Gå til innhold

Hvordan slutte å fokusere på Corona-viruset?


Drømmeautomat

Anbefalte innlegg

Drømmeautomat

Jeg har vanligvis ikke så mange angster, men jeg har alltid vært en smule hypokonder, og nå er det vanskelig for meg å slutte å fokusere på Corona-viruset. Jeg bruker nesten all tid på å finne informasjon om viruset, for jeg tror ikke vi ser hele bildet ennå, og jeg tror slett ikke tallene fra kinesiske myndigheter er riktige. Det som uroer meg mest er at også WHO ser ut til å prioritere økonomi mer enn menneskers helse.

Jeg tror dette kan bli en gjentagelse av Spanskesyken, om ikke verre. Ser ikke bort fra at 1,5 millioner kan ha dødd av viruset verden over innen en måned. Solgte alle aksjene mine i dag og har bestilt åndedrettsvern med høyeste filtrering.

Forsøker hele tida å skaffe mer informasjon, men det er jo lite som slipper ut fra Kina. Media omtaler det lite og skjønnmaler konstant. Har problemer med å konsentrere meg om andre ting eller slappe av. Hva kan jeg gjøre for å skifte fokus, det er uansett ikke så mye jeg kan gjøre med det akkurat nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

«Folkehelseinstituttet har ikke gitt råd om reiserestriksjoner til Kina, inkludert Wuhan», betryggende å lese🙈

Når 36 millioner mennesker er isolert i 12 byer og Kina har iverksatt bygging av sykehus på 10 dager for å ta hånd om de som er blitt syke av dette viruset, er jeg redd dette er mer alvorlig enn det som til nå har kommet ut. Det er lite betryggende å se hvor tafatte vi i Norge forholder oss til dette utbruddet, når vi nå vet at 2 syke fra Wuhan hadde en mellomlanding i Norge før de ankom Finland. Kina nekter sine innbygger inn- og utreise i de 12 byene, mens vi sender fly inn og ut. Begriper det bare ikke... Jaja, vi skal alle dø en dag, ;-)

Anonymkode: 7d5eb...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

De er fullstendig tafatte, det er økonomien som råder. All innreise fra Kina burde stoppes. Norske statsborgere som oppholder seg i Kina burde hentes hjem, men settes i karantene i en periode. Pga. forsinket respons/mangel på forståelse av alvoret tror jeg sjansen er meget stor for at dette sprer seg over hele verden.

Presentasjon av lege i Hong Kong. I følge ham var anslagsvis 44 000 smitta i Wuhan allerede på lørdag, og antallet vokser eksponentielt. 

 

Endret av Drømmeautomat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner om hysteriet med svineinfluensaen og SARS. Hvor mange død ikke av vanlig influensa hvert år?

Anonymkode: 666ea...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat

Jeg tror tallene fra vestlige land er riktige. Her er nok problemet at dette kun er tilfeller som har testa positivt, så dette tallet kan vi vente at stiger (kraftig), særlig fordi det fortsatt er fri innreise fra Kina. Noen steder sjekker de kanskje med temperaturmålere, men det holder ikke, særlig ikke hvis dette viruset smitter før man får symptomer, slik det ser ut som.

Tallene fra Kina gir et helt feil bilde av to grunner:

- Bare tilfeller der det er tatt tester som har slått ut positivt blir regna med. Sjansen er stor for at de allerede har gått tom for test-kit og har overbelasta laboratoriene. Dessuten er de nok allerede så overbelasta at de ikke kaster bort tid på testing og bare behandler. Info fra sosiale media tyder på at pasienter ikke blir testa selv om de ber om det.

- Modus operandi til styresmaktene i Kina er løgn og bedrag. Det har underdrevet kraftig ved tidligere hendelser, hvilke grunner har vi til å tro at de ikke forsøker å skjønnmale nå? De ønsker å opprettholde sosial orden og ikke skade økonomien. Å ta noe de sier for god fisk er ekstremt naivt.

Problemet er at også vestlig media snakker kun om bekrefta tilfeller og hopper helt bukk over hva man predikere ut fra dette, eller i det hele tatt en anslag over antall faktiske tilfeller vs. bekrefta. Jeg skjønner at de ikke vil bedrive skremselspropaganda, men sånn som de har holdt på fram til nå tror jeg de har skjønnmalt vannvittig. Det kan bli et sjokk for mange når det ikke lenger lar seg gjøre.

Endret av Drømmeautomat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i stedet dette er litt opphauset. Som alltid ved slike virusutbrudd er det størst fare for de som allerede har svekket helse. Hvor mange dør av vanlig influensa til sammenligning hver år i Kina? Eller på verdensbasis? 

Men må jo i samme slengen si at jeg har null peil på dette. Jeg bare synser, for jeg har ikke giddet å sette meg så inn i det... enda. 

Anonymkode: 05c69...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg har tenkt litt sånn jeg, att hvis det er underrapportering av antall syke, så er det vel ikke underrapportering av antall døde, for de blir vel testet, hvis noen dør uventet? Altså att viruset ikke er så veldig dødelig?

 

Uansett så tror jeg det blir pandemi. Globaliseringen osv.

Anonymkode: aa099...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

QUOTE : Det er feil og sammen ligne med vanlig sesong influensa. Bla at vanlig influensa tar ikke livet av en ellers frisk og sunn ung person. Dvs dødeligheten på slike virus er vesentlig høyere en vanlig influensa. Bare nok folk blir smittet. Man skaln ikke kjimse med virus som muterer fra dyr over til mennesker. Da vi mennesker mangler naturlig forsvar mot disse. At bla kina er avlssteder av slike virus er ikke noe rart. Da hygiene og såpe er totalt ukjent. Men like skremmende og se hvor langt Kina er villig til å holde ting hemmelig intil de kommer helt ut av kontroll

Anonymkode: 7d5eb...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette minner om hysteriet med svineinfluensaen og SARS. Hvor mange død ikke av vanlig influensa hvert år?

Anonymkode: 666ea...1da

Vi vet ikke hvor ille det er før denne har spredd seg over kloden. Da først kan kan man sammenligne med influensa. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hm, jeg har tenkt litt sånn jeg, att hvis det er underrapportering av antall syke, så er det vel ikke underrapportering av antall døde, for de blir vel testet, hvis noen dør uventet? Altså att viruset ikke er så veldig dødelig?

 

Uansett så tror jeg det blir pandemi. Globaliseringen osv.

Anonymkode: aa099...3fd

Det tenker jeg også. Det er visst 1-4% dødelig. Problemet er at det er et forkjølelsesvirus som smitter veldig lett.

1 time siden, Drømmeautomat skrev:

Jeg har vanligvis ikke så mange angster, men jeg har alltid vært en smule hypokonder, og nå er det vanskelig for meg å slutte å fokusere på Corona-viruset. Jeg bruker nesten all tid på å finne informasjon om viruset, for jeg tror ikke vi ser hele bildet ennå, og jeg tror slett ikke tallene fra kinesiske myndigheter er riktige. Det som uroer meg mest er at også WHO ser ut til å prioritere økonomi mer enn menneskers helse.

Jeg tror dette kan bli en gjentagelse av Spanskesyken, om ikke verre. Ser ikke bort fra at 1,5 millioner kan ha dødd av viruset verden over innen en måned. Solgte alle aksjene mine i dag og har bestilt åndedrettsvern med høyeste filtrering.

Forsøker hele tida å skaffe mer informasjon, men det er jo lite som slipper ut fra Kina. Media omtaler det lite og skjønnmaler konstant. Har problemer med å konsentrere meg om andre ting eller slappe av. Hva kan jeg gjøre for å skifte fokus, det er uansett ikke så mye jeg kan gjøre med det akkurat nå? 

Jeg synes du overreagerer kraftig, selv om jeg også blir litt skremt av hvor kraftig kinesiske myndigheter reagerer, og hvilke ord de bruker. 

Uansett er det i aller verste fall kanskje 1% sjanse for at du dør av dette og 99% sjanse for at du dør av noe annet. Jeg ville satset pengene på "noe annet".

Du kan unngå forkjølelse ved å være nøye med håndhygiene. Det er min beredskapsplan. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ganske avslappet. Er ikke engstelig for dette,  i alle fall ikke ennå. Men det er lurt med god håndhygiene uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Drømmeautomat skrev:

Jeg har vanligvis ikke så mange angster, men jeg har alltid vært en smule hypokonder, og nå er det vanskelig for meg å slutte å fokusere på Corona-viruset. Jeg bruker nesten all tid på å finne informasjon om viruset, for jeg tror ikke vi ser hele bildet ennå, og jeg tror slett ikke tallene fra kinesiske myndigheter er riktige. Det som uroer meg mest er at også WHO ser ut til å prioritere økonomi mer enn menneskers helse.

Jeg tror dette kan bli en gjentagelse av Spanskesyken, om ikke verre. Ser ikke bort fra at 1,5 millioner kan ha dødd av viruset verden over innen en måned. Solgte alle aksjene mine i dag og har bestilt åndedrettsvern med høyeste filtrering.

Forsøker hele tida å skaffe mer informasjon, men det er jo lite som slipper ut fra Kina. Media omtaler det lite og skjønnmaler konstant. Har problemer med å konsentrere meg om andre ting eller slappe av. Hva kan jeg gjøre for å skifte fokus, det er uansett ikke så mye jeg kan gjøre med det akkurat nå? 

Jeg lar være å lese nyheter om viruset. Da slipper jeg å fokusere på det  

Anonymkode: 702e1...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Viruset har trolig smittet langt flere enn vi tror (og har følgelig langt lavere dødelighet enn vi hører om i media). For de aller fleste går dette under radaren som en vanlig forkjølelse. Det er kun for noen få at man får alvorlige symptomer, som man også kan få av en vanlig forkjølelse hvis man er syk fra før eller har svekket immunforsvar. 

Forkjølelsesvirus (som Coronaviruset jo er) har egentlig lav smittsomhet (her må jeg korrigere deg litt @Gargamel) i forhold til influensa og spesielt i forhold til pandemier. Årsaken til at mange blir forkjølet er at det til enhver tid sirkulerer hundrevis av forkjølelser. Sjansen for at du får en spesifikk forkjølelse er nokså lav. Forkjølelse (og Coronavirus) smitter ved direkte eksponering ved dråpesmitte. Er du flink med håndhygiene (noe veldig mange ikke er) er sjansen for å få en spesifikk forkjølelse ekstremt lav. 

Husk at det bor titalls millioner mennesker i Wuhan og pr nå er ca 100 mennesker døde. Jeg tror selv ikke i Wuhan at dette engang er på topp 10 av årsaker til at folk dør for tiden. I vestlige land lever folk mye mindre tett og spredningen av sykdommen blir neppe så stor som en brøkdel av hva vi ser i Kina. 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel rundt 100 tilfeller utenfor kina, uten dødsfall.

Og fra VG nå:

 

På verdensbasis var det natt til onsdag 6057 bekreftede tilfeller av viruset. 132 personer har dødd av viruset.

Anonymkode: aa099...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvert 24 sekund dør en i trafikken og du bekymrer deg for et virus. 1,35 millioner mennesker døde i trafikken i 2016. Corona har et stykke igjen til å nå de tallene. Tipper du beveger deg i trafikken fordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...