Gå til innhold

Kan det bli krig nå?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Det er ingen ting så som tyder på at det blir krig i Norge i alle fall. Jeg har mest tro på at det ikke blir noen stor krig i det hele tatt.  Hvis det blir krig blir det noe i nærheten av den andre Gulfkrigen. 

Nå har Trump en  gylden anledning til å innfri valgløftet og trekke seg helt ut Irak. Så får de ta ansvar for sin egen fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv hvor gale lederne i USA og Iran er, så er det nok ingen som tyr til atomvåpen. Selv om Iran nå har trukket seg ut av avtalen, så tror jeg ikke at de er så sinnsyke at de starter atomkrig. Men man kan jo aldri vite..

Anonymkode: 19111...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
6 minutter siden, Gargamel skrev:

Det er ingen ting så som tyder på at det blir krig i Norge i alle fall. Jeg har mest tro på at det ikke blir noen stor krig i det hele tatt.  Hvis det blir krig blir det noe i nærheten av den andre Gulfkrigen. 

Nå har Trump en  gylden anledning til å innfri valgløftet og trekke seg helt ut Irak. Så får de ta ansvar for sin egen fremtid.

Håper du har rett, forstår ikke hvorfor de skal styre sånn på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv hvor gale lederne i USA og Iran er, så er det nok ingen som tyr til atomvåpen. Selv om Iran nå har trukket seg ut av avtalen, så tror jeg ikke at de er så sinnsyke at de starter atomkrig. Men man kan jo aldri vite..

Anonymkode: 19111...81a

Får ikke håpe de tyr til atomvåpen nei, de er jo sinnsyke folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worrisome Plenty
40 minutter siden, stjernestøv skrev:

Håper du har rett, forstår ikke hvorfor de skal styre sånn på. 

Det kalles religion og fanatisme. Det går folk rundt ennå i 2020 og tror de blidgjør Jehovah eller Allah ved å drepe de vantro som har krenket deres tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Regjeringa der nede har satt en pris på Donald Trumphs hode, men har uttrykt seg at det er han de har noe imot, ikke det amerikanske folket, så har liten tro på krig nå.

Anonymkode: 6c48e...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regjeringa der nede har satt en pris på Donald Trumphs hode, men har uttrykt seg at det er han de har noe imot, ikke det amerikanske folket, så har liten tro på krig nå.

Anonymkode: 6c48e...f54

Det er bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, stjernestøv skrev:

Det er jo endel folk som skriver om det. Bare de ikke sender en atombombe, da blir vi jo alle berørt. 

Ja nå kan det nok bli krig, men lite tyder på at Norge blir involvert i form av direkte angrep. Som alltid når USA er part er imidlertid Norge forpliktet å delta som NATO-alliert, så vi vil nok også denne gangen fort måtte sende sikkerhetsstyrker.

Jeg tror nok det kommende tiåret blir preget av økende spenning mellom øst og vest igjen, og jeg liker utviklingen dårlig. De er skjøre de internasjonale avtalene som har fungert stabiliserende de fem-seks siste tiårene, og feks liker jeg dårlig at Iran nå bryter atomlagringsavtalen.

Det er i denne sammenhengen jeg har sett med bekymring på Trumph. Hans matcho og lite sensitive framtreden oppfattes provoserende, og skaper fiendtlige grunnholdninger som utfordrer sameksistens mellom land med svært ulik ideologi og religion. Det har på kort tid vokst fram en skummel og kontraproduktiv «dere begynte, vi bare tar igjen»-retorikk. 

I Norge vil vi først og fremst merke dette (og klimaendringer) via mer sårbar økonomi. Større usikkerhet og et mer uforutsigbart marked fører til høyere priser, og jeg har selv allerede rukket å tenke at jeg skal redusere på pensjonssparing og heller kvitte meg med boliggjeld framover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
5 minutter siden, Kayia skrev:

Ja nå kan det nok bli krig, men lite tyder på at Norge blir involvert i form av direkte angrep. Som alltid når USA er part er imidlertid Norge forpliktet å delta som NATO-alliert, så vi vil nok også denne gangen fort måtte sende sikkerhetsstyrker.

Jeg tror nok det kommende tiåret blir preget av økende spenning mellom øst og vest igjen, og jeg liker utviklingen dårlig. De er skjøre de internasjonale avtalene som har fungert stabiliserende de fem-seks siste tiårene, og feks liker jeg dårlig at Iran nå bryter atomlagringsavtalen.

Det er i denne sammenhengen jeg har sett med bekymring på Trumph. Hans matcho og lite sensitive framtreden oppfattes provoserende, og skaper fiendtlige grunnholdninger som utfordrer sameksistens mellom land med svært ulik ideologi og religion. Det har på kort tid vokst fram en skummel og kontraproduktiv «dere begynte, vi bare tar igjen»-retorikk. 

I Norge vil vi først og fremst merke dette (og klimaendringer) via mer sårbar økonomi. Større usikkerhet og et mer uforutsigbart marked fører til høyere priser, og jeg har selv allerede rukket å tenke at jeg skal redusere på pensjonssparing og heller kvitte meg med boliggjeld framover. 

Ja er enig i at det er en skummel utvikling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Kayia skrev:

Ja nå kan det nok bli krig, men lite tyder på at Norge blir involvert i form av direkte angrep. Som alltid når USA er part er imidlertid Norge forpliktet å delta som NATO-alliert, så vi vil nok også denne gangen fort måtte sende sikkerhetsstyrker.

Jeg tror nok det kommende tiåret blir preget av økende spenning mellom øst og vest igjen, og jeg liker utviklingen dårlig. De er skjøre de internasjonale avtalene som har fungert stabiliserende de fem-seks siste tiårene, og feks liker jeg dårlig at Iran nå bryter atomlagringsavtalen.

Det er i denne sammenhengen jeg har sett med bekymring på Trumph. Hans matcho og lite sensitive framtreden oppfattes provoserende, og skaper fiendtlige grunnholdninger som utfordrer sameksistens mellom land med svært ulik ideologi og religion. Det har på kort tid vokst fram en skummel og kontraproduktiv «dere begynte, vi bare tar igjen»-retorikk. 

I Norge vil vi først og fremst merke dette (og klimaendringer) via mer sårbar økonomi. Større usikkerhet og et mer uforutsigbart marked fører til høyere priser, og jeg har selv allerede rukket å tenke at jeg skal redusere på pensjonssparing og heller kvitte meg med boliggjeld framover. 

Ja men vi klarte oss i gamledager og. Og folk i mindre velstående land klarer faktisk å være glade de også. 

Anonymkode: 556b1...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja men vi klarte oss i gamledager og. Og folk i mindre velstående land klarer faktisk å være glade de også. 

Anonymkode: 556b1...717

Ja absolutt. Jeg tror ikke nødvendigvis storsamfunnet trenger å bli hardt rammet jeg heller, men siden forskjellene øker parallelt med denne uroen tror jeg at en tilspissing vil kunne gjøre det ennå mer vrient å leve med sårbarhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 5.1.2020 den 19.02, stjernestøv skrev:

Det er jo endel folk som skriver om det. Bare de ikke sender en atombombe, da blir vi jo alle berørt. 

Skulle ønske de bare kunne ta meg og la dere andre få leve ❤️ 

Anonymkode: f7296...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
1 time siden, Kayia skrev:

Ja nå kan det nok bli krig, men lite tyder på at Norge blir involvert i form av direkte angrep. Som alltid når USA er part er imidlertid Norge forpliktet å delta som NATO-alliert, så vi vil nok også denne gangen fort måtte sende sikkerhetsstyrker.

Vi er bare forpliktet til å forsvare USA hvis de blir angrepet. Det har skjedd kun én gang i NATOs historie, og det var krigen mot Taliban/Al Qaeda etter 9/11. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gargamel skrev:

Vi er bare forpliktet til å forsvare USA hvis de blir angrepet. Det har skjedd kun én gang i NATOs historie, og det var krigen mot Taliban/Al Qaeda etter 9/11. 

Jeg er ikke like sikker som deg på at det ikke vil komme motangrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle ønske de bare kunne ta meg og la dere andre få leve ❤️ 

Anonymkode: f7296...1ff

Det kan du ikke mene kjære deg ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.1.2020 den 19.02, stjernestøv skrev:

Det er jo endel folk som skriver om det. Bare de ikke sender en atombombe, da blir vi jo alle berørt. 

Det er ikke en atombombe som er stor nok til å ta hele verden, heldigvis. Vi i Norge skal ikke bekymre oss mer nå enn før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
48 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg er ikke like sikker som deg på at det ikke vil komme motangrep.

Jeg er rimelig sikker på at det kommer noe slags motangrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...