Gå til innhold

barnetillegg

Anbefalte innlegg

Gjest forvirret

Hei. Jeg har vært på yrkesrettet attføring i 2001 og 2002. På denne tiden har jeg ikke fått forsørgertillegg. I januar dette året ser jeg på aetat sine sider at du har krav på barnetillegg på kr 17 pr barn pr dag. (nytt pr. 1 januar 2002)Jeg satte fram krav om dette på trygdekontoret via aetat men trygdekontoret sa jeg ikke hadde rett på barnetillegg pga av min manns inntekt. Stemmer dette? Hvorfor står det at du har rett på barnetillegg når du likevel ikke får det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45238-barnetillegg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest forvirret

fordi du hører inn under overgangsreglene, som sier at du skal ha det samme som du hadde før nyttår.

Vil det si at alle som er på yrkesrettet attføring før 1 januar 2002 mister retten på barnetillegg? Hvorfor skal vi som jobber bli trekt i attføring da? siden det er ny lov pr 1 januar 2002? Og videre hvor lenge skal den regelen bli stående at vi skal bli trekt fra time 1 vi jobber? Det er umulig å komme seg ut av dette systemet og ingen som kan svare fornuftig på spm jeg har. Kan du svare t.d hva som vil skje med en person som er på yrkesrettet attføring og som ikke får jobb etter tiltak? havner jeg på arbeidsledighetstrygd blir jeg uføretrygdet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45238-barnetillegg/#findComment-171650
Del på andre sider

Irene Grøneng

Vil det si at alle som er på yrkesrettet attføring før 1 januar 2002 mister retten på barnetillegg? Hvorfor skal vi som jobber bli trekt i attføring da? siden det er ny lov pr 1 januar 2002? Og videre hvor lenge skal den regelen bli stående at vi skal bli trekt fra time 1 vi jobber? Det er umulig å komme seg ut av dette systemet og ingen som kan svare fornuftig på spm jeg har. Kan du svare t.d hva som vil skje med en person som er på yrkesrettet attføring og som ikke får jobb etter tiltak? havner jeg på arbeidsledighetstrygd blir jeg uføretrygdet?

De som hører under overgangsreglene får beholde ytelsen de hadde før nyttår ut attføringsperioden. (Jeg blir derfor en smule overrasket når jeg hører om flere som får så mye mindre etter nyttår - det må vel da ha skjedd noe feil?).

Fullt barnetillegg før nyttår var kr 25 680 pr barn pr år, etter de nye reglene er det kr 17 pr barn pr dag (dvs kr 4 250 pr barn pr år).

Dersom du før nyttår fikk barnetilegg etter de gamle reglene får du ikke barnetillegg for samme barn etter nyttår etter de nye reglene (da blir det jo "dobbelt").

Dersom du hadde stønad til hush.utgifter før nyttår får du beholde denne frem til max 31.12.2002, men du kunne i januar velge om du heller ville ha barnetilsynstillegg (støtte til barnepass).

Barnetillegg og barnetilsynstillegg er altså to forskjellige ting. Barnetilsynstillegget utgjør kr 76 pr dag for første barn og kr 38 for øvrige barn som trenger tilsyn.

Det regnes 5 dager pr uke, 250 dager pr år.

Valgte du å bytte kan du ikke angre.

Dersom du kunne tjene inntil 1/2 G pr år før nyttår, kan du jobbe inntil 4 timer pr uke frem til 31.mai uten å bli trekt. Blir du likevel trekt fra 1.time må du absolutt ta en prat med Aetat!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45238-barnetillegg/#findComment-171749
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...