Gå til innhold

Asperger og dum i hodet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Autisme ligner på Downs.

Anonymkode: af00b...407

Men nå så regnes autismespekterfortyrrelse kun inn i forskjellige grader, dvs 1, 2 og 3. Alt etter hvor velfungerende du er. Syns det er et bedre system enn at asperger og autisme liksom skal være 2 helt forskjellige lidelser. 

Anonymkode: e1e22...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå så regnes autismespekterfortyrrelse kun inn i forskjellige grader, dvs 1, 2 og 3. Alt etter hvor velfungerende du er. Syns det er et bedre system enn at asperger og autisme liksom skal være 2 helt forskjellige lidelser. 

Anonymkode: e1e22...47b

Klassisk autime og asperger er ganske forskjellig.

Anonymkode: af00b...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, som jeg har sagt flere ganger til deg nå Trine så er ikke asperger en diagnose som settes lenger. Men mange liker fortsatt å kalle det for asperger. Kanskje fordi de syns det er noe stigmatiserende med ordet autisme.

Anonymkode: 6ffc4...32c

Det blir ikke en sannhet selv om du gjentar det mange ganger. Det er ikke snakk om hva vi liker, asperger er fortsatt den diagnosen som skal brukes i Norge. Vi har ikke begynt å ta ibruk ICD-11. De hadde ikke revidert ICD-10 den 01/01/20 dersom vi hadde gått over til ICD-11. Dersom dere bruker ICD-11 hos dere, bruker dere feil utgave.

https://finnkode.ehelse.no/#icd10/0/0/0/2613713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Klassisk autime og asperger er ganske forskjellig.

Anonymkode: af00b...407

Det er fortsatt samme feilfunksjon i hjernen, bare at autismespekter deles inn i forskjellige grader. Det som tidligere het asperger er en veldig mild versjon av autisme.

Anonymkode: e1e22...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fortsatt samme feilfunksjon i hjernen, bare at autismespekter deles inn i forskjellige grader. Det som tidligere het asperger er en veldig mild versjon av autisme.

Anonymkode: e1e22...47b

Folk flest tenker autisme = totalt ikke-fungerende.

Anonymkode: af00b...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk flest tenker autisme = totalt ikke-fungerende.

Anonymkode: af00b...407

Akkurat som at diagnosen psykisk utviklingshemmet er en stor gruppe med svært ulike mennesker med ulike funksjonsnivå. Skulle ønske det fantes andre ord for de som er lett psykisk utviklingshemmet fordi ordet er så belastet og folk gjør seg automatisk opp tanker om dem. 

Anonymkode: 32374...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Trine skrev:

Det blir ikke en sannhet selv om du gjentar det mange ganger. Det er ikke snakk om hva vi liker, asperger er fortsatt den diagnosen som skal brukes i Norge. Vi har ikke begynt å ta ibruk ICD-11. De hadde ikke revidert ICD-10 den 01/01/20 dersom vi hadde gått over til ICD-11. Dersom dere bruker ICD-11 hos dere, bruker dere feil utgave.

https://finnkode.ehelse.no/#icd10/0/0/0/2613713

Det er noen som har begynt å sette Kompleks PTSD på pasienter enda den først tas i bruk i ICD-11, så jeg kan forstå om de også har begynt å diagnostisere etter hva som står i ICD-11 selv om den offisielt sett ikke er tatt i bruk i Norge enda. Eventuelt er det pasienter som er glade i å si at de har CPTSD mens de på papiret har PTSD - i så fall er det en uting å lyve på seg diagnoser de ikke har.

Min psykolog skriver alltid hvilken diagnosemanual han benytter når han skriver uttalelser hvor mine diagnoser nevnes. Da er det ingen tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat som at diagnosen psykisk utviklingshemmet er en stor gruppe med svært ulike mennesker med ulike funksjonsnivå. Skulle ønske det fantes andre ord for de som er lett psykisk utviklingshemmet fordi ordet er så belastet og folk gjør seg automatisk opp tanker om dem. 

Anonymkode: 32374...16c

Det er jeg enig med deg i. Jeg har en i familien som har diagnosen lett psykisk utviklingshemning og når mor ikke vil erkjenne diagnosen for seg selv nettopp fordi det er stigmatiserende, sier det seg selv at det blir vanskelig for datteren å kunne forstå at hun har diagnosen og innse hvilke begrensninger det får på livet. F.eks. har ikke mor sagt at hun ikke kan få sertifikat, og det å ikke opplyse en 20-åring om det mener jeg er uriktig gjort. Mye skam og dårlige assosiasjoner fra å bli plassert i spesialklasse med utviklingshemmede som trengte langt mer oppfølgning enn en med lett psykisk utviklingshemning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Eva Sofie skrev:

Det er noen som har begynt å sette Kompleks PTSD på pasienter enda den først tas i bruk i ICD-11, så jeg kan forstå om de også har begynt å diagnostisere etter hva som står i ICD-11 selv om den offisielt sett ikke er tatt i bruk i Norge enda. Eventuelt er det pasienter som er glade i å si at de har CPTSD mens de på papiret har PTSD - i så fall er det en uting å lyve på seg diagnoser de ikke har.

Min psykolog skriver alltid hvilken diagnosemanual han benytter når han skriver uttalelser hvor mine diagnoser nevnes. Da er det ingen tvil.

Jeg trodde det var en diagnose allerede jeg. Mistenker et selvdiagnostisert tilfelle dersom den egentlig ikke er tatt ibruk enda. For jeg mener hun har hatt diagnosen ganske lenge og tror ikke hun har blitt rediagnostisert. Men ja, jeg har ingen problemer med å forstå at de har tatt ibruk diagnosen allerede, men det er feil å si at diagnosen asperger ikke settes mer, for det gjør den.

Høres ut som en ryddig psykolog. Jeg har både hyperkinetisk forstyrrelse og adhd, alt ettersom hvem journal man leser. Det er fra ulike behandlere da, men det hadde vært fint om de skrev hvilken manual de har brukt. Når det står F 90.0, er det forsåvidt ingen tvil. Men når det bare står adhd, vet man jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Eva Sofie skrev:

Det er jeg enig med deg i. Jeg har en i familien som har diagnosen lett psykisk utviklingshemning og når mor ikke vil erkjenne diagnosen for seg selv nettopp fordi det er stigmatiserende, sier det seg selv at det blir vanskelig for datteren å kunne forstå at hun har diagnosen og innse hvilke begrensninger det får på livet. F.eks. har ikke mor sagt at hun ikke kan få sertifikat, og det å ikke opplyse en 20-åring om det mener jeg er uriktig gjort. Mye skam og dårlige assosiasjoner fra å bli plassert i spesialklasse med utviklingshemmede som trengte langt mer oppfølgning enn en med lett psykisk utviklingshemning.

Jeg tror vi lett kan gjøre ting til mer stigmatiserende enn det det faktisk er. F.eks hun moren du kjenner. Hun bidrar jo til stigmatisering ved å ikke være åpen om diagnosen. Hvilke signaler gir det til datteren? At lett psykisk utviklingshemming er noe å skamme seg over? Folk med downs har blitt modeller, og det er ikke fordi foreldrene har forsøkt å skjule diagnosen ihvertfall. Skal man bryte et stigma, må man være åpen. Det hjelper ikke å bytte navn, for så går det litt tid også har det blitt stigmatiserende også.

Jeg forstår at ikke alle orker stå imot. Jeg forteller ikke alle at jeg har asperger, fordi av og til er det noen som skal fortelle meg at det har jeg ihvertfall ikke. Men egentlig så virker det som at folk ikke bryr seg om hva jeg har. De ser meg, ikke diagnosene. Men diagnosene kan hjelpe dem å forstå hvorfor jeg er som jeg er, dersom jeg er litt rar, eller ikke får til det samme som andre får til. Jeg får jo til mine ting. Tror de fleste syns det er helt greit at ikke alle får til de samme tingene, for vi har alle en eller annen egenskap som er litt over snittet.

Jeg tror det er vi med diagnosene og familiene til oss med diagnosene, som kan spre kunnskap. Økt kunnskap gir ofte mindre stigmatisering. Man trenger altså ikke sikle og veive med armene hverken med asperger eller lettere psykisk utviklingshemming, men det er det jo ingen som får se, så lenge vi holder tett om diagnosene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine. Ved to anledninger innpå denne tråen retter du kritikken mot de som lever med og kjenner på kroppen hver dag hvordan det er å leve med et barn som har en diagnose. Sier at det er vi som stigmatiserer ? Kanskje det er en litt for enkel konklusjon ? 

Anonymkode: 32374...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
På 23.1.2020 den 17.15, Glitter skrev:

Hva legger du i "dum i hodet"? 

Et kriterie for å få AS er å ha IQ innenfor normalområdet eller over. En med IQ tilsvarende psykisk utviklingshemmet vil ikke få diagnosen AS. 

Det går derimot an å ha autisme med utviklingshemming, men da får man ikke diagnosen Asperger. 

Asperger går ut av diagnosenavn og autismespekterforstyrrelser vil erstattes, om det ikke allerede er det. Man kan ha autisme iten utvilklingshemning. Det har nemlig jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trine skrev:

Jeg tror vi lett kan gjøre ting til mer stigmatiserende enn det det faktisk er. F.eks hun moren du kjenner. Hun bidrar jo til stigmatisering ved å ikke være åpen om diagnosen. Hvilke signaler gir det til datteren? At lett psykisk utviklingshemming er noe å skamme seg over? Folk med downs har blitt modeller, og det er ikke fordi foreldrene har forsøkt å skjule diagnosen ihvertfall. Skal man bryte et stigma, må man være åpen. Det hjelper ikke å bytte navn, for så går det litt tid også har det blitt stigmatiserende også.

 

Jeg er i stor grad enig med deg, men tror bildet er mye mer sammensatt her enn hva du skisserer. Jeg tenker at hovedgrunnen til at man ikke opplyser om en diagnose, er ønsket om å ikke skille seg ut blant andre enten man er personen selv eller pårørende til en med diagnosen. Dernest skam. Din oppskrift leder til mindre skam og stigma på sikt, men man må likevel leve med at man skiller seg ut til en viss grad. Ved å unnlate å opplyse om diagnosen, kan man i det minste være strutsen som stikker hodet i sanden og tror man er usynlig (dvs. at tror at alt er OK eller normalt). Man får jo en diagnose nettopp fordi man avviker fra det som blir sett på som normalen. Det er ikke alle det er like synlig på. Jeg kjenner en som jeg i utgangspunktet ikke hadde tenkt over at har asperger hadde jeg ikke visst det. Når jeg vet det, ser jeg trekkene, uten det hadde han bare vært kul og veldig engasjert. Hvis jeg hadde vært nær venn av ham, hadde jeg kanskje merket det mer.

Man ser ønsket om å være normal her på DOL også inne på Psykiatriforumet faktisk. Jeg har sett tråder handler om at folk ønsker å trappe ned eller slutte på medisiner mot psykiske lidelser selv om de kanskje ikke har utålelige bivirkninger, men ønsket om å klare seg uten medisin, være normal og som andre, er så sterkt i oss mennesker. Vi ønsker for all del å ikke skille oss ut om vi har et valgalternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Eva Sofie skrev:

Det er noen som har begynt å sette Kompleks PTSD på pasienter enda den først tas i bruk i ICD-11, så jeg kan forstå om de også har begynt å diagnostisere etter hva som står i ICD-11 selv om den offisielt sett ikke er tatt i bruk i Norge enda. Eventuelt er det pasienter som er glade i å si at de har CPTSD mens de på papiret har PTSD - i så fall er det en uting å lyve på seg diagnoser de ikke har.

Min psykolog skriver alltid hvilken diagnosemanual han benytter når han skriver uttalelser hvor mine diagnoser nevnes. Da er det ingen tvil.

Hvem i alle dager ville lyver på seg en diagnose og attpåtil være glad for at man har cptsd og ikke ptsd? Er det sånt man går rundt å forteller vennene sine? Bare lurer jeg.

Anonymkode: 6ffc4...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem i alle dager ville lyver på seg en diagnose og attpåtil være glad for at man har cptsd og ikke ptsd? Er det sånt man går rundt å forteller vennene sine? Bare lurer jeg.

Anonymkode: 6ffc4...32c

Vært borti noen som gjør det, noen gjør det før oppmerksomheten og sympati, andre føler kanskje at de må overdrive for å bli forstått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem i alle dager ville lyver på seg en diagnose og attpåtil være glad for at man har cptsd og ikke ptsd? Er det sånt man går rundt å forteller vennene sine? Bare lurer jeg.

Anonymkode: 6ffc4...32c

Det er overraskende lett å slenge på den C-en om man skriver på et forum eller Facebook. Det er spesielt der jeg mistenker folk i å gjøre det, men noe bevis har jeg ikke. Om jeg tar feil, må CPTSD ha blitt mer vanlig enn PTSD. Jeg oppfyller kriterier til CPTSD, men har ikke diagnosen på papiret for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Det er overraskende lett å slenge på den C-en om man skriver på et forum eller Facebook. Det er spesielt der jeg mistenker folk i å gjøre det, men noe bevis har jeg ikke. Om jeg tar feil, må CPTSD ha blitt mer vanlig enn PTSD. Jeg oppfyller kriterier til CPTSD, men har ikke diagnosen på papiret for det.

Hva er egentlig forskjellen på med og uten C? At de med kun ptsd har kun opplevd 1 vond ting i livet i voksen alder? (F.eks voldtatt i voksen alder, eller slått) mens de med cptsd har en gjennomgående vond barndom preget av omsorgssvikt på mange områder?

Anonymkode: 6ffc4...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er egentlig forskjellen på med og uten C? At de med kun ptsd har kun opplevd 1 vond ting i livet i voksen alder? (F.eks voldtatt i voksen alder, eller slått) mens de med cptsd har en gjennomgående vond barndom preget av omsorgssvikt på mange områder?

Anonymkode: 6ffc4...32c

 

Jeg synes at Modum Bad oppsummerer det flott på denne siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RamonaK skrev:

Vært borti noen som gjør det, noen gjør det før oppmerksomheten og sympati, andre føler kanskje at de må overdrive for å bli forstått. 

psykologen på DPSen ville vente med å skrive ned PTSD-diagnosen fordi han ville fokusere på en annen psykisk lidelse og få et helhetsbilde først. Derfor ble det ikke skrevet ned som en diagnose men nevnt i epikrisen . Senere mente både lege og psykiater at jeg hadde symptomer på PTSD men de fokuserte på medisinering. Da jeg ble søkt videre til terapi fikk jeg avslag på behandling fordi jeg da måtte tilbake til DPSen å bli utredet for PTSD først. Men DPSen sa nei fordi de ikke hadde kapasitet til å ta meg inn igjen. Noen ganger har jeg sagt til folk at jeg tror jeg kan ha en PTSD. Pga incest i barndommen og traumer i voksen alder men jeg vet ikke. Kanskje du da vil beskylde meg for å lyge. Helt ærlig vil jeg bare ha hjelp til å bli kvitt de reaksjonene og bildene jeg får i hodet ved spesielle triggere. Pluss andre psykiske reaksjoner. Visste ikke at PTSD var en så « hellig» og beskyttet diagnose. Og alle de diskusjonene som har vært her på forumet der man skal arrestere de som bruker diagnosen feil har gjort meg veldig usikker.  Jeg ville bare ha hjelp. Men har slutter å be om det eller snakke om det pga uttalelser på dette forumet. 

Anonymkode: 32374...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

psykologen på DPSen ville vente med å skrive ned PTSD-diagnosen fordi han ville fokusere på en annen psykisk lidelse og få et helhetsbilde først. Derfor ble det ikke skrevet ned som en diagnose men nevnt i epikrisen . Senere mente både lege og psykiater at jeg hadde symptomer på PTSD men de fokuserte på medisinering. Da jeg ble søkt videre til terapi fikk jeg avslag på behandling fordi jeg da måtte tilbake til DPSen å bli utredet for PTSD først. Men DPSen sa nei fordi de ikke hadde kapasitet til å ta meg inn igjen. Noen ganger har jeg sagt til folk at jeg tror jeg kan ha en PTSD. Pga incest i barndommen og traumer i voksen alder men jeg vet ikke. Kanskje du da vil beskylde meg for å lyge. Helt ærlig vil jeg bare ha hjelp til å bli kvitt de reaksjonene og bildene jeg får i hodet ved spesielle triggere. Pluss andre psykiske reaksjoner. Visste ikke at PTSD var en så « hellig» og beskyttet diagnose. Og alle de diskusjonene som har vært her på forumet der man skal arrestere de som bruker diagnosen feil har gjort meg veldig usikker.  Jeg ville bare ha hjelp. Men har slutter å be om det eller snakke om det pga uttalelser på dette forumet. 

Anonymkode: 32374...16c

Jeg har ikke sagt noe om dette. Det eneste jeg sa var at jeg har vært borti noen som overdriver for å få sympati oppmerksomhet og for å bli tatt på alvor, men dette gjelder ikke bare ptsd. Jeg synes det er trist at du føler det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...