det er noe med disse her, jeg har opplevd så mange ganger nå at de helst sier stygge ting hvis jeg er tilstede. Nå har vi fått en ny inn i familien ("inngiftet") som også er på denne måten her, så det blir enda flere av dem. 

Jeg vet godt at de ikke hadde likt det dersom jeg hver gang vi møttes begynte å snakke stygt om ateisme. At jeg fremstod som en som hadde det som eneste mål her i livet! 

Det har nå gått så langt at jeg ikke ønsker sosialt samkvem med dem. Jeg har 1 ting jeg skal gjøre før jeg eventuelt kutter det ut, men jeg kjenner at det har blitt såpass ubehagelig for meg at det genererer en angst jeg ikke ønsker å ha i livet mitt. Det genererer også stress, og jeg blir redd for å "bli angrepet". Hvorfor får jeg ikke være i fred? Det er noe med det å respektere andre. 

Anonymkode: 0800c...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    36

  • emilie321

    3

  • E7H7

    2

  • XbellaX

    1

2 minutter siden, XbellaX skrev:

Du trenger ikke reagere på alle andres handlinger. Du kan velge å la det gå inn et øre og ut det andre.

Men for meg er det alvorlig, f.eks. at de sitter og snakker stygt om Gud og Jesus. For meg kunne de like gjerne sittet og snakket stygt om barnet mitt foran meg.

Så det går ikke å ignorere det. 

Jeg har to alternativer:
1: Ta det opp med dem og kreve at det stopper.
2: Unngå dem.

Anonymkode: 0800c...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Når vi sees i familieselskaper og sånt så føler jeg meg ofte som et utsatt mål. Et par stykker kan sitte og på en måte vente på en anledning til å stikke meg i siden med uttalelser, og i jula går det nesten sport i å være så blasfemiske som mulig (likevel feirer de jul

Julefeiring er en gammel hedensk skikk. Selve navnet jul stammer fra norrønt jólablót, eller jól (ord fra proto-germansk jehwlą/feiring) fra den hedenske offerfeiringen av midtvinterdagen i Norden.

Anonymkode: e1eb2...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet godt at de ikke hadde likt det dersom jeg hver gang vi møttes begynte å snakke stygt om ateisme.

Ateisme er ingen trosretning.

Anonymkode: e1eb2...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ateisme er ingen trosretning.

Anonymkode: e1eb2...66f

Hvor skrev jeg at ateisme er en trosretning? Ser du hvordan du er mot andre?
 

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Julefeiring er en gammel hedensk skikk. Selve navnet jul stammer fra norrønt jólablót, eller jól (ord fra proto-germansk jehwlą/feiring) fra den hedenske offerfeiringen av midtvinterdagen i Norden.

Anonymkode: e1eb2...66f

Det er en myte at jula er hedensk. Men dette får du debattere i en annen tråd, i kjent ateistisk stil kommer du inn i denne tråden fordi du luktet kristenmannsblod, og ville ha noen å ta. 

Skjerp deg.

Anonymkode: 0800c...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en myte at jula er hedensk

Det er ingen myte. Det er historiske fakta.

Anonymkode: e1eb2...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg synes det er dårlig folkeskikk å rakke ned på kristendommen foran kristne når de ikke signaliserer noe ønske om å diskutere religion. 

Det er noe annet med et diskusjonsforum hvor poenget er diskusjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke-troende. Jeg snakker ikke ned gud og jesus foran min kristne mor. Men på ett diskusjonsforum, må man tåle motstand. Spessielt hvis man opptrer nedlatende oven for de som ikke tror. Feks å si du skal til helvete, eler du var ikke ekte kristen den gangen du hevdet du var det, er hersketeknikk.

 

På et forum så er det ofte slik att det blir steile fronter. Det hører med under diskusjon.

 

Jeg ville aldri kritisert troen til de som ikke selv legger opp til det. Jeg kritiserer de som feks sier jeg skal til helvete.

Anonymkode: caf3d...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen myte. Det er historiske fakta.

Anonymkode: e1eb2...66f

Nei, det er en myte. Les her om du vil :)
https://testeverythingblog.com/is-christmas-pagan-e7ca7cdbc72b
https://www.traditioninaction.org/religious/e031rp_PaganOrigins.html
https://inspiringphilosophy.org/holidays/
https://www.thegoodshepherd.org.au/why-christmas-not-pagan

Anonymkode: 0800c...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg synes det er dårlig folkeskikk å rakke ned på kristendommen foran kristne når de ikke signaliserer noe ønske om å diskutere religion. 

Det er noe annet med et diskusjonsforum hvor poenget er diskusjon. 

Ja, det er jeg enig i. Jeg tar gjerne en diskusjon på det i et forum, der kan man jo også velge å trekke seg ut etter eget ønske, men i et familieselskap er man fanget 😕 

Jeg må ta en prat med dem om dette her.

Anonymkode: 0800c...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste i min slekt er ateister, i alle fall halvveis, og livssyn og religion er jo noe folk velger selv. Jeg personlig har aldri prakket noe på noen som helst. Jeg har aldri gjort noe ut av min tro på noen måte, men hvis noen spør meg om ting så svarer jeg ærlig. De vet at jeg tror noe annet enn dem. Jeg prøver dog å holde samtaleemnene langt borte fra tro og ikke tro, fordi jeg vet at det aldri går bra, det blir så mye drittprat!  Og det ender alltid opp med én eller annen som går til personangrep mot meg og blir oppspilt og sint på meg fordi jeg er kristen.

Når vi sees i familieselskaper og sånt så føler jeg meg ofte som et utsatt mål. Et par stykker kan sitte og på en måte vente på en anledning til å stikke meg i siden med uttalelser, og i jula går det nesten sport i å være så blasfemiske som mulig (likevel feirer de jul og er for at barna går på julegudstjeneste i regi av skolen osv.). 

Jeg skulle ønske det ble tatt mer hensyn til meg, jeg tåler fint at andre tror på ting jeg ikke tror på. Jeg kunne fint snakket med hinduer, muslimer, buddhister, til og med folk som tror på konspirasjonsteorier. Men det er noe med disse her, jeg har opplevd så mange ganger nå at de helst sier stygge ting hvis jeg er tilstede. Nå har vi fått en ny inn i familien ("inngiftet") som også er på denne måten her, så det blir enda flere av dem. 

Jeg vet godt at de ikke hadde likt det dersom jeg hver gang vi møttes begynte å snakke stygt om ateisme. At jeg fremstod som en som hadde det som eneste mål her i livet! 

Det har nå gått så langt at jeg ikke ønsker sosialt samkvem med dem. Jeg har 1 ting jeg skal gjøre før jeg eventuelt kutter det ut, men jeg kjenner at det har blitt såpass ubehagelig for meg at det genererer en angst jeg ikke ønsker å ha i livet mitt. Det genererer også stress, og jeg blir redd for å "bli angrepet". Hvorfor får jeg ikke være i fred? Det er noe med det å respektere andre. 

Anonymkode: 0800c...688

Hei. Jeg har også en tro. Jeg har et godt forhold til familien og folk flest selv om flere tydelig tar avstand fra troen. Jeg har helt siden jeg var liten måtte tåle kommentarer  pga min tro. Det er ganske vanlig og har blitt mye mer vanlig i dag. Dessverre kan du ikke stoppe menneskers holdninger til kristne men du kan lære deg å møte mennesker som er uenige på en god måte. Noen ganger tenker vi at vi skal forsvare Gud men Gud tåler fint menneskers uvilje og spørsmål. I flg vår tro elsker Gud ateisten og den kristne like høyt. Vi skal også elske og tilgi. Tror egentlig ikke man kan diskutere folk til tro. Du er litt tøff og konfronterende i dine uttalelser på dette forumet. Noe som bare vekker mer uvilje mot kristne. Jeg forstår at det gjør vondt og at du sliter litt med dette. Jeg tror bare ikke at du vil få noe som gir deg den freden du trenger ved å ta det opp på dette forumet. 

Anonymkode: 3f75e...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke-troende. Jeg snakker ikke ned gud og jesus foran min kristne mor. Men på ett diskusjonsforum, må man tåle motstand. Spessielt hvis man opptrer nedlatende oven for de som ikke tror. Feks å si du skal til helvete, eler du var ikke ekte kristen den gangen du hevdet du var det, er hersketeknikk.

 

På et forum så er det ofte slik att det blir steile fronter. Det hører med under diskusjon.

 

Jeg ville aldri kritisert troen til de som ikke selv legger opp til det. Jeg kritiserer de som feks sier jeg skal til helvete.

Anonymkode: caf3d...390

Jeg sier aldri til noen i min familie: "Du skal til helvete". Hvis noen hadde spurt hva jeg mener, hadde jeg svart ærlig. Men heldigvis spør ingen. 

Uheldigvis så vil de stikke meg i siden hele tiden, og det gjør at jeg blir trist og lei meg og føler meg dårlig. Noe som skulle være hyggelig samvær, blir ikke det. Jeg vet at de hadde følt det samme om jeg benyttet enhver mulighet til å si "du kommer til helvete". 

Anonymkode: 0800c...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har også en tro. Jeg har et godt forhold til familien og folk flest selv om flere tydelig tar avstand fra troen. Jeg har helt siden jeg var liten måtte tåle kommentarer  pga min tro. Det er ganske vanlig og har blitt mye mer vanlig i dag. Dessverre kan du ikke stoppe menneskers holdninger til kristne men du kan lære deg å møte mennesker som er uenige på en god måte. Noen ganger tenker vi at vi skal forsvare Gud men Gud tåler fint menneskers uvilje og spørsmål. I flg vår tro elsker Gud ateisten og den kristne like høyt. Vi skal også elske og tilgi. Tror egentlig ikke man kan diskutere folk til tro. Du er litt tøff og konfronterende i dine uttalelser på dette forumet. Noe som bare vekker mer uvilje mot kristne. Jeg forstår at det gjør vondt og at du sliter litt med dette. Jeg tror bare ikke at du vil få noe som gir deg den freden du trenger ved å ta det opp på dette forumet. 

Anonymkode: 3f75e...bcb

At jeg er tøff og kontronterende i mine uttalelser på dette forumet? Hva er det for en påstand? :(

Hvis du absolutt må vite det, så har jeg skrevet endel om min helse - en helse som er ganske dårlig, jeg kan ikke engang arbeide. Der har jeg ikke konfrontert noen, annet enn at jeg muligens har ytret at jeg sakte, men sikkert, mister troen på legene. Men det er ikke dét denne tråden handler om.

Hva tenker du på å diskutere folk til å tro? Hvis du leser hva jeg skrev en gang til, så skriver jeg at jeg helst unngår å diskutere det nettopp fordi jeg vet at det "ikke er håp" og jeg vet godt at mine familiemedlemmer er ateister og ikke ønsker å diskutere det. 

Jeg skulle selvfølgelig ønske at de begynte å tro :) Men noen må finne troen på egenhånd. Jeg er forsiktig med å snakke om slikt, og bytter samtaleemne så fort det lar seg gjøre nettopp fordi jeg vet at enden på visa er at jeg blir utskjelt uansett hva jeg sier...

Anonymkode: 0800c...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg respekterer de som tror, men det jeg reagerer på, er de som absolutt skal dytte på andre sin tro. Spesielt om de er nedlatende. Det gjelder uansett hvilken religion en har. Det går fint an å diskutere religion uten å være nedlatende. Og det bør gjelde begge veier.

 Min erfaring med den type mennesker (de som håner) er at det ikke går an å be dem om å la være, de vil allikevel fortsette.  Det jeg har erfart er best i slike situasjoner,  er å vende det døve øret til. Hjelper ikke det, så ville jeg gått ut av situasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker vi linker til et seriøst leksikon.

https://snl.no/jul

Anonymkode: e1eb2...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker vi linker til et seriøst leksikon.

https://snl.no/jul

Anonymkode: e1eb2...66f

Har du lest alle fire sidene? De henviser til historiske fakta og dokumenterte hendelser :)

Anonymkode: 0800c...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg respekterer de som tror, men det jeg reagerer på, er de som absolutt skal dytte på andre sin tro. Spesielt om de er nedlatende. Det gjelder uansett hvilken religion en har. Det går fint an å diskutere religion uten å være nedlatende. Og det bør gjelde begge veier.

 Min erfaring med den type mennesker (de som håner) er at det ikke går an å be dem om å la være, de vil allikevel fortsette.  Det jeg har erfart er best i slike situasjoner,  er å vende det døve øret til. Hjelper ikke det, så ville jeg gått ut av situasjonen. 

Takk for råd. Det er nøyaktig slik du beskriver det, de er nedlatende og prøver å benytte seg av hersketeknikk og personangrep. Det verste med det hele er aggresjonen. Det skaper åpenbart en dårlig stemning.

Jeg skulle gjerne diskutert religion, jeg :) Men som du skriver så er man da avhengig av respekt og fin oppførsel fra begge sider. Eller eventuelt alle sidene...

 

Anonymkode: 0800c...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke uavhengige sider. 

Anonymkode: e1eb2...66f

Du svarer ikke på om du har lest alle de fire sidene, som henviser til historiske og dokumenterte fakta. 

Anonymkode: 0800c...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...