Gå til innhold

Kupton overdrivelse ( hvem har rett) ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det vanlig at behandlere typ ( psykologer) overdriver og manipulerer pasienter for å få de til å forstå alvoret i sin situasjon ? 

Jeg føler meg ikke syk, men behandler mener at jeg er alvorlig syk.. Jeg føler meg MYE friskere enn det vedkommende gir utrykk for. 

Føler at det er mye drama og overdrivelse fra hennes side fordi hun har en følelse av at jeg ikke forstår hvor alvorlig ting er Mtp min psykiske helse. 

Hun truer også med å legge meg inn på tvang hvis ting fortsetter slik, hvis jeg fortsatt er i benektelse. 

Jeg har fått møtt en til behandler som skulle undersøke dette nærmere og vedkommende sier det samme som den psykologen jeg har. 

Betyr det da at det stemmer det behandler sier eller kan det hende at de har avtalt hva de skal si på forhånd bak ryggen min ? 

Jeg sliter med å ta de seriøst også blir jeg litt provosert fordi jeg får en følelse av at de prøver å manipulere meg. 

Alt positivt jeg sier vendes og vris på, de sykeliggjør meg. Tankene mine blir ikke godtatt. Hjelp! 

 

Anonymkode: 0f6b1...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig at behandlere typ ( psykologer) overdriver og manipulerer pasienter for å få de til å forstå alvoret i sin situasjon ? 

Jeg føler meg ikke syk, men behandler mener at jeg er alvorlig syk.. Jeg føler meg MYE friskere enn det vedkommende gir utrykk for. 

Føler at det er mye drama og overdrivelse fra hennes side fordi hun har en følelse av at jeg ikke forstår hvor alvorlig ting er Mtp min psykiske helse. 

Hun truer også med å legge meg inn på tvang hvis ting fortsetter slik, hvis jeg fortsatt er i benektelse. 

Jeg har fått møtt en til behandler som skulle undersøke dette nærmere og vedkommende sier det samme som den psykologen jeg har. 

Betyr det da at det stemmer det behandler sier eller kan det hende at de har avtalt hva de skal si på forhånd bak ryggen min ? 

Jeg sliter med å ta de seriøst også blir jeg litt provosert fordi jeg får en følelse av at de prøver å manipulere meg. 

Alt positivt jeg sier vendes og vris på, de sykeliggjør meg. Tankene mine blir ikke godtatt. Hjelp! 

 

Anonymkode: 0f6b1...9ea

det er ingen her som kan vite hva som er riktig i denne situasjonen. det eneste vi kan svare på er ditt første spørsmål: det er ikke vanlig at behandlere manipulerer pasienter til å tro de er dårligere enn de er, men det kan oppfattes slik dersom man har dårlig selvinnsikt.

Anonymkode: d3796...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig at behandlere typ ( psykologer) overdriver og manipulerer pasienter for å få de til å forstå alvoret i sin situasjon ? 

Jeg føler meg ikke syk, men behandler mener at jeg er alvorlig syk.. Jeg føler meg MYE friskere enn det vedkommende gir utrykk for. 

Føler at det er mye drama og overdrivelse fra hennes side fordi hun har en følelse av at jeg ikke forstår hvor alvorlig ting er Mtp min psykiske helse. 

Hun truer også med å legge meg inn på tvang hvis ting fortsetter slik, hvis jeg fortsatt er i benektelse. 

Jeg har fått møtt en til behandler som skulle undersøke dette nærmere og vedkommende sier det samme som den psykologen jeg har. 

Betyr det da at det stemmer det behandler sier eller kan det hende at de har avtalt hva de skal si på forhånd bak ryggen min ? 

Jeg sliter med å ta de seriøst også blir jeg litt provosert fordi jeg får en følelse av at de prøver å manipulere meg. 

Alt positivt jeg sier vendes og vris på, de sykeliggjør meg. Tankene mine blir ikke godtatt. Hjelp! 

 

Anonymkode: 0f6b1...9ea

Har du en spiseforstyrrelse? 

Anonymkode: 23e65...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter de svarene du allerede har fått. Det synes som om du har dårlig sykdomsinnsikt, og det er grunnen til at du og behandlerne ser ulikt på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kupton skrev:

Støtter de svarene du allerede har fått. Det synes som om du har dårlig sykdomsinnsikt, og det er grunnen til at du og behandlerne ser ulikt på dette.

Men hvorfor tror du han går til dps hvis han ikke mente at han hadde noen problemer da? Det er jo ingen som tvinger en til å gå i behandling og en kan slutte når som helst bare ved å ta en telefon.

Anonymkode: 8a698...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går jo i behandling fordi jeg sliter med andre ting/ områder i live mitt som jeg ønsker hjelp med. Ikke for at behandler skal finne feil med meg som ikke engang eksisterer 

Anonymkode: 0f6b1...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, kupton skrev:

Støtter de svarene du allerede har fått. Det synes som om du har dårlig sykdomsinnsikt, og det er grunnen til at du og behandlerne ser ulikt på dette.

Hvordan kan jeg vite for sikkert at jeg har dårlig sykdomsinnsikt, det kan jo hende at feilen ligger i min behandler og ikke meg. Hvorfor skal den som har definsjonmakta være den som har rett ? Jeg  kan jo har rett jeg og selv om jeg er pasienten... 

Anonymkode: 0f6b1...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2019 den 23.40, AnonymBruker skrev:

det er ingen her som kan vite hva som er riktig i denne situasjonen. det eneste vi kan svare på er ditt første spørsmål: det er ikke vanlig at behandlere manipulerer pasienter til å tro de er dårligere enn de er, men det kan oppfattes slik dersom man har dårlig selvinnsikt.

Anonymkode: d3796...ebb

Mener du at hvis en pasient har dårlig sykdomsinnsikt så kan psykologen overdrive litt slik at pasienten tar symptomene sine på alvor eller mener du at pasienten kan føle at det er overdrivelse når pasienten ikke har en bra nok  sykdomsinnstinkt. 

Anonymkode: 0f6b1...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor går du dit hvis du føler deg så frisk da? 

Anonymkode: 8a698...4a2

Jeg har jo andre problemer som jeg trenger hjelp med, bare ikke denne som vedkommende mener er et problem da den ikke eksisterer 

Anonymkode: 0f6b1...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at hvis en pasient har dårlig sykdomsinnsikt så kan psykologen overdrive litt slik at pasienten tar symptomene sine på alvor eller mener du at pasienten kan føle at det er overdrivelse når pasienten ikke har en bra nok  sykdomsinnstinkt. 

Anonymkode: 0f6b1...9ea

At pasienten føler overdrivelse er det jeg mener. Har du en spiseforstyrrelse?

Anonymkode: d3796...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

At pasienten føler overdrivelse er det jeg mener. Har du en spiseforstyrrelse?

Anonymkode: d3796...ebb

Jeg har ikke det, men vedkommende mener at jeg har det! Hallo ? Jeg er født rund og det har jeg alltid vært. Ser jo ikke ut som andre normale folk! 

Anonymkode: 0f6b1...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke det, men vedkommende mener at jeg har det! Hallo ? Jeg er født rund og det har jeg alltid vært. Ser jo ikke ut som andre normale folk! 

Anonymkode: 0f6b1...9ea

okei, ja for argumentene du bruker er ofte det man hører av folk som har en spiseforstyrrelse skjønner du . 

Anonymkode: d3796...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

okei, ja for argumentene du bruker er ofte det man hører av folk som har en spiseforstyrrelse skjønner du . 

Anonymkode: d3796...ebb

Det argumentet ville også friske mennesker ha brukt. Jeg er ikke tynn og kommer heller aldri til å bli det. Vedkommende burde ta seg en flyreise til Afrika. Ja der snakker vi om folk som VIRKELIG sulter ihjæl! Ikke store meg

Anonymkode: 0f6b1...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det argumentet ville også friske mennesker ha brukt. Jeg er ikke tynn og kommer heller aldri til å bli det. Vedkommende burde ta seg en flyreise til Afrika. Ja der snakker vi om folk som VIRKELIG sulter ihjæl! Ikke store meg

Anonymkode: 0f6b1...9ea

Hvis det er deg som for noen uker siden hadde en bmi på 17 (eller var det enda mindre?) og mente du var frisk og sterk så har legen rett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 timer siden, Lillemus skrev:

Hvis det er deg som for noen uker siden hadde en bmi på 17 (eller var det enda mindre?) og mente du var frisk og sterk så har legen rett...

Jeg var i tvil om jeg skulle svare deg, siden vi befinner oss på psykiatriforum, men du svarer ofte så bombastisk når det kommer til vekt, at jeg ikke klarer å la være. Det ser ut til at du bruker deg selv som målestokk og det blir feil. 

Trådstarter har mest sannsynlig anorexi iom at psykologen vurderer det slik, men da må det komme pga av en helhetsvurdering og ikke bmi alene. 

Man trenger ikke å ha anorexi med en bmi på 17 og noe. 

Hvis det var slik, skulle jeg hatt anorexi mesteparten av mitt liv og som du vet er jeg over 50. Jeg vil påstå at jeg har vært frisk og rask hele livet og at jeg har arvet kroppen etter min lange slanke far. Min mor er lita og rund.

Etter at jeg fylte 50 har min bmi ligget på over 18 stort sett og nå på vinteren passerer jeg 19. 

Etter skilsmissen raste jeg ned og min bmi var nede på 16 og noe. Fortsatt hadde jeg ikke anorexi. Jeg var psykisk nedkjørt og mistet sultfølelsen. Jeg så at det var stygt og måtte tvinge i meg mat. 

Slutt og svar så bombastisk når det gjelder dette.

En diagnose som anorexi blir nok ikke satt pga av bmi alene, men etter en totalvurdering av situasjonen 🙂

 

 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor tror du han går til dps hvis han ikke mente at han hadde noen problemer da? Det er jo ingen som tvinger en til å gå i behandling og en kan slutte når som helst bare ved å ta en telefon.

Anonymkode: 8a698...4a2

Fordi mange kan oppleve at de ikke er friske, men at de har andre forklaringer på årsaken enn det behandler har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...