Gå til innhold

Hvilke tiltak mener du burde vært satt inn for å redusere antall selvmord


Notpuk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 minutter siden, Notpuk skrev:

? Tanker?

Jeg tror ikke noe hjelper, vet med meg selv at hvis jeg vil dø kan ingen stoppe meg. Hadde ikke gått rundt og fortalt det tror jeg, jo kanskje hvis jeg var i sjokk. Ville vel da blitt innlagt, men man kommer jo ut igjen. Vanskelig det der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at en nullvisjon for selvmord er tullete og tabloid. Noen vil alltid ta livet sitt med mindre planen er å ha hele Norge på skjermet avdeling. 

Utfordringen vi har er at det fokuseres for mye på å forhindre selvmord og for lite på å faktisk gjøre folk friske. Hver dag innlegges mange mennesker helt unødvendig og blir enda mer sykeliggjort og ansvarsløse fordi legene er redde for å havne i et dårlig lys hvis noen tar livet sitt. Som jeg har sagt før: I forhold til hvor mange som sliter psykisk i Norge er det ekstremt få selvmord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ISW skrev:

Jeg synes at en nullvisjon for selvmord er tullete og tabloid. Noen vil alltid ta livet sitt med mindre planen er å ha hele Norge på skjermet avdeling. 

Utfordringen vi har er at det fokuseres for mye på å forhindre selvmord og for lite på å faktisk gjøre folk friske. Hver dag innlegges mange mennesker helt unødvendig og blir enda mer sykeliggjort og ansvarsløse fordi legene er redde for å havne i et dårlig lys hvis noen tar livet sitt. Som jeg har sagt før: I forhold til hvor mange som sliter psykisk i Norge er det ekstremt få selvmord. 

Her er jeg helt enig med deg. God livskvalitet og funksjon i hverdagen bør være et viktigere mål enn overlevelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, ISW skrev:

Jeg synes at en nullvisjon for selvmord er tullete og tabloid. Noen vil alltid ta livet sitt med mindre planen er å ha hele Norge på skjermet avdeling. 

Utfordringen vi har er at det fokuseres for mye på å forhindre selvmord og for lite på å faktisk gjøre folk friske. Hver dag innlegges mange mennesker helt unødvendig og blir enda mer sykeliggjort og ansvarsløse fordi legene er redde for å havne i et dårlig lys hvis noen tar livet sitt. Som jeg har sagt før: I forhold til hvor mange som sliter psykisk i Norge er det ekstremt få selvmord. 

Hvor mange av de som tar selvmord har hatt kontakt med psykiatrien i det hele tatt?

Anonymkode: 56ae5...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Gargamel skrev:

Forske mer på den psykiske helsen til menn, kanskje. 

Og finne måter som gjør det mer nærliggende for unge menn å søke hjelp. En stor andel av unge menn som tar livet av seg, har verken hatt kontakt med hjelpeapparatet eller vist symptomer på psykisk lidelse. Jeg synes på mange måter at disse selvmordene er de tristeste. 

Denne artikkelen har noen interessante refleksjoner når det gjelder unge menn: https://tidsskriftet.no/2018/02/originalartikkel/etterlattes-erfaringer-ved-selvmord-hos-unge-menn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenom å ha nok lavterskeltilbud så må folk få mer praktisk hjelp. Er du ensom, hjelp til sosial kontakt. Mangler en jobb, hjelp til kurs ,skole eller jobb søknad.  Har en alvorlig depresjon, kanskje praktisk hjelp i hjemmet vis husarbeid er uoverkommelig. Avlastning med barn vis en ikke har nær familie eller venner som kan hjelpe. 

At en vil gi opp livet har mange grunner, brutte forhold, ensomhet, fysisk sykdom, osv. ja fint å snakke om det, men også praktisk hjelp i form av NAV ,sosionom, kommune og andre relevante tilbud burde blitt brukt mer enn i dag.

Anonymkode: 9bf9c...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prioritere de som er suicidale eller alvorlig psyke i psykiatrien. Sånn som det er nå så er det gjerne de med mindre grader av angst, panikkangst eller utbrenthet fra jobben som får plass.

Det er flere folk i dps systemet som  er i jobb, enn de som ikke er det. Skal man klare å hindre suicid så må man hjelpe de som er i størst behov og klarer seg dårligst.

Anonymkode: afec7...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prioritere de som er suicidale eller alvorlig psyke i psykiatrien. Sånn som det er nå så er det gjerne de med mindre grader av angst, panikkangst eller utbrenthet fra jobben som får plass.

Det er flere folk i dps systemet som  er i jobb, enn de som ikke er det. Skal man klare å hindre suicid så må man hjelpe de som er i størst behov og klarer seg dårligst.

Anonymkode: afec7...7e8

Det er viktig å diskutere prinsipper for prioritering, men jeg tror ikke nødvendigvis selvmordsraten henger sammen med at de dårligste ikke får plass i dps-systemet. 

Forøvrig så stemmer neppe påstanden din om at det er de med mindre grader av angst, panikkangst eller utbrenthet som prioriteres av dps generelt sett - i alle fall ikke i Oslo-området. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen statistikk på hvor mange som tar selvmord som er i jobb kontra ikke er det?

Anonymkode: 56ae5...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, frosken skrev:

Forøvrig så stemmer neppe påstanden din om at det er de med mindre grader av angst, panikkangst eller utbrenthet som prioriteres av dps generelt sett

Det er korrekt. I tillegg stemmer ikke påstanden om at det er de som i minst grad har lykkes som tar livet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kupton skrev:

Det er korrekt. I tillegg stemmer ikke påstanden om at det er de som i minst grad har lykkes som tar livet sitt.

Du mener altså at en person som er i jobb, har masse venner og en familie har større sannsynlighet generelt sett til å faktisk ta selvmord enn en person som er så psyk at den er uføretrygdet, har ingen familie eller venner ?

Anonymkode: afec7...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
1 time siden, frosken skrev:

Og finne måter som gjør det mer nærliggende for unge menn å søke hjelp. En stor andel av unge menn som tar livet av seg, har verken hatt kontakt med hjelpeapparatet eller vist symptomer på psykisk lidelse. Jeg synes på mange måter at disse selvmordene er de tristeste. 

Denne artikkelen har noen interessante refleksjoner når det gjelder unge menn: https://tidsskriftet.no/2018/02/originalartikkel/etterlattes-erfaringer-ved-selvmord-hos-unge-menn

Interessant. Mange har altså ingen diagnoser, og ingen ser det komme.

Hvis målet er å redusere antall selvmord tipper jeg man ville fått mest valuta for pengene ved å sette inn innsatsen der.

Skulle tro det var enklere å hjelpe disse enn mange andre, bortsett fra at de ikke vil oppsøke hjelp selv.

Kanskje folk burde fått et kurs i å takle livskriser. Jeg vet ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener altså at en person som er i jobb, har masse venner og en familie har større sannsynlighet generelt sett til å faktisk ta selvmord enn en person som er så psyk at den er uføretrygdet, har ingen familie eller venner ?

Anonymkode: afec7...7e8

https://tidsskriftet.no/2014/08/kronikk/selvmord-og-psykiske-lidelser

Anonymkode: e1b22...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener altså at en person som er i jobb, har masse venner og en familie har større sannsynlighet generelt sett til å faktisk ta selvmord enn en person som er så psyk at den er uføretrygdet, har ingen familie eller venner ?

Anonymkode: afec7...7e8

Ja, forskningen viser det. 
overraskende for meg også da jeg leste det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener altså at en person som er i jobb, har masse venner og en familie har større sannsynlighet generelt sett til å faktisk ta selvmord enn en person som er så psyk at den er uføretrygdet, har ingen familie eller venner ?

Anonymkode: afec7...7e8

Det er mange eksempler på at også ressurssterke mennesker begår selvmord. Artikkelen Frosken linker til belyser en side av det. 

Anonymkode: e7709...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...