Gå til innhold

Tvangsinnlagt blir pårørende varslet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom en blir tvangsinnlagt som voksen og man bor helt for seg selv blir foreldre varslet da selv om en nekter?

Anonymkode: 1a05c...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Marye skrev:

De kontakter tanta mi, ikke pappa for hun er listet som min nærmeste pårørende 

Selvom du nektet?

Anonymkode: 1a05c...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmeste pårørende blir kontaktet om du ikke motsetter deg det. Hvis du nekter og blir etterlyst, vil Politiet fortelle pårørende at du er funnet og på et trygt sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nærmeste pårørende blir informert om vedtaket og de får uttale seg, samt mulighet til å klage. I mitt tilfelle er det pappa. Skulle ønske jeg kunne få holde han utenfor alt psykiatri-styret, men nærmeste pårørende har også rettigheter som må tas hensyn til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kupton skrev:

Nærmeste pårørende blir kontaktet om du ikke motsetter deg det. Hvis du nekter og blir etterlyst, vil Politiet fortelle pårørende at du er funnet og på et trygt sted.

Det var da ganske motstridende svar i denne tråden... men du sier altså at dersom en er tvangsinnlagt og faktisk nekter for at de skal kontakte pårørende så har de ikke mulighet til å gjøre det?

Anonymkode: 1a05c...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er fra helsenorge.no

Rett til involvering ved tvungent psykisk helsevern

Nærmeste pårørende har en del rettigheter i forbindelse med etablering og gjennomføring av tvungent psykisk helsevern: 

  • Rett til generell veiledning, herunder fra helsetjenesten, kontrollkommisjonen og fylkesmannen
  • Rett til å be kommunelegen om å vedta tvungen legeundersøkelse for å konstatere om vilkårene for tvungent psykisk helsevern er oppfylt
  • Rett til å uttale seg før det fattes vedtak om etablering av tvungen observasjon eller tvungent psykisk helsevern, og ved opphør av tvungent psykisk helsevern
  • Rett til informasjon om at det er fattet vedtak om tvungen observasjon eller etablering, opprettholdelse eller opphør av tvungent psykisk helsevern, og om overføringer av pasient mellom institusjoner eller mellom tvungent psykisk helsevern med døgnopphold og uten døgnopphold
  • Klagerett til kontrollkommisjonen på vedtak nevnt i forrige punkt
  • Rett til informasjon om en rekke gjennomføringsvedtak etter psykisk helsevernloven kapittel 4, for eksempel om tvungen medisinering, dersom pasienten samtykker til dette, og rett til å påklage slike vedtak til kontrollkommisjonen/fylkesmannen
  • Rett til å bringe kontrollkommisjonens vedtak om tvungen observasjon, etablering eller opprettholdelse av tvungent psykisk helsevern og vedtak overføring til døgnopphold i institusjon inn for retten
  • Hvis nærmeste pårørende klager på vedtak om opphør av tvungent psykisk helsevern, kan  de be kontrollkommisjonen om å utsette iverksettelsen av opphør  til klagen er avgjort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da ganske motstridende svar i denne tråden... men du sier altså at dersom en er tvangsinnlagt og faktisk nekter for at de skal kontakte pårørende så har de ikke mulighet til å gjøre det?

Anonymkode: 1a05c...baa

Ja, dette er motstridende. Det innrømmer også helsemyndighetene. Jeg snakket imidlertid med en av de øverste i departementet, og denne stadfestet at pasientens nekting trumfer pårørendes rettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, kupton skrev:

Ja, dette er motstridende. Det innrømmer også helsemyndighetene. Jeg snakket imidlertid med en av de øverste i departementet, og denne stadfestet at pasientens nekting trumfer pårørendes rettigheter.

Virkelig? Jeg har nektet helsepersonell å kontakte mine pårørende, men de har likevel blitt varslet på grunnlag av at «slik er loven».

Anonymkode: 72abe...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Ja, dette er motstridende. Det innrømmer også helsemyndighetene. Jeg snakket imidlertid med en av de øverste i departementet, og denne stadfestet at pasientens nekting trumfer pårørendes rettigheter.

Det hjalp ikke sist jeg ble innlagt, men det er riktignok noen år siden.  Da ga de også ut husnøkler til en person som jeg absolutt ikke ville skulle få dem. 

Nå er det datteren som står som nærmeste pårørende og da er det ikke noe problem.

Endret av emilie321
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, kupton skrev:

Ja, dette er motstridende. Det innrømmer også helsemyndighetene. Jeg snakket imidlertid med en av de øverste i departementet, og denne stadfestet at pasientens nekting trumfer pårørendes rettigheter.

Har det kanskje noe å si hva som er grunnlag for tvangsvedtaket? Altså hvis pasienten er til fare for seg selv eller andre (men ellers klar i hodet) , så kan hen nekte. Men hvis hen vurderes som ikke samtykkekompetent, så informerer de pårørende uansett? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Cesium skrev:

Har det kanskje noe å si hva som er grunnlag for tvangsvedtaket? Altså hvis pasienten er til fare for seg selv eller andre (men ellers klar i hodet) , så kan hen nekte. Men hvis hen vurderes som ikke samtykkekompetent, så informerer de pårørende uansett? 

Det kan jo være ja? Jeg har i alle fall nektet de å kontakte mine pårørende da jeg i mitt hode skånet de, men etter en stund tryglet mamma meg om å fjerne fra journalen at pårørende ikke skulle varsles da det var bedre for henne å vite at jeg var ivaretatt enn liggende død et sted. Så etter det har de alltid fått informere pårørende hvis jeg ikke har orket å gjøre det selv. Men de har altså alltid respektert det når jeg tidligere har sagt nei. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mindre sannsynlig at de varsler pårørende om man selv vil gi beskjed om innleggelse. Da jeg ble tvangsinnlagt (som ble endret til frivillig etter bare noen timer) fikk jeg ved innleggelsestidspunktet beskjed om at pårørende skulle varsles, men jeg fikk velge om jeg eller sykehuset skulle gi beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, aa-k-j skrev:

Jeg tror det er mindre sannsynlig at de varsler pårørende om man selv vil gi beskjed om innleggelse. Da jeg ble tvangsinnlagt (som ble endret til frivillig etter bare noen timer) fikk jeg ved innleggelsestidspunktet beskjed om at pårørende skulle varsles, men jeg fikk velge om jeg eller sykehuset skulle gi beskjed.

Sykehuset er alltid veldig på at pårørende skal varlses men nekter du å sier at det vil du ikke eller du har ikke noen pårørende (det er ikke alle som har familie) så gor de seg til slutt. De kan ikke ringe dersom du nekter.

Anonymkode: 3f59d...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykehuset er alltid veldig på at pårørende skal varlses men nekter du å sier at det vil du ikke eller du har ikke noen pårørende (det er ikke alle som har familie) så gor de seg til slutt. De kan ikke ringe dersom du nekter.

Anonymkode: 3f59d...907

Jeg fikk beskjed om at ved tvangsinnleggelse skulle pårørende ha beskjed enten fra pasient eller sykehuset mens ved frivillig var det opp til pasienten om pårørende i det hele tatt skulle få beskjed. Tror nok praksisen er ulik rundt om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det faen meg rart at det ikke finnes retningslinjer for dette som alle kan tyde. Slik det er nå blitt alt vedtatt i hodet og hendende til hver enkelt amøbe som sitter og TROR, istedet for å vite!

Anonymkode: 2cf90...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...