Gå til innhold

Løvetannbarn vs sterk personlighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En behandler sa en gang til meg at jeg var et løvetannbarn: Til tross for min bakgrunn var jeg verken uføretrygdet eller rusmisbruker. 
Betyr dette at jeg har en sterk personlighet? 

Anonymkode: 85f76...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En behandler sa en gang til meg at jeg var et løvetannbarn: Til tross for min bakgrunn var jeg verken uføretrygdet eller rusmisbruker. 
Betyr dette at jeg har en sterk personlighet? 

Anonymkode: 85f76...bb7

Begrepene "løvetannsbarn" og "sterk personlighet" er begge såpass uklare og vage, at det ikke uten videre er mulig å ta stilling til spørsmålet ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, frosken skrev:

Begrepene "løvetannsbarn" og "sterk personlighet" er begge såpass uklare og vage, at det ikke uten videre er mulig å ta stilling til spørsmålet ditt. 

Ok. Det var en fortsettelse på en tråd lenger ned. Kuptons svar var litt uklart. Jeg skulle så gjerne fått klarhet i dette da det har så stor betydning for meg og min selvfølelse. 

Anonymkode: 85f76...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok. Det var en fortsettelse på en tråd lenger ned. Kuptons svar var litt uklart. Jeg skulle så gjerne fått klarhet i dette da det har så stor betydning for meg og min selvfølelse. 

Anonymkode: 85f76...bb7

Jeg assosierer ikke "sterk personlighet" med "løvetannbarn". For meg er det to forskjellige kategorier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, frosken skrev:

Jeg assosierer ikke "sterk personlighet" med "løvetannbarn". For meg er det to forskjellige kategorier. 

Ok. Jeg trodde kanskje det hadde en sammenheng. At man må ha vært sterk når man har overlevd en viss fortid og fungerer bra sosialt, i fritid og jobb/skole-sammenheng. 

Anonymkode: 85f76...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Jeg trodde kanskje det hadde en sammenheng. At man må ha vært sterk når man har overlevd en viss fortid og fungerer bra sosialt, i fritid og jobb/skole-sammenheng. 

Anonymkode: 85f76...bb7

Jeg assosierer begrepet løvetannbarn som noen som har greid å komme seg opp her i livet tross et dårlig utgangspunkt. Jamfør løvetannblomsten som greier å sprenge seg gjennom asfalten mot alle odds.

Anonymkode: 5b92d...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg assosierer begrepet løvetannbarn som noen som har greid å komme seg opp her i livet tross et dårlig utgangspunkt. Jamfør løvetannblomsten som greier å sprenge seg gjennom asfalten mot alle odds.

Anonymkode: 5b92d...e49

Det er riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Janus30 skrev:

Det er riktig. 

Må man ikke være sterk for å klare det? 

Anonymkode: 85f76...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En behandler sa en gang til meg at jeg var et løvetannbarn: Til tross for min bakgrunn var jeg verken uføretrygdet eller rusmisbruker. 
Betyr dette at jeg har en sterk personlighet? 

Anonymkode: 85f76...bb7

Løvetannsbarn forbindes ofte med resiliens. Kanskje også det du tenker på med sterk personlighet? 

Resiliens er et psykologisk begrep om evnen til å håndtere stress og katastrofer, og at et barn viser seg motstandsdyktig overfor psykiske problemer. Mennesker som har god resiliens klarer å håndtere kriser og påkjenninger på en positiv måte. Resiliens er den norske oversettingen av det engelske begrepet «resilience». Wikipedia

Anonymkode: 9a63d...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må man ikke være sterk for å klare det? 

Anonymkode: 85f76...bb7

Jo, da er man sterk. Og har en sterk personlighetstype. 

Anonymkode: 5b92d...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Løvetannsbarn forbindes ofte med resiliens. Kanskje også det du tenker på med sterk personlighet? 

Resiliens er et psykologisk begrep om evnen til å håndtere stress og katastrofer, og at et barn viser seg motstandsdyktig overfor psykiske problemer. Mennesker som har god resiliens klarer å håndtere kriser og påkjenninger på en positiv måte. Resiliens er den norske oversettingen av det engelske begrepet «resilience». Wikipedia

Anonymkode: 9a63d...e75

Det forbindes ofte med løvetannbarn, men resiliens og løvetannbarn er ikke det samme. Resiliens er ikke en egenskap ved individet, men mer ulike prosesser og samspillet mellom individ og miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, XbellaX skrev:

Det forbindes ofte med løvetannbarn, men resiliens og løvetannbarn er ikke det samme. Resiliens er ikke en egenskap ved individet, men mer ulike prosesser og samspillet mellom individ og miljø.

Ja, det er komplekse forhold som ligger til grunn for begrepet ‘løvetannsbarn’, men resiliens er likevel sentralt, slik jeg forstår begrepet. I artikkelen du linker til nevnes også faktorene som tenkes å bidra til at man blir et «løvetannsbarn»: genetisk robusthet, støttende, nære relasjoner og en likandes framtoning/personlighet. 

Man kan score høyt på resiliens uten å være et løvetannsbarn, men neppe motsatt. Samtidig er det viktig å understreke at trekket kan variere over tid/ulike forhold, som jo også nevnes i artikkelen. 
 

Anonymkode: 9a63d...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er komplekse forhold som ligger til grunn for begrepet ‘løvetannsbarn’, men resiliens er likevel sentralt, slik jeg forstår begrepet. I artikkelen du linker til nevnes også faktorene som tenkes å bidra til at man blir et «løvetannsbarn»: genetisk robusthet, støttende, nære relasjoner og en likandes framtoning/personlighet. 

Man kan score høyt på resiliens uten å være et løvetannsbarn, men neppe motsatt. Samtidig er det viktig å understreke at trekket kan variere over tid/ulike forhold, som jo også nevnes i artikkelen. 
 

Anonymkode: 9a63d...e75

Jeg er usikker på hva du diskuterer akkurat nå. Jeg bare kommenterte at løvetannbarn og resiliens ikke er helt det samme. Jeg er itvil om jeg synes løvetannbarn er et spesielt godt begrep. Ingen barn lever isolert og alene, men i samspill med miljøet. Altså blir det kanskje mer riktig å bruke resiliens-begrepet fremfor "løvetann"-begrepet. https://www.tv2.no/a/3398520/

 

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel Ann på hva man legger i ordet sterk personlighet. Jeg personlig synes at folk som jobber i fengsler og som utøver tortur på andre har en sterk personlighet. Det krever mye styrke og torturere noen uten å kjenne på ubehag, men så er vi ikke alle skapt slik. 

Anonymkode: 15c1d...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, XbellaX skrev:

Jeg er usikker på hva du diskuterer akkurat nå. Jeg bare kommenterte at løvetannbarn og resiliens ikke er helt det samme. Jeg er itvil om jeg synes løvetannbarn er et spesielt godt begrep. Ingen barn lever isolert og alene, men i samspill med miljøet. Altså blir det kanskje mer riktig å bruke resiliens-begrepet fremfor "løvetann"-begrepet. https://www.tv2.no/a/3398520/

 

Jeg tror i grunnen vi er ganske enige! ;) 

Anonymkode: 9a63d...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer vel Ann på hva man legger i ordet sterk personlighet. Jeg personlig synes at folk som jobber i fengsler og som utøver tortur på andre har en sterk personlighet. Det krever mye styrke og torturere noen uten å kjenne på ubehag, men så er vi ikke alle skapt slik. 

Anonymkode: 15c1d...85d

"Folk som jobber i fengsler og som utøver tortur?" Opplever du at fengselsansatte i Norge driver med tortur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, XbellaX skrev:

"Folk som jobber i fengsler og som utøver tortur?" Opplever du at fengselsansatte i Norge driver med tortur?

Ikke i Norge men andre land. Å torturere folk er ikke en jobb alle hadde klart, jeg beundrer de som klarer det. 

Anonymkode: 15c1d...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, jeg får spørre min behandler om dette, for jeg er litt forvirret :) 

Anonymkode: 85f76...bb7

Jeg sitter igjen med et spørsmål... For hvem er det viktig at du er et "løvetannbarn"? Deg selv eller behandler? Mulig jeg har en helt feil følelse her og da er jeg den første til å beklage det selvsagt, men jeg får et inntrykk av at det er viktig for deg å fremstå som et "løvetanbarn" overfor behandler. At han eller hun definerer deg som det for på et vis å være fornøyd med deg. Det viktigste uansett er at DU har det best mulig i ditt eget liv og i din egen hverdag uansett hva du måtte ha opplevd i fortiden.

Fortiden kan være grusom for mange av oss, men jeg tenker at vi alle er små "løvetenner" som gjør vårt beste ut ifra våre forutsetninger. Noen har bedre oppvekstforhold enn andre og det er mye som spiller inn, alt fra hvem man møter i livet av andre i familien og de ressursene de har eller mangel på ressurser, lærere, har venner, klarer av utdannelse, helsesituasjon fysisk og psykisk, får tilbud om terapi og oppfølgning, stifter familie, utdannelse/jobb eller ytelser fra NAV osv. Helt ærlig synes jeg at "løvetannbarn" blir et misvisende begrep, for det er så utrolig mye annet som spiller inn enn kun personligheten. Selvsagt hjelper det på at man klarer å kjempe imot motgang i livet, men all annen støtte ellers i oppveksten har så utrolig mye å si for det totale utfallet og som det gjerne sies lite om i begrepet "løvetannbarn".

Helt personlig synes jeg "løvetannbarn" burde avskaffes, for det kan få en rekke andre til å føle at de har mislykkes på så mange områder. Jeg tenker at det er helt feil. Alle har vi våre ressurser og kvaliteter selv om det føles som om man har mislykkes på alle plan i livet. Det er det som gjør oss til unike mennesker. Vi kan alle et eller annet. Noen er flinke til å synge, håndtere instrument, flinke med dyr, snakke med eldre mennesker, flinke med PC-er, flinke til å skrive, flinke til å tegne eller male, flinke til å ta bilder osv. Listen kan bli lang. Det gjelder bare å se det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...