Gå til innhold

Er selvmord smittsomt?


ISW

Anbefalte innlegg

En ting jeg lenge har lurt på:

Hver gang en profilert person tar livet sitt (eksempelvis Avicii eller nå Ari Behn) dukker det opp en masse reklame for Mental Helse og andre hjelpetjenester, med oppfordring til å ta kontakt hvis man har det vanskelig. Det virker også stort sett som media prøver å dysse ned at noen har tatt livet sitt.

Jeg forstår ikke helt mekanismene rundt dette. Det er vel ikke noe nytt at selvmord eksisterer? Er det en slags mekanisme om at hvis Ari Behn gjorde det, så er det mer legitimt? Mennesker tar vel sine beslutninger ut fra hvordan de selv har det, og ikke ut fra hva andre gjør? 

På den tiden jeg hadde angst for denne problemstillingen opplevde jeg dette ubehagelig, men det er jo en helt annen diagnose og ikke risiko for selvmord? Det er vel neppe «oss» som er i målgruppen for dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid hørt at selvmord er smittsomt. Ikke lenge siden det var en sak om at x antall ungdommer fra samme miljø i ei lita bygd tok livet sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Visma skrev:

Jeg har alltid hørt at selvmord er smittsomt. Ikke lenge siden det var en sak om at x antall ungdommer fra samme miljø i ei lita bygd tok livet sitt. 

Ja men det er vel mer en slags enighet eller felles galskap. Som f.eks dommedagssekter. Det er vel ikke slik at livet til den enkelte blir verre selv om Ari Behn tar livet sitt (med mindre man elsket Ari Behn da..) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er smittsomt, noen kan tenke "Kan han gjøre det så kan jeg". Når kjendiser tar selmord er det med på å¨ufarliggjøre det tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ISW skrev:

Ja men det er vel mer en slags enighet eller felles galskap. Som f.eks dommedagssekter. Det er vel ikke slik at livet til den enkelte blir verre selv om Ari Behn tar livet sitt (med mindre man elsket Ari Behn da..) 

Det kan godt hende. Men jeg ble skremt av meg selv i går kveld, noe jeg fortalte til frosken. 

For meg er det sånn at det som alltid har hindret meg i å begå selvmord, har vært hensynet til ungene mine. Men i går tenkte jeg altså at om "selveste" Ari Behn kunne velge bort ungene sine, så kan jeg også. Skummelt synes jeg. Men det betyr jo ikke at jeg kommer til å gjøre det fordi han gjorde det. Men tanken kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg tror det er smittsomt, noen kan tenke "Kan han gjøre det så kan jeg". Når kjendiser tar selmord er det med på å¨ufarliggjøre det tror jeg. 

Hm. Kanskje, men jeg ville ikke tro at det ville være utslagsgivende i en så alvorlig sak? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er faktisk en god del beskrivelser i litteraturen vedr smitteeffekter av selvmord. Men at den er så stor at det skal være nødvendig med særskilte tiltak, er jeg litt tvilende til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være litt smittsomt fordi man kan tenke at dersom han klarer å ta selvmord så klarer jeg det også. Eller man kan tenke at når han som hadde barn og kjæreste tar selvmord så burde ihvertfall jeg som lever ufrivillig helt alene ta selvmord på en måte.

Anonymkode: 4295d...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ISW skrev:

En ting jeg lenge har lurt på:

Hver gang en profilert person tar livet sitt (eksempelvis Avicii eller nå Ari Behn) dukker det opp en masse reklame for Mental Helse og andre hjelpetjenester, med oppfordring til å ta kontakt hvis man har det vanskelig. Det virker også stort sett som media prøver å dysse ned at noen har tatt livet sitt.

Jeg forstår ikke helt mekanismene rundt dette. Det er vel ikke noe nytt at selvmord eksisterer? Er det en slags mekanisme om at hvis Ari Behn gjorde det, så er det mer legitimt? Mennesker tar vel sine beslutninger ut fra hvordan de selv har det, og ikke ut fra hva andre gjør? 

På den tiden jeg hadde angst for denne problemstillingen opplevde jeg dette ubehagelig, men det er jo en helt annen diagnose og ikke risiko for selvmord? Det er vel neppe «oss» som er i målgruppen for dette? 

Hei

jeg fikk først med meg nyheten om Aris selvmord fra et familiemedlem med flere forsøk på selvmord bak seg, som sendte meg SMS , tydelig ga dette han ønske om å lykkes selv.

så ja, jeg tror selvmord er smittsomt, selv om jeg syns det er rart.

jeg skrev bare tilbake at mine tanker går til Aris barn, de får en vanskelig tid frem over, Ari har nok den fred fra sine sorger og lidelser som han ønsket, og som han ikke var i stand til å forutse hvilke  lidelser dette hans valg medfører for barna hans,  som må leve videre med spørsmål de aldri får svar på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ISW skrev:

En ting jeg lenge har lurt på:

Hver gang en profilert person tar livet sitt (eksempelvis Avicii eller nå Ari Behn) dukker det opp en masse reklame for Mental Helse og andre hjelpetjenester, med oppfordring til å ta kontakt hvis man har det vanskelig. Det virker også stort sett som media prøver å dysse ned at noen har tatt livet sitt.

Jeg forstår ikke helt mekanismene rundt dette. Det er vel ikke noe nytt at selvmord eksisterer? Er det en slags mekanisme om at hvis Ari Behn gjorde det, så er det mer legitimt? Mennesker tar vel sine beslutninger ut fra hvordan de selv har det, og ikke ut fra hva andre gjør? 

På den tiden jeg hadde angst for denne problemstillingen opplevde jeg dette ubehagelig, men det er jo en helt annen diagnose og ikke risiko for selvmord? Det er vel neppe «oss» som er i målgruppen for dette? 

Jeg tror det eksisterer en form for "smittsomhet" i betydningen av at terskelen kan bli lavere for enkelte enn den har vært tidligere. Tror ikke at folk som aldri har vurdert selvmord plutselig blir suicidale, men suicidalitet er for mange noe som er en pågående indre dialog og kamp, og noens selvmord - dvs. de har overskredet terskelen - kan nok dytte også andre i den retningen. Men jeg synes samtidig det er et dilemma med hvordan hjelpetelefonene nå dukker opp overalt, for dette kan jo også gi en form for "smittefrykt" som ikke er konstruktiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Ja, selvmord er smittsomt. Selvmordstanker i hvert fall. Spessielt smittsomt er det vel på psykiatriske avdelinger.

Det kan vel hende noen lar seg inspirere av Ari sitt selvmord.

Men jeg synes likevel det er bra pressen skriver om selvmord, i stedet for å feie det under teppet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, frosken skrev:

Jeg tror det eksisterer en form for "smittsomhet" i betydningen av at terskelen kan bli lavere for enkelte enn den har vært tidligere. Tror ikke at folk som aldri har vurdert selvmord plutselig blir suicidale, men suicidalitet er for mange noe som er en pågående indre dialog og kamp, og noens selvmord - dvs. de har overskredet terskelen - kan nok dytte også andre i den retningen. Men jeg synes samtidig det er et dilemma med hvordan hjelpetelefonene nå dukker opp overalt, for dette kan jo også gi en form for "smittefrykt" som ikke er konstruktiv. 

Hmm. Da skjønner jeg litt mer.

Det er kanskje mange ulike former for suicidalitet. Jeg tenker jo at for en del er suicidalitet en rasjonell sak (f.eks hvis du har ALS), og da skulle jeg ikke tro at andres handlinger skulle ha noen betydning fra eller til. Forsåvidt heller ikke hvis det har en objektiv grunn (f.eks en akutt krise). Men er det egentlig vanlig at noen tar livet sitt som følge av psykisk sykdom alene (f.eks depresjon)? Jeg trodde det så godt som alltid lå et nokså konkret motiv til grunn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, ISW skrev:

Hmm. Da skjønner jeg litt mer.

Det er kanskje mange ulike former for suicidalitet. Jeg tenker jo at for en del er suicidalitet en rasjonell sak (f.eks hvis du har ALS), og da skulle jeg ikke tro at andres handlinger skulle ha noen betydning fra eller til. Forsåvidt heller ikke hvis det har en objektiv grunn (f.eks en akutt krise). Men er det egentlig vanlig at noen tar livet sitt som følge av psykisk sykdom alene (f.eks depresjon)? Jeg trodde det så godt som alltid lå et nokså konkret motiv til grunn? 

Psykisk lidelse er den viktigste statistiske risikofaktoren for selvmord (alvorlig depresjon, bipolar lidelse, schizofreni, panikkangstlidelse og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse).

Anonymkode: 7b88f...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykisk lidelse er den viktigste statistiske risikofaktoren for selvmord (alvorlig depresjon, bipolar lidelse, schizofreni, panikkangstlidelse og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse).

Anonymkode: 7b88f...976

Ja, det skjønner jeg, men jeg trodde det så godt som alltid lå en tilleggsårsak bak at noen tok livet sitt. F.eks at en deprimert person mister kona si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, ISW skrev:

Ja, det skjønner jeg, men jeg trodde det så godt som alltid lå en tilleggsårsak bak at noen tok livet sitt. F.eks at en deprimert person mister kona si. 

Det vet jeg ikke, men selvmord kan knyttes til ensomhet.

Anonymkode: 7b88f...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, ISW skrev:

Ja, det skjønner jeg, men jeg trodde det så godt som alltid lå en tilleggsårsak bak at noen tok livet sitt. F.eks at en deprimert person mister kona si. 

Jeg også tror at det ofte må være noe "i tillegg" til rein sykdom, bortsett fra hvis en f.eks er psykotisk og hører beskjeder om at en må ta livet sitt, eller at en har vrangforestillinger om at andre vil få det bedre uten ham/henne. 

Det er jo flere årsaker til depresjon. Noen er kjemiske/biologiske, andre kommer som følge av ytre belastninger. Kanskje kombinasjonen av indre og ytre årsaker er det skumleste, og som fører til flest selvmord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Visma skrev:

Jeg også tror at det ofte må være noe "i tillegg" til rein sykdom, bortsett fra hvis en f.eks er psykotisk og hører beskjeder om at en må ta livet sitt, eller at en har vrangforestillinger om at andre vil få det bedre uten ham/henne. 

Det er jo flere årsaker til depresjon. Noen er kjemiske/biologiske, andre kommer som følge av ytre belastninger. Kanskje kombinasjonen av indre og ytre årsaker er det skumleste, og som fører til flest selvmord?

Hvis depresjonen er alvorlig og tung nok er ikke selvmord så merkelig.

Anonymkode: 7b88f...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis depresjonen er alvorlig og tung nok er ikke selvmord så merkelig.

Anonymkode: 7b88f...976

Du har nok dessverre rett i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Psykisk lidelse er den viktigste statistiske risikofaktoren for selvmord (alvorlig depresjon, bipolar lidelse, schizofreni, panikkangstlidelse og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse).

Anonymkode: 7b88f...976

Panikkangst har? Aldri hørt om noen som tar selvmord bare fordi de har panikkangst...

Å være alene, ensomhet og depresjon er nok de vanligste årsakene til at noen tar litt et sitt

Anonymkode: 4295d...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Panikkangst har? Aldri hørt om noen som tar selvmord bare fordi de har panikkangst...

 

Det var et direkte sitat fra Legevakt håndboken.

Anonymkode: 7b88f...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...