Gå til innhold

Har dere hatt en koselig julekveld ?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nicklusheletida
4 timer siden, emilie321 skrev:

Takk for støtte

Har aldri opplevd vedkommende som kranglete når han er beruset, men han blir såkalt "morsom".  Men det er ofte ikke spesielt morsomt for de rundt, iallefall ikke for de som er edru. Nå pleier jeg å bli urolig når jeg er rundt folk som drikker i meste laget, så det er jo ikke noe nytt. Skal legge bort de følelsene jeg hadde i natt.

Ønsker deg og en fortsatt god jul

Jeg har aldri opplevd fyll på julaften og synes ikke det er rart at du reagerer på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, emilie321 skrev:

Julekvelden begynte bra, men etterhvert ble det nok litt for mye alkohol på enkelte. Og da blir jeg stressa og urolig. Det endte med at verten sovnet sittende ved bordet og vertinnen plutselig forkynte at nå gikk iallefall hun å la seg. Da var gaveutdelingen knapt ferdig. Nå var det mange gaver og det ble brukt lang tid på dem, men allikevel  så ble det en brå slutt på festen. Var da veldig glad jeg kunne sette meg i bilen å kjøre hjem.

Sitter igjen med følelsen av at jeg er sær og litt vanskelig og at jeg ikke passer inn. Er fortsatt urolig.  

Tror det er et godt tegn at du føler deg litt sær i den settingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
18 minutter siden, Martine skrev:

Takk!

Håper du og dine  har en fin romjulstid 🙂 

Det har vi, men har ikke fått noe tid til å slappe av enda. Rett etter førstedagsfrokosten i dag, var det å rydde etter den og så begynne å dekke bordene på nytt til innrykk i morgen. 

I morgen blir vi 12 stykker her til koldtbord med både varm og kald mat. 

Nå holder kjæresten på å lage ribbe, mens jeg lager fiskekabaret. Heldigvis samarbeider vi godt og det hjelper 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg har aldri opplevd fyll på julaften og synes ikke det er rart at du reagerer på det. 

Nei, jeg synes ikke det er dagen for å helle innpå.  Er glad jeg kjørte, for da var det ikke noe drikkepress på meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, cathlin skrev:

Tror det er et godt tegn at du føler deg litt sær i den settingen.

Ja, kanskje det. Nå drikker jeg sjelden og er komfortabel med det. Synes det er helt greit at folk drikker, men når det blir synlig på dem, så har det blitt for mye. Spesielt på en julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 timer siden, Martine skrev:

Denne julaften ble annerledes enn jeg hadde planlagt. Ble hasteinnlagt på lørdag og er fortsatt på sykehuset. Men når det først ble som det ble er jeg takknemlig for at jeg har fått hjelp. Og de på sykehuset har klart å gjøre det  koselig for meg likevel. Blir sannsynligvis skrevet ut i morgen og da blir det en rolig feiring hjemme 🙂 

God bedring og håper du får en fin romjul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, emilie321 skrev:

Ja, kanskje det. Nå drikker jeg sjelden og er komfortabel med det. Synes det er helt greit at folk drikker, men når det blir synlig på dem, så har det blitt for mye. Spesielt på en julaften.

Det du beskriver er langt over akseptabelt nivå etter min mening og jeg kjenner jeg er veldig glad for at ikke har alkohol i det hele tatt på julaften, vi hadde ikke tenkt på det og ingen av gjestene spurte etter det heller, jeg tror ikke de forventet det engang. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lillemus skrev:

Det du beskriver er langt over akseptabelt nivå etter min mening og jeg kjenner jeg er veldig glad for at ikke har alkohol i det hele tatt på julaften, vi hadde ikke tenkt på det og ingen av gjestene spurte etter det heller, jeg tror ikke de forventet det engang. :) 

Takk for støtte. Det gjør meg ikke noe at det blir drukket litt alkohol, men jeg synes det ble i meste laget. Nå visste jeg vel egentlig hvordan det ville bli. Nå kom det noen jeg gjerne ville feirer med, så det var ikke aktuelt og ikke dra dit heller.  Men neste år finner jeg nok på noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Kan jeg spørre hva som ble sagt om kjolen ? 

Det er uinteressant akkurat hvilke ord som ble sagt. Det er mer måten ting blir sagt på, hva som ikke blir sagt, og at dette er et mønster som har vært i alle år.

Når en person har stelt seg pent, sminket seg, tatt på seg en penkjole og stråler, er det naturlig å si "Så fin du er" eller noe liknende, uavhengig om en selv liker kjolen eller ikke.

Jeg blir som regel overrumplet av hennes kommentarer, og klarer ikke å finne på noe klokt å si før etterpå. Som regel går ikke de mange kommentarene hennes så veldig innpå meg, men innimellom gjør de det. Jeg hadde på meg julekjole, kjøpt etter jul i fjor,  og det var da over tjue år siden jeg hadde hatt en rød julekjole på meg. Det hun sa til meg var "Har du kjøpt deg julekjole igjen?" - med et blikk som viste at det var totalt unødvendig. Jeg svarte "Ja, nå er det over tjue år siden jeg hadde det sist". "Hm.... jeg har aldri hatt julekjole, hadde aldri råd til noe sånt," sa hun da. Jeg svarte da at den ikke var spesielt dyr, og at jeg hadde kjøpt den på salg etter jul. Hun gjentok at sånne ting kunne hun ikke bruke penger på. Så var det slutt på samtalen. For min del gikk det helt greit, men jeg må jo innrømme at jeg hadde blitt glad om hun en eneste gang hadde sagt at jeg så fin ut når jeg hadde pyntet meg. Og jeg forstår at ungene blir lei seg. 

Når det er sagt, så forløp gårsdagen greit, med bare noen små dumme kommentarer under middagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 timer siden, påskelilje skrev:

Det er uinteressant akkurat hvilke ord som ble sagt. Det er mer måten ting blir sagt på, hva som ikke blir sagt, og at dette er et mønster som har vært i alle år.

Når en person har stelt seg pent, sminket seg, tatt på seg en penkjole og stråler, er det naturlig å si "Så fin du er" eller noe liknende, uavhengig om en selv liker kjolen eller ikke.

Jeg blir som regel overrumplet av hennes kommentarer, og klarer ikke å finne på noe klokt å si før etterpå. Som regel går ikke de mange kommentarene hennes så veldig innpå meg, men innimellom gjør de det. Jeg hadde på meg julekjole, kjøpt etter jul i fjor,  og det var da over tjue år siden jeg hadde hatt en rød julekjole på meg. Det hun sa til meg var "Har du kjøpt deg julekjole igjen?" - med et blikk som viste at det var totalt unødvendig. Jeg svarte "Ja, nå er det over tjue år siden jeg hadde det sist". "Hm.... jeg har aldri hatt julekjole, hadde aldri råd til noe sånt," sa hun da. Jeg svarte da at den ikke var spesielt dyr, og at jeg hadde kjøpt den på salg etter jul. Hun gjentok at sånne ting kunne hun ikke bruke penger på. Så var det slutt på samtalen. For min del gikk det helt greit, men jeg må jo innrømme at jeg hadde blitt glad om hun en eneste gang hadde sagt at jeg så fin ut når jeg hadde pyntet meg. Og jeg forstår at ungene blir lei seg. 

Når det er sagt, så forløp gårsdagen greit, med bare noen små dumme kommentarer under middagen.

Hun høres ikke god ut 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Hun høres ikke god ut 😕

Mange slike. Hørt om bestemoren som ikke ville ta imot gaven fra sitt 6 år gamle barnebarn fordi navnet hennes var stavet feil på til-og-fra-lappen? 

"Hvem er XX? Det er i alle fall ikke meg, for jeg skriver ikke navnet mitt sånn!" Og så la hun fra seg gaven til 6-åringens store overraskelse og sorg...

Selvopplevd med min da 6 år gamle datter. 

En annen jul likte hun ikke det ungene hadde laget til henne. Da hun åpnet gaven fra dem så sa hun bare: "Jeg liker ikke gaver laget av barn, jeg!" 

Som sagt et annet sted skulle vi allerede for 20 år siden da eldstemann ble født valgt å aldri feire jul med dem! Min mor er ikke god.

Eksemplene er mange, både fra egen og ungene mine sin oppvekst. 

Endret av Visma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, påskelilje skrev:

Det er uinteressant akkurat hvilke ord som ble sagt. Det er mer måten ting blir sagt på, hva som ikke blir sagt, og at dette er et mønster som har vært i alle år.

Er det kun dere som er der med henne, eller er det flere? Noen mulighet for at dere kan være hjemme i julehelgen og så dra over dit 2. juledag og være noen dager? Ev at mannen din drar dit mens du og ungene feirer hjemme? Det hadde sittet langt inne for meg å la ungene mine feire jul med en slik burugle altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.12.2019 den 12.15, Lillemus skrev:

Er det kun dere som er der med henne, eller er det flere? Noen mulighet for at dere kan være hjemme i julehelgen og så dra over dit 2. juledag og være noen dager? Ev at mannen din drar dit mens du og ungene feirer hjemme? Det hadde sittet langt inne for meg å la ungene mine feire jul med en slik burugle altså. 

Vi feirer alltid julaften sammen med henne. Det ene året på Vestlandet,  og da er det bare oss 6. Det andre året kommer hun hit, og da er mine foreldre også med på julaften. Vi bor ikke i samme hus når vi er der vest, men tilbringer mye tid sammen (dvs noe hver dag). Hun har ikke annen familie enn oss.

Nå har imidlertid "ungene" og jeg reist hjem. Sett under ett (ut fra erfaring og forventninger)gikk det ganske greit, men det var leit det som skjedde på julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.12.2019 den 11.49, Visma skrev:

Mange slike. Hørt om bestemoren som ikke ville ta imot gaven fra sitt 6 år gamle barnebarn fordi navnet hennes var stavet feil på til-og-fra-lappen? 

"Hvem er XX? Det er i alle fall ikke meg, for jeg skriver ikke navnet mitt sånn!" Og så la hun fra seg gaven til 6-åringens store overraskelse og sorg...

Selvopplevd med min da 6 år gamle datter. 

En annen jul likte hun ikke det ungene hadde laget til henne. Da hun åpnet gaven fra dem så sa hun bare: "Jeg liker ikke gaver laget av barn, jeg!" 

Som sagt et annet sted skulle vi allerede for 20 år siden da eldstemann ble født valgt å aldri feire jul med dem! Min mor er ikke god.

Eksemplene er mange, både fra egen og ungene mine sin oppvekst. 

Trist å høre 😥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.12.2019 den 11.49, Visma skrev:

Mange slike. Hørt om bestemoren som ikke ville ta imot gaven fra sitt 6 år gamle barnebarn fordi navnet hennes var stavet feil på til-og-fra-lappen? 

"Hvem er XX? Det er i alle fall ikke meg, for jeg skriver ikke navnet mitt sånn!" Og så la hun fra seg gaven til 6-åringens store overraskelse og sorg...

Selvopplevd med min da 6 år gamle datter. 

En annen jul likte hun ikke det ungene hadde laget til henne. Da hun åpnet gaven fra dem så sa hun bare: "Jeg liker ikke gaver laget av barn, jeg!" 

Herregud. Noen mister alle filtre når de blir eldre mens andre tror de har frikort på å si hva de vil bare fordi de har nådd en viss alder. Stakkars unger!

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lillemus skrev:

Herregud. Noen mister alle filtre når de blir eldre mens andre tror de har frikort på å si hva de vil bare fordi de har nådd en viss alder. Stakkars unger!

Ja, hun er bare sånn. Bestandig vært sånn. Når jeg først er inne på julegaver så kan jeg også nevne hva hun gjorde mot nevøen min. Han hadde laget en liten trebolle på sløyden som han stolt ville gi bestemor til jul. De (nevø + søsken og foreldrene hans) feiret ikke jul sammen det året, men vi var der. Vi pleide før i tiden å feire jul annethvert år hos foreldre og svigerforeldre. 

Vel, da hun åpnet gaven fra ham så sa hun ikke noe spesielt, bare la den fra seg. Litt seinere på kvelden satte hun bollen på hodet sitt og tok en selfie, sendte så bildet til ham og takket for den fine "hatten" og la til at han burde lage en i stoff neste gang sånn at den satt bedre på hodet!

Det er helt utrolig, og jeg har så mange historier og eksempler. Ikke rart man får psykiske problemer av å vokse opp med en sånn mor! (som jeg gjorde)   :(

Men hun liker ikke barn. Det har hun sagt flere ganger, og da jeg selv var barn sa hun en gang til meg at barn ikke burde finnes, og at det beste hadde vært om de ble kvalt ved fødselen! 

(Dette er så utrolige ting at jeg er redd for å ikke bli trodd, men det er faktisk helt sant! :( )

Endret av Visma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Visma skrev:

Ja, hun er bare sånn. Bestandig vært sånn. Når jeg først er inne på julegaver så kan jeg også nevne hva hun gjorde mot nevøen min. Han hadde laget en liten trebolle på sløyden som han stolt ville gi bestemor til jul. De (nevø + søsken og foreldrene hans) feiret ikke jul sammen det året, men vi var der. Vi pleide før i tiden å feire jul annethvert år hos foreldre og svigerforeldre. 

Vel, da hun åpnet gaven fra ham så sa hun ikke noe spesielt, bare la den fra seg. Litt seinere på kvelden satte hun bollen på hodet sitt og tok en selfie, sendte så bildet til ham og takket for den fine "hatten" og la til at han burde lage en i stoff neste gang sånn at den satt bedre på hodet!

Det er helt utrolig, og jeg har så mange historier og eksempler. Ikke rart man får psykiske problemer av å vokse opp med en sånn mor! (som jeg gjorde)   :(

Men hun liker ikke barn. Det har hun sagt flere ganger, og da jeg selv var barn sa hun en gang til meg at barn ikke burde finnes, og at det beste hadde vært om de ble kvalt ved fødselen! 

(Dette er så utrolige ting at jeg er redd for å ikke bli trodd, men det er faktisk helt sant! :( )

Jeg tror deg. Jeg kan ikke fortelle om alt som har hendt da jeg vokste opp, for jeg vil nok ikke bli trodd. Jeg kommer dessuten fra en såkalt "fin" familie og min far hadde en stilling som gjorde at jeg iallefall ikke ville bli trodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, emilie321 skrev:

Jeg tror deg. Jeg kan ikke fortelle om alt som har hendt da jeg vokste opp, for jeg vil nok ikke bli trodd. Jeg kommer dessuten fra en såkalt "fin" familie og min far hadde en stilling som gjorde at jeg iallefall ikke ville bli trodd.

Jeg kan heller ikke fortelle alt, og det jeg forteller har jeg omgjort litt sånn at det ikke skal bli så gjenkjennelig. Men selv om jeg har byttet ut objektene, så er hendelsen, sannheten og betydningen den samme. 

Det høres ekstra ille ut å være barn av betydningsfulle og kanskje kjente foreldre, og å oppleve grove ting disse har gjort. Da skjønner jeg at terskelen for å bli trodd er høyere, for mest sannsynlig har de utad et godt rykte og gjort seg godt likt blant folk. Jeg blir rett og slett forbannet av å høre om sånt! Det er nesten så en får lyst til å banke dem opp en mørk kveld og la dem få vite at det faktisk er noen som vet hvordan de virkelig er på hjemmebane... og å true dem litt sånn at de skal bli revet ned fra sin høye hest og ikke føle seg for trygge til å være slemme og ondskapsfulle mot familien sin... (Men tanker og handlinger er jo to forskjellige ting).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...