Gå til innhold

Asperger og dum i hodet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ingen som får asperger som diagnose nå lenger, Glitter. Det som før het asperger er akkurat det samme som autisme, da asperger ER autisme. Nå får man bare autismespekterforstyrrelse i forskjellig grader. Det er heller ikke noe kriterie å ha IQ i normalområdet for å ha autismespekterforstyrrelse. Jeg jobber selv i spesialisthelsetjenesten.

Anonymkode: 6ffc4...32c

Som vaskehjelp eller? I Norge bruker vi ICD-10 og F84.5 er aspergers syndrom. Både autisme og asperger ligger under gjennomgripende utviklingsforstyrrelser, ikke autismespekterforstyrrelser.

Hvor har du det ifra at ingen får diagnosen asperger lenger? Det er jo bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en datter som er lett psykisk utviklingshemmet. Hun er velfungerende og sliter mye med å akseptere sin diagnose. Hun prøver å passe inn og være en del av samfunnet. Ønsker å ikke bli sett ned på. I vår slekt har vi også en med Asberger som er svært opptatt av å opphøye folk med Asberger og snakke ned de som er utviklingshemmet.  Å snakke om i hvilken grad man er dum eller ikke provoserer meg. De «dumme» blir gjerne gjort narr av i samfunnet. I stedet burde de som mener å være ressurssterke og intelligente forstå sitt ansvar i forhold til svakere grupper. Jeg prøver å fortelle min datter at hun er  like verdifull og har like mye rett til å være en del av samfunnet som alle andre. Det oppleves bare ikke slik. 

Anonymkode: 32374...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har en datter som er lett psykisk utviklingshemmet. Hun er velfungerende og sliter mye med å akseptere sin diagnose. Hun prøver å passe inn og være en del av samfunnet. Ønsker å ikke bli sett ned på. I vår slekt har vi også en med Asberger som er svært opptatt av å opphøye folk med Asberger og snakke ned de som er utviklingshemmet.  Å snakke om i hvilken grad man er dum eller ikke provoserer meg. De «dumme» blir gjerne gjort narr av i samfunnet. I stedet burde de som mener å være ressurssterke og intelligente forstå sitt ansvar i forhold til svakere grupper. Jeg prøver å fortelle min datter at hun er  like verdifull og har like mye rett til å være en del av samfunnet som alle andre. Det oppleves bare ikke slik. 

Anonymkode: 32374...16c

Og nå snakker vel du egentlig ned de med asperger og opp de med psykisk utviklingshemming? Du snakker om denne i slekta som om det er asperger som gjør han slik. Ellers ville asperger vært en totalt unyttig opplysning. Selv om vi har IQ innen normalen, har vi utviklingsforstyrrelserforstyrrelser i hjernen.  Det er ikke sikkert vedkommende i din slekt, vet hvordan det kan påvirke din datter å snakke ned om psykisk utviklingshemming. Et vanlig trekk ved asperger, er å si ting uten å tenke over om det var så veldig lurt å si.  Å være intelligent og/eller ressurssterk, betyr ikke at man er veldig flink sosialt. Det bør vel også aksepteres? Kanskje du bare skulle fortelle din datter at hun er like verdifull som alle andre og ikke bare prøve å fortelle det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Trine skrev:

Og nå snakker vel du egentlig ned de med asperger og opp de med psykisk utviklingshemming? Du snakker om denne i slekta som om det er asperger som gjør han slik. Ellers ville asperger vært en totalt unyttig opplysning. Selv om vi har IQ innen normalen, har vi utviklingsforstyrrelserforstyrrelser i hjernen.  Det er ikke sikkert vedkommende i din slekt, vet hvordan det kan påvirke din datter å snakke ned om psykisk utviklingshemming. Et vanlig trekk ved asperger, er å si ting uten å tenke over om det var så veldig lurt å si.  Å være intelligent og/eller ressurssterk, betyr ikke at man er veldig flink sosialt. Det bør vel også aksepteres? Kanskje du bare skulle fortelle din datter at hun er like verdifull som alle andre og ikke bare prøve å fortelle det?

Forstår ikke at du klarer å komme med en slik konklusjon? Det var absolutt ikke min intensjon å snakke ned de med Asberger?.Når det gjelder holdningen til utviklingshemmede er jo de med Asberger det minste problemet. Men tråen handler jo om de med Asberger. Der ord som dum og utviklingshemmet også blir brukt. Jeg kjenner mange med diagnoser og vet meget godt hvordan de ulike fungerer. Fordi min datter er utviklingshemmet kommer man i kontakt med andre som har ulike diagnoser. Jeg har også  tre med Asberger i familien, det er jo arvelig. Jeg synes stort sett at det er uproblematisk og svært givende å være samnen med de. Men vi har vært i utallige familiebesøk der vi også har måttet forholde oss til akkurat det du forteller ang det sosiale. Forstått og tolerert. Det må vel kunne gå an å si fra noen ganger vel ?. Jeg må hele tiden korrigere min utviklingshemmede datter for at hun skal lære å forstå sosiale koder. 

Anonymkode: 32374...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Trine skrev:

Som vaskehjelp eller? I Norge bruker vi ICD-10 og F84.5 er aspergers syndrom. Både autisme og asperger ligger under gjennomgripende utviklingsforstyrrelser, ikke autismespekterforstyrrelser.

Hvor har du det ifra at ingen får diagnosen asperger lenger? Det er jo bare tull.

I Norge er det ICD-11 vi bruker, og med den følger det med den endringer at det er kun autismespekterfortyrrelse. Asperger er borte.

Gammel artikkel https://blogg.forskning.no/en-spesialpedagogisk-blogg/asperger-ut-av-rekka-gar/1220480

Anonymkode: 6ffc4...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

I Norge er det ICD-11 vi bruker,

Blir ikke tatt i bruk før i 2021/22 så vidt jeg vet.

Anonymkode: af00b...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke at du klarer å komme med en slik konklusjon? Det var absolutt ikke min intensjon å snakke ned de med Asberger?.Når det gjelder holdningen til utviklingshemmede er jo de med Asberger det minste problemet. Men tråen handler jo om de med Asberger. Der ord som dum og utviklingshemmet også blir brukt. Jeg kjenner mange med diagnoser og vet meget godt hvordan de ulike fungerer. Fordi min datter er utviklingshemmet kommer man i kontakt med andre som har ulike diagnoser. Jeg har også  tre med Asberger i familien, det er jo arvelig. Jeg synes stort sett at det er uproblematisk og svært givende å være samnen med de. Men vi har vært i utallige familiebesøk der vi også har måttet forholde oss til akkurat det du forteller ang det sosiale. Forstått og tolerert. Det må vel kunne gå an å si fra noen ganger vel ?. Jeg må hele tiden korrigere min utviklingshemmede datter for at hun skal lære å forstå sosiale koder. 

Anonymkode: 32374...16c

Jeg trakk den konklusjonen fordi det ellers ikke var noen grunn, som jeg så, til å skrive at personen har asperger. Selvfølgelig skal man si ifra. Det er stor forskjell på å akseptere ting som blir sagt og å akseptere at en person sier ting man ikke burde si, pga en diagnose. Man bør fortelle personen hvordan det oppfattes for andre, det er ingen annen måte å lære på. Men man bør også akseptere at det er en årsak til at det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

I Norge er det ICD-11 vi bruker, og med den følger det med den endringer at det er kun autismespekterfortyrrelse. Asperger er borte.

Gammel artikkel https://blogg.forskning.no/en-spesialpedagogisk-blogg/asperger-ut-av-rekka-gar/1220480

Anonymkode: 6ffc4...32c

Nope, vi bruker ikke ICD-11 enda.

https://ehelse.no/kodeverk/kodeverket-icd-10-og-icd-11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er i alle fall ingen som får asperger som diagnose nå lenger. 

Det er det.

Anonymkode: af00b...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er det.

Anonymkode: af00b...407

Nei, isåfall er det noen som ikke følger godt nok med eller er gammeldagse. Her jeg jobber er det autismespekterforstyrrelse som settes nå.

Anonymkode: 6ffc4...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, isåfall er det noen som ikke følger godt nok med eller er gammeldagse. Her jeg jobber er det autismespekterforstyrrelse som settes nå.

Anonymkode: 6ffc4...32c

Den nye diagnosemanualen gjelder ikke ennå.

Anonymkode: af00b...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den nye diagnosemanualen gjelder ikke ennå.

Anonymkode: af00b...407

Som sagt så er det autismespekterforstyrrelse man får som diagnose nå.

Anonymkode: 6ffc4...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt så er det autismespekterforstyrrelse man får som diagnose nå.

Anonymkode: 6ffc4...32c

Nei, det stemmer ikke.

Anonymkode: af00b...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det stemmer ikke.

Anonymkode: af00b...407

Jo, slik er det her jeg jobber.

Anonymkode: 6ffc4...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, slik er det her jeg jobber.

Anonymkode: 6ffc4...32c

Som hva da?

Anonymkode: af00b...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er i alle fall ingen som får asperger som diagnose nå lenger. Alle som blir diagnostisert nå får autismespekterforstyrrelse.

Anonymkode: 6ffc4...32c

Det er tull. Jeg vet om flere som nettopp har fått diagnosen og som utredes for den nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Trine skrev:

Det er tull. Jeg vet om flere som nettopp har fått diagnosen og som utredes for den nå.

Nei, som jeg har sagt flere ganger til deg nå Trine så er ikke asperger en diagnose som settes lenger. Men mange liker fortsatt å kalle det for asperger. Kanskje fordi de syns det er noe stigmatiserende med ordet autisme.

Anonymkode: 6ffc4...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, som jeg har sagt flere ganger til deg nå Trine så er ikke asperger en diagnose som settes lenger. Men mange liker fortsatt å kalle det for asperger. Kanskje fordi de syns det er noe stigmatiserende med ordet autisme.

Anonymkode: 6ffc4...32c

Autismespekter er bedre enn Asperger tror jeg. Du er ikke AUTIST fordi du spekterdiagnosen. 
Jeg har diagnosen, og hater å høre ordet «Asperger». Si det på engelsk og det blir tilnærmet «Assburger». 

Anonymkode: 249a9...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Autismespekter er bedre enn Asperger tror jeg. Du er ikke AUTIST fordi du spekterdiagnosen. 
Jeg har diagnosen, og hater å høre ordet «Asperger». Si det på engelsk og det blir tilnærmet «Assburger». 

Anonymkode: 249a9...58d

Autisme ligner på Downs.

Anonymkode: af00b...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...