Gå til innhold

Å gå i behandling kun fordi NAV krever det


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, kupton skrev:

Det blir litt enkelt å snakke om svindlere og ærlige. En del av de som ikke ønsker å gjøre et skikkelig forsøk i behandling mener selv at de er varig for syke til å arbeide.

Alt kan ikke kureres, vet du. Det å ikke ønske å gjøre et skikkelig forsøk i behandling kan jo også være pga sykdom, skade eller lyte på sinnet og ikke pga latskap og uærlige hensikter. Men slike ting vet psykologer bedre enn psykiatere. Jeg har lært en del om unngåelsesadferd i det siste, og det er mange psykologiske prosesser bak slikt. 

Anonymkode: 524ab...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 5.12.2019 den 9.42, kupton skrev:

Viktig problemstilling, men synes fokuset blir feil. Nå er fokus på om "de fortjener det". Jeg synes det er viktigere og mer interessant å spørre om det har noen hensikt.

Etter min mening er motivasjon for å bli bedre en forutsetning for at psykoterapi skal hjelpe. Å tvinge noen til behandling kun for at de skal få trygdeytelser, er etter min mening helt bortkastet energi og ressurser. De som ønsker å bli forsørget av NAV, klarer det uansett.

Blir litt lei av mistenkeliggjøringen og det stadige maset av at noen mener at folk tar seg til rette i psykiatrien og ødelegger for andre. Svaret ditt begynte så bra men så måtte du komme med et lite stikk på slutten. Sånn at man kan holde denne evige debatten gående her. Om unnasluntrere og svindlere som klarer å lure NAV så de slipper å jobbe for pengene. Det er lett å stille pasientene til ansvar selv om systemet ofte fungerer dårlig og er elendig på å kommunisere til pasientene hva som forventes og hva de kan  tilby. Dette er et system som er et system som er ganske god på ansvarsfraskrivelse. Jeg skulle ønske av hele mitt hjerte at jeg aldri hadde trengt profesjonell hjelp og måtte gå igjennom det marerittet DPSen er. For ikke å glemme det marerittet det er å blir psykisk dårlig. At noen da skal mistenkeliggjøre og misunne en tillegg er ikke greit. 

Anonymkode: b11e5...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alt kan ikke kureres, vet du. Det å ikke ønske å gjøre et skikkelig forsøk i behandling kan jo også være pga sykdom, skade eller lyte på sinnet og ikke pga latskap og uærlige hensikter. Men slike ting vet psykologer bedre enn psykiatere. Jeg har lært en del om unngåelsesadferd i det siste, og det er mange psykologiske prosesser bak slikt. 

Anonymkode: 524ab...e7b

Ja og en del, selv de som kun går på sykepenger eller aap blir dessverre helt gitt opp av systemet, dvs det offentlige helsevesenet fordi de kan ha et for komplekst sykdomsbilde som det offentlige helsevesenet ikke klarer å hjelpe. Mange av disse har gjerne også hatt kontakt med helsevesenet gjennom hele barndommen i tillegg og en vil da gjerne bli gitt opp og bare gitt en anbefaling om uføretrygd istedenfor. Eller sykepenger og uføretrygd så får en bare seile sin egen sjø.

Anonymkode: e1f12...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja og en del, selv de som kun går på sykepenger eller aap blir dessverre helt gitt opp av systemet, dvs det offentlige helsevesenet fordi de kan ha et for komplekst sykdomsbilde som det offentlige helsevesenet ikke klarer å hjelpe. Mange av disse har gjerne også hatt kontakt med helsevesenet gjennom hele barndommen i tillegg og en vil da gjerne bli gitt opp og bare gitt en anbefaling om uføretrygd istedenfor. Eller sykepenger og uføretrygd så får en bare seile sin egen sjø.

Anonymkode: e1f12...934

Og et annet men veldig viktig moment: Det finnes svært få arbeidsgivere som vil ansette personer med ustabil helse. Så det finnes jo knapt jobber til mennesker med ustabil og varierende helse. Er det da deres skyld at de ender opp med uføretrygd, eller er det samfunnsstrukturene det er noe i veien med? 

Mange, de aller fleste vil jeg tippe, med ustabil og varierende helse ønsker å jobbe. Men når det ikke er noen som vil ansette dem fast, så blir uføretrygd eneste løsningen. For noe må man jo ha å leve av! Så kom ikke her å skyld på latskap, (du gjør det ikke, så mener ikke deg) unnasluntring og uærlighet for at mange ender med trygd. Det er selve sanfunnssystemet det er noe i veien med!

Høyre og FrP gir millioner i skattelette for de rikeste sånn at de kan skape flere arbeidsplasser.. og tilrettelegge bedre for de som havner utenfor arbeidslivet. jommen sa jeg smør! Det har ikke skjedd i betydelig grad, og vil heller aldri skje i betydelig grad. 

 

Anonymkode: 524ab...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir litt lei av mistenkeliggjøringen og det stadige maset av at noen mener at folk tar seg til rette i psykiatrien og ødelegger for andre. Svaret ditt begynte så bra men så måtte du komme med et lite stikk på slutten. Sånn at man kan holde denne evige debatten gående her. Om unnasluntrere og svindlere som klarer å lure NAV så de slipper å jobbe for pengene. Det er lett å stille pasientene til ansvar selv om systemet ofte fungerer dårlig og er elendig på å kommunisere til pasientene hva som forventes og hva de kan  tilby. Dette er et system som er et system som er ganske god på ansvarsfraskrivelse. Jeg skulle ønske av hele mitt hjerte at jeg aldri hadde trengt profesjonell hjelp og måtte gå igjennom det marerittet DPSen er. For ikke å glemme det marerittet det er å blir psykisk dårlig. At noen da skal mistenkeliggjøre og misunne en tillegg er ikke greit. 

Anonymkode: b11e5...d8a

Jeg skjønner hva du mener og det er ikke noe kult å bli utsatt for mistenkeliggjøring hvis man virkelig er syk. Noe de fleste på AAP jo er. Men det er enkelte som bare ikke ønsker å jobbe eller ikke ønsker å utforske muligheten for å bli frisk. Det er nok ikke mange av de, men noen er det. Og disse er det vel lite vits i å bruke ressurser på i psykiatrien? Når de ikke har motivasjon og ikke ønsker å få hjelp. Men så blir de tvunget av Nav for å beholde pengene sine. Det blir tross alt litt dødfødt da. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og et annet men veldig viktig moment: Det finnes svært få arbeidsgivere som vil ansette personer med ustabil helse. Så det finnes jo knapt jobber til mennesker med ustabil og varierende helse. Er det da deres skyld at de ender opp med uføretrygd, eller er det samfunnsstrukturene det er noe i veien med? 

Mange, de aller fleste vil jeg tippe, med ustabil og varierende helse ønsker å jobbe. Men når det ikke er noen som vil ansette dem fast, så blir uføretrygd eneste løsningen. For noe må man jo ha å leve av! Så kom ikke her å skyld på latskap, (du gjør det ikke, så mener ikke deg) unnasluntring og uærlighet for at mange ender med trygd. Det er selve sanfunnssystemet det er noe i veien med!

Høyre og FrP gir millioner i skattelette for de rikeste sånn at de kan skape flere arbeidsplasser.. og tilrettelegge bedre for de som havner utenfor arbeidslivet. jommen sa jeg smør! Det har ikke skjedd i betydelig grad, og vil heller aldri skje i betydelig grad. 

 

Anonymkode: 524ab...e7b

Huff ja. Det er så sant, og det jeg frykter skal skje med meg. Som jeg har sagt før. Hvem vil ansette en som bare kan jobbe periodevis? Det blir en ustabil arbeidstaker og de vil ikke arbeidsgiver ha. Så det er nok mange i Norge som har restarbeidsevne, men som ikke får brukt den fordi de ikke får jobb. Jeg tenker det må være billigere for Nav å gå inn i en slags avtale med arbeidsgiver å dekke utgiftene som kommer når arbeidstakeren får dårlige perioder, slik at personen kan være i jobb i gode perioder. Enn å skulle gi en person full uføretrygd. Bedre for personens livskvalitet er det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...