Gå til innhold

Diskusjonsforum ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er jo et diskusjonsforum har jeg etter hvert forstått. Tror det da er viktig å forstå hva et diskusjonforum er?. Når noe legger frem veldig viktige og sårbare personlige ting kan man bli overveldet når mottakerne ser på det som et tema som skal diskuteres. Hva er egentlig en god diskusjon?. Noen er flink med ord og liker å briljere med fine setninger og argumenter. Noen liker å fremstå som slagferdig og vis. Andre må absolutt vinne diskusjonen . Noen kan fremstå som vennlig og saklig men samtidig komme med giftige kommentarer. De vil også gjerne vennlig avkrefte at det var en giftig kommentar. Andre igjen som også kan ha gode poeng og meninger blir frustrert fordi de ikke er så flink til å ordlegge seg. De fleste diskusjoner innpå her går helt greit 😊Så hva legger man egentlig i ordet diskusjon? Og betyr det at man uansett har rett til å diskutere ting som tydelig ikke var ment som et tema til diskusjon? 

Anonymkode: eacea...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Diskusjon (gammelfransk discussion, fra latin discutere, «riste fra hverandre») er et ordskifte hvor forskjellige argumenter, meninger eller perspektiver på et tema blir lagt fram. En diskusjon forstås vanligvis som en saklig og høflig meningsutveksling. En diskusjon kan ende i en konklusjon.

Anonymkode: b6940...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det viktigste man må huske på når man lager en tråd er at alle kommer ikke til å være enig med deg og noen kommer til å stille spørsmålstegn til dine meninger. Er man kun ute etter å høre svar man selv liker er ikke et forum som dette riktig plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig litt overrasket over svarene. Har jeg forstått det riktig så er problemet at folk er krenkbare og ikke tåler at noen er uenig. Og slike må bare holde seg borte ? 

Anonymkode: eacea...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og slike må bare holde seg borte ?

Ja, hvis alternativet er at en ikke kan diskutere fordi noen blir krenket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så da er ikke dette et sted for spørsmål/svar-tjeneste, men for å diskutere ting? 

Anonymkode: 3aabd...2bf

Utelukker det ene det andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kupton skrev:

Utelukker det ene det andre?

Hvis de som blir krenket må holde seg borte så gjør det nok det. 

Anonymkode: 3aabd...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg er en person som lett blir krenket kan jeg ikke stille konstruktive spørsmål her inne fordi det også er et diskusjonsforum der jeg lett kan komme til å føle meg krenket. Ble det forståelig?

Anonymkode: 3aabd...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, kupton skrev:

Ja, hvis alternativet er at en ikke kan diskutere fordi noen blir krenket.

Da jeg begynte på forumet her var det en som het NHD som på en måte var ansatt som fagperson. Det gav meg inntrykk av at dette forumet var litt annerledes. Trodde at man måtte ha litt mer respekt for at det kunne være folk med diagnoser her. Kanskje forumet har forandrer seg etter det. Jeg har ikke fulgt med helt jeg da😊

Anonymkode: eacea...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg begynte på forumet her var det en som het NHD som på en måte var ansatt som fagperson. Det gav meg inntrykk av at dette forumet var litt annerledes. Trodde at man måtte ha litt mer respekt for at det kunne være folk med diagnoser her. Kanskje forumet har forandrer seg etter det. Jeg har ikke fulgt med helt jeg da😊

Anonymkode: eacea...b61

Det har nok endret seg. Det er ingen fagperson her og passer på lenger. Det har blitt et diskusjonsforum, og det synes jeg er trist. 

Anonymkode: 3aabd...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det har nok endret seg. Det er ingen fagperson her og passer på lenger. Det har blitt et diskusjonsforum, og det synes jeg er trist. 

Anonymkode: 3aabd...2bf

Det har alltid vært en diskusjonsforum. Det var skikkelig KRANGLIG her i gamle dager. Det gikk hardt for seg. Ikke noe for sarte og lett krenkede. Bare å sjekke ut klaging til admin. Det var tider det! (mimre...)

 

 

 

Anonymkode: 2840f...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har nok endret seg. Det er ingen fagperson her og passer på lenger. Det har blitt et diskusjonsforum, og det synes jeg er trist. 

Anonymkode: 3aabd...2bf

Det har ikke endret seg, det har alltid vært slik. Det er plass til diskusjoner og det er plass til spørsmål og svar. 

Anonymkode: 96f7c...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg begynte her var det litt for å stille direkte spørsmål til NHD. Ved noen anledninger roet anledninger støttet NHD meg og oppfordret meg til ikke å bry meg om  negative kommentarer. Hadde liksom en trygg person på lag akkurat da.😊. Tror jeg har fortsatt litt med den tanken. Jeg tror ikke jeg er veldig krenkbar. Men som jeg sier i starten lurer jeg på om alle innlegg passer til diskusjon?. Klart man må tåle ulike meninger både om legning, religion, diagnoser, ting som rører seg i samfunnet osv .Men når noe som tydeligvis sliter veldig legger ut om sine problemer er det ikke så rart at de kan bli såret når deres diagnose, tanker, følelser, personlighet og intensjoner blir er diskusjonstema. Har også opplevd at noen som er veldig opptatt av at andre må tåle alt mulig liker ikke alltid selv å bli sagt imot. Men takk for oppklarende svar. Da vet jeg at alt skal være lov å diskutere. Heia ytringsfriheten. 😊

Anonymkode: eacea...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de som blir krenket må holde seg borte så gjør det nok det. 

Anonymkode: 3aabd...2bf

De krenkbare kan nok oppleve det som krenkende å bli bedt om å holde seg borte for å unngå å bli krenket. 

Anonymkode: 6d266...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De krenkbare kan nok oppleve det som krenkende å bli bedt om å holde seg borte for å unngå å bli krenket. 

Anonymkode: 6d266...938

Helt klart. 

Anonymkode: 3aabd...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En diskusjon foregår på en dannet måte der en argumenterer saklig og tar ballen og ikke mannen. Det bør alle tåle. Ikke bare tåle, men en har godt av det.

Når noen blir usaklige og angriper person i stedet for sak, heter det krangel. Det er noe annet enn diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo et diskusjonsforum har jeg etter hvert forstått. Tror det da er viktig å forstå hva et diskusjonforum er?. Når noe legger frem veldig viktige og sårbare personlige ting kan man bli overveldet når mottakerne ser på det som et tema som skal diskuteres. Hva er egentlig en god diskusjon?. Noen er flink med ord og liker å briljere med fine setninger og argumenter. Noen liker å fremstå som slagferdig og vis. Andre må absolutt vinne diskusjonen . Noen kan fremstå som vennlig og saklig men samtidig komme med giftige kommentarer. De vil også gjerne vennlig avkrefte at det var en giftig kommentar. Andre igjen som også kan ha gode poeng og meninger blir frustrert fordi de ikke er så flink til å ordlegge seg. De fleste diskusjoner innpå her går helt greit 😊Så hva legger man egentlig i ordet diskusjon? Og betyr det at man uansett har rett til å diskutere ting som tydelig ikke var ment som et tema til diskusjon? 

Anonymkode: eacea...b61

Det er ikke lett med kommunikasjon. Ingen er perfekte. Sånn er livet også her på dol. Vanskelig å vite hvor sårbare folk egentlig er. Kanskje er du mer sårbar en hva som kommer frem? Piggene er ute? Ikke noe galt med det altså. Pinnsvin er søte dyr. Jeg kan også ha en dårlig dag. Jeg er ikke gjennomsyret god, dessverre. 

Slipp det. Eller ta det opp med den/de det gjelder. Hvis det ikke gir deg noe å gnage da. Det gjør det sikkert. Jeg vet selv at det har gitt meg noe tidligere å tviholde på mine egne oppfatninger. Så det skal jeg ikke nødvendigvis være sur for at du gjør. Jeg  bare snakker av egen erfaring. Hvor frigjørende det kan oppleves å slippe det. Men også veldig sårbart. Derfor er det vanskelig. Derfor er det en ting som er sikkert, man kommer til å bli såret. Og man overlever det. 

Endret av cathlin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg er en person som lett blir krenket kan jeg ikke stille konstruktive spørsmål her inne fordi det også er et diskusjonsforum der jeg lett kan komme til å føle meg krenket. Ble det forståelig?

Anonymkode: 3aabd...2bf

Selv om man lett føler seg krenket, så trenger man ikke å handle på de følelsene. Jeg er en person som godt kan føle meg krenket av og til, men jeg gidder ikke å lage drama ut av det. 

Med andre ord; det å føle seg krenket er ikke et problem her inne. Absolutt alle kan føle seg krenket i blant. Det er når man føler seg nødt til å demonstrere nøyaktig hvor krenket man ble, at det er lite konstruktivt. Hvis man ofte finner seg selv i en slik offerrolle her inne, så er kanskje ikke dette plassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...