Gå til innhold

Er selvmord smittsomt?


ISW

Anbefalte innlegg

Mange skriver som om det er en eneste vei fra et ok liv til suicid. Slik er det ikke. Det er utallige ulike prosesser.

Hos noen er det kun sykdommen som fører dit. Hos andre er det sykdommen som fører dem nær grensen, og en krise/motgang som er det utløsende. Hos noen er det kun en krise - f.eks. samlivsbrudd. Hos noen er det objektivt svært alvorlige hendelser. For andre er det hendelser som de aller fleste oppfatter som bagateller.

I depresjonen er graden av håpløshet viktigere en graden av depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, stjernestøv skrev:

Jeg tror det er smittsomt, noen kan tenke "Kan han gjøre det så kan jeg". Når kjendiser tar selmord er det med på å¨ufarliggjøre det tror jeg. 

Tror jeg også. Urolig synd... 

Det er skremmende mange menn som tar selvmord. Det skal ikke være slik at man skal velge bort livet fordi man har det vondt, alle vil føle på dette før eller siden. For mange fristende, men tenk på de som står igjen. Mange vil slite på deres bekostning. 😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Panikkangst har? Aldri hørt om noen som tar selvmord bare fordi de har panikkangst...

Å være alene, ensomhet og depresjon er nok de vanligste årsakene til at noen tar litt et sitt

Anonymkode: 4295d...c1d

Jeg har tidligere hatt så sterke panikkanfall at jeg forstodat folk kunne avslutte livet sitt. Jeg var bare 19år, men alikavel klarte jeg å overvinne panikkangsten, og den panikkangsten var ordentlig fæl. Idag har jeg 3 barn og er overtakknemlig for at det finnes folk å prate med ♡ 

#væråpen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, ISW skrev:

En ting jeg lenge har lurt på:

Hver gang en profilert person tar livet sitt (eksempelvis Avicii eller nå Ari Behn) dukker det opp en masse reklame for Mental Helse og andre hjelpetjenester, med oppfordring til å ta kontakt hvis man har det vanskelig. Det virker også stort sett som media prøver å dysse ned at noen har tatt livet sitt.

Jeg forstår ikke helt mekanismene rundt dette. Det er vel ikke noe nytt at selvmord eksisterer? Er det en slags mekanisme om at hvis Ari Behn gjorde det, så er det mer legitimt? Mennesker tar vel sine beslutninger ut fra hvordan de selv har det, og ikke ut fra hva andre gjør? 

På den tiden jeg hadde angst for denne problemstillingen opplevde jeg dette ubehagelig, men det er jo en helt annen diagnose og ikke risiko for selvmord? Det er vel neppe «oss» som er i målgruppen for dette? 

At flere begår selvmord pga ari har jeg vondt for å tro. Jeg tenker at det kan være slik om en i nære relasjoner dør,feks du mister ditt barn eller ektefelle og ønsker å være med de. Videre så er jeg sikker på at ari var bipolar,han hadde perioder med mye kreavitet og stor kapasitet samt perioder med dypt mørke. Jeg tror han som person ikke ville bry andre. Det er å svært hyklersk måten nå pressen snakker så varmt om han. En annen ting som også provoserer meg er utsagn og tanker om at selvmord er en egoistisk handling. Jeg har prøvd å ta det opp her før,men det er vel fy,uansett.Det å avslutte kan være en befrielse om livet over tid er mørkt,de som gjør dette er verken svakt eller ego. 

Endret av Hugo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden dette her, men jeg husker jeg hørte på Mette Rasmussen for noen år siden vedrørende unge menn og deres "lyn fra klar himmel"- selvmord. 

"Lyberg Rasmussen er i første omgang opptatt av følgende: Ikke alle som tar livet sitt, har en identifiserbar psykisk lidelse i forkant av selvmordet. Hun sier nyere australske og britiske studier indikerer at opp mot 40 prosent av alle selvmord kan være i denne kategorien. Denne kunnskapen må inkorporeres i forebyggingsarbeidet, mener hun."

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/8ExzA/jeg-tror-han-ble-rammet-av-en-bunnls-svart-tomhet

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, XbellaX skrev:

Litt på siden dette her, men jeg husker jeg hørte på Mette Rasmussen for noen år siden vedrørende unge menn og deres "lyn fra klar himmel"- selvmord. 

"Lyberg Rasmussen er i første omgang opptatt av følgende: Ikke alle som tar livet sitt, har en identifiserbar psykisk lidelse i forkant av selvmordet. Hun sier nyere australske og britiske studier indikerer at opp mot 40 prosent av alle selvmord kan være i denne kategorien. Denne kunnskapen må inkorporeres i forebyggingsarbeidet, mener hun."

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/8ExzA/jeg-tror-han-ble-rammet-av-en-bunnls-svart-tomhet

 

6 unge menn i aldersgruppen 20-30 år tar altså livet sitt hver måned her til lands. Det er helt forferdelig, og hva kan gjøres for å forebygge? Det er jo hver uke at det forsvinner 1-2 unge menn til selvmord! De som forsker på dette og som har mest kunnskap om dette, burde vel kunne komme med noen konstruktive og virksomme forslag til tiltak? 😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Visma skrev:

6 unge menn i aldersgruppen 20-30 år tar altså livet sitt hver måned her til lands. Det er helt forferdelig, og hva kan gjøres for å forebygge? Det er jo hver uke at det forsvinner 1-2 unge menn til selvmord! De som forsker på dette og som har mest kunnskap om dette, burde vel kunne komme med noen konstruktive og virksomme forslag til tiltak? 😢

For å være helt ærlig (og stille meg lagelig til for hogg fra meningsmotstandere): 

Jeg synes problemene mennesker har som i verste fall fører til selvmord er et langt større problem enn selvmord i seg selv. 

Hvis 500.000 mennesker i Norge sliter psykisk hvert år og 500 tar livet sitt, vil det på gruppenivå tilsvare at psykisk sykdom er like dødelig som influensa. Altså sjelden en livstruende sykdom. Men belastningen for den som lider er enormt mye verre (for enkelhets skyld har jeg ikke regnet med at alle selvmord ikke gjøres av psykisk syke og at psykisk syke kan dø av annet enn selvmord). 

Til sammenligning dør det vel 15.000 mennesker i året av hjerte/karsykdom alene. Det er 30 ganger flere. Unge mennesker får hjertestans og det er også grusomt. Hver halvtime får noen i Norge hjertestans. 

Jeg er egentlig tilbøyelig til å mene at selv om selvmord er en grusom ting, er det kanskje ikke forebygging av selvmord som bør være «endpoint» i målsetningen, men lindring og kurering av selve sykdommen som ødelegger livskvaliteten for så uendelig mange mennesker. Heldigvis er det slik at svært få mennesker dør av selvmord relativt til andre dødsårsaker, men veldig mange sliter psykisk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, ISW skrev:

For å være helt ærlig (og stille meg lagelig til for hogg fra meningsmotstandere): 

Jeg synes problemene mennesker har som i verste fall fører til selvmord er et langt større problem enn selvmord i seg selv. 

Hvis 500.000 mennesker i Norge sliter psykisk hvert år og 500 tar livet sitt, vil det på gruppenivå tilsvare at psykisk sykdom er like dødelig som influensa. Altså sjelden en livstruende sykdom. Men belastningen for den som lider er enormt mye verre (for enkelhets skyld har jeg ikke regnet med at alle selvmord ikke gjøres av psykisk syke og at psykisk syke kan dø av annet enn selvmord). 

Til sammenligning dør det vel 15.000 mennesker i året av hjerte/karsykdom alene. Det er 30 ganger flere. Unge mennesker får hjertestans og det er også grusomt. Hver halvtime får noen i Norge hjertestans. 

Jeg er egentlig tilbøyelig til å mene at selv om selvmord er en grusom ting, er det kanskje ikke forebygging av selvmord som bør være «endpoint» i målsetningen, men lindring og kurering av selve sykdommen som ødelegger livskvaliteten for så uendelig mange mennesker. Heldigvis er det slik at svært få mennesker dør av selvmord relativt til andre dødsårsaker, men veldig mange sliter psykisk.

 

Tror jeg forstår hva du mener. Man vil nok finne høyere dødstall pr. måned av andre årsaker enn selvmord, gjeldende for alle aldersgrupper. Men jeg synes at det er så trist at det i gjennomsnitt er 6 unge mennesker (aldersgruppe 20-30 år, og kun menn) som hver måned finner livet så vanskelig å leve at de tar livet sitt. For de etterlatte er det kanskje verre å miste noen til selvmord enn å miste noen til somatisk sykdom og komplikasjoner ifm somatiske sykdommer. Men jeg vet jo ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, ISW skrev:

For å være helt ærlig (og stille meg lagelig til for hogg fra meningsmotstandere): 

Jeg synes problemene mennesker har som i verste fall fører til selvmord er et langt større problem enn selvmord i seg selv. 

Hvis 500.000 mennesker i Norge sliter psykisk hvert år og 500 tar livet sitt, vil det på gruppenivå tilsvare at psykisk sykdom er like dødelig som influensa. Altså sjelden en livstruende sykdom. Men belastningen for den som lider er enormt mye verre (for enkelhets skyld har jeg ikke regnet med at alle selvmord ikke gjøres av psykisk syke og at psykisk syke kan dø av annet enn selvmord). 

Til sammenligning dør det vel 15.000 mennesker i året av hjerte/karsykdom alene. Det er 30 ganger flere. Unge mennesker får hjertestans og det er også grusomt. Hver halvtime får noen i Norge hjertestans. 

Jeg er egentlig tilbøyelig til å mene at selv om selvmord er en grusom ting, er det kanskje ikke forebygging av selvmord som bør være «endpoint» i målsetningen, men lindring og kurering av selve sykdommen som ødelegger livskvaliteten for så uendelig mange mennesker. Heldigvis er det slik at svært få mennesker dør av selvmord relativt til andre dødsårsaker, men veldig mange sliter psykisk.

 

Det dør 3-4 ganger så mange i selvmord som i trafikken. Vi har en nullvisjon i trafikken om null døde. Men hva med selvmord? Alvorlig syke står i kø for å få psykologhjelp.

Anonymkode: 7b88f...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ISW skrev:

For å være helt ærlig (og stille meg lagelig til for hogg fra meningsmotstandere): 

Jeg synes problemene mennesker har som i verste fall fører til selvmord er et langt større problem enn selvmord i seg selv. 

Hvis 500.000 mennesker i Norge sliter psykisk hvert år og 500 tar livet sitt, vil det på gruppenivå tilsvare at psykisk sykdom er like dødelig som influensa. Altså sjelden en livstruende sykdom. Men belastningen for den som lider er enormt mye verre (for enkelhets skyld har jeg ikke regnet med at alle selvmord ikke gjøres av psykisk syke og at psykisk syke kan dø av annet enn selvmord). 

Til sammenligning dør det vel 15.000 mennesker i året av hjerte/karsykdom alene. Det er 30 ganger flere. Unge mennesker får hjertestans og det er også grusomt. Hver halvtime får noen i Norge hjertestans. 

Jeg er egentlig tilbøyelig til å mene at selv om selvmord er en grusom ting, er det kanskje ikke forebygging av selvmord som bør være «endpoint» i målsetningen, men lindring og kurering av selve sykdommen som ødelegger livskvaliteten for så uendelig mange mennesker. Heldigvis er det slik at svært få mennesker dør av selvmord relativt til andre dødsårsaker, men veldig mange sliter psykisk.

 

Jeg synes det er oppløftende at noen kan og tørr å se dette fra en annen vinkel enn den tradisjonelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da må jeg igjen innse at jeg ikke skjønner en dritt av noenting, og at jeg med fordel kan legge alle forsøk på å forstå ting og å komme med innspill på hylla. Sånn er det gjerne for oss tapere. 😂 (Ja, jeg ler fordi det ser bedre ut med latter-smiley enn gråte-smiley, hehe)

Føler alt går til helvete igjen. Og det etter at jeg har proklamert til flere her at jeg er blitt så stabil og fin. Det må være noe magisk/overnaturlig ved dette. 

Nå tar jeg pause. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
4 minutter siden, Visma skrev:

Vel, da må jeg igjen innse at jeg ikke skjønner en dritt av noenting, og at jeg med fordel kan legge alle forsøk på å forstå ting og å komme med innspill på hylla. Sånn er det gjerne for oss tapere. 😂 (Ja, jeg ler fordi det ser bedre ut med latter-smiley enn gråte-smiley, hehe)

Føler alt går til helvete igjen. Og det etter at jeg har proklamert til flere her at jeg er blitt så stabil og fin. Det må være noe magisk/overnaturlig ved dette. 

Nå tar jeg pause. 

Hvordan kom du frem til en sånn konklusjon? Fordi noen på Internett så ting fra en annen litt annen vinkel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, ISW skrev:

For å være helt ærlig (og stille meg lagelig til for hogg fra meningsmotstandere): 

Jeg synes problemene mennesker har som i verste fall fører til selvmord er et langt større problem enn selvmord i seg selv. 

Hvis 500.000 mennesker i Norge sliter psykisk hvert år og 500 tar livet sitt, vil det på gruppenivå tilsvare at psykisk sykdom er like dødelig som influensa. Altså sjelden en livstruende sykdom. Men belastningen for den som lider er enormt mye verre (for enkelhets skyld har jeg ikke regnet med at alle selvmord ikke gjøres av psykisk syke og at psykisk syke kan dø av annet enn selvmord). 

Til sammenligning dør det vel 15.000 mennesker i året av hjerte/karsykdom alene. Det er 30 ganger flere. Unge mennesker får hjertestans og det er også grusomt. Hver halvtime får noen i Norge hjertestans. 

Jeg er egentlig tilbøyelig til å mene at selv om selvmord er en grusom ting, er det kanskje ikke forebygging av selvmord som bør være «endpoint» i målsetningen, men lindring og kurering av selve sykdommen som ødelegger livskvaliteten for så uendelig mange mennesker. Heldigvis er det slik at svært få mennesker dør av selvmord relativt til andre dødsårsaker, men veldig mange sliter psykisk.

 

Bruker du samme retorikk når det gjelder somatisk sykdom tipper jeg du kommer frem til at det dør langt færre av dette sett under ett, enn av selvmord. Man kan vel ikke skjære alle psykiske sykdommer under en kam, men dra frem en fysisk sykdom det dør mange av? 

Anonymkode: 7f400...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bruker du samme retorikk når det gjelder somatisk sykdom tipper jeg du kommer frem til at det dør langt færre av dette sett under ett, enn av selvmord. Man kan vel ikke skjære alle psykiske sykdommer under en kam, men dra frem en fysisk sykdom det dør mange av? 

Anonymkode: 7f400...137

Og hvis 6 unge menn i alderen 20-30 år døde av hjertestans hver måned så kan du banne på at det hadde blitt satt inn enorme ressurser på forskning og forebygging slik at dette tok slutt. 

Anonymkode: 8f964...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Gargamel skrev:

Hvordan kom du frem til en sånn konklusjon? Fordi noen på Internett så ting fra en annen litt annen vinkel? 

Neida, jeg får bare anfall av så dårlig selvtillit/selvbilde/selvfølelse (aner ikke forskjellen), at jeg da i disse anfallene mister all tro på meg selv og mener og føler at jeg bare kommer med usammenhengende tull uten relevans til problemstillingen. At jeg misforstår fordi jeg ikke har skjønt hva temaet i tråden handler om, og svarer dumt ut i fra det.

Og det er flaut. Så flaut at jeg da synes at det beste er å ta en pause og trekke meg vekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
1 time siden, Visma skrev:

Neida, jeg får bare anfall av så dårlig selvtillit/selvbilde/selvfølelse (aner ikke forskjellen), at jeg da i disse anfallene mister all tro på meg selv og mener og føler at jeg bare kommer med usammenhengende tull uten relevans til problemstillingen. At jeg misforstår fordi jeg ikke har skjønt hva temaet i tråden handler om, og svarer dumt ut i fra det.

Og det er flaut. Så flaut at jeg da synes at det beste er å ta en pause og trekke meg vekk. 

Ok. Da skjønner jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.12.2019 den 17.37, ISW skrev:

Hmm. Da skjønner jeg litt mer.

Det er kanskje mange ulike former for suicidalitet. Jeg tenker jo at for en del er suicidalitet en rasjonell sak (f.eks hvis du har ALS), og da skulle jeg ikke tro at andres handlinger skulle ha noen betydning fra eller til. Forsåvidt heller ikke hvis det har en objektiv grunn (f.eks en akutt krise). Men er det egentlig vanlig at noen tar livet sitt som følge av psykisk sykdom alene (f.eks depresjon)? Jeg trodde det så godt som alltid lå et nokså konkret motiv til grunn? 

 

Anonymkode: 16a4e...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎26‎.‎12‎.‎2019 den 17.37, ISW skrev:

Men er det egentlig vanlig at noen tar livet sitt som følge av psykisk sykdom alene (f.eks depresjon)? Jeg trodde det så godt som alltid lå et nokså konkret motiv til grunn? 

En regner med at ca 70-80% av alle selvmord skyldes affektiv lidelse (både bipolar og unipolar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kupton skrev:

En regner med at ca 70-80% av alle selvmord skyldes affektiv lidelse (både bipolar og unipolar).

Affekt betyr jo følelser. Affektiv lidelse må jo da bety sykdom i følelsene? 

Anonymkode: 8f964...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...