Gå til innhold

Såg dere talen til dattera til Ari?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 minutt siden, laban skrev:

Statskirken (i hvert fall her på østlandet) har blitt veldig tolerant når det gjelder "private" seremonier som bryllup og begravelser. Når familiemedlemmer ønsker å si noe, blir det ikke sensurert på forhånd - det er omvendt:  Nærmeste familie får lese gjennom og korrigere minneordet presten setter sammen etter samtalen med de pårørende. Altså ikke de religiøse ritualene, men det som handler om avdøde. De pårørende får snakke helt fritt.

Jeg vet at kirken i Oslo har vært åsted for både bryllup med Star Wars-tema og begravelser med avspilling av CDer som er meget fjernt fra kirkemusikk. Den siste begravelsen jeg var i, ble innledet med at en solist framførte en DDE-sang. 

Presten i min mors begravelse fortalte meg at han liker humor i kirka fordi det letter stemningen. Han kunne fortelle at en avdød var fotballfan av et lag og at avdøde ønsket fotballflagget over kista - men uka før hadde laget tapt en viktig kamp slik at avdøde ombestemte seg og heller ville ha sørgebånd over kista (og slik ble det). 

Anonymkode: 582dc...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, laban skrev:

For meg, som verken har lett for å gråte eller er spesielt interessert i de kongelige eller andre kjendiser, var det et høydepunkt da Aris bror sa noe om at de to brødrene fra nå av måtte holde kontakten på et annet plan: "Jeg er litt nybegynner på dette, men jeg kjenner noen som sikkert kan gi råd". Eller noe sånt - fritt etter hukommelsen.

Ikke tolk dette som manglende respekt for de etterlatte. Jeg har all mulig sympati for Maud A., søstrene og den øvrige familien, som må leve med disse minnene hver eneste jul resten av livet.

enig , det var en varm humor og likevel mye respekt i det som ble sagt av broren  🙂 

Anonymkode: ec06b...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
36 minutter siden, laban skrev:

Statskirken (i hvert fall her på østlandet) har blitt veldig tolerant når det gjelder "private" seremonier som bryllup og begravelser. Når familiemedlemmer ønsker å si noe, blir det ikke sensurert på forhånd - det er omvendt:  Nærmeste familie får lese gjennom og korrigere minneordet presten setter sammen etter samtalen med de pårørende. Altså ikke de religiøse ritualene, men det som handler om avdøde. De pårørende får snakke helt fritt.

Jeg vet at kirken i Oslo har vært åsted for både bryllup med Star Wars-tema og begravelser med avspilling av CDer som er meget fjernt fra kirkemusikk. Den siste begravelsen jeg var i, ble innledet med at en solist framførte en DDE-sang. 

Da er det nok friere der enn her tror jeg, her er de skeptisk til bruk av cd. Husker ikke helt hvorfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, laban skrev:

Statskirken (i hvert fall her på østlandet) har blitt veldig tolerant når det gjelder "private" seremonier som bryllup og begravelser. Når familiemedlemmer ønsker å si noe, blir det ikke sensurert på forhånd - det er omvendt:  Nærmeste familie får lese gjennom og korrigere minneordet presten setter sammen etter samtalen med de pårørende. Altså ikke de religiøse ritualene, men det som handler om avdøde. De pårørende får snakke helt fritt.

Jeg vet at kirken i Oslo har vært åsted for både bryllup med Star Wars-tema og begravelser med avspilling av CDer som er meget fjernt fra kirkemusikk. Den siste begravelsen jeg var i, ble innledet med at en solist framførte en DDE-sang. 

Jeg tror det fortsatt er slik at dersom det er en organist med i begravelsen, så er det vedkommende - og ikke presten - som til syvende og sist godkjenner musikken. Presten i min manns begravelse foreslo at vi skulle droppe organisten, slik at vi selv fritt kunne velge musikken. Vi spilte musikk av Blood, Sweat & Tears, Genesis og Procul Harem.  Den ansatte fra begravelsesbyrået surna og forlot kirken under seremonien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, frosken skrev:

Jeg tror det fortsatt er slik at dersom det er en organist med i begravelsen, så er det vedkommende - og ikke presten - som til syvende og sist godkjenner musikken

Prest / organist er visst på topp mht. konflikt på arbeidsplasser. Jeg har heldigvis bare erfaringer fra menigheter der denne konflikten er ikke-eksisterende.

23 minutter siden, frosken skrev:

Den ansatte fra begravelsesbyrået surna og forlot kirken under seremonien..

Den var ny for meg. Byrået skal være usynlige tjenere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, laban skrev:

Prest / organist er visst på topp mht. konflikt på arbeidsplasser. Jeg har heldigvis bare erfaringer fra menigheter der denne konflikten er ikke-eksisterende.

Den var ny for meg. Byrået skal være usynlige tjenere.

Ja, ledelsen for byrået beklaget veldig og lot være å fakturere noe som helst til meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble helt ødelagt av den talen der. Så mange følelser samtidig, og jeg kjenner sjelden på følelser. Både håpløshet og håp samtidig. Fortvilelse og inspirasjon. Maktesløshet og motivasjon. Men mest av alt smerte. Jeg kjente sånn på smerten hennes at jeg tenkte at dette takler jeg ikke. Ble liggende i senga hele dagen, for var så utslitt av sorg på vegne av alle pårørende i dette landet, som opplever denne sorgen hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Men jeg håper ikke han bare fikk alternativ behandling 😢

Hvis han fikk konvensjonell behandling hjalp jo ikke det heller.

"Annenhver dag tar i snitt en pasient i psykisk helsevern sitt eget liv. Det er langt flere enn fagfolk fryktet. Forskeren som har funnet tallene kaller dem «vanvittige»."
https://www.nrk.no/dokumentar/xl/_-vanvittig-hoye-selvmordstall-1.13999083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 timer siden, Villemo70 skrev:

Hvis han fikk konvensjonell behandling hjalp jo ikke det heller.

"Annenhver dag tar i snitt en pasient i psykisk helsevern sitt eget liv. Det er langt flere enn fagfolk fryktet. Forskeren som har funnet tallene kaller dem «vanvittige»."
https://www.nrk.no/dokumentar/xl/_-vanvittig-hoye-selvmordstall-1.13999083

Det er sant, men jeg synes bare det er ekstra tragisk hvis medisiner ikke en gang ble forsøkt. 

Men får ikke tro det var slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thebutterfly
På 3.1.2020 den 18.09, stjernestøv skrev:

Ja likte de talene godt jeg også,Ari var en fin fyr han som mange var glad i ❤️ 

Det er sant ❤️. Er glad for å se at han har tre flotte barn etter seg. Han var en så flott pen, og virket som en hyggelig mann. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
7 minutter siden, Thebutterfly skrev:

Det er sant ❤️. Er glad for å se at han har tre flotte barn etter seg. Han var en så flott pen, og virket som en hyggelig mann. 

Virket som han godtok folk som det var, og det er en fin egenskap ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Virket som han godtok folk som det var, og det er en fin egenskap ❤️ 

Helt enig ❤. 

Jeg synes at det var godt å se Martha Lovise stå ved datterens side mens hun talte. Og at hele kongefamilien stillte opp. Og flott av prins av Sverige å stille opp. Og alle de andre. Det var godt å se. 

Jeg synes dette var et tragisk dødsfall men det får meg til å tenke over hvor viktig det er å ikke dømme noen. Det var jo mye skriverier om Martha sitt kjærlighetsliv og hva vi synes om det. Vi leser så mye men vi vet ikke hva som er fakta. Det kan ikke være lett å være kongelig eller kjendis. Det fikk Ari også erfare. Jeg kan enda ikke fatte at Ari er borte. Det er så trist. Men får tenke at han har det ikke vondt nå. Og håpe på at selvmordstatistikken snur. Og at folk kan se andre utveier enn å ta sitt liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#den følelsen# når du oppfatter datteren på 16 som mer jordet enn sine foreldre. Hun var klar og direkte, ikke svevende. (Forøvrig en hjerteskjærende tale, og tårene mine rant i ett sett).

Men det at alle hyller Ari så voldsomt... Han var nok en snill og flott mann, for all del. Men for de som ikke bodde med ham 24/7 er det umulig å vite hvordan han kunne være. Han var nok snill og god mot dem også, men det er de som bodde med ham som så alle sidene ved ham. MA sa det selv; at det var vanskelig for "oss barna" at faren var psykisk syk og hadde sine mørke stunder. (Ikke ordrett da, men noe lignende). Og hva med Märtha? Jeg synes det har vært mye av negativt fokus på henne. Hun står nesten igjen som den store, stygge ulven etter samlivsbruddet som Ari tok så tungt. Særlig nå etter at hun fant kjærligheten på nytt. Men hun har ikke mulighet for å snakke offentlig om hvordan det var for henne å leve med en psykisk syk mann. Det må nok ha vært veldig tungt, og jeg synes så synd på henne nå i disse dager. Under overflaten er det nok mange som bebreider henne for at det gikk som det gikk med Ari. Så jeg vil nesten oppfordre folk til å tenke på Märtha og hvordan det var og er å være henne. Det er ikke lett å leve med en som er kronisk syk, enten det er psykisk eller fysisk. Det vet jeg faktisk ganske mye om, siden det er begge deler i mitt ekteskap hvor vi har hver våre alvorlige sykdommer og utfordringer. 

 

 

Endret av Visma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 minutter siden, Thebutterfly skrev:

Helt enig ❤. 

Jeg synes at det var godt å se Martha Lovise stå ved datterens side mens hun talte. Og at hele kongefamilien stillte opp. Og flott av prins av Sverige å stille opp. Og alle de andre. Det var godt å se. 

Jeg synes dette var et tragisk dødsfall men det får meg til å tenke over hvor viktig det er å ikke dømme noen. Det var jo mye skriverier om Martha sitt kjærlighetsliv og hva vi synes om det. Vi leser så mye men vi vet ikke hva som er fakta. Det kan ikke være lett å være kongelig eller kjendis. Det fikk Ari også erfare. Jeg kan enda ikke fatte at Ari er borte. Det er så trist. Men får tenke at han har det ikke vondt nå. Og håpe på at selvmordstatistikken snur. Og at folk kan se andre utveier enn å ta sitt liv. 

Ja fint at alle stilte opp ❤️ 

Ja det er viktig å akseptere hverandre som vi er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
18 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja fint at alle stilte opp ❤️ 

Ja det er viktig å akseptere hverandre som vi er. 

Jeg synes det var flott og enestående av hele kongefamilien å stille opp i hennes eks sin bisettelse. Veldig fint. Men jeg er sikker på at Martha betydde noe helt spesiellt for Ari.  Derfor var det velfortjent at de stillte opp. De var et vakkert par. Men ingen kan klandres for en skilsmisse.

Jeg har lest at årene etter skilsmissen ble tunge for Ari. Har selv opplevd samlivsbrudd og vet hvor mørkt alt kan føles i den forbindelse. Og har man andre problemer på toppen så er det lettere for at det topper seg.  Tror det er mest det som gjør at det kan toppe seg hos noen. Andre problemer i seg selv som dårlig selvfølelse / skyldsfølelser/ skam / selvforakt osv. Det fins ingen tidsfrist på sorg. Noen tar det tid men det hjelper å akseptere sorgen og ta tiden til hjelp, tror jeg etter egne erfaringer. De aller fleste klarer å jobbe seg ut av tunge ting heldigvis.

Viktig å styrke psykratri og forståelse for folk som sliter. Kanskje Norge lærte litt etter dette. ❤️

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...