Gå til innhold

Kan det bli krig nå?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Gargamel skrev:

Jeg er rimelig sikker på at det kommer noe slags motangrep.

Da misforstod jeg nok ditt første svar, jeg trodde du med NATO-påpekningen mente at det ikke ville utvikle seg slik denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
13 timer siden, S87s skrev:

Det er ikke en atombombe som er stor nok til å ta hele verden, heldigvis. Vi i Norge skal ikke bekymre oss mer nå enn før. 

Ok. Får satse på det da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
12 timer siden, Kayia skrev:

Da misforstod jeg nok ditt første svar, jeg trodde du med NATO-påpekningen mente at det ikke ville utvikle seg slik denne gangen.

Jeg tror ikke det vil utvikle seg slik at Norge blir tvunget til å delta på grunn av NATO-medlemskap. Jeg tror ikke Iran vil gjennomføre noe i samme skala som 9/11 i selve USA. Jeg regner med at regimet har som første prioritet å overleve (ikke bli styrtet og hengt som Saddam). Hvis de er smarte prøver de å finne et motsvar med stor symbolverdi, men som ikke krever amerikanske liv.

Skulle ikke forundre meg veldig om enden på visa etter en del bråk og trusler blir en ny atom-avtale mot at USA trekker seg ut av Irak. Det ville vært litt typisk Trump i mine øyne. Det kan også hende det blir en stor krig som bare kan ende med at regimet i Iran kastes. Det spørs om det er 3-åringen eller forretningsmannen i Trump som vinner frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.1.2020 den 19.02, stjernestøv skrev:

Det er jo endel folk som skriver om det. Bare de ikke sender en atombombe, da blir vi jo alle berørt. 

Ja:-)

Russland er jo som Kina land som satser mye på preisjonsvåpen, og har veldig lave utgifter til militære i forhold til USA sitt svimlende "idiot"budsjettt. 

Så denne artikkelen, fant jeg interessant:

https://www.nrk.no/urix/nytt-russisk-vapen-kan-sannsynligvis-ikke-stoppes-1.14842717

Hva kan være grunnen til at Russland retter disse våpnene nå i juletida og før angrepet på moskeen i Bagdad, mot USA?

Jeg har mine teorier, men redd er jeg ikke, verken for en russisk innvasjon (siden jeg snakker og skriver russisk ville det jo bare gitt meg gode jobbuligheter) og noen nød ville det jo ikke blitt om Russland inntok oss, hjelp hadde vi garantert ikke fått fra andre natoland, de har alle nok med sitt.

En innvasjon, er litt som man gjør det til, man kan utnytte mulighetene det gir en, så lenge det ikke er snakk om nedslaktning av mennesker, så frykter ikke jeg heller en innvasjon. Verre er det om det blir brukt atomvåpen, men de rammer neppe Norge, mer sannsynlig USA, i verste fall. Men siden flertallet der har valgt Trump så må de ta ansvar for sitt valg, og den risiko det medfører.

Mine tanker og bekymringer nå for tiden går utelukkende til kurderne og andre fredelige folkegrupper i områdene i og rundt Iran og Irak. De trenger ingen eskalering av konflikt, de trenger ikke mer geriljakriging, eller ny fremvekst av IS, så sev om Soleimani ikke er noe savn for verden, så er det et spørsmål om hvor lurt det var å ta livet av han...men men..

Det blir neppe noen tredje verdenskrig av dette, mer spennende finner jeg at Russland retter våpen ingen kan stoppe pr dags dato, mot USA, men det kan hende det handler om andre ting, at det går dårlig for Trump, og at Russland gjør det fordi de vil republikanerne skal vinne valget igjen, og Trump bli sittende...

Vanskelig å vite, men men heldigvis får vi vite mer i tiden som kommer:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
46 minutter siden, Madelenemie skrev:

Ja:-)

Russland er jo som Kina land som satser mye på preisjonsvåpen, og har veldig lave utgifter til militære i forhold til USA sitt svimlende "idiot"budsjettt. 

Så denne artikkelen, fant jeg interessant:

https://www.nrk.no/urix/nytt-russisk-vapen-kan-sannsynligvis-ikke-stoppes-1.14842717

Hva kan være grunnen til at Russland retter disse våpnene nå i juletida og før angrepet på moskeen i Bagdad, mot USA?

Jeg har mine teorier, men redd er jeg ikke, verken for en russisk innvasjon (siden jeg snakker og skriver russisk ville det jo bare gitt meg gode jobbuligheter) og noen nød ville det jo ikke blitt om Russland inntok oss, hjelp hadde vi garantert ikke fått fra andre natoland, de har alle nok med sitt.

En innvasjon, er litt som man gjør det til, man kan utnytte mulighetene det gir en, så lenge det ikke er snakk om nedslaktning av mennesker, så frykter ikke jeg heller en innvasjon. Verre er det om det blir brukt atomvåpen, men de rammer neppe Norge, mer sannsynlig USA, i verste fall. Men siden flertallet der har valgt Trump så må de ta ansvar for sitt valg, og den risiko det medfører.

Mine tanker og bekymringer nå for tiden går utelukkende til kurderne og andre fredelige folkegrupper i områdene i og rundt Iran og Irak. De trenger ingen eskalering av konflikt, de trenger ikke mer geriljakriging, eller ny fremvekst av IS, så sev om Soleimani ikke er noe savn for verden, så er det et spørsmål om hvor lurt det var å ta livet av han...men men..

Det blir neppe noen tredje verdenskrig av dette, mer spennende finner jeg at Russland retter våpen ingen kan stoppe pr dags dato, mot USA, men det kan hende det handler om andre ting, at det går dårlig for Trump, og at Russland gjør det fordi de vil republikanerne skal vinne valget igjen, og Trump bli sittende...

Vanskelig å vite, men men heldigvis får vi vite mer i tiden som kommer:-)

 

Ok. Takk for utfyllende svar :) 

Jeg er ikke så inne på dette som du er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Krig er noe dere unge ikke skal bekymre dere for. Lev livet - planlegg som om du skal leve evig, men lev livet som om det er din siste dag. Det som skje, vil skje, men det kommer til å gå bra. Norge er et forsvinnende lite interessant land å bruke atombombe på, mest pga fjell, ulendt terreng og med det lite skader. I tillegg er befolkningen så spredt at det ville være lite hensiktsmessig. Det er MYE værre å bekymre seg, så finn på noe gøy med venner👍

Anonymkode: a4b91...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Krig er noe dere unge ikke skal bekymre dere for. Lev livet - planlegg som om du skal leve evig, men lev livet som om det er din siste dag. Det som skje, vil skje, men det kommer til å gå bra. Norge er et forsvinnende lite interessant land å bruke atombombe på, mest pga fjell, ulendt terreng og med det lite skader. I tillegg er befolkningen så spredt at det ville være lite hensiktsmessig. Det er MYE værre å bekymre seg, så finn på noe gøy med venner👍

Anonymkode: a4b91...935

Ja man får bare leve i nuet,det må jo alle prøve på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg hørte talen til Trump live nå. Han snakket ikke om noen gjengjeldelse annet enn økonomiske sanksjoner. Han snakket om en ny deal med Iran hvor de fikk økonomisk vekst mot å oppgi atomvåpen.

Det var interessant at han ønsket et "Great future" for både folket OG lederskapet. Han har altså ingen ambisjoner om å kaste regimet. Han antydet til og med en slags takk for at de sloss sammen mot IS. 

Jeg vil påstå at Trump er like forutsigbar som andre ledere. Han er bare annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg hørte talen til Trump live nå. Han snakket ikke om noen gjengjeldelse annet enn økonomiske sanksjoner. Han snakket om en ny deal med Iran hvor de fikk økonomisk vekst mot å oppgi atomvåpen.

Det var interessant at han ønsket et "Great future" for både folket OG lederskapet. Han har altså ingen ambisjoner om å kaste regimet. Han antydet til og med en slags takk for at de sloss sammen mot IS. 

Jeg vil påstå at Trump er like forutsigbar som andre ledere. Han er bare annerledes.

Syns dette var positivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Krig er noe dere unge ikke skal bekymre dere for.

Så hyggelig at du tror at DOL-brukerne stort sett er unge 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
13 minutter siden, laban skrev:

Så hyggelig at du tror at DOL-brukerne stort sett er unge 😊

Ja det var jo hyggelig :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.1.2020 den 21.20, Gargamel skrev:

Jeg er rimelig sikker på at det kommer noe slags motangrep.

 

På 7.1.2020 den 10.28, Gargamel skrev:

Jeg tror ikke det vil utvikle seg slik at Norge blir tvunget til å delta på grunn av NATO-medlemskap. Jeg tror ikke Iran vil gjennomføre noe i samme skala som 9/11 i selve USA. Jeg regner med at regimet har som første prioritet å overleve (ikke bli styrtet og hengt som Saddam). Hvis de er smarte prøver de å finne et motsvar med stor symbolverdi, men som ikke krever amerikanske liv.

Skulle ikke forundre meg veldig om enden på visa etter en del bråk og trusler blir en ny atom-avtale mot at USA trekker seg ut av Irak. Det ville vært litt typisk Trump i mine øyne. Det kan også hende det blir en stor krig som bare kan ende med at regimet i Iran kastes. Det spørs om det er 3-åringen eller forretningsmannen i Trump som vinner frem.

Jeg håper du har rett, og jeg håper det ikke er den amerikanske ambassaden som har vært målet i Bagdad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
51 minutter siden, Kayia skrev:

 

Jeg håper du har rett, og jeg håper det ikke er den amerikanske ambassaden som har vært målet i Bagdad. 

Målet var sikkert ambassaden. Så får vi se om Iran stiller seg bak. De har nok ikke mye å gå på før USA reagerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, Gargamel skrev:

Målet var sikkert ambassaden. Så får vi se om Iran stiller seg bak. De har nok ikke mye å gå på før USA reagerer. 

Ser heldigvis ut til at hendelsen passerte uten ytterlige dramatikk. 

Anonymkode: 5cd93...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Gargamel skrev:

Målet var sikkert ambassaden. Så får vi se om Iran stiller seg bak. De har nok ikke mye å gå på før USA reagerer. 

Jeg ser stadig flere eksperter uttale at Ts ønske er å dempe fokus på Midtøsten, og konsentrere seg om Kina. Økonomisk utvikling i både Kina, India og Afrika er en stor utfordring, det tenker jeg også. Det er viktig å opprettholde produksjonen i EU & USA framover også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser heldigvis ut til at hendelsen passerte uten ytterlige dramatikk. 

Anonymkode: 5cd93...f7d

Det var kanskje bare små raketter skutt på måfå fra en gruppe utenfor Iran. Sånt skjer visst hele tiden uten at det blir rapportert i media. Senest lørdag og søndag.

Angrepet mot militærbasen var helt annerledes. Store raketter skutt fra Iran, og om traff målet. Iran varslet Irak, og dermed USA på forhånd. Det er nok den eneste grunnen til at ikke mange ble drept. Et klokt trekk av Iran (bortsett fra at hele krigsspillet er galskap og tull fra ende til annen. Håper verden blir voksen snart)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2020 den 17.31, Madelenemie skrev:

siden jeg snakker og skriver russisk ville det jo bare gitt meg gode jobbuligheter) 

Det visste jeg ikke 🙂

Jeg kan lese russisk, og har visst i følge ei venninne som snakker russisk, god uttale, men forstår bare maks 20 ord 😄

Ikke så himla nyttig da, men jeg kan lese skilt og sånn da 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, påskelilje skrev:

Det visste jeg ikke 🙂

Jeg kan lese russisk, og har visst i følge ei venninne som snakker russisk, god uttale, men forstår bare maks 20 ord 😄

Ikke så himla nyttig da, men jeg kan lese skilt og sånn da 🙂

Gøy:-)

Da kan vi snakke russisk neste gang du kommer da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...