Gå til innhold

4 åring med tvangshandlinger?


bergen78

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Trine skrev:

Jeg fikk diagnosen da jeg var 35 år. Før det var jeg bare sta og vrang, og veldig sjenert, trodde dem. Har adhd i tillegg, og da virker man gjerne mer "normal" utad, men er desto mer kaos innvendig. Jeg ble til slutt ufør. Mulig jeg hadde blitt det uansett, men jeg gikk i 35 år og trodde jeg var dum. Hadde vært fint å vite litt tidligere at jeg ikke er annerledes, jeg er en helt normal autist med adhd. Altså, jeg er annerledes enn normalen, men f.eks på asperger-grupper på fb, føler jeg meg veldig normal. Og jeg er ikke dum. I følge nevropsykologen er jeg egentlig veldig smart, jeg bare bruker opp alt på å prøve å forstå verden. Og jeg kan ikke noe for at jeg ikke klarer å konsentrere meg, jeg mangler evnen til å styre fokuset mitt. Koblingene i hodet gjør at jeg ikke har så godt utviklede eksekutive funksjoner. Alt har en forklaring, så jeg er ikke dum.

Nå tenker jeg at folk ikke burde bare satse på at "det går over". Ikke at man skal løpe til bup for hver minste ting, men snakk i det minste med barnet. Spør og grav på en måte så barnet kan klare å svare. Finn ut av ting. Ikke tro at en på 4, eller 16 for den saks skyld, skal klare å sette ord på kaoset. Jeg var 33 og da fikk jeg god hjelp, ganske lenge, for å klare å få fram hvordan jeg fungerer og hvordan jeg har det.

Jeg tror man har større sjans til å lykkes, dersom det blir tatt hensyn til hvilke forutsetninger man har allerede fra man er barn.

Jeg også fikk Asperger-diagnosen sent. 27 år var jeg. Da falt plutselig brikkene på plass rundt hvorfor jeg har vært som jeg har vært. Og hvorfor jeg mistet bakkekontakten totalt da jeg gikk fra min samboer gjennom ni år for 3,5 år siden. En slik omveltning av livet med nye rutiner, ny bolig og ja, alt nytt det taklet jeg ikke på noen måte og alle mine latente tilleggsdiagnoser som blant annet min mor har sett tegn på i mange år slo ut for full blomst. 

Min eldste sønn har ADHD og det har vært SÅ viktig for han å få diagnose tidlig. For med masse tilrettelegging så klarer han seg greit. Mistenker han også har AS, men enn så lenge ville de se om medisiner og tilrettelegging ville minske de trekkene han har som tyder på AS. 

Jeg tenkte også AS da TS skrev sitt første innlegg, men jeg ville ikke rope ut om noen diagnose, men siden flere her tenkte det samme så får jeg si meg enig i stort sett alt som er skrevet her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Glitter skrev:

Jeg også fikk Asperger-diagnosen sent. 27 år var jeg. Da falt plutselig brikkene på plass rundt hvorfor jeg har vært som jeg har vært. Og hvorfor jeg mistet bakkekontakten totalt da jeg gikk fra min samboer gjennom ni år for 3,5 år siden. En slik omveltning av livet med nye rutiner, ny bolig og ja, alt nytt det taklet jeg ikke på noen måte og alle mine latente tilleggsdiagnoser som blant annet min mor har sett tegn på i mange år slo ut for full blomst. 

Min eldste sønn har ADHD og det har vært SÅ viktig for han å få diagnose tidlig. For med masse tilrettelegging så klarer han seg greit. Mistenker han også har AS, men enn så lenge ville de se om medisiner og tilrettelegging ville minske de trekkene han har som tyder på AS. 

Jeg tenkte også AS da TS skrev sitt første innlegg, men jeg ville ikke rope ut om noen diagnose, men siden flere her tenkte det samme så får jeg si meg enig i stort sett alt som er skrevet her. 

Tenkte ikke jeg skulle rope ut om noen diagnose, jeg heller. Men det ene svaret her var litt for påståelig til at jeg klarte la være, Det er slett ikke sikkert det er snakk om noen diagnose, men jeg syns ikke dette høres normalt ut. Og om noe plager gutten, bør de jo finne ut av det, uansett hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ganske normalt ut. De fleste barn liker rutiner og tradisjoner, og føler trygghet rundt dette. Jeg ville sett det an, så lenge barnehagen ikke reagerer på noe spesielt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Trine skrev:

Tenkte ikke jeg skulle rope ut om noen diagnose, jeg heller. Men det ene svaret her var litt for påståelig til at jeg klarte la være, Det er slett ikke sikkert det er snakk om noen diagnose, men jeg syns ikke dette høres normalt ut. Og om noe plager gutten, bør de jo finne ut av det, uansett hva det er.

*Liker* 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...