Gå til innhold

Virus fra Kina


Gjest ColaX

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle akkurat denne slemme bakterien treffe akkurat en av oss.

Det er et virus, ingen bakterie. Angående "hvorfor" - alle er utsatt for smittsomme virus som befinner seg i nærheten. Det er bl.a. derfor man forventer en epidemi av "sesonginfluensa" hver vinter. 

Corona er en "virusfamilie". Flaggermus tåler mange virus som andre arter dør av, og flere av Corona-virusene kommer opprinnelig fra flaggermus. Så har det vist seg at kameler har blitt smittet, før smitten har gått videre til mennesker. Kamelene har fungert som "mellomvert". Dessuten er det ikke uvanlig at mennesker spiser flaggermus i Kina. 

Smitten har opprinnelig foregått fra dyr til mennesker, og da er ikke spredningen så veldig stor. Slik var det også med "fugleinfluensaen" og "svineinfluensaen" som vi husker fra tidligere. Men så har virus den egenskapen at de forandrer seg hele tiden. Hvis / når det oppstår en variant som smitter mellom mennesker direkte, blir det virkelig fart i sakene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for svar.

Men er det så mange kameler i Kina hvor utbruddet først oppstod?

For mange år siden hadde vi flaggermus på loftet. Vi måtte tilkalle en spesielost for å få dem bort. Ikke lite skummelt. Hva Vi måtte betale husker jeg ikke. Min far ordnet dengang opp.

Jeg husker jeg var oppe å tittet på dem. Bare over loftskanten.

Hele loftet er helt tomt og ryddet i dag for all saker og ting så jeg håper ikke det er et sted  denne  arten ville trives i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Fabela skrev:

Det er mye mindre trafikk i gatene her i dag. Kanskje mange tenker på dette og er veldig bekymret.

Neppe.

Anonymkode: 04a39...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det egentlig. Alt trenger man ikke i våre dager i vårt samfunn. En Telenor representant var akkurat nå på døra så folk er ikke bekymrrt tror jeg for så mange her omkring ønsker å oppgradert bredbånd i dette området sa han. Selv er jeg ikke interessert da jeg er arbeidsledig og dermed ikke så god økonomi og ikke trenger jeg noe utover et kontantabonnement på mobil og en radio. Noe tv trenger jeg ikke. Har så mye annet å drive med. Man må spare inn på hva kan når man vet lite om framtida og snart er pensjonist. Men jeg hørte også det var mange svindlermeldinger om dette viruset. Det er bare å følge med fir dem som vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Fabela skrev:

Men er det så mange kameler i Kina hvor utbruddet først oppstod?

Det gidder jeg ikke sjekke, men den kamelsmitten handler mest om det Corona-viruset som kalles MERS ("midtøsten-varianten"). Den aktuelle varianten kan ha gått fra flaggermus til menneske via andre dyr. Poenget mitt var hva kameler har med saken å gjøre. 

Hvis viruset først smitter mellom mennesker, trenger vi verken kameler, slanger eller flaggermus for å få det. Men de fleste av oss tåler det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er trangt om budsjettene i dag tror jeg. Kanskje derfor det kommer så mange sånne svindlermeldinger? Ikke så lett å se hvordan alt henger sammen alltid så ikke lite skummelt synes jeg. Godt det er skjerpet overvåking så de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat og som med all sykdom så er enkelte mennesker og grupper mennesker mere utsatte og i risikosonen. Vi får vel vite om noe anses som risikoadferd under nåværende omstendigher og om vi også her bør tenke litt ekstra på ting utover god håndhygiene selvsagt og kanskje ikke for mye klemming og slikt. Hvordan er det med barnehagene. Hørte ofte de på jobben si at der fikk foreldre og barn alt mulig først i samfunnet. Husker sjefen på avdelingen sendte meg til fastlegen min da jentene på avdelingen mente jeg hadde fått øyekatarr og de mente at jeg tok jo så mye buss og trikk og der var jo store flokker med både barn og voksne ofte iallefall dengang. Jeg var hos fastlege og på apotek og fikk dråper. Senere har jeg hatt liknende men da har fastlege ikke synes dråper påkrevet.  Ikke lett å se sånn selv. Opplevet ikke noe ubehag dengang. Smitte er rare saker. Håper barnehagepersonell har god kunnskap og ivaretar sine barn.

Takk for utfyllende og svært gode svar om enn kanskje ikke så fortjent kanskje.

Vi har alle vårt.

Endret av Fabela
Ingen fler kommentar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Fabela skrev:

Akkurat og som med all sykdom så er enkelte mennesker og grupper mennesker mere utsatte og i risikosonen. Vi får vel vite om noe anses som risikoadferd under nåværende omstendigher og om vi også her bør tenke litt ekstra på ting utover god håndhygiene selvsagt og kanskje ikke for mye klemming og slikt. Hvordan er det med barnehagene. Hørte ofte de på jobben si at der fikk foreldre og barn alt mulig først i samfunnet. Husker sjefen på avdelingen sendte meg til fastlegen min da jentene på avdelingen mente jeg hadde fått øyekatarr og de mente at jeg tok jo så mye buss og trikk og der var jo store flokker med både barn og voksne ofte iallefall dengang. Jeg var hos fastlege og på apotek og fikk dråper. Senere har jeg hatt liknende men da har fastlege ikke synes dråper påkrevet.  Ikke lett å se sånn selv. Opplevet ikke noe ubehag dengang. Smitte er rare saker. Håper barnehagepersonell har god kunnskap og ivaretar sine barn.

Takk for utfyllende og svært gode svar om enn kanskje ikke så fortjent kanskje.

Vi har alle vårt.

Nytt nick igjen?

Anonymkode: 04a39...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Jeg håper verdens helse eksperter snart finner en god kur mot dette viruset også denne gang.

Jeg har hørt at alle stoffer har en motgift.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting blir så sjelden som planlagt eller som man tror og tenker eller tror man vet synes jeg.  Det er alltid noen som legger "det store egget" tror jeg.  Man hadde jo kjennskap til en vaksine allerede syntes jeg det hørtes ut som i de første meldingene eller nyhets snuttene slik det er nå etter spareblussbetoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apotekene har kanskje noe man kan kjøpe av produkter som hjelper. Eller vil få det. Eller forebyggende.Eller info.

Skulle ikke apotekene begynne å selge også vaksine.

Endret av Fabela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette Corona viruset er kanskje noe helt nytt og kanskje klimarelatert og helt ukjent. Eller i værste fall menneskeskapt uhygge.Eller kriminelt oppstått.

Håper medbringer tingene under kontroll og har rett ekspertise på saken

 Vi er jo alle redd for å bli syke. Også de som hjelper vil jeg tro. Alt krever tid og omsorg. Håper de tar være på seg selv.

Men kanskje apotekene vet noe mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Fabela skrev:

Men dette Corona viruset er kanskje noe helt nytt og kanskje klimarelatert og helt ukjent. Eller i værste fall menneskeskapt uhygge.Eller kriminelt oppstått.

Et kjennetegn på virus er at de forandrer seg. Derfor snakker helsemyndighetene bl.a. om "årets influensavirus": Det vil som regel være sammensatt av virus man kjenner til og har vaksine mot, men man vet aldri nøyaktig hvilken "blanding" sesonginfluensaen vil bestå av.

"Familien" som Corona-viruset tilhører, er kjent fra før, men ikke akkurat det viruset som sprer seg nå. Innimellom oppstår det varianter som smitter lett mellom mennesker, og da blir det epidemier. Det er ingen grunn til å tro at det er spesielt relatert til klimaendringer, og det har absolutt ingenting med kriminalitet å gjøre. 

5 timer siden, Fabela skrev:

Man hadde jo kjennskap til en vaksine allerede syntes jeg det hørtes ut som i de første meldingene

Vaksine mot virus er vanskelig fordi det som nevnt forandrer seg hele tiden og fordi det tar lang tid å utvikle en vaksine. Ref. influensavaksine: "Oppskriften" / blandingen må bestemmes lenge før sesonginfluensaen brer seg for alvor, så det varierer hvor treffsikker vaksinen kan bli. Og hvis det virkelig haster, som da svineinfluensaen kom, rekker man ikke å drive med vaksineforsøk i så lang tid som det egentlig trengs. Da øker risikoen for alvorlige bivirkninger, som sovesyken enkelte fikk av svineinfluensavaksinen.

Man regner med å kunne sette sammen en vaksine som vil treffe Coronaviruset ganske godt, men det vil ta tid - og det er slett ikke sikkert den vil beskytte fullstendig mot den virusvarianten som er mest utbredt når vaksinen eventuelt kommer. Men den kan gjøre sykdommen mildere for de som får den, slik at færre dør. Det er som regel flest dødsfall av luftveisinfeksjoner blant eldre og folk med andre sykdommer fra før, akkurat som ved sesonginfluensa - man sier at slike sykdommer "forskutterer" dødsfall blant en utsatt del av befolkningen. Det som var spesielt med svineinfluensaen og som skapte stor frykt, var det høye antallet dødsfall blant de unge. 

Her står det mye fornuftig: https://www.bt.no/innenriks/i/mRdaWp/ni-spoersmaal-og-svar-om-coronaviruset 
Jeg tror WHO har økt farenivået siden artikkelen ble skrevet, men resten stemmer nok godt fortsatt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje lurt å skylle munnen godt og pusse tenner ofte. Grurge godt med vademekum. Man vet jo aldri.

Kommer tid kommer råd til å gå til tannlege og sånt. Og helse ikke minst. For oss som sliter med det fra tidlig start i livet.

Endret av Fabela
Ingen kommentarer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Fabela skrev:

Kanskje lurt å skylle munnen godt og pusse tenner ofte. Grurge godt med vademekum. Man vet jo aldri.

Kommer tid kommer råd til å gå til tannlege og sånt. Og helse ikke minst. For oss som sliter med det fra tidlig start i livet.

Det er håndhygiene og forsiktighet ved hoste / nysing som er viktigst for å forebygge luftveisinfeksjoner. Kanskje du skulle lese helsemyndighetenes råd, i stedet for å blande inn tannhelse og annet surr:

https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/2019-ncov/fakta-om-nytt-coronavirus-2019-ncov/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Viruset smitter allerede mellom mennesker. De offisielle tallene nå er 9 776 smitta, 213 døde og 187 friske etter sykdom. De fleste syke og døde er i Kina, men det har også vært et dødsfall i Thailand, en person i tjueårene.

De reelle tallene er selvsagt langt høyere, sida man bare har testa folk man har mistanke om sykdom hos. I deler av Kina er nok også helsevesenet så overbelasta at de ikke tester. I følge CNN legger de bare inn folk som er døende enkelte steder i Kina. Hvis de offisielle tallene stemte ville ikke Kina satt i gang de tiltakene de har gjort, ved å sette hele byer og i og for seg landet i karantene og bygge en rekke nye sykehus i rekordfart. Se på hva de gjør, ikke hva de sier.

Vi bør følge med på hva som skjer med smittetilfellene utafor Kina, sida disse tallene er mer til å stole på og situasjonen er mer oversiktlig. Så langt er over 130 smitta utafor Kina, bl.a. i Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Finland, Australia og USA. Om en ukes tid vil vi vite mye mer om hvor fort viruset smitter og hvor høy dødeligheten er. Så langt tyder alt på at viruset smitter raskere og er mer dødelig enn vanlig sesonginfluensa. Det smitter mye raskere enn SARS og antall påviste tilfeller er allerede høyere enn hva de noensinne var med SARS. Veksten er også eksponential, dvs. at den nærmest dobler seg over kort tid.

Det kan imidlertid se ut til at viruset er verre for menn enn for kvinner og verre for asiater enn andre. Grunnen er at det binder seg til et enzym som menn har mer av enn kvinner og som asiater har mer av enn andre. Det står mer om akkurat dette i denne Reddit-tråden: https://www.reddit.com/r/Coronavirus/comments/ewijj7/the_receptor_enzyme_for_2019ncov_is_significantly/

Jeg har brukt en del tid på å sette meg inn i dette. Mitt inntrykk er at pressen ufarliggjør og forteller oss for lite, men jeg håper jeg tar feil.

Bloomberg har dekt dette ganske godt, her er et intervju med en ekspert i epidemiologi som også sitter i WHOs ekspertutvalg: 

 

 

Endret av Drømmeautomat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Indiske forskere har nå funnet deler av HIV-virus i det nye Corona-viruset. De konkluderer med at dette neppe kan ha skjedd naturlig/ved en tilfeldighet. 

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.01.30.927871v1.full.pdf+html

Ønsker ikke å høres ut som en konspirasjonsteoretiker, men en "biohzard lab" befinner seg i Wuhan. https://meaww.com/wuhan-coronavirus-warned-2017-lab-wuhan-deadly-diseases-escape-lab-level-4-safety-scientists

Eric Feigl-Ding, epidemiolog ved Harvard skriver om det på Twitter: https://mobile.twitter.com/DrEricDing/status/1223305946723704832

USA nekter nå innreise for alle som har besøkt Kine de siste to ukene. 

Hva gjør Norge? Råder folk til å vaske hendene og fortsetter med fri innreise for folk som kommer fra Kina, uten karantene. Det er så tafatt og uansvarlig at jeg har ikke ord.

Endret av Drømmeautomat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...