Gå til innhold

4 åring med tvangshandlinger?


bergen78

Anbefalte innlegg

Vi har en 4 åring som har i over ett år vært ekstremt opptatt av det han kaller "sortere". Han setter skoene sirlig på rad og blir kjempesint om noen flytter på de. Han har en rutine hver kveld der han "sorterer" klærne sine. Han legger det ut på en benk og det legges veldig ordentlig på plass. Alltid samme rutinen hver kveld. Og han blir sint og skriker om han ikke får gjennomført rutinen sin.

Han er veldig temperamentsfull og føler mye. Han er også en glad gutt og han er smart. Han er alltid hyggelig og sier takk for maten og rydder fint av bordet. Aldri vært noen problemer med å lære nye ting.

Er denne ene tingen som bekymrer meg veldig. Han skriker også ekstremt høyt! 

Er dette normalt for alderen eller bør vi snakke med noen om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville kanskje tatt tak i det nå da slik tvangspreget adferd kan eskalere til det punkt at hele hverdagen handler om ulike ritualer som MÅ gjøres for hvis ikke oppleves det som katastrofe for den som sliter med tvangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, bergen78 skrev:

Vi har en 4 åring som har i over ett år vært ekstremt opptatt av det han kaller "sortere". Han setter skoene sirlig på rad og blir kjempesint om noen flytter på de. Han har en rutine hver kveld der han "sorterer" klærne sine. Han legger det ut på en benk og det legges veldig ordentlig på plass. Alltid samme rutinen hver kveld. Og han blir sint og skriker om han ikke får gjennomført rutinen sin.

Han er veldig temperamentsfull og føler mye. Han er også en glad gutt og han er smart. Han er alltid hyggelig og sier takk for maten og rydder fint av bordet. Aldri vært noen problemer med å lære nye ting.

Er denne ene tingen som bekymrer meg veldig. Han skriker også ekstremt høyt! 

Er dette normalt for alderen eller bør vi snakke med noen om dette?

Autisme... ?

Anonymkode: 73e17...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Asberger? Kjenner igjen fra mitt eget barn ❤️

Anonymkode: c7cf7...fb0

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Autisme... ?

Anonymkode: 73e17...fe8

Nå får dere gi dere! Ta beskriver her tvangshandlinger. Autisme handler om, først og fremst store sosial vansker og samhandling med andre. Ja man kan ha tvang og ritualer ve autisme også, men det er IKKE det som er hovedsymptomet. Så slutt å rope asperger med en gang folk spør et spørsmål!!!

Anonymkode: 1dc75...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Nå får dere gi dere! Ta beskriver her tvangshandlinger. Autisme handler om, først og fremst store sosial vansker og samhandling med andre. Ja man kan ha tvang og ritualer ve autisme også, men det er IKKE det som er hovedsymptomet. Så slutt å rope asperger med en gang folk spør et spørsmål!!!

Anonymkode: 1dc75...640

Hva er det som feiler deg?

Anonymkode: 73e17...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er det som feiler deg?

Anonymkode: 73e17...fe8

Autisme feiler meg. Og jeg kan garantere deg at tvangshandlinger ikke er det første du merker at noen har autisme på. Dere må slutte å skremme folk.

Anonymkode: 1dc75...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, bergen78 skrev:

Vi har en 4 åring som har i over ett år vært ekstremt opptatt av det han kaller "sortere". Han setter skoene sirlig på rad og blir kjempesint om noen flytter på de. Han har en rutine hver kveld der han "sorterer" klærne sine. Han legger det ut på en benk og det legges veldig ordentlig på plass. Alltid samme rutinen hver kveld. Og han blir sint og skriker om han ikke får gjennomført rutinen sin.

Han er veldig temperamentsfull og føler mye. Han er også en glad gutt og han er smart. Han er alltid hyggelig og sier takk for maten og rydder fint av bordet. Aldri vært noen problemer med å lære nye ting.

Er denne ene tingen som bekymrer meg veldig. Han skriker også ekstremt høyt! 

Er dette normalt for alderen eller bør vi snakke med noen om dette?

Jeg åpnet en postkasse opp og igjen opp igjen mange ganger for dagen fordi jeg synes det var gøy. Jeg har bare 3-4 år da. Kanskje det ikke er noe psykisk. Kanskje barnet ditt synes det er gøy å gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som feiler deg?

Anonymkode: 73e17...fe8

Skulle til å spørre vedkommende om det samme, for det var jo en voldsom reaksjon! 😲

Anonymkode: c7cf7...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Autisme feiler meg. Og jeg kan garantere deg at tvangshandlinger ikke er det første du merker at noen har autisme på. Dere må slutte å skremme folk.

Anonymkode: 1dc75...640

Tvangshandlinger er blant de fire store sykdommene som gjerne følger med autismespekterdiagnoser. 

1.OCD

2. Angst

3. Depresjon

4. Spiseforstyrrelse

Hilsen mor til autist.

Anonymkode: c7cf7...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle til å spørre vedkommende om det samme, for det var jo en voldsom reaksjon! 😲

Anonymkode: c7cf7...fb0

Det er vel den samme personen som blir krenket av alt og er misunnelig på alt og alle.

Anonymkode: 73e17...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her! Takk for masse svar! Er selvfølgelig vanskelig å si noe om det er noe diagnose siden jeg ikke har gitt så mye informasjon om sønnen min. 

Men han fungerer ellers veldig fint. I barnehagen har han ikke disse sorterings vanene. Sikkert fordi der er det ikke tid eller mulighet til sånt. Han kan gjøre det med skoene sine da.. Men bare det.

Han er også litt sjenert og kan fort trekke seg fra situasjoner der det er fremmede eller mye folk. Han vil ikke gå i bursdagsbesøk f.eks.

Men bortsett fra dette er han en "normal" gutt.

Om jeg skulle trenge hjelp hvor henvender jeg meg da? Blir det BUP eller evt helsestasjonen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, bergen78 skrev:

Trådstarter her! Takk for masse svar! Er selvfølgelig vanskelig å si noe om det er noe diagnose siden jeg ikke har gitt så mye informasjon om sønnen min. 

Men han fungerer ellers veldig fint. I barnehagen har han ikke disse sorterings vanene. Sikkert fordi der er det ikke tid eller mulighet til sånt. Han kan gjøre det med skoene sine da.. Men bare det.

Han er også litt sjenert og kan fort trekke seg fra situasjoner der det er fremmede eller mye folk. Han vil ikke gå i bursdagsbesøk f.eks.

Men bortsett fra dette er han en "normal" gutt.

Om jeg skulle trenge hjelp hvor henvender jeg meg da? Blir det BUP eller evt helsestasjonen? 

Helsestasjon er en grei plass og begynne. Der kan de vurdere om han trenger oppfølging av PPT. Hvis han skal videre til utredning må fastlegen skrive henvisning. 

Anonymkode: e0567...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Nå får dere gi dere! Ta beskriver her tvangshandlinger. Autisme handler om, først og fremst store sosial vansker og samhandling med andre. Ja man kan ha tvang og ritualer ve autisme også, men det er IKKE det som er hovedsymptomet. Så slutt å rope asperger med en gang folk spør et spørsmål!!!

Anonymkode: 1dc75...640

Har du lest diagnosekriteriene? " Denne gruppen lidelser er karakterisert ved kvalitative avvik i det mellommenneskelige sosiale samspillet og kommunikasjonsmønsteret, og ved et begrenset, stereotypt og repeterende repertoar av interesser og aktiviteter. " Skal vi se, sorterer klær hver kveld.

Andre typiske trekk ved asperger er å ikke takle brudd i rutiner eller forandringer. Hmm, takler ikke at noen flytter på skoa han har sortert, blir sint om han ikke får gjennomført rutinene sine.

Han er veldig følsom og temperamentfull. Også veldig vanlig hos folk med asperger.

Gutten er sjenert, vil ikke dra i bursdagsselskaper, er tilbaketrukken... Hmm, høres ikke ut som tvangstanker, men kan høres ut som asperger.

Det er overhode ingenting i det ts skriver som skulle tilsi at gutten har ocd. Hun beskriver ikke tvangshandlinger. Hun beskriver et handlingsmønster, uten å si noe som helst om hvorvidt det faktisk er noe gutten gjør for å unngå en katastrofe, eller om det er noe han gjør fordi det føles riktig/fornuftig/logisk for han å gjøre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, bergen78 skrev:

Vi har en 4 åring som har i over ett år vært ekstremt opptatt av det han kaller "sortere". Han setter skoene sirlig på rad og blir kjempesint om noen flytter på de. Han har en rutine hver kveld der han "sorterer" klærne sine. Han legger det ut på en benk og det legges veldig ordentlig på plass. Alltid samme rutinen hver kveld. Og han blir sint og skriker om han ikke får gjennomført rutinen sin.

Han er veldig temperamentsfull og føler mye. Han er også en glad gutt og han er smart. Han er alltid hyggelig og sier takk for maten og rydder fint av bordet. Aldri vært noen problemer med å lære nye ting.

Er denne ene tingen som bekymrer meg veldig. Han skriker også ekstremt høyt! 

Er dette normalt for alderen eller bør vi snakke med noen om dette?

Du skriver tvangshandlinger, men har du spurt gutten om hvorfor han har disse rutinene? En tvangshandling er noe en person føler seg tvunget til å gjøre, gjerne for å unngå en katastrofe. Å sortere klær hver kveld høres mer ut som at gutten lever i et kaos og prøver å rydde i kaoset. Ikke at det er rot rundt overalt hvor han er, men at han kanskje ikke forstår verden slik som andre gjør, at det surrer for mye tanker i hodet, at han er mer følsom enn andre for inntrykk, at totalen i løpet av en dag blir mer enn han egentlig takler, og at han finner en ro, eller en tilfredsstillelse ved å sortere klær/sko. Kanskje han føler mindre kaos når han kan fokusere på et system. Så kommer noen og ødelegger systemet. Ikke rart han klikker da.

Snakk med ungen din. Finn ut hvorfor han har disse rutinene. Mest sannsynlig er det ikke tvangshandling som i ocd. Men det er bare en som kan gi deg svaret på akkurat det, og det er sønnen din. Still han spørsmål det er lett å svare på, type ja/nei spørsmål. Det er den beste måten å finne ut om det er noe du bør få hjelp med eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Trine skrev:

Har du lest diagnosekriteriene? " Denne gruppen lidelser er karakterisert ved kvalitative avvik i det mellommenneskelige sosiale samspillet og kommunikasjonsmønsteret, og ved et begrenset, stereotypt og repeterende repertoar av interesser og aktiviteter. " Skal vi se, sorterer klær hver kveld.

Andre typiske trekk ved asperger er å ikke takle brudd i rutiner eller forandringer. Hmm, takler ikke at noen flytter på skoa han har sortert, blir sint om han ikke får gjennomført rutinene sine.

Han er veldig følsom og temperamentfull. Også veldig vanlig hos folk med asperger.

Gutten er sjenert, vil ikke dra i bursdagsselskaper, er tilbaketrukken... Hmm, høres ikke ut som tvangstanker, men kan høres ut som asperger.

Det er overhode ingenting i det ts skriver som skulle tilsi at gutten har ocd. Hun beskriver ikke tvangshandlinger. Hun beskriver et handlingsmønster, uten å si noe som helst om hvorvidt det faktisk er noe gutten gjør for å unngå en katastrofe, eller om det er noe han gjør fordi det føles riktig/fornuftig/logisk for han å gjøre det!

Så enig med deg. Her lukter det autisme/Asberger lang vei. 

Sønnen min var rundt tre år da barnehagen begynte å fatte mistanke. Han hadde manerismer, og var opptatt av system og orden. Var også uvanlig interessert i hjulene på en spesiell lekebil. Han kunne sitte i uvanlig lang tid å bare å se på og snurre på disse hjulene. 

Han var ikke så interessert i jevngamle barn. Han foretrakk heller å være med de voksne, både i barnehagen og hjemme. Hadde videre et pedantisk og velutviklet språk i forhold til alderen og fremstod som veldig intelligent. 

Vi foreldre trodde hans væremåte var slik nettopp fordi vi mente at han var veldig smart og intelligent i forhold til alder. Det var først da barnehagen tok initiativ til samtale om guttens adferd at vi ble bekymret. PPT ble koblet inn, men det var først da han var åtte år at diagnosen asperger ble satt. Da hadde han vært til utredning på Glenne. 

Å få en diagnose såpass tidlig har vært avgjørende for han. På grunn av den fikk han tilretteleggelse på skolen og oppfølging i forhold til følgesykdommer litt seinere. Han utviklet OCD og spiseforstyrrelse, og fikk god hjelp med det på BUP da han var ungdom. Nå er han voksen, har det bra. Han er ufør, men jobber likevel litt i en matbutikk for å få innhold i dagene. Han har også samboer:)

Anonymkode: c7cf7...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så enig med deg. Her lukter det autisme/Asberger lang vei. 

Sønnen min var rundt tre år da barnehagen begynte å fatte mistanke. Han hadde manerismer, og var opptatt av system og orden. Var også uvanlig interessert i hjulene på en spesiell lekebil. Han kunne sitte i uvanlig lang tid å bare å se på og snurre på disse hjulene. 

Han var ikke så interessert i jevngamle barn. Han foretrakk heller å være med de voksne, både i barnehagen og hjemme. Hadde videre et pedantisk og velutviklet språk i forhold til alderen og fremstod som veldig intelligent. 

Vi foreldre trodde hans væremåte var slik nettopp fordi vi mente at han var veldig smart og intelligent i forhold til alder. Det var først da barnehagen tok initiativ til samtale om guttens adferd at vi ble bekymret. PPT ble koblet inn, men det var først da han var åtte år at diagnosen asperger ble satt. Da hadde han vært til utredning på Glenne. 

Å få en diagnose såpass tidlig har vært avgjørende for han. På grunn av den fikk han tilretteleggelse på skolen og oppfølging i forhold til følgesykdommer litt seinere. Han utviklet OCD og spiseforstyrrelse, og fikk god hjelp med det på BUP da han var ungdom. Nå er han voksen, har det bra. Han er ufør, men jobber likevel litt i en matbutikk for å få innhold i dagene. Han har også samboer:)

Anonymkode: c7cf7...fb0

Jeg fikk diagnosen da jeg var 35 år. Før det var jeg bare sta og vrang, og veldig sjenert, trodde dem. Har adhd i tillegg, og da virker man gjerne mer "normal" utad, men er desto mer kaos innvendig. Jeg ble til slutt ufør. Mulig jeg hadde blitt det uansett, men jeg gikk i 35 år og trodde jeg var dum. Hadde vært fint å vite litt tidligere at jeg ikke er annerledes, jeg er en helt normal autist med adhd. Altså, jeg er annerledes enn normalen, men f.eks på asperger-grupper på fb, føler jeg meg veldig normal. Og jeg er ikke dum. I følge nevropsykologen er jeg egentlig veldig smart, jeg bare bruker opp alt på å prøve å forstå verden. Og jeg kan ikke noe for at jeg ikke klarer å konsentrere meg, jeg mangler evnen til å styre fokuset mitt. Koblingene i hodet gjør at jeg ikke har så godt utviklede eksekutive funksjoner. Alt har en forklaring, så jeg er ikke dum.

Nå tenker jeg at folk ikke burde bare satse på at "det går over". Ikke at man skal løpe til bup for hver minste ting, men snakk i det minste med barnet. Spør og grav på en måte så barnet kan klare å svare. Finn ut av ting. Ikke tro at en på 4, eller 16 for den saks skyld, skal klare å sette ord på kaoset. Jeg var 33 og da fikk jeg god hjelp, ganske lenge, for å klare å få fram hvordan jeg fungerer og hvordan jeg har det.

Jeg tror man har større sjans til å lykkes, dersom det blir tatt hensyn til hvilke forutsetninger man har allerede fra man er barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trine skrev:

Har du lest diagnosekriteriene? " Denne gruppen lidelser er karakterisert ved kvalitative avvik i det mellommenneskelige sosiale samspillet og kommunikasjonsmønsteret, og ved et begrenset, stereotypt og repeterende repertoar av interesser og aktiviteter. " Skal vi se, sorterer klær hver kveld.

Andre typiske trekk ved asperger er å ikke takle brudd i rutiner eller forandringer. Hmm, takler ikke at noen flytter på skoa han har sortert, blir sint om han ikke får gjennomført rutinene sine.

Han er veldig følsom og temperamentfull. Også veldig vanlig hos folk med asperger.

Gutten er sjenert, vil ikke dra i bursdagsselskaper, er tilbaketrukken... Hmm, høres ikke ut som tvangstanker, men kan høres ut som asperger.

Det er overhode ingenting i det ts skriver som skulle tilsi at gutten har ocd. Hun beskriver ikke tvangshandlinger. Hun beskriver et handlingsmønster, uten å si noe som helst om hvorvidt det faktisk er noe gutten gjør for å unngå en katastrofe, eller om det er noe han gjør fordi det føles riktig/fornuftig/logisk for han å gjøre det!

Det var nettopp det med at han blir sint og skriker om han ikke får gjennomført rutinen sin som fikk meg til å tenke at dette hørtes autistisk ut. For han er det kjempeviktig å få gjennomført denne rutinen. 

Anonymkode: 73e17...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt barn med utfordringer og hatt mye kontakt med helsestasjon, PPT , BUP osv. Vil bare si at jeg også kjenner mødre som har bekymret seg for barna sine for så å se at det bare var en fase. De vokste det fra seg og fungerer helt normalt i dag eller man ser at det bare var en del av personligheten. Jeg hadde selv tvangshandlinger som barn . Da var det noe på skolen jeg hadde angst for som utløste tvangen. Tvangshandlinger bunner ikke i ordenssans men i angst. Vil bare si at OCD er det god behandling for. Og om det skulle vise seg å være feks Asberger tenker jeg at det er mange som også lever normale liv med det. Uansett så er det viktig at du som mor søker råd når du føler at noe ikke stemmer. Og skulle du få beskjed om at alt sikkert er greit skal du spørre igjen hvis det med tiden viser seg å ikke bli bedre. Som sagt er det å få god hjelp tidlig en fordel. Spesielt med tanke på skolestart. 

Anonymkode: e0567...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...