Gå til innhold

Har du akseptert sykdom/helsen din slik den er eller "kjemper" du stadig mot endring/utvikling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må si at for meg er det utrolig vanskelig å akseptere at jeg har en psykisk lidelse(r). Hadde hadde brukne armer tenker jeg at jeg hadde akseptert tilstanden bedre. Uansett. Jeg tar medisiner hver dag og oppsøker terapi. Vil si at jeg kjemper mot tilfriskning/symptomreduksjon. Hva med deg?

Anonymkode: dac6b...924

Videoannonse
Annonse
FjellOgDalar
Skrevet

Jeg hadde ikke kommet noen vei uten ønske om utvikling. Det er vanskelig å få til om man ikke aksepterer sårbarheter man må ta hensyn til. 

stjernestøv
Skrevet

Aksepterer ikke psykose og vet jeg har ikke det nå og jeg har ikke så mange åndelige opplevelser de kaller hallusinasjoner, langt ifra og ikke vet jeg hvorfor :) 

emilie321
Skrevet
FjellOgDalar skrev (3 timer siden):

Jeg hadde ikke kommet noen vei uten ønske om utvikling. Det er vanskelig å få til om man ikke aksepterer sårbarheter man må ta hensyn til. 

Hadde heller ikke kommet noen vei uten å ønske og bli bedre. Samtidig så sammenligner jeg meg altfor ofte med friske/friskere og da kommer jeg til kort. Blir da lei meg fordi jeg greier så lite før jeg blir helt kaputt. Skjønner jo at jeg er syk/har en psykisk lidelse, men samtidig så sliter jeg mye med skamfølelse over å greie så lite, at jeg ikke bare greier å ta meg sammen. 

stjernestøv
Skrevet
emilie321 skrev (35 minutter siden):

men samtidig så sliter jeg mye med skamfølelse over å greie så lite,

Ja den er lei, vi må bygge oss opp og helst akseptere at vi er der vi er nå. 

emilie321
Skrevet
stjernestøv skrev (52 minutter siden):

Ja den er lei, vi må bygge oss opp og helst akseptere at vi er der vi er nå. 

Ja, men vet ikke helt hvordan...   Prøver og prøver, men mulig jeg gjør det på feil måte.

stjernestøv
Skrevet
emilie321 skrev (1 minutt siden):

Ja, men vet ikke helt hvordan...   Prøver og prøver, men mulig jeg gjør det på feil måte.

Det er bra du prøver og det gjør jeg og, ting tar tid og vi kan ikke fikse ting over natta. Vi må øve oss på å akseptere og det må vi gjøre hver dag, og så må vi utfordre oss selv litt hver dag og tenke at det er godt nok. Vi må ikke sammenligne oss med andre for vi har alle vår vei å gå her i livet, ingen vei er lik. 

emilie321
Skrevet
stjernestøv skrev (3 minutter siden):

Det er bra du prøver og det gjør jeg og, ting tar tid og vi kan ikke fikse ting over natta. Vi må øve oss på å akseptere og det må vi gjøre hver dag, og så må vi utfordre oss selv litt hver dag og tenke at det er godt nok. Vi må ikke sammenligne oss med andre for vi har alle vår vei å gå her i livet, ingen vei er lik. 

Vet jeg ikke skal sammenligne meg med andre, men gjør det allikevel. Har dog blitt noe bedre med det.  Ja, må prøve og prøve, ellers blir jo bare ting verre igjen.

stjernestøv
Skrevet
emilie321 skrev (2 minutter siden):

Vet jeg ikke skal sammenligne meg med andre, men gjør det allikevel. Har dog blitt noe bedre med det.  Ja, må prøve og prøve, ellers blir jo bare ting verre igjen.

Ok, det er ikke bra for du har jo ditt liv og de har sitt. Bra det har blitt noe bedre da, da går det fremover. 

AnonymBruker
Skrevet
emilie321 skrev (4 minutter siden):

Jeg jobber med det samme. Har alltid sett på meg selv som underordnet andre. Prøver å endre tankegangen til at jeg er ok som jeg er.

emilie321
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg jobber med det samme. Har alltid sett på meg selv som underordnet andre. Prøver å endre tankegangen til at jeg er ok som jeg er.

Samme her. 

AnonymBruker
Skrevet
emilie321 skrev (1 minutt siden):

Samme her. 

Bra 💚 har du fått hjelp av en terapeut til å styrke og utvikle deg?

emilie321
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bra 💚 har du fått hjelp av en terapeut til å styrke og utvikle deg?

Ja, men tydeligvis ikke nok

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg vil se det fra sjelens perspektiv og da er alle like mye verdt, vi har alle et lys inni oss og det er det samme. Det er som den der sangen om at vi er forskjellig men det er utenpå, inni er vi like. Kroppen og identiteten som følger med den er ikke virkeligheten tror jeg, vårt sanne jeg er jo sjelen og det er noe alle har. 

AnonymBruker
Skrevet
emilie321 skrev (9 minutter siden):

Ja, men tydeligvis ikke nok

Mulig at det er en livslang øvelse? Jeg er i 40-årene og har tenkt negativt om meg selv hele livet. Dermed tenker jeg at det likelang tur å snu? Eller?

emilie321
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mulig at det er en livslang øvelse? Jeg er i 40-årene og har tenkt negativt om meg selv hele livet. Dermed tenker jeg at det likelang tur å snu? Eller?

Ja, det er nok en livslang øvelse. Det ble prentet inn i meg som barn at jeg ikke var god nok eller gjorde noe godt nok og det sitter hardt i.  Men vi kan ikke gi opp, da har vi tapt. 

Skrevet

Jeg har akseptert det. Passer på å gjøre ting som holder med stabil. Har et håp om enda litt bedring.

Worrisome_plenty
Skrevet

Det har vart så lenge at jeg må bare akseptere det.. hadde jo prodromalfase fra 16 års alderen. Jeg har levd lengre med sumykdommen enn uten. Selv om jeg hadde noen gode år i 20 årene.

AnonymBruker
Skrevet
emilie321 skrev (22 minutter siden):

Ja, det er nok en livslang øvelse. Det ble prentet inn i meg som barn at jeg ikke var god nok eller gjorde noe godt nok og det sitter hardt i.  Men vi kan ikke gi opp, da har vi tapt. 

Så vondt å høre. Ingen har vært slem mot meg, men jeg har alltid hatt lav selvfølelse. Vi gir aldri opp.

emilie321
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så vondt å høre. Ingen har vært slem mot meg, men jeg har alltid hatt lav selvfølelse. Vi gir aldri opp.

Håper du kommer deg ovenpå.   Jeg har det iallefall bedre nå enn tidligere. Nope, vi må stå på og ikke gi opp. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...