Gå til innhold

Når det meste virker håpløst og uroen herjer


emilie321

Anbefalte innlegg

Har prøv å være positiv lenge, men nå kommer mørke tanker snikende. Det meste virker håpløst. Psyken er kranglete, søvnen uteblir og kroppen krangler konstant. Det virker som jeg har senebetennelse eller slimposebetennelse i hofta (det verker helt ned til ankelen) og har store smerter i føttene når jeg går (har hammertær) Er også i en overspising periode som jeg bare må komme meg ut av. Har de siste ukene nesten bare vært alene pga sykdom. Noe som ikke er spesielt bra for psyken min.

Og nå kommer de mørke tankene snikende,  tanker som absolutt ikke må få festet seg. Blir litt oppgitt over meg selv nå. Føler jeg svikter både meg selv og de rundt meg. 

Akkurat nå så føler jeg at jeg ikke gjør nok for å bli bedre. Samtidig så prøver jeg jo hver dag, men får det tydeligvis ikke til. Nå er det natt og jeg får bare håpe og tro at morgendagen blir bedre. 

I morgen skal jeg prøve å gjøre minst 1 positiv ting mot meg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, emilie321 skrev:

Har prøv å være positiv lenge, men nå kommer mørke tanker snikende. Det meste virker håpløst. Psyken er kranglete, søvnen uteblir og kroppen krangler konstant. Det virker som jeg har senebetennelse eller slimposebetennelse i hofta (det verker helt ned til ankelen) og har store smerter i føttene når jeg går (har hammertær) Er også i en overspising periode som jeg bare må komme meg ut av. Har de siste ukene nesten bare vært alene pga sykdom. Noe som ikke er spesielt bra for psyken min.

Og nå kommer de mørke tankene snikende,  tanker som absolutt ikke må få festet seg. Blir litt oppgitt over meg selv nå. Føler jeg svikter både meg selv og de rundt meg. 

Akkurat nå så føler jeg at jeg ikke gjør nok for å bli bedre. Samtidig så prøver jeg jo hver dag, men får det tydeligvis ikke til. Nå er det natt og jeg får bare håpe og tro at morgendagen blir bedre. 

I morgen skal jeg prøve å gjøre minst 1 positiv ting mot meg selv. 

Medfølende tanke i natten, fra en syk søvnløs med sovetbl innabords som aldri virket, som skal på jobb-møte kl. 08.00 i morgen😭 

Jeg synes det er lurt med 1 positiv ting. Kanskje du også skal være mer gradvis i tilnærmingen til røykeslutt og slanking? Blir det for mye på en gang? Viktig at du også gir deg selv litt «slækk» med tanke på det du har vært igjennom. Ikke gape over for mye på en gang, men gi deg selv en klapp på skulderen for det du faktisk får til. Kupton skrev vel noe om det i motivasjonstråden også. Beina dine bør kanskje en lege se på. 
 

På denne tiden av døgnet blir tankene gjerne veldig mørke dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, emilie321 skrev:

Har prøv å være positiv lenge, men nå kommer mørke tanker snikende. Det meste virker håpløst. Psyken er kranglete, søvnen uteblir og kroppen krangler konstant. Det virker som jeg har senebetennelse eller slimposebetennelse i hofta (det verker helt ned til ankelen) og har store smerter i føttene når jeg går (har hammertær) Er også i en overspising periode som jeg bare må komme meg ut av. Har de siste ukene nesten bare vært alene pga sykdom. Noe som ikke er spesielt bra for psyken min.

Og nå kommer de mørke tankene snikende,  tanker som absolutt ikke må få festet seg. Blir litt oppgitt over meg selv nå. Føler jeg svikter både meg selv og de rundt meg. 

Akkurat nå så føler jeg at jeg ikke gjør nok for å bli bedre. Samtidig så prøver jeg jo hver dag, men får det tydeligvis ikke til. Nå er det natt og jeg får bare håpe og tro at morgendagen blir bedre. 

I morgen skal jeg prøve å gjøre minst 1 positiv ting mot meg selv. 

Klarer du å komme deg i bassenget? Du trenger jo ikke å svømme så langt som du pleier, men for den typen smerter du beskriver, så mener jeg trening i vann er det som er mest gunstig. Hvis du ikke kan svømme, så kan du bevege deg på andre måter i vannet. Du virker alltid så glad når du skriver om svømmingen din. 

Velg ut kun EN konkret ting du skal gjøre hver dag, men sørg også for å gjennomføre denne ene tingen.

God natt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, cilie skrev:

Medfølende tanke i natten, fra en syk søvnløs med sovetbl innabords som aldri virket, som skal på jobb-møte kl. 08.00 i morgen😭 

Jeg synes det er lurt med 1 positiv ting. Kanskje du også skal være mer gradvis i tilnærmingen til røykeslutt og slanking? Blir det for mye på en gang? Viktig at du også gir deg selv litt «slækk» med tanke på det du har vært igjennom. Ikke gape over for mye på en gang, men gi deg selv en klapp på skulderen for det du faktisk får til. Kupton skrev vel noe om det i motivasjonstråden også. Beina dine bør kanskje en lege se på. 
 

På denne tiden av døgnet blir tankene gjerne veldig mørke dessverre. 

Nå har jeg vært røykfri i 9 dager og selv med nikotintyggis,  så kan jo det ha trigget etingen. Akkurat nå så er røykeslutt det viktigste,  men blir jo så uvel av å overspise. I lange perioder så går det jo så bra, der med maten. Men, men, sånn ble det nå.

Ang beina mine så skal jeg nevne det for legen. Senebetennelse er ikke uvanlig å få etter at jeg har begynt å gå annerledes (etter operasjonen) Har hatt smerter lenge men nå har det toppet seg litt. Og ang hammertær så er det lite å gjøre. De opererer sjelden det.

Blir bare så sliten og oppgitt over at det hele tiden er noe

Håper du får sove snart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Visma skrev:

Klem til dere begge med ønske om en god natt, tross plager! 💕

Tusen takk. God natt til deg også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, frosken skrev:

Klarer du å komme deg i bassenget? Du trenger jo ikke å svømme så langt som du pleier, men for den typen smerter du beskriver, så mener jeg trening i vann er det som er mest gunstig. Hvis du ikke kan svømme, så kan du bevege deg på andre måter i vannet. Du virker alltid så glad når du skriver om svømmingen din. 

Velg ut kun EN konkret ting du skal gjøre hver dag, men sørg også for å gjennomføre denne ene tingen.

God natt:-)

Ja, må bare få kjøpt meg ny badedrakt, har dessverre vokst ut av den jeg har. Da må jeg på badedrakt jakt.  Ja, jeg trives jo veldig godt i bassenget. 

Ja, det skal jeg greie å gjøre. 1 positiv ting hver dag. 

God natt til deg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, emilie321 skrev:

Blir bare så sliten og oppgitt over at det hele tiden er noe

Håper du får sove snart

Takk ble noe og er helt enig i at det er forferdelig når det hele tiden er noe med formen.

Det aller viktigste er røykeslutt, så ikke rart at du tyr til noe annet da. Kan sukkertøy, kjærlighet på pinne, små saftis være mulig å bruke? Gir deg noe, samtidig som jeg vil tro det ikke er «overspisingsmateriale».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, cilie skrev:

Takk ble noe og er helt enig i at det er forferdelig når det hele tiden er noe med formen.

Det aller viktigste er røykeslutt, så ikke rart at du tyr til noe annet da. Kan sukkertøy, kjærlighet på pinne, små saftis være mulig å bruke? Gir deg noe, samtidig som jeg vil tro det ikke er «overspisingsmateriale».

Ja, det aller viktigste er røykeslutt. Har slitt med overspising i en periode før jeg innførte røykestopp, så det er kanskje ikke så rart at den biten har blitt verre. Jeg greier å ha kontroll til langt utpå dagen, men så rakner det. Skal prøve å spise litt hyppigere, det har fungert noen ganger tidligere (spiser vanligvis hver 4 time) Ja, kanskje jeg skal kjøpe noen saftis, det er verdt å prøve. Ikke er det så mye kalorier i saftis heller. Det som er så sprøtt, er at jeg blir jo i mye bedre form både psykisk og fysisk når jeg spiser normalt og normale mengder. Da går jeg jo sakte ned, noe som også gjør meg i bedre humør. Så hvorfor i all verden får jeg de overspising periodene? De er så ødeleggende for meg. 

Skal gjøre mitt til at dagen i dag blir mer konstruktiv enn gårsdagen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så rart at overspisingen blir verre når du er i en dårlig periode, så ikke vær for streng med deg der. Jeg reagerer sånn jeg også. For det meste med at jeg da begynner å spise for lite, men går jeg langt nok ned i vekt så reagerer kroppen min og det går over til overspising. Uansett om det er under- eller overspising så er jo mekanismen bak ofte den samme. 

Håper dagen din blir best mulig. Synes Kupton sa det så fint i tråden om motivasjon at det er ikke i de dårlige periodene man skal sette seg de høyeste målene. Da skal man konsentrere seg om å bli bedre. Så kan man sette seg høyere mål når energi og psyke tillater det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
5 timer siden, emilie321 skrev:

Ja, det aller viktigste er røykeslutt. Har slitt med overspising i en periode før jeg innførte røykestopp, så det er kanskje ikke så rart at den biten har blitt verre. Jeg greier å ha kontroll til langt utpå dagen, men så rakner det. Skal prøve å spise litt hyppigere, det har fungert noen ganger tidligere (spiser vanligvis hver 4 time) Ja, kanskje jeg skal kjøpe noen saftis, det er verdt å prøve. Ikke er det så mye kalorier i saftis heller. Det som er så sprøtt, er at jeg blir jo i mye bedre form både psykisk og fysisk når jeg spiser normalt og normale mengder. Da går jeg jo sakte ned, noe som også gjør meg i bedre humør. Så hvorfor i all verden får jeg de overspising periodene? De er så ødeleggende for meg. 

Skal gjøre mitt til at dagen i dag blir mer konstruktiv enn gårsdagen. 

 

 

Jeg og har hatt masse problemer med overspising, synd det hjelper å spise lite og ofte nå og da går jeg ned også. Men det er jo vanskelig å både ta røykeslutt og kosthold,men bra du ikke røyker. Lykke til videre! Håper du går til legen med det fysiske og til behandler med det psykiske,de kan jo ha råd til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Jeg og har hatt masse problemer med overspising, synd det hjelper å spise lite og ofte nå og da går jeg ned også. Men det er jo vanskelig å både ta røykeslutt og kosthold,men bra du ikke røyker. Lykke til videre! Håper du går til legen med det fysiske og til behandler med det psykiske,de kan jo ha råd til deg.

Har vært hos terapeuten i dag og det gjorde godt. Skal få litt tettere oppfølging + at jeg kan ringe han hvis det er noe. Bare det å vite det, gjør ofte til at jeg ikke trenger å ringe han. Nå er terskelen min ganske høy for å ringe sånn. Vil jo helst greie mest mulig selv.  Legen skal jeg også til snart. Det føles veldig godt å ha slike støttespillere rundt meg.

Jeg regulerer jo følelsene med mat og har gjort det siden 7-8 års alder, men er nå iallefall mye bedre i perioder.  Får bare håpe at denne perioden gir seg snart. Må bare gjøre så godt jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
13 minutter siden, emilie321 skrev:

Har vært hos terapeuten i dag og det gjorde godt. Skal få litt tettere oppfølging + at jeg kan ringe han hvis det er noe. Bare det å vite det, gjør ofte til at jeg ikke trenger å ringe han. Nå er terskelen min ganske høy for å ringe sånn. Vil jo helst greie mest mulig selv.  Legen skal jeg også til snart. Det føles veldig godt å ha slike støttespillere rundt meg.

Jeg regulerer jo følelsene med mat og har gjort det siden 7-8 års alder, men er nå iallefall mye bedre i perioder.  Får bare håpe at denne perioden gir seg snart. Må bare gjøre så godt jeg kan.

Det er bra du får skikkelig hjelp og oppfølging. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mørke tankene presser mer og mer på og er nok også litt mer paranoid enn vanlig.  Har en uro og smerte som ikke gir seg og jeg greier ingenting, bortsett fra å stappe innpå. Føler det meste er håpløst og skjønner ikke helt at det skal gå an å bli glad. Føler også at jeg er en byrde for de rundt meg.

Har i hele dag vurdert å kontakte terapeuten,  men vet ikke helt hva jeg skal si. Vet han i så fall kommer til å ringe meg (jeg sender eventuelt melding og så ringer han når det passer for han)  Er redd for å si for mye og er redd for å bli innlagt. 

Vurderer å øke litt med quetiapin, opp til 200 mg. Kanskje jeg greier å få litt mer ro. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, emilie321 skrev:

De mørke tankene presser mer og mer på og er nok også litt mer paranoid enn vanlig.  Har en uro og smerte som ikke gir seg og jeg greier ingenting, bortsett fra å stappe innpå. Føler det meste er håpløst og skjønner ikke helt at det skal gå an å bli glad. Føler også at jeg er en byrde for de rundt meg.

Har i hele dag vurdert å kontakte terapeuten,  men vet ikke helt hva jeg skal si. Vet han i så fall kommer til å ringe meg (jeg sender eventuelt melding og så ringer han når det passer for han)  Er redd for å si for mye og er redd for å bli innlagt. 

Vurderer å øke litt med quetiapin, opp til 200 mg. Kanskje jeg greier å få litt mer ro. 

 

Jeg synes absolutt du bør drøfte alternativ med behandler. Ring i morgen. Jeg tenker også at det er naturlig at du har det tyngre nå mtp opplevelsen før jul, røykeslutt, søvn og sykdom. Leit å høre at du ikke får det bedre. Jeg sliter fortsatt jeg og - med sykdom og dertil jobbfravær som stresser meg så veldig at søvnen er helt krise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, cilie skrev:

Jeg synes absolutt du bør drøfte alternativ med behandler. Ring i morgen. Jeg tenker også at det er naturlig at du har det tyngre nå mtp opplevelsen før jul, røykeslutt, søvn og sykdom. Leit å høre at du ikke får det bedre. Jeg sliter fortsatt jeg og - med sykdom og dertil jobbfravær som stresser meg så veldig at søvnen er helt krise. 

Takk cilie

Ja, jeg tror jeg tar kontakt i morgen, så kanskje helgen iķke blir helt ødelagt. Det er kanskje naturlig at jeg sliter etter det som har vært, skal prøve å se sånn på det.  Røykeslutt ja, det er faktisk positivt at jeg ikke har sprukket.

Søvnmangel er for meg (og sikkert de fleste andre) veldig ødeleggende. I natt sov jeg ca 2 timer og igår natt ble det ca 3. Kanskje ikke rart at jeg er blytung og ikke orker å gjøre noe. Det er bare så lett å se på det som at jeg er helt håpløs.

Håper du snart blir bra og at du også får orden på søvnen din. God bedring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos terapeuten først denne uka og han mente jeg burde bli vurdert av legen, har derfor vært hos legen også. Legen og terapeuten er tydeligvis ikke helt enig. Terapeuten mente jeg burde bli innlagt, men legen mente jeg hadde best av å få være hjemme, men med tett oppfølging. Skal derfor til legen en gang til denne uka. Har både suicidale og paranoide tanker, men føler at jeg akkurat nå har litt kontroll.

Akkurat nå så er jeg litt i tvil hva som er best. Være hjemme eller innlagt. Vil helst være hjemme, men er samtidig litt redd for å miste kontrollen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, emilie321 skrev:

Var hos terapeuten først denne uka og han mente jeg burde bli vurdert av legen, har derfor vært hos legen også. Legen og terapeuten er tydeligvis ikke helt enig. Terapeuten mente jeg burde bli innlagt, men legen mente jeg hadde best av å få være hjemme, men med tett oppfølging. Skal derfor til legen en gang til denne uka. Har både suicidale og paranoide tanker, men føler at jeg akkurat nå har litt kontroll.

Akkurat nå så er jeg litt i tvil hva som er best. Være hjemme eller innlagt. Vil helst være hjemme, men er samtidig litt redd for å miste kontrollen. 

 

Jeg antar terapeuten kjenner deg best?

Anonymkode: a2407...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg antar terapeuten kjenner deg best?

Anonymkode: a2407...88d

Tror faktisk legen kjenner meg nesten like godt. Han har også satt seg skikkelig inn i historikken/journalen min. 

Hva som er best på kort sikt trenger ikke å være best på lang sikt. 

Skulle øke litt med quetiapin for å få roa ned hode litt + å få litt mer søvn. Sover veldig lite for tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...