Gå til innhold

Hjerneskade?


Gjest Visma

Anbefalte innlegg

Er jeg hjerneskadet fordi jeg i mange år har vært ambivalent til å ta medisiner mot min BP? Jeg har både slurvet mtp å ta dem hver dag, og jeg har sluttet og startet flere ganger. 

Jeg tror ikke at mine kognitive egenskaper er blitt dårligere, men jeg er redd for at sykdommen har sementert seg fast i et spor med ustabilitet. Jeg bør vel nevne at det i alle år er blitt trodd at jeg har BP2 og blitt medisinert mot det, før diagnosen nå før jul ble endret til BP1. 

Så da kan man jo spørre seg hvem som egentlig har skylden for min eventuelle hjerneskade; behandlingsapparatet, eller meg selv? Antagelig begge deler. 

Hjemmesykepleien kommer nå hver dag til meg med medisinene, så heretter blir det ikke rom for slurv. Jeg håper bare at det ikke er for seint? 

@ISW @kupton -hva tror dere? Er alt håp ute mtp tilfriskning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt at det er en påkjenning for hjernen å være i en manisk tilstand, dyp depresjon eller psykose for den saks skyld, og særlig hvis man har det slik lenge. 

Når det er sagt, vil hjernen også prøve å rette seg opp igjen etter å ha vært gjennom noe slikt. Den jobber jo hele tiden for å fungere best mulig.

Det høres jo ut som du gjør det beste ut av situasjonen når du ønsker å være stabil og ta medisiner, slik at hodet ditt får litt ro. 

Anonymkode: 7a2e1...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Elektronet skrev:

Umedisinert bipolar kan ikke skade hjernen din så frykt ikke. 

Korrekt hvis en ikke får tilbakefall. Men det er veldokumentert at manier og alvorlige depresjoner svekker de kognitive funksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Korrekt hvis en ikke får tilbakefall. Men det er veldokumentert at manier og alvorlige depresjoner svekker de kognitive funksjoner.

Kan de kognitive funksjonene svekkes permanent av alvorlige depresjoner? Har bp2 og har hatt flere alvorlige depresjoner grunnet feil diagnose, og medisinering. Er deprimert nå, og sliter derfor med konsentrasjonen, hukommelsen etc. Kan dette bli permanent? Har omtrent vært konstant deprimert de siste 2-3 årene, og er redd for at det aldri blir bedre. 

Anonymkode: 78b0a...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, kupton skrev:

Korrekt hvis en ikke får tilbakefall. Men det er veldokumentert at manier og alvorlige depresjoner svekker de kognitive funksjoner.

Svikten i kognitive funksjoner fra depresjon og mani er psykogen den skyldes ikke skader i hjernen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elektronet skrev:

Svikten i kognitive funksjoner fra depresjon og mani er psykogen den skyldes ikke skader i hjernen. 

Dette er feil. Hjernen tar fysisk skade av å bli så overstimulert som ved mani (excitotoksisitet). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, ISW skrev:

Dette er feil. Hjernen tar fysisk skade av å bli så overstimulert som ved mani (excitotoksisitet). 

Ikke mat trollet. 

Anonymkode: 15b9a...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke en hjerneskade vist på MR?

Jeg lurer på om det er noe galt med hjernen min og min hukommelse er veldig dårlig, min mann sier ofte"Husker du virkelig ikke det"? Men jeg gjør ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2020 den 17.48, ISW skrev:

Dette er feil. Hjernen tar fysisk skade av å bli så overstimulert som ved mani (excitotoksisitet). 

Du må gjerne tro på det tullet ditt, men det er ikke riktig at mani skader hjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 18.1.2020 den 3.15, Elektronet skrev:

Du må gjerne tro på det tullet ditt, men det er ikke riktig at mani skader hjernen.

Her passer det med en link....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjentagende depresjon over flere 10-år.... 

om man får en skadet hjerne av det, kan da rTCS reversere den eventuelle skaden?
( @kupton )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange her inne i forumet nå har ingen " offisiell diagnose" eller " aktiv diagnose" tror jeg. Det med å ha sterke motforestillinger tror jeg personlig er en overlevelsesmekanisme som vi som mennesker har hatt god bruk for i tidligere tiders jeger og sanke og opprinnelige natur samfunn. I vår litt kunstige verden og moderne og tette samfunn langt fra naturverdier  er følelser og angst og frykt mye skjøvet under teppe føler jeg. Vi skal fungere og ikke spille egen eller andres tid.

Kanskje er du en større drømmer enn andre. Et sterkere ønske enn andre om å våkne om morgenen og sykdommen og tunge fortid og borte for bestandig . Selv er jeg bare en som selv strever og i dag står det bare " nervemedisin"  på mine forpakningen mrd medisin. Akkurat nå tar jeg selv medisin. Men denne medisinen kan disponere for demens om brukes ved høy alder har nyere forskning vist.

Jeg tenkte mye på dette med hjerneskade midt i livet men legen sa at det er veldig vanskelig å få dette undersøkt og at det var usikker vitenskap.

Jeg rives og slites  av tvil selv. Er der noen barn som nærmest " blinkes ut" til en " psykisk lidelse karriere" av klassejustis nærmest eller gamle fordommer. En sosial prosess med grusomme uskyldige ofre ofte barn.

Lytt til lege Du har tillit til er hva jeg tenker. Ønsker deg bare alt godt videre.Man forsker stadig også på etisk god vis tror jeg til gode for alle som sliter tror jeg iallefall håper.  Så der er absolutt håp for alle i hangane snøre tror jeg. Jeg tar en dag av gangen. Jeg kan ikke annet.

Endret av Fabela
Ingen kommentarer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fabela skrev:

Men denne medisinen kan disponere for demens om brukes ved høy alder har nyere forskning vist.

Hva heter den medisinen du tar da?

Anonymkode: dc0dd...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erstatningsproduktet for Zeldox. Et langt navn jeg ofte ikke husker. Zim,  ettelerannet.

Det er trangt på alle budsjetter tror jeg derfor er det så som så med oppfølging spesielt tror jeg i gruppen med sykdommer relatert til psykisk lidelse. Dumt at det skal være slik synes jeg derfor har jeg som jeg tror mange før meg debattert i uformelle firmaer for å holde saken varm.

Lytt på de nærmeste og fagpersoner og prøv å tenke på din allmenne helse også og studie og jobb i den grad man har mulighet og krefter.

God bedring.😊

Endret av Fabela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye forferdelig i dag for så mange tror jeg. Men jeg føler også at det rette forum ikke er her for å ta ting opp i sin fulle bredde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Fabela skrev:

Erstatningsproduktet for Zeldox. Et langt navn jeg ofte ikke husker. Zim,  ettelerannet.

Det er trangt på alle budsjetter tror jeg derfor er det så som så med oppfølging spesielt tror jeg i gruppen med sykdommer relatert til psykisk lidelse. Dumt at det skal være slik synes jeg derfor har jeg som jeg tror mange før meg debattert i uformelle firmaer for å holde saken varm.

Lytt på de nærmeste og fagpersoner og prøv å tenke på din allmenne helse også og studie og jobb i den grad man har mulighet og krefter.

God bedring.😊

Takk for svar. Har du schizofreni? Håper du greier deg bedre fremover:)

Anonymkode: dc0dd...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...