Gå til innhold

Hvordan er dagene dine på jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sagt det til han. Men han bare ga ikke et annet svar enn at det skal være påfyllt ja.  Jeg sa at hun klaget over min påfylling. Han svarte ikke på det. Jeg spurte også om visse andre oppgaver som hun ba  meg gjøre som det ikke ble tid til på min korte vakt.  Han sa at de oppgavene hadde hun laget selv mens han var uenig i de for de er det ikke tid til. 

Anonymkode: 224ad...ff1

Igjen: Be ham om å si konkret hvordan du skal gjøre jobben din når du ikke har sistevakt. Si at du gjerne vil jobbe de siste timene også, slik at du kan fylle på varene de siste timene, for at det skal være fullt når førstevakta starter dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men han bare ga ikke et annet svar enn at det skal være påfyllt ja.  Jeg sa at hun klaget over min påfylling. Han svarte ikke på det.

Og da krøp du bare ut igjen? Du må ikke gi deg på poenget: Man må faktisk være på jobb før stengetid for å kunne være ansvarlig for status i hyllene ved åpningstid.

Herlighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, påskelilje skrev:

Du får gode råd her av Laban og Xtra.

Du må være tydelig når du snakker med sjefen over avdelingsleder (din sjef). Les det Laban skriver, og vær ekstremt tydlig. Stå opp for deg selv! Jeg tror du er unnvikende og utydelig når du kommuniserer - da går du i ring og ingenting blir bedre.

Jeg føler at jeg er tydelig. Hun er ustabil. Opp og ned i humøret. Det sier andre kollegaer seg enig i. Og de mener at hun er ute etter meg. Og ingenting vil hjelpe. Men jeg skal prøve å si dette enda klarere. 

Anonymkode: 224ad...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, laban skrev:

Og da krøp du bare ut igjen? Du må ikke gi deg på poenget: Man må faktisk være på jobb før stengetid for å kunne være ansvarlig for status i hyllene ved åpningstid.

Herlighet...

Han løp bort fra situasjonen og virket til å ville unnvirke den. Han er svært konfliktsky.  

Anonymkode: 224ad...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker en sykemelding fordi jeg er sliten.

Det er et klassisk problem ved mobbesaker i arbeidslivet. All erfaring viser at det ikke løser noe som helst.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, laban skrev:

Det er et klassisk problem ved mobbesaker i arbeidslivet. All erfaring viser at det ikke løser noe som helst.  

Det gjør det nok ikke. Eneste det løser er at helsen min blir bedre for en periode. Hun er uansett pensjonist om 2 år. Men virker som om hun ønsker å lage et helvete fram til den tid. 

Anonymkode: 224ad...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, påskelilje skrev:

Dersom det er flere enn 10 ansatte (inkludert deltidsansatte) skal det være verneombud. Er det færre, kan det lages en egen avtale, se i linken. Arbeidstilsynet kan pålegge bedriften å få på plass verneombud, men da må de jo vite om det:

https://www.arbeidstilsynet.no/hms/roller-i-hms-arbeidet/verneombud/

De andre kollegaene sier at vi ikke har verneombud.... 

Anonymkode: 224ad...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han løp bort fra situasjonen og virket til å ville unnvirke den. Han er svært konfliktsky.  

Da får du finne en anledning som passer bedre, når han ikke har mulighet til å stikke av. Dette må tas med den som er ansvarlig for å fordele vaktene, og han (hvis det er han, altså) kan ikke løpe fra det ansvaret. Ta gjerne med deg en kollega eller to som har en liknende jobb (som ville bli berørt av en rutineendring), så er det ikke så lett å rømme, men snakk selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han løp bort fra situasjonen og virket til å ville unnvirke den. Han er svært konfliktsky.  

Anonymkode: 224ad...ff1

Jeg kan ikke fatte at en bedrift har 2 (!) inkompetente ledere som er ustabile og/eller unnvikende og konfliktsky. Dette er jo oppskriften på mistrivsel og stort gjennomtrekk av folk?! Er det INGEN i organisasjonen som det er noe tak i? Du sier at bedriften er en del av en kjede. Jeg ville ha kontaktet HR-avdelingen i kjeden (selv om akkurat din butikk er privateid) og sagt at du ikke når gjennom med en personalsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, påskelilje skrev:

Dersom det er flere enn 10 ansatte (inkludert deltidsansatte) skal det være verneombud. Er det færre, kan det lages en egen avtale, se i linken. Arbeidstilsynet kan pålegge bedriften å få på plass verneombud, men da må de jo vite om det:

https://www.arbeidstilsynet.no/hms/roller-i-hms-arbeidet/verneombud/

Bedriften har mer enn 10 ansatte men ingen verneombud utfra hva vi ansatte vet. Vi har drøftet om verneombudet Internt.  Og de andre ansatte sier at det har vi nok ikke. 

Anonymkode: 224ad...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bedriften har mer enn 10 ansatte men ingen verneombud utfra hva vi ansatte vet. Vi har drøftet om verneombudet Internt.  Og de andre ansatte sier at det har vi nok ikke. 

Anonymkode: 224ad...ff1

Da må dere jo si til ledelsen at dere krever å ha verneombud, og si at Arbeidstilsynet blir varslet dersom dette ikke er på plass fra 1/1! Dere må jo bruke de lovene og reglene vi har i arbeidslivet!

Noe så tafatt! Unnskyld meg, men jeg blir bare helt oppgitt.

OK - din nærmeste sjef er kanskje vanskelig å endre, men sjefen over må du og et par andre avtale møte med. Ikke kom bardust og si at NÅ må vi snakke med deg, men avtal et møte. Vær konkret og si at dette er uholdbart med kjefting og klaging på ting du ikke kan ha ansvar for (siden du ikke har sistevakta). Si også tydelig: "Jeg kan gjerne hjelpe til med å fylle på varer om kvelden, dersom vaktene mine blir utvidet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, laban skrev:

Da får du finne en anledning som passer bedre, når han ikke har mulighet til å stikke av. Dette må tas med den som er ansvarlig for å fordele vaktene, og han (hvis det er han, altså) kan ikke løpe fra det ansvaret. Ta gjerne med deg en kollega eller to som har en liknende jobb (som ville bli berørt av en rutineendring), så er det ikke så lett å rømme, men snakk selv.

Jeg vet ikke om han har pratet med henne om det. Hun virket ekstra sur på meg i går på jobb. Han vet hva jeg sliter med for jeg sa det flere ganger til han på jobben. Men han stakk av alle gangene. 

Anonymkode: 224ad...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eneste det løser er at helsen min blir bedre for en periode.

Du kommer til å bruke mye tid på grubling og andre lite konstruktive ting, som å grue deg veldig til å komme tilbake. Dessuten er det ødeleggende for mulighetene dine til å få ny jobb.

Du må ta opp dette på en måte som ikke ser ut som en personlig konflikt mellom deg og hun som er urimelig, men som en rutine som ikke fungerer og som dere er innstilt på å løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, påskelilje skrev:

Da må dere jo si til ledelsen at dere krever å ha verneombud, og si at Arbeidstilsynet blir varslet dersom dette ikke er på plass fra 1/1! Dere må jo bruke de lovene og reglene vi har i arbeidslivet!

Noe så tafatt! Unnskyld meg, men jeg blir bare helt oppgitt.

OK - din nærmeste sjef er kanskje vanskelig å endre, men sjefen over må du og et par andre avtale møte med. Ikke kom bardust og si at NÅ må vi snakke med deg, men avtal et møte. Vær konkret og si at dette er uholdbart med kjefting og klaging på ting du ikke kan ha ansvar for (siden du ikke har sistevakta). Si også tydelig: "Jeg kan gjerne hjelpe til med å fylle på varer om kvelden, dersom vaktene mine blir utvidet".

Jeg er redd for at han støtter om henne og ikke meg. Jeg er redd for å få sparken. Men det er vel en lov om dette med rutiner og hva som er uoverkommelige arbeidsoppgaver også. 

Jeg skal si til kollegaene at vi må kreve et verneombud. Det er uholdbart uten. 

Anonymkode: 224ad...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om han har pratet med henne om det. Hun virket ekstra sur på meg i går på jobb. Han vet hva jeg sliter med for jeg sa det flere ganger til han på jobben. Men han stakk av alle gangene. 

Anonymkode: 224ad...ff1

Du sa det flere ganger til ham i løpet av vakta...?

På meg virker det som om du sier det veldig tilfeldig, sånn i forbifarta...? Dette er jo alvorlige ting, som du må ta opp i en ryddig samtale, ikke gjøre det på den måten. Det kan virke mot sin hensikt, og han vil trolig oppfatte det som mas, og ikke ta det så seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, laban skrev:

Du kommer til å bruke mye tid på grubling og andre lite konstruktive ting, som å grue deg veldig til å komme tilbake. Dessuten er det ødeleggende for mulighetene dine til å få ny jobb.

Du må ta opp dette på en måte som ikke ser ut som en personlig konflikt mellom deg og hun som er urimelig, men som en rutine som ikke fungerer og som dere er innstilt på å løse.

Jeg skal forsøke.  

Anonymkode: 224ad...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, påskelilje skrev:

Du sa det flere ganger til ham i løpet av vakta...?

På meg virker det som om du sier det veldig tilfeldig, sånn i forbifarta...? Dette er jo alvorlige ting, som du må ta opp i en ryddig samtale, ikke gjøre det på den måten. Det kan virke mot sin hensikt, og han vil trolig oppfatte det som mas, og ikke ta det så seriøst.

Jeg sa det da han kom til meg og fortalte at hun hadde klaget over meg til han. Men han sa at jeg måtte høre på hva han sa og ikke høre på hva hun sa anngående hva som skal gjøres for det var han som bestemmer sa han. Han sa ikke noe om at det ikke var påfyllt godt nok. Men jeg spurte om det skulle være det. Det skulle det være sa han. 

Hun hadde klaget over at jeg gjorde en oppgave som hun mente jeg ikke skulle gjøre for den var utenfor hennes sjefsområde. Men jeg skal fortsette å gjøre den oppgaven sa hovedsjefen. For han har bedt meg gjøre den og den skal gjøres. 

Anonymkode: 224ad...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om han har pratet med henne om det. Hun virket ekstra sur på meg i går på jobb. Han vet hva jeg sliter med for jeg sa det flere ganger til han på jobben.

Det er derfor dere bør gå sammen flere og be om et møte og ta det opp som en rutine som ikke fungerer, ellers kan han velge å se på saken som at dere to ikke kommer overens, og det arkiverer han nok under "kvinnfolkmas".

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er redd for at han støtter henne og ikke meg. Jeg er redd for å få sparken. Men det er vel en lov om dette med rutiner og hva som er uoverkommelige arbeidsoppgaver også. 

Ingen kan få sparken fordi de ikke jobber mens de har fri. Men hvis det er slik at dere begge klager til ham over den andres oppførsel på jobb og ingen andre er engasjert i saken, er det en risiko for at han forsøker å løse problemet ved å skvise deg ut. Jeg sier ikke at det er riktig, men hvis han er konfliktsky og blir lei av gnålet deres (som han trolig velger å tolke det som), kan det bli resultatet. Nok en god grunn til å la være å se på sykemelding som en utvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han sa ikke noe om at det ikke var påfyllt godt nok. Men jeg spurte om det skulle være det. Det skulle det være sa han. 

Konflikten handler jo ikke om hvorvidt det skal være påfylt om morgenen, men om hvordan det kan være ansvaret til den som slutter på jobb flere timer før stengetid.

Det er et eller annet alvorlig feil med kommunikasjonen her :angry:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...