Gå til innhold

Når det meste virker håpløst og uroen herjer


emilie321

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, emilie321 skrev:

Var hos terapeuten først denne uka og han mente jeg burde bli vurdert av legen, har derfor vært hos legen også. Legen og terapeuten er tydeligvis ikke helt enig. Terapeuten mente jeg burde bli innlagt, men legen mente jeg hadde best av å få være hjemme, men med tett oppfølging. Skal derfor til legen en gang til denne uka. Har både suicidale og paranoide tanker, men føler at jeg akkurat nå har litt kontroll.

Akkurat nå så er jeg litt i tvil hva som er best. Være hjemme eller innlagt. Vil helst være hjemme, men er samtidig litt redd for å miste kontrollen. 

 

Jeg synes du har strevd såpass mange uker nå, hvor blant annet spisingen din har vært ute av kontroll, så jeg ville ha tenkt at det kunne vært nyttig med en innleggelse for å få bedre struktur på hverdagene igjen. Tenker også at det er fordel om du legges inn før du evt. blir dårligere, da blir det lettere for deg å  utnytte innleggelsen på en god måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, frosken skrev:

Jeg synes du har strevd såpass mange uker nå, hvor blant annet spisingen din har vært ute av kontroll, så jeg ville ha tenkt at det kunne vært nyttig med en innleggelse for å få bedre struktur på hverdagene igjen. Tenker også at det er fordel om du legges inn før du evt. blir dårligere, da blir det lettere for deg å  utnytte innleggelsen på en god måte. 

Ja, det har jo vært vanskelig en god stund. Men fastlegen var klar på det at han synes det beste for meg, var å være hjemme (med tett oppfølging)  Og nå er det jo ikke jeg som bestemmer, men har ikke akkurat lyst til å bli dårligere. Synes det er utrolig vanskelig å selv be om innleggelse, særlig når jeg egentlig ikke har lyst. Det er så lenge siden jeg har vært innlagt at jeg nok ikke kjenner noen av de på den avdelingen som jeg eventuelt kommer på. Aner heller ikke hvilken avdeling jeg eventuelt kommer på. Har tidligere vært for det meste på lukket avdeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, emilie321 skrev:

Tror faktisk legen kjenner meg nesten like godt. Han har også satt seg skikkelig inn i historikken/journalen min. 

Hva som er best på kort sikt trenger ikke å være best på lang sikt. 

Skulle øke litt med quetiapin for å få roa ned hode litt + å få litt mer søvn. Sover veldig lite for tiden

Håper dere kommer fram til beste alternativ. Det vil sikkert ha stor betydning hvilket alternativ du selv ønsker.

Kanskje det blir lettere å gå for et alternativ om du sover bedre og tenker klarere. Her merkes lite søvn nå ved at «jeg ikke klarer å tenke klart» og virkelig blir motløs.

Det er et H å slite med søvnen! Jeg tror det er vanskelig for de som ikke virkelig har opplevd det selv å sette seg inn i. Siv Jensen refererer til perioden hun ikke fikk sove som «skrekkelig», som er et beskrivende og dekkende ord, synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cilie skrev:

Håper dere kommer fram til beste alternativ. Det vil sikkert ha stor betydning hvilket alternativ du selv ønsker.

Kanskje det blir lettere å gå for et alternativ om du sover bedre og tenker klarere. Her merkes lite søvn nå ved at «jeg ikke klarer å tenke klart» og virkelig blir motløs.

Det er et H å slite med søvnen! Jeg tror det er vanskelig for de som ikke virkelig har opplevd det selv å sette seg inn i. Siv Jensen refererer til perioden hun ikke fikk sove som «skrekkelig», som er et beskrivende og dekkende ord, synes jeg. 

Ja, tror legen vil så langt det lar seg gjøre, høre på hva jeg ønsker. 

Jeg merker også at jeg ikke greier å tenke helt klart og blir ekstra motløs når søvnen uteblir.  Orker jo ingenting og sulten/fysingen blir ekstra ille. Noe som ikke akkurat gjør hverdagen noe lettere.

Ja, det er et H.... å slite med søvnen. Har gjort det så lenge jeg kan huske. Har noen perioder som jeg sover litt bedre, men allikevel alt for lite. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, emilie321 skrev:

Ja, tror legen vil så langt det lar seg gjøre, høre på hva jeg ønsker. 

Jeg merker også at jeg ikke greier å tenke helt klart og blir ekstra motløs når søvnen uteblir.  Orker jo ingenting og sulten/fysingen blir ekstra ille. Noe som ikke akkurat gjør hverdagen noe lettere.

Ja, det er et H.... å slite med søvnen. Har gjort det så lenge jeg kan huske. Har noen perioder som jeg sover litt bedre, men allikevel alt for lite. 

 

 

 

Hjalp det å øke seroquel? Det har hjulpet for meg før,håper du blir bedre snart. Det er ikke godt å slite med søvnen nei,man blir jo hel ødelagt av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Hjalp det å øke seroquel? Det har hjulpet for meg før,håper du blir bedre snart. Det er ikke godt å slite med søvnen nei,man blir jo hel ødelagt av det. 

Ja, det hjalp. Sov noe bedre i natt. Kan også ta to imovane i noen dager (2×5mg) Tror jeg skal benytte meg av det.  Greier jeg å få sove mer de neste dagene, så tror jeg at ting kan begynne å snu.

Har den siste tiden ikke greid å laget ordentlig mat og da går det iallefall helt gæernt sånn matmessig. Så i dag kjøpte jeg meg en stor salat med tacokjøtt fra salatbaren på meny.  Det smakte godt og jeg følte at det gjorde kroppen godt. Kan ikke gjøre det ofte, men tror jeg skal gjøre det en periode for å komme inn i riktig matrytme igjen. Må bare prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, emilie321 skrev:

Ja, det hjalp. Sov noe bedre i natt. Kan også ta to imovane i noen dager (2×5mg) Tror jeg skal benytte meg av det.  Greier jeg å få sove mer de neste dagene, så tror jeg at ting kan begynne å snu.

Har den siste tiden ikke greid å laget ordentlig mat og da går det iallefall helt gæernt sånn matmessig. Så i dag kjøpte jeg meg en stor salat med tacokjøtt fra salatbaren på meny.  Det smakte godt og jeg følte at det gjorde kroppen godt. Kan ikke gjøre det ofte, men tror jeg skal gjøre det en periode for å komme inn i riktig matrytme igjen. Må bare prøve.

Det var jo gledelig,godt du sov bedre i natt :) Ja ting kan bli mye bedre bare du får sove godt,så ta det legen har skrevet ut til deg. 

Det er bra du fikk i deg skikkelig mat, tror nok det og har noe å si. Når jeg spiser bare drittmat blir alt et ork,jaja det er det uansett men man føler seg så tung og dorsk i kroppen da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med å finne meningen med ting og jeg greier fortsatt svært lite, men jeg har noen gode støttespillere, bl.a fastlegen og terapeuten. Var hos fastlegen igjen idag og vi diskuterte bl.a innleggelse. Ble enig i at jeg skulle prøve litt til hjemme, og fortsatt skulle ha tett oppfølgning. Skulle også øke Efexor. Øker derfor i dag (går også på andre medisiner) Så nå håper jeg på rask effekt. 

Legen snakket om et team som kunne komme hjem til meg i dårlige perioder,  men jeg aner ikke hva de egentlig kan gjøre for meg, annet enn å prate med meg.

Noen som vet eller har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2020 den 22.01, emilie321 skrev:

Sliter med å finne meningen med ting og jeg greier fortsatt svært lite, men jeg har noen gode støttespillere, bl.a fastlegen og terapeuten. Var hos fastlegen igjen idag og vi diskuterte bl.a innleggelse. Ble enig i at jeg skulle prøve litt til hjemme, og fortsatt skulle ha tett oppfølgning. Skulle også øke Efexor. Øker derfor i dag (går også på andre medisiner) Så nå håper jeg på rask effekt. 

Legen snakket om et team som kunne komme hjem til meg i dårlige perioder,  men jeg aner ikke hva de egentlig kan gjøre for meg, annet enn å prate med meg.

Noen som vet eller har erfaring med dette?

Som sagt - håper du lander på beste alternativ og at formen snart blir bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2020 den 22.01, emilie321 skrev:

Legen snakket om et team som kunne komme hjem til meg i dårlige perioder,  men jeg aner ikke hva de egentlig kan gjøre for meg, annet enn å prate med meg.

Noen som vet eller har erfaring med dette?

Kan være AAT. Akuttambulerende team. De prater med deg ja, og har kunnskap som kan hjelpe deg når ting blir vanskelig. 

Anonymkode: 905e1...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...