Gå til innhold

Dersom ditt barn var et "donorbarn"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Foreks barnet til deg og partneren var unnfanget ved hjelp av eggdonor eller sæddonor.. , ville du fortalt familien om det? 

 

Anonymkode: 5cf39...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreks barnet til deg og partneren var unnfanget ved hjelp av eggdonor eller sæddonor.. , ville du fortalt familien om det? 

Anonymkode: 5cf39...6d3

Kommer vel an på hvor godt forhold man har til familien generelt? Jeg vet faktisk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Lillemus skrev:

Kommer vel an på hvor godt forhold man har til familien generelt? Jeg vet faktisk ikke.

Jeg ville synes det var vanskelig å fortelle at jeg var blitt gravid i seg selv til mine foreldre. De har sagt at de mener at jeg har nok barn og at de håper at jeg har gitt meg med å få barn. 

Men å fortelle at vi ventet et donorbarn kunne være vanskelig for jeg vet ikke hvilke holdninger/ tanker de har om det. 

Anonymkode: 5cf39...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreks barnet til deg og partneren var unnfanget ved hjelp av eggdonor eller sæddonor.. , ville du fortalt familien om det? 

Anonymkode: 5cf39...6d3

Ja det tror jeg. Jeg ville ønsket å normalisere dette overfor barnet via åpenhet også, og da hadde det vært naturlig å være generelt åpent. Men som Lillemus er inne på, vi har et gidt forhold til familien, det er jo essensielt for et slikt valg.

Jeg kjenner ei som ble befruktet i Danmark og som var åpen om dette fra befruktningen ble gjennomført. Har aldri hørt at hun har fått annet enn positive tilbakemeldinger på valget sitt, og nå er barnet skolestarter til høsten. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville synes det var vanskelig å fortelle at jeg var blitt gravid i seg selv til mine foreldre. De har sagt at de mener at jeg har nok barn og at de håper at jeg har gitt meg med å få barn. 

Men å fortelle at vi ventet et donorbarn kunne være vanskelig for jeg vet ikke hvilke holdninger/ tanker de har om det. 

Anonymkode: 5cf39...6d3

I alle dager, om ikke foreldrene belastes eller barna blir misligholdt har da ikke foreldre noe med dine valg å gjøre? Hvorfor setter du ikke grenser for hva de skal kunne si til deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kayia skrev:

Ja det tror jeg. Jeg ville ønsket å normalisere dette overfor barnet via åpenhet også, og da hadde det vært naturlig å være generelt åpent. Men som Lillemus er inne på, vi har et gidt forhold til familien, det er jo essensielt for et slikt valg.

Jeg kjenner ei som ble befruktet i Danmark og som var åpen om dette fra befruktningen ble gjennomført. Har aldri hørt at hun har fått annet enn positive tilbakemeldinger på valget sitt, og nå er barnet skolestarter til høsten. 

 

Jeg kjenner et par som var åpen om eggdonasjon helt fra før de tok det. De fikk et barn sammen og folk taklet det bra rundt dem. 

 

Anonymkode: 5cf39...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Kayia skrev:

I alle dager, om ikke foreldrene belastes eller barna blir misligholdt har da ikke foreldre noe med dine valg å gjøre? Hvorfor setter du ikke grenser for hva de skal kunne si til deg? 

De er bekymret for at barnet kan bli sykt pga min alder. De synes at jeg er for gammel. Men det er mitt valg. Jeg ønsker barn og det vet de. Dersom jeg blir gravid så vil jeg vente med å fortelle det til jeg er ganske så høygravid for jeg orker ikke å høre på bekymringer om at barnet kan være sykt og skrekkhistorier. 

Anonymkode: 5cf39...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For annen familie enn barnets foreldre gjør det liten forskjell om barnet er hjemmelaget, prøverørs- eller donorbarn. Så jeg ser ikke noe poeng i å fortelle dette under svangerskapet, hvis du ikke har lyst.

Senere ville jeg ikke ønske å være i en situasjon der noen (f.eks. barnet selv, når det var gammelt nok) visste noe som ikke kunne snakkes om. Det blir veldig slitsomt hvis man skal holde ting hemmelige for noen familiemedlemmer og være åpen med andre. 

Jeg synes du skal vente med disse bekymringene til du evt. er gravid og det ser ut til å gå bra.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De er bekymret for at barnet kan bli sykt pga min alder. De synes at jeg er for gammel.

Som jeg skrev i forrige uke: Det er mer sannsynlig at du ikke klarer å bli gravid eller at du spontanaborterer, enn at du får et barn det er noe galt med. Dessuten vil du få tilbud om fosterdiagnostikk. Dette er statistikk, det er ikke noe jeg konstruerer for å skremme deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barnebarn har to mødre og ingen pappa.  Det maskuline opphavet er ukjent donor.  Min far var på sykehjem da det første barnet var på vei.  Han var litt betenkt da banet var på vei over at far var ukjent, men da jeg fortalte han at reglene var slik i Norge at barnet kan få vite hvem donor er når det blir atten år var han rolig med det og ingen var gladere enn han da barnet kom først på besøk.  Han var 85 år da han døde og lille  snuppa var da et og et halvt.

Det var aldri aktuelt for meg å tenke på donor da jeg fikk mine barn.  Derfor kan jeg ikke si hva jeg hadde sagt og ikke sagt.  Jeg forstår min fars reaksjoner, men han viste aldri bekymringer overfor min datter.  Jeg er takknemlig for hans glede og vilje til å tilpasse seg nye situasjoner.

Anonymkode: 8d276...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er mye fokus på de voksne her og hva de voksne føler tror og tenker i forhold til en slik problemstilling. Men hva med barnet selv? Hvordan vil barnet ta det at det er et resultat av et donoregg og en sæddonor? Ikke sikkert at det vil være så kult å vokse opp med en slik visshet.

Anonymkode: 5ef18...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er mye fokus på de voksne her og hva de voksne føler tror og tenker i forhold til en slik problemstilling. Men hva med barnet selv? Hvordan vil barnet ta det at det er et resultat av et donoregg og en sæddonor? Ikke sikkert at det vil være så kult å vokse opp med en slik visshet.

Anonymkode: 5ef18...6e4

Hva er i veien med det?  Hvorfor tror du mine barnebarn vil reagere på å ha to mødre og ingen far?  

Anonymkode: 8d276...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er i veien med det?  Hvorfor tror du mine barnebarn vil reagere på å ha to mødre og ingen far?  

Anonymkode: 8d276...051

Det er jo en selvfølge at de vil reagere på det, uten at det trenger bety at de ikke får en god oppvekst. Vi er ikke der ennå, at to mødre er like naturlig og vanlig som en mor og en far. 

Anonymkode: 711a6...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2020 den 9.54, AnonymBruker skrev:

Jeg ville synes det var vanskelig å fortelle at jeg var blitt gravid i seg selv til mine foreldre. De har sagt at de mener at jeg har nok barn og at de håper at jeg har gitt meg med å få barn. 

Hvor mange barn har du?

Anonymkode: e45e6...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.1.2020 den 11.17, laban skrev:

For annen familie enn barnets foreldre gjør det liten forskjell om barnet er hjemmelaget, prøverørs- eller donorbarn. Så jeg ser ikke noe poeng i å fortelle dette under svangerskapet, hvis du ikke har lyst.

Senere ville jeg ikke ønske å være i en situasjon der noen (f.eks. barnet selv, når det var gammelt nok) visste noe som ikke kunne snakkes om. Det blir veldig slitsomt hvis man skal holde ting hemmelige for noen familiemedlemmer og være åpen med andre. 

Jeg synes du skal vente med disse bekymringene til du evt. er gravid og det ser ut til å gå bra.

Som jeg skrev i forrige uke: Det er mer sannsynlig at du ikke klarer å bli gravid eller at du spontanaborterer, enn at du får et barn det er noe galt med. Dessuten vil du få tilbud om fosterdiagnostikk. Dette er statistikk, det er ikke noe jeg konstruerer for å skremme deg. 

🙂

fint med hjemmelagde barn, det var en morsom og presis måte å si biologiske barn på. Den vil jeg bruke, for er jo helt korrekt og akkurat sånn set er 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo en selvfølge at de vil reagere på det, uten at det trenger bety at de ikke får en god oppvekst. Vi er ikke der ennå, at to mødre er like naturlig og vanlig som en mor og en far. 

Anonymkode: 711a6...9b4

Minner meg om da vi feiret en av bursdagene til jentungen og vi var 3 voksne, pappan, bonusmora og jeg og litt utover i selskapet så den ene lille gjesten på oss og sukket litt:"Åh, så heldig X er som har to mammaer!" :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Madelenemie skrev:

fint med hjemmelagde barn, det var en morsom og presis måte å si biologiske barn på.

Da jeg begynte å være her på DOL i 1998, var det høy aktivitet på Forum for ufrivillig barnløshet. Daglig kom det meldinger om gleder og skuffelser, ettersom prøverne fikk to blå streker eller mensen. På det forumet skilte man mellom IVF, ICSI, diverse andre løsninger (som inseminasjon av barnefarens sæd) - og det som ble kalt "dobbeltsengmetoden". 

Jeg som på det tidspunkt strevde med å få barn nr. to, endte med å klare det vha. sistnevnte metode. Dvs. jeg tror egentlig det var i en køyeseng, men prinsippet er det samme. Gratis er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo en selvfølge at de vil reagere på det, uten at det trenger bety at de ikke får en god oppvekst. Vi er ikke der ennå, at to mødre er like naturlig og vanlig som en mor og en far. 

Anonymkode: 711a6...9b4

Det kan godt hende at du er der ennå at du synes det er unaturlig.  Snakk da for deg selv og ikke andre.  Du vet ingenting om de vil reagere på det.  Å slå frem slike bastante påstander har langt de fleste sluttet med i 2020.

Anonymkode: 8d276...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan godt hende at du er der ennå at du synes det er unaturlig.  Snakk da for deg selv og ikke andre.  Du vet ingenting om de vil reagere på det.  Å slå frem slike bastante påstander har langt de fleste sluttet med i 2020.

Anonymkode: 8d276...051

Det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Jeg synes det er fint at også homofile foreldre kan få barn ved hjelp av ulike løsninger. Samtidig er det nå sånn at opphavet til oss alle er basert på begge kjønn - biologisk mor og far. Det faktum kommer man ikke utenom, det gjelder også dine barnebarn.

Jeg sier altså ikke det er galt eller feil med to mødre, men reagerer på at du ser ut til å bagatellisere biologien oppi det hele. 

Anonymkode: 711a6...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Jeg synes det er fint at også homofile foreldre kan få barn ved hjelp av ulike løsninger. Samtidig er det nå sånn at opphavet til oss alle er basert på begge kjønn - biologisk mor og far. Det faktum kommer man ikke utenom, det gjelder også dine barnebarn.

Jeg sier altså ikke det er galt eller feil med to mødre, men reagerer på at du ser ut til å bagatellisere biologien oppi det hele. 

Anonymkode: 711a6...9b4

Du kan reagere så mye du vil, men å si at det ikke er naturlig med to mødre reagerer jeg på.  Barn har blitt oppdratt av kvinner i alle tidsaldre og mange uten far tilstede.  Kjør på og gå i kirken på søndag.  Jeg er ferdig med å svare deg.  Jeg trenger å samle krefter til å kjempe videre mot holdningene du presenterer.

Du har ingen anelse om hvordan barn reagerer på sitt opphav.  Du baserer det kun på dine tanker om at barn SKAL ha far og mor, og dessverre er det en del av dere der ute.

Håper du kan legge vekk dine unaturlige holdninger.

Anonymkode: 8d276...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan reagere så mye du vil, men å si at det ikke er naturlig med to mødre reagerer jeg på.  Barn har blitt oppdratt av kvinner i alle tidsaldre og mange uten far tilstede.  Kjør på og gå i kirken på søndag.  Jeg er ferdig med å svare deg.  Jeg trenger å samle krefter til å kjempe videre mot holdningene du presenterer.

Du har ingen anelse om hvordan barn reagerer på sitt opphav.  Du baserer det kun på dine tanker om at barn SKAL ha far og mor, og dessverre er det en del av dere der ute.

Håper du kan legge vekk dine unaturlige holdninger.

Anonymkode: 8d276...051

Kjære deg, her inne er det faktisk rom for ulike meninger... Og det er faktisk ikke noen fasit på et slikt spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...