Gå til innhold

Unnvikende og narsissistisk - to sider av samme sak?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rundt om på nett er det mange som mener at unnvikende pf ikke finnes, at det egentlig er en form for narsissistisk pf. Stemmer det? 

Anonymkode: 0e499...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Unnvikende pf betyr at du unnviker så å si HELT sosiale situasjoner. Man lever gjerne svært isolerte liv fordi man erså redd for å ta intiativ i frykt for å bli avvist, få kritikk osv.. Skjønner ikke helt hvorfor du sammenligner det med narssisistisk det er jo noe helt annet..

Anonymkode: ce480...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også interessert i hva narsissisme er for noe, og lurer på om de som føler seg lett krenket egentlig har en form for narsissisme?

Da er det i så fall mange her inne som har det. Man blir jo krenket i hue og ræva for den minste ting...

Anonymkode: 1d574...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnvikende pf betyr at du unnviker så å si HELT sosiale situasjoner. Man lever gjerne svært isolerte liv fordi man erså redd for å ta intiativ i frykt for å bli avvist, få kritikk osv.. Skjønner ikke helt hvorfor du sammenligner det med narssisistisk det er jo noe helt annet..

Anonymkode: ce480...a14

Det er ikke jeg som sammenligner det, det står masse om det på nett. Det er mange som kaller seg eksperter og forskere, og det er ikke alltid så lett å vite hvem man kan tro på. Tror det går på at unnvikende egentlig er en sårbar eller skjult narsissist, som gjemmer seg for at ingen skal se feilene de har. 

Anonymkode: 0e499...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke jeg som sammenligner det, det står masse om det på nett. Det er mange som kaller seg eksperter og forskere, og det er ikke alltid så lett å vite hvem man kan tro på. Tror det går på at unnvikende egentlig er en sårbar eller skjult narsissist, som gjemmer seg for at ingen skal se feilene de har. 

Anonymkode: 0e499...96b

Jeg synes at du bør komme med en link eller flere hvor dette hevdes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også interessert i hva narsissisme er for noe, og lurer på om de som føler seg lett krenket egentlig har en form for narsissisme?

Da er det i så fall mange her inne som har det. Man blir jo krenket i hue og ræva for den minste ting...

Anonymkode: 1d574...a31

At man lett blir krenket er ikke synonymt med narssisisme. 

Og at en med unnvikende PF unnviker masse situasjoner (har det selv visstnok) har mer med at en føler at en har en hel masse feil som egentlig ikke er der. Å utsette seg for diverse situasjoner som skaper masse angst og ubehag som en føler en overhode ikke mestrer blir for krevende så en begynner unnvikelsesadferd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Visma skrev:

Jeg synes at du bør komme med en link eller flere hvor dette hevdes. 

Orker ikke å lete frem, er bare å google egentlig så kommer det opp veldig masse rart. 

Anonymkode: 0e499...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

Nei, det er det absolutt ikke. 

OK, det var bra. Er det lett å forveksle? 

Anonymkode: 0e499...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OK, det var bra. Er det lett å forveksle? 

Anonymkode: 0e499...96b

Hm.. ligger ikke det du spør om i svaret hans? Eller tenker jeg feil?

Anonymkode: 10f73...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Orker ikke å lete frem, er bare å google egentlig så kommer det opp veldig masse rart. 

Anonymkode: 0e499...96b

Ja, det skal være sikkert og visst! Jeg googlet nettopp ordet "useriøs", og da dukket denne koden opp: 0e499...96b

Kan det være deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Visma skrev:

Ja, det skal være sikkert og visst! Jeg googlet nettopp ordet "useriøs", og da dukket denne koden opp: 0e499...96b

Kan det være deg?

Jesus.

Anonymkode: 0a763...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Het står det litt om skjult narsissisme: https://forskning.no/psykologi-media/sarbare-narsissister-er-tryggest-pa-sosiale-medier/407280

Litt vanskelig å vite hva som er fakta når diagnosene endrer seg og ikke alle er enige i alt. SNL kan være utdatert om narsissistisme om noen år. Fint å vite Kuptons mening om det. 

Anonymkode: 0e499...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Visma skrev:

Ja, det skal være sikkert og visst! Jeg googlet nettopp ordet "useriøs", og da dukket denne koden opp: 0e499...96b

Kan det være deg?

Er det useriøst å stille ett spørsmål om noe? 

Anonymkode: 0e499...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det useriøst å stille ett spørsmål om noe? 

Anonymkode: 0e499...96b

Nei, absolutt ikke :) Men jeg mener at det er useriøst å kaste fram påstander om noe uten å kunne vise til "beviser" i form av f.eks linker. Jeg ba deg om det, men du "orket" ikke. Da syntes jeg at det var useriøst, og at du var useriøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Visma skrev:

Nei, absolutt ikke :) Men jeg mener at det er useriøst å kaste fram påstander om noe uten å kunne vise til "beviser" i form av f.eks linker. Jeg ba deg om det, men du "orket" ikke. Da syntes jeg at det var useriøst, og at du var useriøs.

Men dette er jo ikke noe jeg hevder eller mener. Jeg spør bare om det er sånn fordi jeg flere ganger har kommet over noen som sier dette, og jeg lurer på om det er sant. Jeg har ikke bokmerket det, og vil måtte bruke en del tid på å lete tilbake til det. Jeg er ikke ute etter å bevise noe, bare få svar. 

Anonymkode: 0e499...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette er jo ikke noe jeg hevder eller mener. Jeg spør bare om det er sånn fordi jeg flere ganger har kommet over noen som sier dette, og jeg lurer på om det er sant. Jeg har ikke bokmerket det, og vil måtte bruke en del tid på å lete tilbake til det. Jeg er ikke ute etter å bevise noe, bare få svar. 

Anonymkode: 0e499...96b

Du har jo fått svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...