Gå til innhold

Virus fra Kina


Gjest ColaX

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Syns vel ikke akkurat de roper ulv her da. Opplagt er det et potensielt dødlig virus, som media opplyser om. Vet ikke om du fikk med deg hundesykdommen i høst. Det satt folk i hele europa og trodde det var en stor epidemi på gang, som ville ta knekken på alle hunder. På facebook-siden til den finske kennelklubben, var det diskusjon om hvorvidt Norge burde få være med i VM i agility eller ikke. NKK er ikke verre anlagt enn at de sørget for at alle landslag holdt seg i Norge, og oppfordret alle andre til det samme. I Norge ble alt av hundeaktiviteter avlyst. Nesten daglig kom det oppdateringer på Norges veterinærinstitutt. Det ble obdusert en haug med hunder og sendt inn prøver fra syke tilfeller. Vi med hund, valgte å holde oss unna andre hunder. Og plutselig var det hele over og hverdagen fortsatte. Jeg kan garantere at veldig mange var langt mer forsiktige enn nødvendig. Noen var lettere hysteriske. Men de fikk heller ikke en hund med blodig tarmbetennelse. Når det er en alvorlig sykdom og man ikke vet smittekilden, tar man alle forholdsregler.

I dette tilfellet har de funnet ut at viruset smitter mellom personer. Jeg syns i grunn det er nyttig informasjon. Om ikke akkurat for meg, så for alle de som skal på tur til disse landene. I tillegg til at det jo er en god mulighet for at viruset sprer seg til Norge. 200 syke er ikke mange, men så har det heller ikke gått veldig lang tid. Har noen av dem blitt friske igjen? Kommer de til å dø? Om 200 dør, begynner det jo faktisk å bli endel, relativt sett. 18. januar, melder de om to døde og 59 syke. To dager senere er det 4 døde og 200 syke. Og tilfeller i Japan, Thailand og Sør-Korea. Jeg er sikkert litt kynisk, men verden er overbefolket, sykdomsutbrudd er naturens måte å forsøke å rydde opp på. Det er jo ikke fremmed for oss at epidemier oppstår når en art har blitt for stor. Og mens vi er opptatt av at alle andre arter holdes på et sunt nivå, skal vi selv ha vekst i vår egen art. Så et sykdomsutbrudd i Kina, ser jeg på som helt naturlig og ikke noe å stresse for mye over. Men det syns jeg heller ikke dagbladet har gjort i sin artikkel, utrolig nok, egentlig. De kommer med en relevant opplysning, uten å hause det opp på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trine skrev:

Jeg er sikkert litt kynisk, men verden er overbefolket, sykdomsutbrudd er naturens måte å forsøke å rydde opp på. Det er jo ikke fremmed for oss at epidemier oppstår når en art har blitt for stor. Og mens vi er opptatt av at alle andre arter holdes på et sunt nivå, skal vi selv ha vekst i vår egen art. Så et sykdomsutbrudd i Kina, ser jeg på som helt naturlig og ikke noe å stresse for mye over.

Dette! 
Akkurat det jeg har tenkt også, du skriver så bra Trine! 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Trine og @usikker: Hva mener dere med at "naturen" ordner opp?

Høres rart ut for meg, fordi det fordrer at "naturen" er et tenkende og reflekterende vesen. "Naturen" må da tenke: Oida, nå har det blitt for mange mennesker på jorda, så nå får jeg lage et dødelig virus som utslettet mange!" Bull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Det er jo anslått att så mange som 1700 kan være smittet, og da med 4 dødsfall, så tar jeg det med ro. Dessuten skal det ikke være veldig smittsomt selv om det smitter mellom mennesker.

 

Jeg husker svineinfluensaen, det var en katastrofe som ikke slo til.

 

Forøvrig synes jeg sykdom er noe dritt. Og det er dumt verden er så globalisert att virus flytter på seg veldig lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, ColaX skrev:

@Trine og @usikker: Hva mener dere med at "naturen" ordner opp?

Høres rart ut for meg, fordi det fordrer at "naturen" er et tenkende og reflekterende vesen. "Naturen" må da tenke: Oida, nå har det blitt for mange mennesker på jorda, så nå får jeg lage et dødelig virus som utslettet mange!" Bull. 

Hvorfor må naturen være et tenkende vesen for å ordne opp? Hadde naturen ordnet opp ved å tenke ut gode planer, hadde det nok vært langt færre mennesker på denne jorda. Det er så enkelt som at jo tettere man bor (både mennesker og dyr), jo større er sannsynligheten for at en sykdom sprer seg. Og jo flere man er, jo flere sykdommer vil kunne utvikle seg. På den måten ordner naturen opp. Du trenger ikke gjøre det hele til noen overnaturlig greie. Hvorfor tror du lemmenår og harepest gjerne opptrer sammtidig? Og etter et lemmenår, er det vanlig med økt rypebestand. En sommer jeg var i Fredrikstad, lå det døde seler både her og der på svabergene. Hvorfor det? Fordi sel-populasjonen hadde blitt for stor og dermed kom selpesten.

Naturen, hvis den slipper innblanding fra oss, har et fantastisk samspill som gjør at den fungerer helt på egenhånd. Den trenger ikke tenke, alt er bare satt i et system. Alt og alle har sine oppgaver. Dog litt usikker på hva vår oppgave er, uten å herje øverst på næringskjeden. Det er først når vi begynner å styre at ting går over styr. F.eks brunsneglene. I Frankrike, hvor de naturlig kommer fra, er de ikke et problem. Årsaken er det tørre klimaet, naturlige predatorer og nematoder. I Norge derimot, er det et fantastisk snegleklima, ingen predatorer (hvis du ikke skaffer deg en Moskusand) og ikke nok nematoder. Derfor vasser folk i brunsnegler om sommeren.

Så nei, det fordrer ikke at naturen må være et tenkende og reflekterende vesen. Naturen er ikke bare én. Det er en haug med planter, dyr, bakterier o.s.v. som gjør at alt fungerer som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Trine skrev:

I Norge derimot, er det et fantastisk snegleklima, ingen predatorer (hvis du ikke skaffer deg en Moskusand) og ikke nok nematoder. Derfor vasser folk i brunsnegler om sommeren.

Så det vil bety at det snart kommer en snegle-pest det da, siden det er blitt så mange av dem her at vi vasser i dem. Regner da med at naturen ordner opp her også da slik at sneglebestanden holdes nede. Ihvertfall i følge den teorien du bruker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ColaX skrev:

Så det vil bety at det snart kommer en snegle-pest det da, siden det er blitt så mange av dem her at vi vasser i dem. Regner da med at naturen ordner opp her også da slik at sneglebestanden holdes nede. Ihvertfall i følge den teorien du bruker. 

Du leste ikke alt jeg skrev, ser jeg. Det velfungerende samspillet dukket ikke opp over natta. Når vi driver og flytter arter rundt både hit og dit, forstyrrer vi samspillet. Det finnes ingenting i Norge som vil holde bestanden nede fordi arten ikke hører til her. Jeg aner ikke hvor lang tid det vil ta, men på et eller annet tidspunkt kommer snegleetere til å spise brunsnegler også, men de dyrene som spiser snegler i Norge, har ikke brunsneglene på menyen. De smaker ikke likt som de norske sneglene og de har langt mer slim. I tillegg formerer de seg så fort at de dyrene vi har, trolig ikke klarer holde bestanden nede. Men det kan jo tenkes at det med tiden vil bli mer frosk og piggsvin, og forhåpentligvis flere nematoder. Da vil sneglebestanden gå ned. Men det skjer ikke i år, det kan jeg garantere. Vi kan ikke forvente at naturen rydder opp i vårt rot. Med tiden vil det nok skje, men det kan ta veldig lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte så mye feil i media eller omtrentligheter (og informasjonen går vel mellom mange kanaler og fortolkes og kanskje politisk sensur i enkelte områder eller sekvenser med ulike tidssekvenser for forskjellige land og kanskje må landene betale for info " fantaserer" jeg i min uvitenhet)synes jeg men håper jo selvsagt inderlig at sykdommen ikke kommer hit. Men da jeg allikevel var på apoteket for å hente medisinen jeg lå inne med før jeg eventuelt prøver å bestille ny time hos fastlegen og spør om mulighet er for å bytte preparat eller få hjelp til å trappe ned og slutte helt. Samtidig kjøpte jeg slike munnbind kr 5 kr stk og anti back  for hender og dørhåndtak  og en god dusjsåpe.Så jeg tar melding på alvor også og synes veldig synd i de som man antar da allerede er blitt syke. Voksne som barn.

Anonymkode: f3cf6...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra vanskelig for alle de som kanskje nå er inne til sesjon i det militære som lever så tett på hverandre. Ikke fikk de vist vasket tøyet sitt rent leste jeg også og flere utbrudd med skabbsyke. Så mye man hører på den radioen oppi alt skrammelet som er blitt etter dab ble en realitet. Men det går seg vel til. Drar av og til ut støpslet for å spare på strømmen. Man sier jo at strømmen er så billig nå på grunn av fylte magasiner men jeg vet ikke. Alt er bare juks og bedrag i dag synes jeg. Spesielt i politikken og det er jo der de bestemmer alt i dag ettersom jeg forstår.

Anonymkode: f3cf6...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner mer av hvorfor det viruset er farlig nå, men det er jo bare farlig for dem med dårlig immunforsvar og dem med kroniske, alvorlige sykdommer, og eldre og skrøpelige. For andre er det ikke farlig siden det bare gir mild forkjølelse etter hva jeg har lest. Hvert år dør tusenvis av influensa uansett, liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, ColaX skrev:

Skjønner mer av hvorfor det viruset er farlig nå, men det er jo bare farlig for dem med dårlig immunforsvar og dem med kroniske, alvorlige sykdommer, og eldre og skrøpelige. For andre er det ikke farlig siden det bare gir mild forkjølelse etter hva jeg har lest. Hvert år dør tusenvis av influensa uansett, liksom. 

Nettopp. Men pressen skal tjene penger, og det gjør de ved å skremme oss.

Anonymkode: 04a39...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kanskje som de fleste andre sykdommer at enkelte mennesker er så mye mere utsatte og kanskje helst i den eldre delen av befolkningen. Man bør kanskje tenke seg litt ekstra føre i disse dager også i Europa. Alle frykter jo at sånne epedimier skal komme hit også. Historiene  om Svartedauen sitter plantet i gene våre tror jeg. Enkelte mennesker er mere utsatte her som ellers tror jeg.

Anonymkode: f3cf6...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Det er ikke noe hyggelig scenario. Men med 80 døde av 3000 smittede. Så er det jo håp i det hengende snøret. Det jeg er redd for er att det sprer seg veldig fort. Og når folk flyr rundt i verden så er det lett smitte flytter på seg. Jeg prøvde i dag å kjøpe n95 luftmasker for å ha i tilfelle smitten kommer til Norge og det blir en epidemi her. Men det var utsolgt over alt. Og vanlige munn bind er ikke sterke nok. Jeg bor urbant og tar mye buss, så jeg ser ikke frem til når viruset kommer til Norge. Men jeg håper å få tak i n95 munnbind innen det. En vaksine kan komme i slutten av året, men nå er vi jo bare i slutten av januar.

 

Stakkar de menneskene som bor i områdene som er sterkt affisert. Det må være ille.

 

Men kanskje dette ikke blir noe særlig værre en svineinfluensan som herjet i 09.

Jeg føler pressen ikke sier særlig mye annet enn utsagn egnet til å øke frykten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2020 den 18.57, Trine skrev:

Du leste ikke alt jeg skrev, ser jeg. Det velfungerende samspillet dukket ikke opp over natta. Når vi driver og flytter arter rundt både hit og dit, forstyrrer vi samspillet. Det finnes ingenting i Norge som vil holde bestanden nede fordi arten ikke hører til her. Jeg aner ikke hvor lang tid det vil ta, men på et eller annet tidspunkt kommer snegleetere til å spise brunsnegler også, men de dyrene som spiser snegler i Norge, har ikke brunsneglene på menyen. De smaker ikke likt som de norske sneglene og de har langt mer slim. I tillegg formerer de seg så fort at de dyrene vi har, trolig ikke klarer holde bestanden nede. Men det kan jo tenkes at det med tiden vil bli mer frosk og piggsvin, og forhåpentligvis flere nematoder. Da vil sneglebestanden gå ned. Men det skjer ikke i år, det kan jeg garantere. Vi kan ikke forvente at naturen rydder opp i vårt rot. Med tiden vil det nok skje, men det kan ta veldig lang tid.

Naturen er bare helt fantastisk og det er jo nettopp alt det den ‘gjør’ som ofte egentlig kan minne om små mirakler, som får så mange til å tenke at det må være høyere makter som spiller inn for at dette kan skje.

Men ja, faktum er at jo flere typiske dødelige sykdommer vi finner en kur for, så utvikles som regel helt nye dødelige sykdommer. Lurer på hva som skjer den dagen vi finner en sikker kur mot kreft😳🙈

Et helt annet fascinerende eksempel. Rådyr! Her jeg bor, litt utenfor en storby er der svært mange rådyr. Der er imidlertid ingen rovdyr som kan spise dem og det er heller ikke lov å jakte på dem. Enkelte år blir svært mange rådyr født, og oftest 2-3 kalver i kullet. Men blir det for mange rådyr i området, fikser naturen tydeligvis dette ved at rådyrene de neste årene plutselig stort sett bare får en kalv hver. Vi vet ikke helt sikkert hvorfor det er sånn. Men det er ren fakta og ser ingen annen forklaring enn at naturen rydder plass. Den trenger rett og slett ikke så mange rådyr!🌸

Et annet sterkt eksempel på vår fantastiske biologi, er vidundermiddelet morsmelk! At mors kropp produserer melk som rett og slett kan redde liv. Feks at babyen får morens immunstoffer mot sykdommer via morsmelken frem til babyens immunforsvar er sterkt nok til å klare seg selv❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Franzeska skrev:

Naturen er bare helt fantastisk og det er jo nettopp alt det den ‘gjør’ som ofte egentlig kan minne om små mirakler, som får så mange til å tenke at det må være høyere makter som spiller inn for at dette kan skje.

Men ja, faktum er at jo flere typiske dødelige sykdommer vi finner en kur for, så utvikles som regel helt nye dødelige sykdommer. Lurer på hva som skjer den dagen vi finner en sikker kur mot kreft😳🙈

Et helt annet fascinerende eksempel. Rådyr! Her jeg bor, litt utenfor en storby er der svært mange rådyr. Der er imidlertid ingen rovdyr som kan spise dem og det er heller ikke lov å jakte på dem. Enkelte år blir svært mange rådyr født, og oftest 2-3 kalver i kullet. Men blir det for mange rådyr i området, fikser naturen tydeligvis dette ved at rådyrene de neste årene plutselig stort sett bare får en kalv hver. Vi vet ikke helt sikkert hvorfor det er sånn. Men det er ren fakta og ser ingen annen forklaring enn at naturen rydder plass. Den trenger rett og slett ikke så mange rådyr!🌸

Et annet sterkt eksempel på vår fantastiske biologi, er vidundermiddelet morsmelk! At mors kropp produserer melk som rett og slett kan redde liv. Feks at babyen får morens immunstoffer mot sykdommer via morsmelken frem til babyens immunforsvar er sterkt nok til å klare seg selv❤️

Et lite øyeblikk, da all snøen fra et tre plutselig raste over meg, syns jeg ikke naturen var så fantastisk 😂 Men så dro fuglen avgårde og jeg tenkte av alle trær i denne skogen, stilte jeg meg under det røya (eller en annen storfugl) satt i. Så ble jeg fasinert over at snøen falt før jeg hørte fuglen lette. Dyr er ganske smygete. Plutselig er de der og plutselig er de borte igjen.

Jeg tror det at rådyra kun får en kalv når det begynner å bli for mange, kan komme av matmangel. Når det blir for mange på et sted, blir det ikke nok mat og jeg tror det henger sammen med fruktbarhet. Så naturen rydder plass, på den ene eller andre måten. Helt utrolig og fantastisk 😊

Den dagen vi finner en kur for kreft, kommer vi til å få et seriøst problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper inderlig ikke det kommer hit. Syntes vi har nok som det er. Det er jo nesten ikke nyheter lenge heller bsre musikk så vanskelig å vite hva man skal tro. Men avstandene er jo lange til de berørte områdene så langt. Men det er ting ingen tror på lenger tror jeg.

Anonymkode: f3cf6...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener att viruset liksom bare skulle " ebbe ut" som følge av tiltakene kanskje?  På den annen side dette ebola sykdommen i Afrika. De holder jo den i sjakk på et vis. Høres ikke lite rart ut å bygge et helt sykehus på en dag eller to. Selvfølgelig er kinesere flinke mennesker men allikevel. Vi tenker nok for lite på alt det koster av menneskelig opp ofrelse og slit. De har jo ingen lederlønninger og kan kanskje ikke velge hvilke jobber de vil ha og ingen sykemelding å få om det trengs.

Det er ting ingen tror på i dag tror jeg. Vi har alle ofte så nok med å passe vårt hver på vår kant.

Som dere skriver. De som er rammet trenger vår alles hjelp og enkelte er så mye mere utsatte blant oss. Så sant.

Anonymkode: f3cf6...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo også tenke. Hvorfor skulle akkurat denne slemme bakterien treffe akkurat en av oss. Jeg tror myndighetene jobber på spreng for å forhindre et utbrudd i Norge. Merkelig men jeg syntes en ekspert snakket om kamelene i sammenheng med viruset. Har vi også kameler i noen natur nå? Jeg hørte vi hadde både vaskebjørn og villsvin i norske skoger nå. Mennesker her i landet stod bak det sa en fagprson på radio. Foruroligende.Det er jo forbudt så langt jeg vet med sirkus med levende dyr i Norge i dag.

Anonymkode: 3451e...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...