Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lyset bør aldri stå på mer enn toppen 14 timer i døgnet. Selv det er i meste laget. 10-12 timer er nok, ellers vil du fort få problemer med alger.

Javisst, det er jo ein ting det med algar, men fisk (som andre levande vesen) treng også ei døgnrytme. Det er vel den viktigaste årsaka til at lyset ikkje skal stå på heile døgnet. 12-14 timar lys er nok for fisken.

For å unngå alger kan ein slå av lyset ein time midt på dagen. Dette vil ikkje påverke døgnrytma deira fordi det er lyst nok i rommet i seg sjølv (dersom akvariet er plassert på ein OK måte da).

Kva har du for akvarium, virgola? Kva type fisk o.l.?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45277-akvariefisk/#findComment-171005
Del på andre sider

Kjøp deg en timer, sånn at du får slått det på og av til samme tid hver dag. Lyset bør ikke være på mer en 10-12 timer i døgnet.

(Du får kjøpt timere på Clas Ohlson til noen og tredve kroner)

Fiskene må jo også få sove, vet du. :o)

Og velkommen i klubben for akvarioter! ;o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45277-akvariefisk/#findComment-171085
Del på andre sider

Javisst, det er jo ein ting det med algar, men fisk (som andre levande vesen) treng også ei døgnrytme. Det er vel den viktigaste årsaka til at lyset ikkje skal stå på heile døgnet. 12-14 timar lys er nok for fisken.

For å unngå alger kan ein slå av lyset ein time midt på dagen. Dette vil ikkje påverke døgnrytma deira fordi det er lyst nok i rommet i seg sjølv (dersom akvariet er plassert på ein OK måte da).

Kva har du for akvarium, virgola? Kva type fisk o.l.?

Jeg er den stolte :-) eier av et Juwel akvarium. 130 liter og det står på et dertil egnet skap.

Foreløpig har jeg bare 9 små fisker. 2 gyppier, 5 regnbuefisker og to orange som jeg ikke husker navnet på.

Kjøpte dem i går og de lever fremdeles. Har du også? Hvilke?

mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45277-akvariefisk/#findComment-171383
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sven (gift med Zarine)

Jeg er den stolte :-) eier av et Juwel akvarium. 130 liter og det står på et dertil egnet skap.

Foreløpig har jeg bare 9 små fisker. 2 gyppier, 5 regnbuefisker og to orange som jeg ikke husker navnet på.

Kjøpte dem i går og de lever fremdeles. Har du også? Hvilke?

mvh.

Hej Virgola.

Vad kul att du børjat med akvarium:)

Jag har haft akvarium i runt 20 år.

Då jag gifte mig med Zarine så var jag tvungen att sälja av alla mina akvarium.

Ibland saknar jag det.

Du vet när man har haft akvarium länge

och haft en del fisk som inte "räknas" som nybørjarfisk så blir man kanske lite snobbig.Mitt størsta kar var på 540litr.

Jag hade mest afrikanska ciklider från

Malawisjøn.

Det finns så mycket fin fisk du kan ha men just nu så koncentrera dig om den fisk du har.Kanske køpa lite mer guppy?De føder levande ungar.De oranga du har är det møjligens Platy eller ¨Svärdbärare?

De är också ungfødare.Du har en bra "nybørjarmix" (men som något erfaren så uppskattar man också dessa)

Hälsning Sven

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45277-akvariefisk/#findComment-171475
Del på andre sider

Hej Virgola.

Vad kul att du børjat med akvarium:)

Jag har haft akvarium i runt 20 år.

Då jag gifte mig med Zarine så var jag tvungen att sälja av alla mina akvarium.

Ibland saknar jag det.

Du vet när man har haft akvarium länge

och haft en del fisk som inte "räknas" som nybørjarfisk så blir man kanske lite snobbig.Mitt størsta kar var på 540litr.

Jag hade mest afrikanska ciklider från

Malawisjøn.

Det finns så mycket fin fisk du kan ha men just nu så koncentrera dig om den fisk du har.Kanske køpa lite mer guppy?De føder levande ungar.De oranga du har är det møjligens Platy eller ¨Svärdbärare?

De är också ungfødare.Du har en bra "nybørjarmix" (men som något erfaren så uppskattar man också dessa)

Hälsning Sven

Takk for tipset om sverdbærere. De har noe "greier" som henger under buken.

Er ikke ferdig med fiskekjøpene mine enda. Det er litt stusslig med bare 9 fisk, må lete for å se dem:-)

Glemte å nevne neontetraene, nydelige!!

mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45277-akvariefisk/#findComment-171822
Del på andre sider

Gjest Sven o Zarine

Takk for tipset om sverdbærere. De har noe "greier" som henger under buken.

Er ikke ferdig med fiskekjøpene mine enda. Det er litt stusslig med bare 9 fisk, må lete for å se dem:-)

Glemte å nevne neontetraene, nydelige!!

mvh.

Hej Virgola

Ja Neontetra är verkligen fina.

Det som är så bra med dem är att man

ska ha många av dem:)

Tetror är typiska stimfiskar.Du kan med god

samvitighet ha en 15 st.

I mitt stora kar var mitt mål att ha 50-100

Neon eller Kardinal tetror. Men titta lite på citron tetra. Nydelig tetra som inte är fin i

forretningen men blir helt nydelig när du har haft den ett tag hemma.

Du ska undvika Scalarer tillsammans med

Neontetra [Det hadde vi i akvariet heime da eg var barn... Zarine]. Då Scalarer av någon andledning uppfattar dem som väldigt god mat. [Våre scalarer var kanskje litt rare for dei syntes visst veldig mange ting var god mat... Av all slags fisk. Spiste opp egga sine gjorde dei óg. Z] Med andra tetror går det som regel bra.

Undvik Tigerbarber då de är fenbitare av rang.Tänker då på dina guppyhanar md dom sløjhalene.

Usch vad jag blandar svensk och norskt här.

Fråga mig gärna om du behøver veta något.

Min fru tittar ju på dessa sidor titt som tett.

Men se till att du køper en bra bok.Många av dom bästa akvaristerna är faktiskt norska.Men bøckerna brukar bli på svensk eller engelsk.

Sven

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45277-akvariefisk/#findComment-171926
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hej Virgola

Ja Neontetra är verkligen fina.

Det som är så bra med dem är att man

ska ha många av dem:)

Tetror är typiska stimfiskar.Du kan med god

samvitighet ha en 15 st.

I mitt stora kar var mitt mål att ha 50-100

Neon eller Kardinal tetror. Men titta lite på citron tetra. Nydelig tetra som inte är fin i

forretningen men blir helt nydelig när du har haft den ett tag hemma.

Du ska undvika Scalarer tillsammans med

Neontetra [Det hadde vi i akvariet heime da eg var barn... Zarine]. Då Scalarer av någon andledning uppfattar dem som väldigt god mat. [Våre scalarer var kanskje litt rare for dei syntes visst veldig mange ting var god mat... Av all slags fisk. Spiste opp egga sine gjorde dei óg. Z] Med andra tetror går det som regel bra.

Undvik Tigerbarber då de är fenbitare av rang.Tänker då på dina guppyhanar md dom sløjhalene.

Usch vad jag blandar svensk och norskt här.

Fråga mig gärna om du behøver veta något.

Min fru tittar ju på dessa sidor titt som tett.

Men se till att du køper en bra bok.Många av dom bästa akvaristerna är faktiskt norska.Men bøckerna brukar bli på svensk eller engelsk.

Sven

Hei Zarine og Sven

Det er lenge siden tråden var inne, men håper noen av dere titter innom.

Har mistet noen få fisk siden jeg fikk akvariet (4 av23) Nå har jeg fått 2 store maller (algespisere) men de bare flyr og gjemmer seg! Skal ikke dem normalt henge på glasset og spise algene som begynner å komme, eller er de bare sky,

eller syke? Håper noen av dere har greie på maller. Kjempetaknemlig for svar

mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45277-akvariefisk/#findComment-175308
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei Zarine og Sven

Det er lenge siden tråden var inne, men håper noen av dere titter innom.

Har mistet noen få fisk siden jeg fikk akvariet (4 av23) Nå har jeg fått 2 store maller (algespisere) men de bare flyr og gjemmer seg! Skal ikke dem normalt henge på glasset og spise algene som begynner å komme, eller er de bare sky,

eller syke? Håper noen av dere har greie på maller. Kjempetaknemlig for svar

mvh.

Hej Virgola

Stort sett alla malar är skymningsaktiva

fiskar.Det betyder att dom äter och simmar runt mest när ljuset är släkt.

Jag vet inte vilken sorts algätare du köpt

men den bästa är en som heter Ancistrus.

Undantag från ovan är pansarmalar.

Dom är även dag aktiva och dom rensar bra

på botten även om du nog bör ge tillskott av

malfoder till dom.

Sven

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45277-akvariefisk/#findComment-181273
Del på andre sider

Hej Virgola

Stort sett alla malar är skymningsaktiva

fiskar.Det betyder att dom äter och simmar runt mest när ljuset är släkt.

Jag vet inte vilken sorts algätare du köpt

men den bästa är en som heter Ancistrus.

Undantag från ovan är pansarmalar.

Dom är även dag aktiva och dom rensar bra

på botten även om du nog bör ge tillskott av

malfoder till dom.

Sven

Hei igjen.

Joda, de har så smått begynt å røre på seg, de store mallene, også mens lyset er på. Har også kjøpt to små pansermaller og de er supereffektive.

Har hatt litt problemer med vannkvaliteten. Nitritprøven skulle vært gul, men var knall rød.

Det er heldigvis bedre nå og alle fiskene overlevde. Silver Seilfinne Mollyen har fått ca. 40 unger. 10 av dem fisket jeg opp, resten ble fiskemat.

Begynner å få nok fisk nå: 2 seilfinnemollyer (1 døde) 2 blå dverg-gurami,10 neontetraer,2gule mollyer (1 død), en ildhale (1 død),2 pleco(snart mange), 6 gyppi+mallene. Vet dere om neontetraen føder levende unger, syntes noen er blitt veldig rund i magen, og så mye mat får de ikke.

Hva med maller, føder de, eller legger de egg?

Håper dere ikke blir lei av alle spørsmålene mine. Kjenner ikke noen som har greie på fisker så det blir å ty til dere. Tusen takk for hjelpen jeg har fått fra dere.

Mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45277-akvariefisk/#findComment-187647
Del på andre sider

Hei igjen.

Joda, de har så smått begynt å røre på seg, de store mallene, også mens lyset er på. Har også kjøpt to små pansermaller og de er supereffektive.

Har hatt litt problemer med vannkvaliteten. Nitritprøven skulle vært gul, men var knall rød.

Det er heldigvis bedre nå og alle fiskene overlevde. Silver Seilfinne Mollyen har fått ca. 40 unger. 10 av dem fisket jeg opp, resten ble fiskemat.

Begynner å få nok fisk nå: 2 seilfinnemollyer (1 døde) 2 blå dverg-gurami,10 neontetraer,2gule mollyer (1 død), en ildhale (1 død),2 pleco(snart mange), 6 gyppi+mallene. Vet dere om neontetraen føder levende unger, syntes noen er blitt veldig rund i magen, og så mye mat får de ikke.

Hva med maller, føder de, eller legger de egg?

Håper dere ikke blir lei av alle spørsmålene mine. Kjenner ikke noen som har greie på fisker så det blir å ty til dere. Tusen takk for hjelpen jeg har fått fra dere.

Mvh.

Hej Virgola

Vet du, det är ganska kul att svara på

fisk spörsmål igen :)

En viktig orsak till att du får nitrit i vattnet

KAN vara övermatning. Tänk på att ditt akvarium inte varit igång så länge än.

Då är det extra känsligt för smutts i vattnet.

Du har säkert fått höra att du ska byta vatten med jämna mellanrum. Det är sant och det är viktigt. Pass bara på att du inte byter allt vatten på en gång! Då blir alldrig akvariet i balans. "Lite skit rensar" är ett utryck som vi har i svenskan. Du behöver en fungerande bakterie stam i akvariet. Så byt ca 1/3 var 14 dag, det är lagom. Det är väldigt vanligt att nitriten blir hög i ett nystartat akvarium.

Men det går snart över med ett litet vattenbyte.

De molly arter som finns kan ibland vara lite känsliga. Mollies kommer från trakter som har ett lite saltare vatten så det kan vara bra att blanda lite grovt salt i vattnet.(detta gäller igentligen i alla akvarium eftersom saltet verkar göra att fiskar blir mindre utsatta för hud irritationer) Ca 1dl salt till 100 liter vatten. OBS saltet ska vara utan jod.

Ok - Neontetra :)

Nej, Neontetra är äggläggare. Dom lägger egg bland växter. Tyvärr anses Neontetra vara en av dom svåraste arterna att få att föröka sig. Det är delvis vås... Neontetra går greit att föröka men du behöver se på vatten värden. De Neontetror som är lite rundare runt buken är honor. Hanar är slankare.

För att få dem att gyte behöver du samla en hona och ett par hanar i ett mindre akvarium som är ganska tätt planterat. Du kan också filtrera med torv (det sänker Ph värdet). På det sättet kan du få de flesta tetror att gyte. Det svåra blir när du ska föda upp ynglen. Tetror är romrövare [altså at dei et opp rogna. Zarine] så du måste flytta de vuxna fiskarna när de gytit färdigt. Det tar ett antal dagar innan äggen kläckts. Då måste du akta på att äggen inte utsets för solljus eller smuts.

Mata yngel med yngelfoder som finns i din akvarie butik. Det finns ett foder som säljs på tub men när ynglen blir större gå över till Artemia. Sedan när de blivit ännu större vanligt akvarie foder.

Oh, lång uppsats här...

Det här är hur jag skulle göra det men det finns andra åsikter också. Se till att läsa så mycket du kan i ämnet :)

Hälsningar, Sven

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45277-akvariefisk/#findComment-188961
Del på andre sider

Annonse

Hej Virgola

Vet du, det är ganska kul att svara på

fisk spörsmål igen :)

En viktig orsak till att du får nitrit i vattnet

KAN vara övermatning. Tänk på att ditt akvarium inte varit igång så länge än.

Då är det extra känsligt för smutts i vattnet.

Du har säkert fått höra att du ska byta vatten med jämna mellanrum. Det är sant och det är viktigt. Pass bara på att du inte byter allt vatten på en gång! Då blir alldrig akvariet i balans. "Lite skit rensar" är ett utryck som vi har i svenskan. Du behöver en fungerande bakterie stam i akvariet. Så byt ca 1/3 var 14 dag, det är lagom. Det är väldigt vanligt att nitriten blir hög i ett nystartat akvarium.

Men det går snart över med ett litet vattenbyte.

De molly arter som finns kan ibland vara lite känsliga. Mollies kommer från trakter som har ett lite saltare vatten så det kan vara bra att blanda lite grovt salt i vattnet.(detta gäller igentligen i alla akvarium eftersom saltet verkar göra att fiskar blir mindre utsatta för hud irritationer) Ca 1dl salt till 100 liter vatten. OBS saltet ska vara utan jod.

Ok - Neontetra :)

Nej, Neontetra är äggläggare. Dom lägger egg bland växter. Tyvärr anses Neontetra vara en av dom svåraste arterna att få att föröka sig. Det är delvis vås... Neontetra går greit att föröka men du behöver se på vatten värden. De Neontetror som är lite rundare runt buken är honor. Hanar är slankare.

För att få dem att gyte behöver du samla en hona och ett par hanar i ett mindre akvarium som är ganska tätt planterat. Du kan också filtrera med torv (det sänker Ph värdet). På det sättet kan du få de flesta tetror att gyte. Det svåra blir när du ska föda upp ynglen. Tetror är romrövare [altså at dei et opp rogna. Zarine] så du måste flytta de vuxna fiskarna när de gytit färdigt. Det tar ett antal dagar innan äggen kläckts. Då måste du akta på att äggen inte utsets för solljus eller smuts.

Mata yngel med yngelfoder som finns i din akvarie butik. Det finns ett foder som säljs på tub men när ynglen blir större gå över till Artemia. Sedan när de blivit ännu större vanligt akvarie foder.

Oh, lång uppsats här...

Det här är hur jag skulle göra det men det finns andra åsikter också. Se till att läsa så mycket du kan i ämnet :)

Hälsningar, Sven

Hei igjen.

Tusen takk for mye nyttig informasjon.

Har nettopp hatt 25liters vannbytte og det er utrolig hvor mye "dritt" det er der. Det er bare en uke siden sist vi skiftet 10 liter vann og rensket litt opp.

Har også reddet opp 2 nyfødte platy babyer som er i "barnerommet" sammen med seilfinnemolly-ungene, det begynner å bli en del unger der nå.

Sistnevnte skal i butikken for salg når de blir litt større. Kan nok slippe dem ut i akvariet snart, de er bortimot en cm.

Vi pleier å ha salt i vannet hver uke, ca. 1 ts. pr.10 liter vann vi bytter.

Det er kjempefint at dere kan svare på alle mine amatørspørsmål. Det er utrolig morro i alle fall

Mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45277-akvariefisk/#findComment-190447
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...