Gå til innhold

Nedtrapping Lamictal


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal seponere Lamictal. Tar 200mg, og ønsker å trappe ned forsiktig. Hvordan bør jeg gjøre det på en trygg måte?

Anonymkode: 155c0...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke få nedtrappingsplan av fastlege/psykiater? Eller slutter du mot deres anbefaling fordi du nå tenker at du er frisk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke snakket med legen om det. 

Anonymkode: 155c0...2aa

Gjett hva du bør gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke snakket med legen om det. 

Anonymkode: 155c0...2aa

Da er det det første du skal gjøre. Håper ingen svarer deg på dette spørsmålet, for dette trenger du legekyndig hjelp til å få til. Jeg hadde ikke klart å trappe ned på en forsvarlig måte på Lamictal uten nedtrappingsplan fra nevrolog som gikk over tid. Jeg gikk på 250 mg x 2. Det er gode grunner til at man alltid skal rådspørre seg med lege ang. seponering av medisiner.

Lykke til både med å ta kontakt med legen og nedtrappingen! Håper du gjør et klokt valg for deg selv i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tatt avgjørelsen om å slutte; har ikke noen effekt av den. Vil heller spørre om noen vet hvordan jeg kan/ bør gå frem, enn at jeg prøver meg frem selv og gjør det feil. 

Anonymkode: 155c0...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt avgjørelsen om å slutte; har ikke noen effekt av den. Vil heller spørre om noen vet hvordan jeg kan/ bør gå frem, enn at jeg prøver meg frem selv og gjør det feil. 

Anonymkode: 155c0...2aa

Er legen og/eller dine pårørende enig med deg i at du ikke har noen effekt av preparatet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt avgjørelsen om å slutte; har ikke noen effekt av den. Vil heller spørre om noen vet hvordan jeg kan/ bør gå frem, enn at jeg prøver meg frem selv og gjør det feil. 

Anonymkode: 155c0...2aa

Det bør uansett gjøres i samarbeid med lege. Hvorfor ønsker du ikke å ta det opp med legen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange lignende spørsmål. Om en skal ha noen mulighet for å gi et fornuftig svar, må en i det minste vite: Hvorfor begynte en med medisinen (diagnose)? Hvor lenge og i hvilke doser? Hvordan var effekten? Hvorfor vil en trappe ned evt slutte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fionys skrev:

Det bør uansett gjøres i samarbeid med lege. Hvorfor ønsker du ikke å ta det opp med legen din?

Helt klart. Jeg tror at tillit og ærlighet mellom behandler og pasient er selve nøkkelen til vellykket behandling og best mulig prognose. Særlig når det gjelder kroniske/livslange tilstander. 

Autoseponering av stemingsstabiliserende medisin vil jeg tro kan ødelegge for tilliten og samarbeidet, og i verste fall føre til mindre autonomi for pasienten.

Ved å være åpen og ærlig om ønsket om å slutte på en medisin, viser man at man er en ansvarlig voksen som bør involveres og lyttes til når fagfolkene skal lage en ny behandlingsplan. Ved å skalte og valte med medisiner bak legens rygg, kan det sende et signal om at mer overstyring og krav er nødvendig. Jeg vet hva jeg hadde foretrukket selv. 

Jeg sier imidlertid ikke at trådstarter har feil i at seponering er riktig for seg. Hvis det er slik at effekten uteblir, bør man vurdere noe annet. Kanskje kunne man først prøvd en doseøkning før man endelig konkluderte med at Lamictal er virkningsløst. Det kan legen svare på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kupton skrev:

Det er mange lignende spørsmål. Om en skal ha noen mulighet for å gi et fornuftig svar, må en i det minste vite: Hvorfor begynte en med medisinen (diagnose)? Hvor lenge og i hvilke doser? Hvordan var effekten? Hvorfor vil en trappe ned evt slutte?

Jeg tar det hovedsakelig for depressive symptomer, som ikke har bedret seg siden jeg begynte på medisinen i oktober. Fulgte den vanlige opptrappingsplanen for å unngå allergiske reaksjoner. 200mg er nå dosen jeg står på etter opptrapping. Jeg merker ikke stort, og om det ikke er noen virkning, ønsker jeg heller ikke å ta det lenger. 

 

Jeg tenkte først å trappe ned, vurderer nå å ta overdose med dem. Har nettopp fått ny lege, og hvordan tar man opp dette med noen en akkurat har møtt, liksom? Jeg vet ikke hvordan hen vil reagere. 

Anonymkode: 155c0...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar det hovedsakelig for depressive symptomer, som ikke har bedret seg siden jeg begynte på medisinen i oktober. Fulgte den vanlige opptrappingsplanen for å unngå allergiske reaksjoner. 200mg er nå dosen jeg står på etter opptrapping. Jeg merker ikke stort, og om det ikke er noen virkning, ønsker jeg heller ikke å ta det lenger. 

 

Jeg tenkte først å trappe ned, vurderer nå å ta overdose med dem. Har nettopp fått ny lege, og hvordan tar man opp dette med noen en akkurat har møtt, liksom? Jeg vet ikke hvordan hen vil reagere. 

Anonymkode: 155c0...2aa

Du sier bare som i HI 

 

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal seponere Lamictal. Tar 200mg, og ønsker å trappe ned forsiktig. Hvordan bør jeg gjøre det på en trygg måte?

Anonymkode: 155c0...2aa

Du kan legge til årsaken til at du ønsker å slutte og at du trenger hjelp til å lage en nedtrappingsplan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar det hovedsakelig for depressive symptomer, som ikke har bedret seg siden jeg begynte på medisinen i oktober. Fulgte den vanlige opptrappingsplanen for å unngå allergiske reaksjoner. 200mg er nå dosen jeg står på etter opptrapping. Jeg merker ikke stort, og om det ikke er noen virkning, ønsker jeg heller ikke å ta det lenger. 

 

Jeg tenkte først å trappe ned, vurderer nå å ta overdose med dem. Har nettopp fått ny lege, og hvordan tar man opp dette med noen en akkurat har møtt, liksom? Jeg vet ikke hvordan hen vil reagere. 

Anonymkode: 155c0...2aa

Har du tatt serumspeil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Janus30 skrev:

Har du tatt serumspeil? 

Ja, det var innenfor, men litt lavt tror jeg. 

Er det ingen forslag? Da får jeg prøve meg frem... redusere med 50 om gangen kanskje. 

Anonymkode: 155c0...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien kan man vel autoseponere lamictal, da man ikke får "bivirkninger" av å slutte. Likevel kan det være en elendig idé, da man raskt kan bli mye sykere. Jeg sluttet brått med lamictal, og det gikk ikke lenge før jeg havnet i en alvorlig depresjon. 

Anonymkode: 57ba2...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte først å trappe ned, vurderer nå å ta overdose med dem. Har nettopp fått ny lege, og hvordan tar man opp dette med noen en akkurat har møtt, liksom? Jeg vet ikke hvordan hen vil reagere. 

Anonymkode: 155c0...2aa

Hvis du vurderer å ta overdose så håper jeg du ringer legevakt. En annen ting er at overdoser på Lamictal kan gi Grand mal-anfall og det er virkelig ikke særlig lurt. Forstår du har det tungt nå. Søk hjelp hvis du holder på å miste kontroll. ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Sent svar, men kanskje nyttig for andre som leser. Ja, man bør samarbeide med lege om all form for nedtrapping av psykiatriske medikamenter. Men, hvis legen sier at det er greit å bråslutte (slik min gjorde) er man like langt. Det var ikke greit og gikk ikke bra. Nå trapper jeg ned lamictal sakte, med hjelp av en psykiater, ved å redusere med 25 milligram i uka. Altså i mitt tilfelle: Ta 100 mg hver dag men en dag med 75mg og så neste uke to dager med 75mg osv. Og så en 2 ukers nedtrappingspause når jeg er på 75mg hver dag. Samme for å komme ned til 50 og 25. Deretter enda saktere. Om ikke annet så trenger man lege for å få resept for riktig dose! Noen vil tenke at dette er latterlig sakte men mange hjerner trenger så lang tid på å bli normale igjen og det er umulig å vite om man er et heldig unntak som raskt kan slutte. Bedre å være føre var. Og trening og næringsrik mat er veldig viktig underveis! (Irriterende råd men vi må slutte å se på kropp og sinn som adskilte enheter.) Unngå hvete (spelt er ok for noen), melkeprodukter, sukker og viktigst av alt - ferdigmat! Ta høy dose D-viatmin og Omega 3 og spis masse masse grønnsaker og sjekk ut metakognitiv terapi.

Nyttig ressurser for de som ønsker hjelp uten (ofte ubrukelige og noen ganger skadelige) medikamenter:

Google: skadereduserende veileder (en pdf med masse god informasjon)

https://www.youtube.com/watch?v=nSGZmcMp6FA

https://recoveryakademiet.no/

https://erfaringskompetanse.no/

https://madinnorway.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen over her skriver, 200 mg er en liten dose. Jeg fikk ikke effekt før jeg var oppe i 600 mg, og har fortsatt kjempebra effekt mot depresjon. Jeg vil anbefale deg å teste ut Lamictal en stund til:-)

Anonymkode: 72c43...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...