Gå til innhold

Diskusjonsforum ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, cathlin skrev:

Det er ikke lett med kommunikasjon. Ingen er perfekte. Sånn er livet også her på dol. Vanskelig å vite hvor sårbare folk egentlig er. Kanskje er du mer sårbar en hva som kommer frem? Piggene er ute? Ikke noe galt med det altså. Pinnsvin er søte dyr. Jeg kan også ha en dårlig dag. Jeg er ikke gjennomsyret god, dessverre. 

Slipp det. Eller ta det opp med den/de det gjelder. Hvis det ikke gir deg noe å gnage da. Det gjør det sikkert. Jeg vet selv at det har gitt meg noe tidligere å tviholde på mine egne oppfatninger. Så det skal jeg ikke nødvendigvis være sur for at du gjør. Jeg  bare snakker av egen erfaring. Hvor frigjørende det kan oppleves å slippe det. Men også veldig sårbart. Derfor er det vanskelig. Derfor er det en ting som er sikkert, man kommer til å bli såret. Og man overlever det. 

Hvorfor mener du at jeg snakker om meg selv? Hvorfor antar du at jeg er en krenkbar person som gnager på ting? Og hvorfor opplever folk startinnlegget som et angrep?. Det blir mange antagelser om meg som person heller enn å svare på det jeg egentlig spør om. Og dette blir sagt i all venlighet😊

Anonymkode: eacea...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mener du at jeg snakker om meg selv? Hvorfor antar du at jeg er en krenkbar person som gnager på ting? Og hvorfor opplever folk startinnlegget som et angrep?. Det blir mange antagelser om meg som person heller enn å svare på det jeg egentlig spør om. Og dette blir sagt i all venlighet😊

Anonymkode: eacea...b61

Du snakker på vegne av noen andre? 

Jeg gir opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo et diskusjonsforum har jeg etter hvert forstått. Tror det da er viktig å forstå hva et diskusjonforum er?. Når noe legger frem veldig viktige og sårbare personlige ting kan man bli overveldet når mottakerne ser på det som et tema som skal diskuteres. Hva er egentlig en god diskusjon?. Noen er flink med ord og liker å briljere med fine setninger og argumenter. Noen liker å fremstå som slagferdig og vis. Andre må absolutt vinne diskusjonen . Noen kan fremstå som vennlig og saklig men samtidig komme med giftige kommentarer. De vil også gjerne vennlig avkrefte at det var en giftig kommentar. Andre igjen som også kan ha gode poeng og meninger blir frustrert fordi de ikke er så flink til å ordlegge seg. De fleste diskusjoner innpå her går helt greit 😊Så hva legger man egentlig i ordet diskusjon? Og betyr det at man uansett har rett til å diskutere ting som tydelig ikke var ment som et tema til diskusjon? 

Anonymkode: eacea...b61

er det ikke litt rart om det ikke gikk ann å snakke til hverandre på et forum da? Gjør vel ingenting om noen er uenig i det du skriver eller hisser seg opp på et eller annet, hvem bryr seg. En kan vel til og med lære noe av det :) 

Anonymkode: 96f7c...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, cathlin skrev:

Du snakker på vegne av noen andre? 

Jeg gir opp. 

Hei Chatlin. Ikke gi opp. Du er veldig hyggelig å snakke med og kommer med mye bra. Jeg snakker mer på generelt grunnlag når jeg skriver i innlegget. Syns personlig at man kan være snillere når noen starter en tråd der de er veldig åpen om sin situasjon og følelser. At man altfor lett trekker frem at folk er krenkbar og inntar offerrollen. Det har nesten blitt ett « skjellsord» som ingen vil ha på seg. Som sagt er det helt greit å være uenig om ting og diskutere. Det er bare sunnt. Jeg har bare tenkt at et psykiatriforum var litt ulikt feks et åpent forum. Jeg syns dette har vært oppklarende. Jeg skrev ikke dette innlegget fordi jeg føler meg krenket men for å forstå hvordan andre tenker. 

Anonymkode: eacea...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg til stadig hadde følt meg krenket eller dårlig av responsen jeg hadde fått her inne så ville jeg holdt meg unna forumet for å slippe det. Altså jeg hadde gjort det for min egen del, ikke for andres del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo et diskusjonsforum har jeg etter hvert forstått. Tror det da er viktig å forstå hva et diskusjonforum er?. Når noe legger frem veldig viktige og sårbare personlige ting kan man bli overveldet når mottakerne ser på det som et tema som skal diskuteres

Men når en person legger frem gang på gang det samme temaet om og om igjen annenhver dag omtrent, så blir det til slutt gjenstand for diskusjon om hvorvidt det er hensiktsmessig av deg å gjøre det. 

Anonymkode: 1bc63...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verdien i et diskusjonsforum ligger først og fremst i at man kan få råd eller tips fra andre som gjerne har gjort seg noen erfaringer og at disse tipsene kan være til hjelp eller gi inspirasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei Chatlin. Ikke gi opp. Du er veldig hyggelig å snakke med og kommer med mye bra. Jeg snakker mer på generelt grunnlag når jeg skriver i innlegget. Syns personlig at man kan være snillere når noen starter en tråd der de er veldig åpen om sin situasjon og følelser. At man altfor lett trekker frem at folk er krenkbar og inntar offerrollen. Det har nesten blitt ett « skjellsord» som ingen vil ha på seg. Som sagt er det helt greit å være uenig om ting og diskutere. Det er bare sunnt. Jeg har bare tenkt at et psykiatriforum var litt ulikt feks et åpent forum. Jeg syns dette har vært oppklarende. Jeg skrev ikke dette innlegget fordi jeg føler meg krenket men for å forstå hvordan andre tenker. 

Anonymkode: eacea...b61

Takk for det. 

Man kan sikkert alltid være snillere. Samtidig ikke lett å balansere. Å være krenkbar er å være menneskelig, slik jeg ser det. Men er dette et mønster du/andre har som plager deg/andre. Kanskje verdt å ta en titt innover. Offerrollen er også menneskelig, og samme gjelder for den som for krenkbar. Det er min mening. 

Takk for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei av at debatten begrenses av at en eller annen blir krenket av å høre noe som er ubehagelig, men like fullt sant. 

Hvorfor blir noen redde for veps? Det er fordi vepsen kan stikke og det er vondt, og for noen direkte farlig. Det betyr ikke at alle veps prøver å stikke deg. Men det er nok av de som gjør det. 

Hvorfor blir noen fremmedfiendtlige? Er det fordi man er naturlig drittsekk med nisseluen trukket ned i ansiktet? Eller er det fordi man har har opplevd så ufattelig mye dritt (ran, gjenger, voldtekt, vold, kriminalitet) med fremmedkulturelle. Nei, selvfølgelig gjelder det ikke alle. Men at noen som har opplevd dette ikke ser hvorfor vi skal importere dette problemet, forstår jeg faktisk.

Hvorfor er EUPF så stigmatisert? Er det fordi folk uten EUPF nyter å tråkke på de som lider av dette? Eller er det fordi man har opplevd så mye manipulasjon, trusler, utagering, osv. fra noen som har diagnosen? 

Det synes å være et frikort for alle det er såkalt synd på til å oppføre seg som rævhøl. Blitzerne kan æreskjelle sine meningsmotstandere og kalle de for nazisvin, men får de noe tilbake blir de krenket. Stakkars innvandrere kan rane og voldta fordi de er utilpasse i samfunnet og ikke forstår at utringing og trange bukser ikke er en invitasjon til voldtekt. Og mennesker med personlighetsforstyrrelser kan utøve vold, manipulere og lage et helvete, for det er jo synd på dem, må vite. 

Det gir ikke mening for meg.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, ISW skrev:

Det synes å være et frikort for alle det er såkalt synd på til å oppføre seg som rævhøl

Men hvor går grensen? Det har vært diskutert i det siste om hvorvidt folk kan noe for sin oppførsel eller ikke, og noen har trukket grensen ved psykotisme. At det kun er psykotiske som ikke kan noe for sin oppførsel. Jeg er tilbøyelig til ikke å være helt enig i det, siden psykotiske sjeldent er psykotiske hele tiden og at psykotiske ville hatt problemer med å logge inn og skrive dritt på ett nettforum. Er man klin psykotisk greier man vel ikke det har jeg tenkt 

Ved vilke diagnoser eller tilstander mener du er det er mest 'akseptabelt' og 'forståelig/formildende'  å feks utagere på et nettforum? Jeg mener ingen grupper, overhodet.

Anonymkode: 1bc63...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 at psykotiske ville hatt problemer med å logge inn og skrive dritt på ett nettforum. Er man klin psykotisk greier man vel ikke det har jeg tenkt 

naturligvis klarer mange med psykose å logge seg inn på ett nettforum.

Anonymkode: 96f7c...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

naturligvis klarer mange med psykose å logge seg inn på ett nettforum.

Anonymkode: 96f7c...f99

Ja, det vil jeg også tro at de gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor går grensen? Det har vært diskutert i det siste om hvorvidt folk kan noe for sin oppførsel eller ikke, og noen har trukket grensen ved psykotisme. At det kun er psykotiske som ikke kan noe for sin oppførsel. Jeg er tilbøyelig til ikke å være helt enig i det, siden psykotiske sjeldent er psykotiske hele tiden og at psykotiske ville hatt problemer med å logge inn og skrive dritt på ett nettforum. Er man klin psykotisk greier man vel ikke det har jeg tenkt 

Ved vilke diagnoser eller tilstander mener du er det er mest 'akseptabelt' og 'forståelig/formildende'  å feks utagere på et nettforum? Jeg mener ingen grupper, overhodet.

Anonymkode: 1bc63...2de

Hva mener du med "klin psykotisk"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, ISW skrev:

Og mennesker med personlighetsforstyrrelser kan utøve vold, manipulere og lage et helvete, for det er jo synd på dem, må vite. 

Det er i alle fall mer "synd på" dem enn andre grupper fordi de tross alt har en lidelse/sykdom de ikke har bedt om. 

Når det er sagt avhenger det etter mitt syn av om man er villig til å avlære uhensiktsmessig adferd, eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, ISW skrev:

Jeg er så lei av at debatten begrenses av at en eller annen blir krenket av å høre noe som er ubehagelig, men like fullt sant. 

Hvorfor blir noen redde for veps? Det er fordi vepsen kan stikke og det er vondt, og for noen direkte farlig. Det betyr ikke at alle veps prøver å stikke deg. Men det er nok av de som gjør det. 

Hvorfor blir noen fremmedfiendtlige? Er det fordi man er naturlig drittsekk med nisseluen trukket ned i ansiktet? Eller er det fordi man har har opplevd så ufattelig mye dritt (ran, gjenger, voldtekt, vold, kriminalitet) med fremmedkulturelle. Nei, selvfølgelig gjelder det ikke alle. Men at noen som har opplevd dette ikke ser hvorfor vi skal importere dette problemet, forstår jeg faktisk.

Hvorfor er EUPF så stigmatisert? Er det fordi folk uten EUPF nyter å tråkke på de som lider av dette? Eller er det fordi man har opplevd så mye manipulasjon, trusler, utagering, osv. fra noen som har diagnosen? 

Det synes å være et frikort for alle det er såkalt synd på til å oppføre seg som rævhøl. Blitzerne kan æreskjelle sine meningsmotstandere og kalle de for nazisvin, men får de noe tilbake blir de krenket. Stakkars innvandrere kan rane og voldta fordi de er utilpasse i samfunnet og ikke forstår at utringing og trange bukser ikke er en invitasjon til voldtekt. Og mennesker med personlighetsforstyrrelser kan utøve vold, manipulere og lage et helvete, for det er jo synd på dem, må vite. 

Det gir ikke mening for meg.

Svaret ditt gjorde meg trist. Trodde jeg kjente deg...

Anonymkode: 3aabd...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svaret ditt gjorde meg trist. Trodde jeg kjente deg...

Anonymkode: 3aabd...2bf

Hva er dette å bli trist for? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett eksempel på hvordan det går, er når en ung kvinne spør om smerter i brystet er hjerteinfarkt. Hun får saklige svar, så kommer det noen å sier att det høres ut som hjerteinfarkt. Veldig saklig diskusjon det blir da.

 

Så har vi de som ikke liker att det skrives om psykose på psykiatri forummet, og spammer ned om hvor mye velvilje psykosepasienter får.

 

Så er det sånne som meg, som en gang eller to har nevnt EUPF i negative ordelag. Basert på personlige erfaringer med pasienter i den gruppen. Jeg ba til og med om unnskyldning, men denne ene krenkelsen var nok til å nærmest beskyldt for å drive mobbing, selv om det var bare ett sleivspark.

Anonymkode: 9b505...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2019 den 20.59, ISW skrev:

 

Hvorfor er EUPF så stigmatisert? Er det fordi folk uten EUPF nyter å tråkke på de som lider av dette? Eller er det fordi man har opplevd så mye manipulasjon, trusler, utagering, osv. fra noen som har diagnosen? 

Det synes å være et frikort for alle det er såkalt synd på til å oppføre seg som rævhøl. Blitzerne kan æreskjelle sine meningsmotstandere og kalle de for nazisvin, men får de noe tilbake blir de krenket. Stakkars innvandrere kan rane og voldta fordi de er utilpasse i samfunnet og ikke forstår at utringing og trange bukser ikke er en invitasjon til voldtekt. Og mennesker med personlighetsforstyrrelser kan utøve vold, manipulere og lage et helvete, for det er jo synd på dem, må vite. 

Det gir ikke mening for meg. 

Jeg tenker man bør være i stand til å skjønne at ikke alle med en gitt diagnose er like. Jeg aksepterer ikke å bli satt i en gruppe personer som manipulerer, er voldelig og oppfører seg som rævhøl osv. Kun fordi jeg har en diagnose. Når det tross alt ikke er slik jeg er. Er ikke ute etter at noen skal synes synd på meg heller. 

Noen lar seg kanskje lett krenke, men jeg vil også påstå at noen beskylder andre for å være lett krenkbare alt for lett og i en nedlatende tone. Hvor det er mer ment som et negativt stikk enn noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ett eksempel på hvordan det går, er når en ung kvinne spør om smerter i brystet er hjerteinfarkt. Hun får saklige svar, så kommer det noen å sier att det høres ut som hjerteinfarkt. Veldig saklig diskusjon det blir da.

 

Så har vi de som ikke liker att det skrives om psykose på psykiatri forummet, og spammer ned om hvor mye velvilje psykosepasienter får.

 

Så er det sånne som meg, som en gang eller to har nevnt EUPF i negative ordelag. Basert på personlige erfaringer med pasienter i den gruppen. Jeg ba til og med om unnskyldning, men denne ene krenkelsen var nok til å nærmest beskyldt for å drive mobbing, selv om det var bare ett sleivspark.

Anonymkode: 9b505...059

Og så har du dem som blir irriterte fordi de ikke blir forstått på at symptomer på samme sykdom kan gi ulike symptomuttrykk hos den enkelte, og de som blir forbannet over at noen hevder det.

Mobbe- mistanker og beskyldninger går begge veier i den saken har jeg skjønt.

Det hadde vært flott om en kompetent person kunne ha avgjort den saken en gang for alle: -Hvor mye skyld og ansvar har den enkelte for sin psykdom? Hvor mye skyld og ansvar har den enkelte for sine symptomer? Hvor mye skyld og ansvar har den enkelte for sine symptomuttrykk? 

Jeg tenker i alle fall sånn om den saken: At ved de to første spørsmålene har man ikke noen skyld, men man har et ansvar for å holde seg mest mulig frisk ved f.eks å ta medisinene sine, ha en sunn livsstil, god søvnhygiene og følge opp i terapi. På spørsmål tre har man fremdeles ingen skyld, men man har ansvar for hva man tillater seg å gjøre og hvordan man handler.

Hvis symptomuttrykkene er av en slik karakter at det f.eks går utover andre og er uhensiktsmessige på andre måter, må man øve seg på å mildne dem eller bytte dem ut med andre mestringsstrategier. Det kan man lære seg i terapi og ved egeninnsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...