Gå til innhold

Løvetannbarn vs sterk personlighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

En behandler sa en gang til meg at jeg var et løvetannbarn: Til tross for min bakgrunn var jeg verken uføretrygdet eller rusmisbruker. 
Betyr dette at jeg har en sterk personlighet? 

Anonymkode: 85f76...bb7

Jeg tenker på "løvetannbarn" og "sterk personlighet" som ulike ting. 

I mitt hode er løvetannbarn noen som ikke har hatt tilstrekkelig voksenomsorg under oppveksten, men som likevel har greid seg bra ved hjelp av egne ressurser eller andre voksne sin omsorg. Hverken mer eller mindre. Jeg er ikke like enig med andre i at dette er et dårlig begrep - jeg syns faktisk "sterk personlighet" er mer diffust fordi begrepet brukes ulikt. 

Sånn i det grove tenker jeg at "sterk personlighet" kan vise til en bestemt måte å møte verden på, der en er trygg, motstandsdyktig, og ikke lar seg vippe av pinnen om det stormer rundt en.

Men - "sterk personlighet" kan også vise til den "selvpresenterende" delen av personen, dvs at vedkommende framstår "tydelig", at vedkommende er forutsigbar på et vis, at man vet hvor man har vedkommende.

Dette er jo noe helt annet enn å møte utfordringer uten å bli utrygg eller redd, sant. En tredje variant er at vedkommende bryter lett gjennom lydmuren, dvs får gjennomslag for sine meninger og ønsker i større grad enn andre (litt sånn alfapersonlighet eller ekstravert & smart i samme person). Jeg syns feks Trond Giske og/eller Jens Stoltenberg har framstått sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kayia skrev:

Jeg tenker på "løvetannbarn" og "sterk personlighet" som ulike ting. 

I mitt hode er løvetannbarn noen som ikke har hatt tilstrekkelig voksenomsorg under oppveksten, men som likevel har greid seg bra ved hjelp av egne ressurser eller andre voksne sin omsorg. Hverken mer eller mindre. Jeg er ikke like enig med andre i at dette er et dårlig begrep - jeg syns faktisk "sterk personlighet" er mer diffust fordi begrepet brukes ulikt. 

Sånn i det grove tenker jeg at "sterk personlighet" kan vise til en bestemt måte å møte verden på, der en er trygg, motstandsdyktig, og ikke lar seg vippe av pinnen om det stormer rundt en.

Men - "sterk personlighet" kan også vise til den "selvpresenterende" delen av personen, dvs at vedkommende framstår "tydelig", at vedkommende er forutsigbar på et vis, at man vet hvor man har vedkommende.

Dette er jo noe helt annet enn å møte utfordringer uten å bli utrygg eller redd, sant. En tredje variant er at vedkommende bryter lett gjennom lydmuren, dvs får gjennomslag for sine meninger og ønsker i større grad enn andre (litt sånn alfapersonlighet eller ekstravert & smart i samme person). Jeg syns feks Trond Giske og/eller Jens Stoltenberg har framstått sånn. 

Takk :) ble mer forståelig nå ;) 

Anonymkode: 85f76...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Kaya for at du brukte tid på å forklare, du var den som kom nærmest et svar. Jeg spurte min terapeut om dette, men han ville ikke svare på det, så spørsmålet mitt forblir fortsatt ubesvart. Jeg takker for alles engasjement i tråden og  skal forsøke å legge spørsmålet bak meg. 
 

Anonymkode: 85f76...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at mitt bruk av "sterk personlighet" i et annet innlegg har ført til lange diskusjoner. Jeg er enig i at det ikke var det heldigste ordvalg. Sterk/svak i denne sammenheng er ikke entydig. Kanskje ville det vært riktigere å bruke robust/skjør. Det jeg ville si var at det er positivt at en kan opprettholde en god funksjon tross betydelig motgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å vite egentlig. Jeg er følsom og sårbar men kan utad virke sterk. Som barn var angsten for å ikke gjøre de voksne fornøyd så sterk at jeg spratt opp om morgenen, gikk på skolen, gjorde leksene mine, var lydig og høflig, utdannet meg osv. Man kan ha en sterk selvoppholdelsesdrift på tross av sårbarhet. Men for min del hadde det lønnet seg å tillate seg selv å være litt svak, skjør eller sårbar i blant. Det var ikke rom for det fordi jeg hadde ikke noen jeg var trygg nok på til å vise denne siden av meg. Jeg lærte på en måte å forakte det som jeg visste innerst inne var en del av min personlighet. Så skammen over min svakhet ble også en drivkraft. Men da jeg ikke lenger klarte mer raknet det helt. Og dette kom senere i livet som godt voksen. I dag fungerer jeg ikke så godt i samfunnslivet lenger. 

Anonymkode: b182f...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å vite egentlig. Jeg er følsom og sårbar men kan utad virke sterk. Som barn var angsten for å ikke gjøre de voksne fornøyd så sterk at jeg spratt opp om morgenen, gikk på skolen, gjorde leksene mine, var lydig og høflig, utdannet meg osv. Man kan ha en sterk selvoppholdelsesdrift på tross av sårbarhet. Men for min del hadde det lønnet seg å tillate seg selv å være litt svak, skjør eller sårbar i blant. Det var ikke rom for det fordi jeg hadde ikke noen jeg var trygg nok på til å vise denne siden av meg. Jeg lærte på en måte å forakte det som jeg visste innerst inne var en del av min personlighet. Så skammen over min svakhet ble også en drivkraft. Men da jeg ikke lenger klarte mer raknet det helt. Og dette kom senere i livet som godt voksen. I dag fungerer jeg ikke så godt i samfunnslivet lenger. 

Anonymkode: b182f...59b

Kjenner meg veldig igjen i dette. 

Anonymkode: 85f76...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2020 den 0.05, AnonymBruker skrev:

Det kommer vel Ann på hva man legger i ordet sterk personlighet. Jeg personlig synes at folk som jobber i fengsler og som utøver tortur på andre har en sterk personlighet. Det krever mye styrke og torturere noen uten å kjenne på ubehag, men så er vi ikke alle skapt slik. 

Anonymkode: 15c1d...85d

Vil heller kalle de psykopater,men mulig de har en sterk persoblighet psykopatene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, stjernestøv skrev:

Vil heller kalle de psykopater,men mulig de har en sterk persoblighet psykopatene. 

Ja det tror jeg også at de har en sterk personlighet. Skulle ønske at jeg var litt som de uten å skade noen. Liksom bare ikke ha skyldfølelse for alt og alle hele tiden. Ikke gråte når jeg ser på triste nyheter og bare være egoistisk og tenke litt mere på meg selv. Vet at det er sykt å ønske at man var litt psykopat, men når man hele tiden tar innover seg ting så blir man ødelagt. 

Anonymkode: 15c1d...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det tror jeg også at de har en sterk personlighet. Skulle ønske at jeg var litt som de uten å skade noen. Liksom bare ikke ha skyldfølelse for alt og alle hele tiden. Ikke gråte når jeg ser på triste nyheter og bare være egoistisk og tenke litt mere på meg selv. Vet at det er sykt å ønske at man var litt psykopat, men når man hele tiden tar innover seg ting så blir man ødelagt. 

Anonymkode: 15c1d...85d

Jeg tok innover alt før og det var veldig trist,for meg hjelper det å ta AP. Blir mer robust da og tåler mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, kupton skrev:

Jeg ser at mitt bruk av "sterk personlighet" i et annet innlegg har ført til lange diskusjoner. Jeg er enig i at det ikke var det heldigste ordvalg. Sterk/svak i denne sammenheng er ikke entydig. Kanskje ville det vært riktigere å bruke robust/skjør. Det jeg ville si var at det er positivt at en kan opprettholde en god funksjon tross betydelig motgang.

Takk for forklaring. Måtte tenke på svaret før jeg ga en tilbakemelding. 

Anonymkode: 85f76...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...